Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" вирішила ускладнити з допомогою судів і Генеральної прокуратури вихід на український ринок найбільшого європейського лоукостера Ryanair. МАУ подала кілька позовів проти Мінінфраструктури, Ryanair і аеропорту "Львів" з вимогою скасувати угоди про надання пільг ірландському авіаперевізнику і виплатити компенсацію за понесені збитки від надання знижок конкуренту. Крім того, МАУ зажадала від Генпрокуратури провести розслідування діяльності міністра інфраструктури Володимира Омеляна та генерального директора аеропорту "Львів" Тетяни Романовської. Опитані РБК-Україна юристи і експерти сумніваються в перспективності претензій українського перевізника. Втім, ця ситуація може негативно вплинути на бажання Ryanair виходити на український ринок, а країна зазнає іміджеві втрати за кордоном. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Українська авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" подала відразу кілька позовів проти Міністерства інфраструктури, якими намагається оскаржити надання пільг для європейської авіакомпанії Ryanair, заявляла про наміри вийти на ринок України.
"Отримав низку судових позовів МАУ, суть яких така: 1. Скасувати контракт Ryanair з аеропортом Львова. 2. Заборонити міністерству надавати сприяння Ryanair в Україні", - написав у своєму акаунті в Facebook міністр інфраструктури Володимир Омелян.
На думку міністра, "Міжнародні авіалінії України" використовують всі засоби, щоб заблокувати вихід на український ринок авіакомпаній лоукост-сегмента і дати можливість українцям літати в інші країни за невеликі гроші.
Нагадаємо, що офіційно про плани Ryanair почати роботу в Україні було оголошено 15 березня. Авіакомпанія мала намір вже цієї осені розпочати польоти з аеропортів "Бориспіль" і "Львів" у кілька європейських країн.
Але пізніше з-за зриву переговорів з аеропортом "Бориспіль" ірландський лоукостер відмовився від виходу на наш ринок.
У розпорядженні РБК-Україна опинились тексти всіх трьох позовів МАУ до Міністерства інфраструктури.
У першому український авіаперевізник просить визнати незаконними дії Мінінфраструктури щодо підписання угоди з Ryanair від 15 березня. Як раніше писало РБК-Україна, їм передбачені пільгові умови аеропортового обслуговування у "Борисполі". Зокрема, для того, щоб європейська компанія почала польоти з України ставки аеропортового збору були знижені до 7,5 доларів з пасажира.
МАУ також просить суд зобов'язати міністерство припинити сприяти Ryanair в отриманні пільг чи знижок, які не доступні для МАУ. На думку українського перевізника, закріплена в домовленістю Мінінфраструктури Ryanair ставка аеропортового збору у розмірі 7,5 долара з пасажира для цього лоукостера не відповідає чинному законодавству. У МАУ стверджують, що цієї преференцією не можуть скористатися інші гравці ринку. Зараз авіакомпанії платять в "Борисполі", за даними МАУ, як мінімум, 21 долар з пасажира.
У другому позові МАУ просить суд визнати недійсною угоду Мінінфраструктури Ryanair і про умови обслуговування в аеропорту "Бориспіль". Більше того, позивач вимагає стягнути з міністерства на свою користь збиток у розмірі понад 20 млн гривень, який авіакомпанія нібито отримала в результаті надання знижок на аеропортовий збір Ryanair.
За версією МАУ після того, як була встановлена пільгова ставка аеропортового обслуговування, квитки на рейси Ryanair виявилися дешевше, ніж в інших авіакомпаній. В результаті, це вплинуло на зниження пасажиропотоку на рейсах МАУ, йдеться в позові. З-за цього з березня по травень прибутковість на рейсах українського перевізника Київ-Лондон, Київ-Стокгольм, Київ-Амстердам (Ryanair планував почати польоти з Києва зі споріднених напрямів) впала на 20,05 млн гривень порівняно з аналогічним періодом 2016 року.
