Про те, як приватний "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров'я" отримав швидкий дозвіл на ліцензію освітньої програми "Фармація попри численні порушення, - в колонці політичного аналітика Олександра Кочеткова.
Так склалося, що я довго жив у середовищі медиків, які ще й активно займаються викладацькою діяльністю. Тому достеменно знаю, що медична освіта належить до найбільш відповідальних напрямів у системі вищої освіти, адже рівень підготовки тут надзвичайно важливий. Саме тому до процесу ліцензування таких програм державні органи мають ставитися з максимальною уважністю та дотриманням усіх процедур перевірки.
Проте бувають і винятки. Такі винятки, що мимоволі виникають недобрі думки.
Зокрема, за інформацією ГО "Журналістський контроль", приватний "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров'я" (ДІМГЗ) користується особливою прихильністю посадовців МОН, які за винагороду "вирішують питання" у найвищих кабінетах міністерства.
Вже наступного робочого дня після подання ліцензійної справи на освітню програму "Фармація" (доволі резонансна зараз сфера!) МОН звернулося до МОЗ із проханням провести виїзну експертизу до закладу освіти, яка є обов’язковою умовою отримання ліцензії.
Та зазвичай такі справи місяцями лежать без руху, а тут - як обпечені побігли...
Звісно, такий поспіх у розгляді ліцензійної справи викликав запитання у співробітників МОН, залучених до процесу ліцензування програм у закладах вищої освіти.
За їхніми словами, розгляд ліцензійної справи відповідно до законодавства може тривати до 35 робочих днів, адже процедура включає кілька етапів перевірки.
Зокрема, експерти мають оцінити кадровий склад і кваліфікацію викладачів, перевірити навчальні плани, провести аналіз дисциплін і концепції освітньої програми, а також проаналізувати матеріально-технічну базу закладу - лабораторії, навчальні приміщення, обладнання та відповідні договори.
Тобто термін розгляду справи зумовлений необхідністю надати фахівцям достатньо часу для вивчення пакета документів, який далі передають до профільного міністерства.
Співрозмовники в Міністерстві освіти і науки впевнені, що окремі посадові особи відомства з корисливих міркувань розглядають певні справи у першочерговому порядку, не проводячи належної перевірки поданого пакета документів і фактично забезпечуючи процес отримання ліцензії "під ключ".
Під час проведення перевірки вже на місці у приватному "Дніпровському інституті медицини та громадського здоров'я" експерти МОЗ виявили численні неточності в поданих матеріалах.
Значна частина викладачів не відповідає встановленим вимогам, в освітній концепції відсутній розділ "Матеріально-технічне забезпечення", який є одним із ключових для ліцензування медичних освітніх програм, а участь викладачів у "міжнародних конференціях" виявилася переглядом записів освітніх вебінарів, розміщених у відкритих джерелах.
Тому цілком зрозумілим і виправданим є звернення ГО "Журналістський контроль" до керівництва Офісу Президента та Уряду, зокрема профільного заступника міністра в МОН, щодо потенційних зловживань і махінацій із ліцензуванням ДІМГЗ.
Факти свідчать, що підхід Міністерства освіти і науки до розгляду справ далекий від правил чесної гри. Ліцензійні матеріали одних закладів можуть розглядатися дуже повільно, водночас спритний приватний "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров’я" отримує блискавичне схвалення буквально за один робочий день.
Йдеться не про дрібну формальність, бо спеціальність "Фармація" стратегічна для медичної галузі. Коли ліцензії видаються без належної перевірки, це відкриває двері до формальної, поверхової освіти.
Результатом такої "поблажливості" стають неякісно підготовлені фахівці, від знань і дій яких залежать життя і здоров’я кожного з нас.