Проблема перенасичення трафіком столиці – одна з найбільш обговорюваних киянами тем. Кількість автомобілів у місті постійно росте, а місць для парковки більше не стає. Рухатися столицею на власному транспорті все складніше. В Києві масово працюють евакуатори, які забирають на штрафмайданчики автомобілі. Але часто самі евакуатори порушують правила дорожнього руху і заважають іншим. У колонці для РБК-Україна адвокат Максим Боярчуков розповідає, як насправді мають працювати евакуатори згідно з законом, що робити, коли авто вже забирають на штрафмайданчик і як вирішити проблему з евакуаторами у столиці.
Навіть із після того, як через повномасштабну війну багато людей вимушено переїхали з Києва у західні регіони й за межі країни, проблеми транспорту і паркування столиці не вирішилися. Водії й далі вимушені часто паркуватися із порушенням правил дорожнього руху, бо забезпечити всіх автомобілістів паркувальними місцями навіть теоретично виглядає нездійсненною мрією.
Так склалося, що реалізацію питання евакуації транспортних засобів поклали на приватні структури. З ними Київрада уклала прямі договори, а питання подальшого їх переміщення на штрафмайданчики – із приватними компаніями. З ними органи Нацполіції уклали договори про надання послуг зі зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів.
Зупинюся на аспектах законності дій евакуаторів під час фактичної евакуації автомобіля та до моменту евакуації.
Всі учасники дорожнього руху зобов’язані знати й неухильно дотримуватися Правил. Але часто трапляється така ситуація, при якій евакуатори, чекаючи своїх “клієнтів”, самі порушують правила дорожнього руху, зупиняючись на місцях, відведених лише для руху маршрутних транспортних засобів, або ж на місцях заборонених для стоянки та зупинки транспортних засобів. Або паркуються на спеціально відведених місцях для паркування, не сплативши за користування ними.
Правилами передбачені випадки, при яких можна відступати від певних пунктів Правил окремими категоріями транспортних засобів та у зазначених випадках.
Наприклад, пункт 3.1. правил передбачає, що водії оперативних транспортних засобів, виконуючи невідкладне службове завдання, можуть відступати від вимог правил, в тому числі й стосовно зупинки та стоянки в заборонених для цього місцях, за умови увімкнення проблискового маячка синього або червоного кольору і спеціального звукового сигналу та забезпечення безпеки дорожнього руху.
За законами України, евакуатори не належать категорії транспортних засобів, яким дозволено відступати від правил, а самі вони оснащені проблисковими маячками оранжевого кольору. Увімкнення проблискового маячка оранжевого кольору на транспортних засобах не дає їм переваги в дорожньому русі, а служить виключно для привернення уваги інших учасників руху та попередження про небезпеку.
Відступати від певних пунктів Правил та вимог деяких дорожніх знаків дозволено виключно водіям транспортних засобів з оранжевими проблисковими маячками дорожньо-експлуатаційної служби під час виконання роботи на дорозі. У всіх інших випадках транспортні засоби з оранжевими проблисковими маячками зобов’язані дотримуватися правил.
Виходить, що якщо екіпаж поліції виявить порушення правил евакуатором, на водія мають скласти постанову про притягнення до адміністративної відповідальності незалежно від того, евакуйовує він зараз автомобіль, який припаркований із порушенням правил чи лише вичікує майбутнього порушника. А це вже є фактом порушення правил таким водієм.
Повернемось до процедури та порядку евакуації транспортних засобів.
Питання евакуації та подальше переміщення на спеціальний штрафмайданчик регламентоване Порядком тимчасового затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання, затверджених постановою Кабіміну від 14 листопада 2018 року № 990.
Особами, які наділені повноваженнями на затримання транспортного засобу із подальшим доставленням на штрафмайданчик є інспектори з паркування, які входять до Управління (Інспекції) з паркування Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), тобто є посадовими особами КМДА.
Згідно пункту 2 порядку, підставами для евакуації транспортного засобу інспектором з паркування є розміщення транспортного засобу, що суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху.
Вважається, що транспортний засіб суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, якщо:
Якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво не перешкоджає дорожньому руху чи не створює загрозу безпеці руху, крім розміщення транспортного засобу на місцях, призначених для зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, такий автомобіль не може бути доставлений на спеціальний майданчик.
Зверніть увагу. Евакуація відбувається виключно у випадку відсутності водія біля транспортного засобу. В іншому випадку інспектор з паркування може виписати штраф або ж взагалі попросити усунути порушення без накладення будь-якої санкції на водія неправильно припаркованого транспортного засобу.
Перед початком евакуації мають скласти акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Якщо автомобіль вже евакуюють, а на практиці це відбувається при будь-якому порушенні правил зупинки та стоянки транспортного засобу, незалежно від того чи суттєво перешкоджає дорожньому руху неправильно припаркований автомобіль чи ні, то в момент виконання своїх прямих функцій водій евакуатора сам порушує правила.
У більшості випадків водій евакуатора в момент евакуації автомобіля стоїть другим рядом і суттєво ускладнює рух інших транспортних засобів, а інколи повністю перекриває рух на час завантаження автомобіля-порушника.
А згідно КУпАП, такі дії слід кваліфікувати як порушення Правил із відповідним притягненням до адміністративної відповідальності водіїв евакуаторів. І свою чергу, той самий інспектор з паркування, який і викликав евакуатор для евакуації автомобіля порушника, зобов’язаний притягти до адміністративної відповідальності водія евакуатора, оскільки останній порушує Правила в момент завантаження автомобіля.
Але на практиці такі випадки ніколи не відбуваються. А це викликає сумніви у неупередженості інспектора.
Оформлюючи адміністративного правопорушення, інспектори з паркування часто допускаються помилок. Це може стати підставою для того, що таку постанову скасують у суді – із компенсацією матеріальної шкоди за оплату послуг з евакуації та за зберігання автомобіля на штрафмайданчику. Важливо правильно зазначити позовну вимогу про відшкодування збитків за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту транспортної інфраструктури.
До таких помилок відносяться:
Судова практика щодо скасування постанов про притягнення до адміністративної відповідальності наведена за посиланнями:
https://reyestr.court.gov.ua/Review/95578731
https://reyestr.court.gov.ua/Review/102065586
https://reyestr.court.gov.ua/Review/103072282
Загалом вважаю, що евакуація автомобілів, які заважають дорожньому руху та суттєво його ускладнюють – це позитивний момент. Так вже давно діють у європейських містах. Але те, як це реалізують у нас на практиці, викликає безліч запитань. Наприклад, чи може людина, яка в момент порушення сама порушувати закон? Питання риторичне, але все чекаємо, що це нарешті врегулюють у правовому полі.
Максим Боярчуков, керуючий партнер юридичної компанії "Максим Боярчуков та Партнери"