Незважаючи на те, що Ryanair навесні ще не здійснював польоти за вказаними маршрутами, в МАУ вважають, що причина зниження прибутковості криється саме в підписанні угоди Мінінфраструктури з Ryanair.
Оскаржує МАУ і договір Ryanair з аеропортом "Львів" та просить визнати його недійсним. У своєму третьому позові МАУ скаржиться, що "Львів" на початку року вніс у своє положення про надання знижок на аеропортове обслуговували термін "нова авіакомпанія".
При цьому для "нових авіакомпаній" надано пільгу 50% на пасажирське і наземне обслуговування при виконанні рейсів за новими напрямками протягом п'яти років. У МАУ запевняють, що така знижка була надана Ryanair. А оскільки МАУ вже давно літає під "Львів", вона не може претендувати на ці пільги. Втім, український перевізник може розраховувати на 50-відсоткову знижку при обслуговуванні нових рейсів тільки протягом одного року, стверджують у компанії. Такі умови роботи МАУ називає дискримінаційними.
Вчора в МАУ запит РБК-Україна проігнорували. Але на офіційній сторінці МАУ в Facebook опубліковано заяву авіакомпанії, в якому, серед іншого, сказано, що українська авіакомпанія виступає за рівні та прозорі умови діяльності на авіаринку України для всіх без винятку гравців. "Ми підтримуємо наміри будь-якого перевізника здійснювати повітряні сполучення з Україною. Для нас очевидно, що від зростання ринку виграють всі учасники, - зазначено в повідомленні. - Разом з тим, Міністерство створює особливі умови аеропортового обслуговування для одного іноземного перевізника. Це неприпустимо і порушує конкурентне середовище на ринку авіаперевезень. З метою припинення незаконних дій і відновлення своїх порушених прав, авіакомпанія МАУ в передбаченому законодавством порядку підготувала і подала до суду ряд позовів".
Як виявилося, подачею позовів у суд український перевізник не обмежився. Партнер юридичного бюро ECOVIS "Бондар і Бондар" Олег Бондар, який представляє інтереси МАУ у кількох судових процесах, опублікував на своїй сторінці в Facebook копію заяви президента авіакомпанії Юрія Мірошникова про скоєння кримінального злочину. Цей документ спрямований в Генеральну прокуратуру.
У своєму зверненні до ГПУ МАУ звинувачує генерального директора аеропорту "Львів" Тетяну Романівську у зловживанні службовим становищем при наданні пільг нового авіаперевізника, які недоступні іншим авіакомпаніям. Крім того, МАУ вважає, що при підписанні угоди про умови роботи Ryanair в "Борисполі" зловживав повноваженнями і міністр інфраструктури Володимир Омелян.
"Меморандум, який підписав міністр з Ryanair, суперечить закону і укладений міністром з перевищенням своїх повноважень. Умови обслуговування, які львівський аеропорт під тиском міністра надав Ryanair, є дискримінаційними і порушують закон. Декларація добрих намірів не може виправдовувати порушення закону. Якщо міністр порушив закон, то він повинен нести юридичну відповідальність", - заявив Олег Бондар.
Генеральний директор аеропорту "Львів" Тетяна Романовська публічно спростувала звинувачення МАУ. "У зверненні до прокуратури МАУ подала неправдиву інформацію, яка покликана чинити тиск на державне підприємство", - написала вона в Facebook. Приміром, МАУ може скористатися максимальною 80-відсотковою знижкою на обслуговування в аеропорту нових рейсів навіть на п'ятому році їх виконання. Для цього авіаперевізника треба перевести за новими маршрутами понад 85 тис. пасажирів за рік.
Ryanair на прохання РБК-Україна прокоментувати ситуацію відповіли традиційно - керівник відділу комунікацій авіакомпанії Робін Кейлі заявив виданню, що вони коментують чутки або спекуляції.
