Українська авіація у кроці від нової реформи. Державна авіаційна служба пропонує наділити її правом контролю за фінансовим станом українських авіакомпаній. Експерти стверджують, що новація не убезпечить ринок від банкрутств.
Українська авіація у кроці від нової реформи. Державна авіаційна служба пропонує наділити її правом контролю за фінансовим станом українських авіакомпаній. Експерти стверджують, що новація не убезпечить ринок від банкрутств.
Державіаслужба на своєму сайті опублікувала для громадського обговорення законопроект "Про особливості державного регулювання діяльності авіаційних перевізників, пов'язаної з перевезенням пасажирів, вантажів повітряним транспортом".
Основною новацією документа є отримання Державіаслужбою повноважень з контролю за фінансовим станом українських авіакомпаній. У супровідних документах до законопроекту зазначено, що це буде здійснюватися шляхом проведення Державіаслужбою оцінки наявності у перевізника достатніх фінансових ресурсів для забезпечення виконання ним своїх фактичних та потенційних зобов'язань перед контрагентами та пасажирами, а також покриття постійних і змінних витрат у своїй роботі.
Одна з вимог, яку повинна дотримуватися авіакомпанія, - вона повинна мати фінансово-економічну базу для забезпечення своєї діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів.
Партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві, пояснив, що у разі, якщо закон буде прийнятий, авіакомпанії, які хочуть отримати ліцензію на авіаперевезення, повинні будуть надати в Державіаслужбу бізнес-план своєї роботи та інші документи щодо фінансової спроможності.
"Перевізники, що вже працюють, повинні будуть час від часу надавати в Державіаслужбу інформацію про свій фінансовий стан, кредиторську заборгованість тощо", - зазначив він.
При цьому, за словами Андрія Гука, не обов'язково, щоб авіакомпанії не мали боргів - достатньо буде довести чиновникам, що у перевізника є джерела їх обслуговування.
"Якщо ж компанія не зможе їх підтвердити або надасть недостовірну інформацію, то Державіаслужба отримає право призупинити або анулювати ліцензію на авіаперевезення, тобто авіакомпанія не зможе перевозити пасажирів", - підкреслив він.
Необхідність привести в порядок правила ліцензування авіаперевізників і державний нагляд над ними назріла давно, розповів експерт авіаринку Сергій Хижняк.
"Головне завдання пропонованого законопроекту - визначити вичерпний список вимог до фінансової спроможності авіакомпаній, а також чіткий механізм перевірок Державіаслужбою здібності авіакомпаній виконувати свої зобов'язання перед пасажирами", - зазначив він.
За словами Сергія Хижняка, основні положення законопроекту повинні відповідати Регламенту ЄС 1008, який Україна зобов'язалася запровадити.
"Простими словами, запровадження норм законопроекту дозволить уникнути ситуацій, подібних до банкрутства "Аеросвіту", коли відразу стало відомо, що у авіакомпанії мільярдні борги, і вона більше не може виконувати рейси. Пасажири не змогли відлетіти, а аеропорти і інші підрядники не отримали гроші за надані послуги", - пояснив Сергій Хижняк.
Андрій Гук також вважає, що Україна має потребу в такому законі і такому фінансовому контролі.
"Україна вже пережила банкрутство як величезної авіакомпанії - "Аеросвіт", - так і інших більш дрібних. Відхід з ринку великих перевізників завжди негативно позначається на роботі всієї галузі - не тільки авіакомпаній, але і аеропортів, обслуговуючих фірм і т. д.", - підкреслив Андрій Гук.
Він також заявив, що підтримує законопроект Державіаслужби, оскільки той відповідає європейській практиці фінансового контролю авіакомпаній з боку державних органів.
У той же час діючі нормативні акти мають ряд недоліків, зазначив Сергій Хижняк.
"Зокрема, у Державіаслужби немає достатніх повноважень для запиту фінансової звітності авіакомпаній і проведення якісних перевірок. До того ж, в Україні нещодавно був прийнятий новий закон про ліцензування, який в будь-якому разі передбачає перегляд ліцензійних вимог", - пояснив він.
Як повідомили РБК-Україна в Державіаслужбі, цей документ підготовлено на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію Указом Президента від 4 вересня. Цим рішенням РНБО передбачено винести законопроект на розгляд Верховної Ради у тримісячний термін, тобто до 4 грудня. В даний час документ узгоджується в апараті Міністерства інфраструктури, уточнили в Державіаслужбі.
Однак, як заявив Сергій Хижняк, недоліки та неточності поданого законопроекту фактично роблять його безглуздим. Зокрема, за його словами, в поточній редакції вимоги до фінансової спроможності авіакомпаній визначені дуже розпливчасто.
"Регламент ЄС 1008 чітко говорить, що авіаційні влади будь-який момент часу повинні бути впевнені, що авіакомпанія фінансово здатна забезпечити свою відповідальність перед пасажирами сьогодні і протягом наступних 12 місяців. Якщо є сумніви - тоді йде запит документів та подальші перевірки для уточнення деталей. Із запропонованого законопроекту не зрозуміло, як Державіаслужба буде оцінювати фінансову спроможність авіакомпаній, як буде проводити перевірки, що буде робити з отриманою фінансовою звітністю", - підкреслив Сергій Хижняк.
За його словами, документ сповнений інших неточних формулювань, які залишають непотрібне поле для маневру: чиновникам - для корупції, а авіакомпаніям - для ухилення від виконання вимог.
"Також незрозуміло, навіщо приймати окремий закон. Адже в 2011 р. був прийнятий Повітряний кодекс України, який увібрав у себе галузеве авіаційне законодавство. Було б доцільно внести в нього додаткові норми про ліцензування, а не плодити нормативні акти", - заявив Сергій Хижняк.
Про неефективність нових ініціатив заявили й інші учасники авіаринку. Здача фінзвітів і бізнес-планів в Державіаслужбу, "на жаль, не може врятувати від банкрутства", зазначив гендиректор авіакомпанії Windrose Володимир Каменчук.
"Тому що банкрутство компанії не залежить від звітів і бізнес-плану, а залежить від ринкової й економічної ситуації, і, звичайно, професійності авіакомпанії", - зазначив він.
За його словами, такі документи здаються і зараз, як мінімум, при продовженні сертифіката.
"Система фінансового моніторингу, яка пропонується в законопроекті, є малоефективною, оскільки, як показує досвід, авіакомпанії стають неплатоспроможними за лічені дні в результаті тих чи інших дій (санкції, закриття повітряного простору і т. д.)", - розповів адвокат юридичної фірми "Ільяшев і партнери" Арсеній Герасимів.
Втім, Андрій Гук заявив, що на відміну від попередніх норм в законодавстві, які передбачають складання фінансової звітності в Державіаслужбу, новий законопроект дає можливість перевірок зданих документів та наслідків для авіакомпанії у разі надання неправдивих даних.
"Раніше ж перевізники здавали, що попало, бо для них не було наслідків за надання неправильних даних", - завершив він.