Опитані РБК-України юристи вважають, що у позовів МАУ практично немає перспективи, так само як і домогтися результатів зверненням до Генпрокуратури. Але судові тяжби, розв'язані українським перевізником, можуть негативно вплинути на імідж України за кордоном. Старший партнер юрфірми "Ільяшев і Партнери" Роман Марченко (спеціалізується на авіаційному право), вважає, що позови МАУ не будуть задоволені в силу різних причин. "Це станеться і з урахуванням політико-правових мотивів. Створювати прецедент і стягувати з державного органу збитки, які безпосередньо не були викликані рішеннями міністерства, некоректно. Зниження цін - це бізнес-рішення МАУ. За це в підсумку не може відповідати хто-небудь, крім МАУ. Ніхто авіакомпанію силою не примушував до зниження цін", - відзначає він.
Крім того, Марченко вважає, що питання можливого надання пільгових ставок Ryanair МАУ варто спочатку звертатися до Антимонопольного комітету. "Це сфера антимонопольного права. Тільки після того, як АМКУ, можливо, прийшов би до висновків про те, що Ryanair все-таки були надані пільгові умови, можна було б намагатися звертатися в суд з вимогою відшкодувати збитки, пов'язані з цим фактом. У такому випадку шанси на виграш процесів були б значно більше, - вважає юрист. - Цілком можливо, що МАУ, подаючи ці позови, намагається створити додаткову нервозність і тим самим знизити шанси на вихід на ринок реальних конкурентів. Це стандартна боротьба".
Схожі очікування і аналітика юридичної компанії Kinstellar Олексія Бурчевского (спеціалізується на авіаційному право). "МАУ вимагає визнати, в першу чергу, недійсним меморандум, який підписало Міністерство інфраструктури Ryanair і в березні, але чи може подібний документ мати юридичні наслідки - питання досить дискусійне. Щодо "Львова" вважаю, МАУ не конкурує з Ryanair безпосередньо на львівських маршрутах. Відповідно, довести порушення своїх прав буде ще складніше. На моє переконання, МАУ просто намагається зазначеними позовами остаточно відбити бажання ірландського лоукостера заходити в Україну, і цілком може досягти успіху в цьому", - говорить він.
Експерт авіаційного ринку Сергій Хижняк вважає, що визнавати недійсною угоду, укладену в березні між Мінінфраструктури та Ryanair, нелогічно, оскільки воно складено у вигляді листа про наміри. "Тобто, цей документ не носить зобов'язальний характер для обох сторін", - вважає Сергій Хижняк.
Скептично налаштовані юристи і з приводу заяви МАУ в Генпрокуратуру. Старший партнер адвокатської компанії "Кравець та Партнери" Ростислав Кравець вважає, що порушення справи за цим зверненням може відбутися тільки у випадку, якщо який-небудь суд зобов'яже прокуратуру це зробити. "До цього звернення буде порошитися в прокуратурі Києва, куди воно, швидше за все, буде спущено з Генпрокуратури. Щоб домогтися порушення справи, заявник, швидше за все, звернеться в Печерський райсуд Києва, який зобов'яже прокуратуру порушити справу", - розповідає він.
Але позови МАУ можуть бути спрямовані не тільки на скасування домовленості між Мінінфраструктури та Ryanair. Сергій Хижняк називає позови авіакомпанії "ударом нижче пояса по іміджу України у світі". "Незрозуміло навіщо подавати ці позови, знаючи, що Ryanair припинив переговори про вихід в Україну. Як варіант, позови подані для того, щоб відбити бажання у Ryanair виходити в нашу країну, - говорить він. - Якщо МАУ виграє всі позови, це призведе до того, що за кордоном Україну будуть вважати повноправним членом третього світу. У будь-яких переговорах, навіть найтяжчих, завжди треба розуміти, де та межа, яку переступати не варто. Юридичних наслідків для України не буде, але будуть величезні іміджеві втрати для України".