Співпраця з МВФ — це не про слабкість, а про прагнення до успіху
Президент України Володимир Зеленський і голова МВФ Каисталіна Георгієва
Про те, чому для України важлива співпраця з МВФ і як Фонд допоміг іншим країнам досягти економічних успіхів, в колонці члена ради НБУ Василя Фурмана для РБК-Україна.
Дискусії навколо необхідності співпраці України з МВФ тривають уже понад двадцять років. Під час перших років великої війни таких дискусій було мало, але зараз вони знову з’являються у експертному середовищі. Це повʼязано з тим, що Україна планує розпочати нову чотирирічну програму з МВФ на 8,2 млрд доларів.
Деякі експерти вважають що МВФ нібито стримує розвиток країни через вимоги підвищувати податки чи проводити болючі реформи. Хоча переважна більшість експертного середовища вважає співпрацю з МВФ якорем стабільності.
Давайте розберемося з цим питанням…Попри емоції, у цьому питанні є лише одна правильна площина — професійний економічний аналіз. І в цьому аналізі роль МВФ для України — критично важлива.
Нижче — аргументи, засновані на світовому досвіді, економічній теорії та практиці країн, які стали успішними.
1. МВФ — це “страхова компанія” для держави під час глобальних криз.
Будь-яка країна, навіть найуспішніша, може опинитися у ситуації, коли зовнішні шоки стають більшими, ніж її внутрішні ресурси. Пандемія, війна, енергетичні чи фінансові кризи — приклади останніх років.
У таких ситуаціях МВФ виконує роль страхового механізму, який:
• надає швидку ліквідність;
• запобігає дефолтам;
• стабілізує валютний курс;
• відновлює довіру інвесторів.
Показовими є 2008–2009 роки: майже 50 країн одночасно звернулися до МВФ. Ніхто не вважав це “слабкістю” — це була нормальна реакція відповідальних урядів, які обирають стабільність замість економічного хаосу.
2. Порівняння з "успішними" країнами, які нібито не працювали з МВФ — міф
Південна Корея?
Вона не просто співпрацювала з МВФ — у 1997 році отримала 58 млрд доларів, найбільший обсяг допомоги на той момент. Саме реформи, проведені за підтримки МВФ, стали фундаментом її подальшого економічного дива:
• реформа банківської системи;
• корпоративного управління;
• відкриття ринків;
• модернізація регуляторних підходів.
Без програми МВФ Південна Корея могла повторити траєкторію Аргентини, а не стати лідером Азії.
Польща?
У 1990-х Польща мала активну програму співпраці з МВФ, яка стала частиною так званого «Плану Бальцеровича». Вона отримала фінансову підтримку від фонду і пройшла структурні реформи, результатом яких стало:
• стабілізація гіперінфляції,
• фіскальна дисципліна,
• формування довіри інвесторів,
• найбільший економічний ривок у Центральній Європі
Туреччина?
Вона мало не щороку працювала з МВФ з 1960-х до 2008 року.
Саме завдяки програмам МВФ Туреччина змогла:
• подолати кризу 2001 року;
• відновити банківську систему;
• стабілізувати ліру;
• суттєво знизити інфляцію.
Факт: усі країни, згадані як “успішні без МВФ” та багато інших, стали успішними саме після програм МВФ.
3. Співпраця з МВФ — це не про податки, це про фіскальну стійкість
Поширений міф: МВФ вимагає “підняти податки” чи зменшити видатки.
Насправді Фонд вимагає фінансової збалансованості, а не конкретного шляху її досягнення.
Усі рекомендації МВФ базуються на трьох принципах:
1. Дефіцит бюджету має бути керованим.
2. Борг — стабільним.
3. Витрати — ефективними.
Яким шляхом уряд досягає цього — МВФ, як правило, не диктує. У багатьох країнах дефіцит зменшувався не завдяки підвищенню податків, а завдяки:
• детінізації,
• приватизації,
• оптимізації видатків,
• реформам субсидій,
• зростанню економіки.
Тому звинувачення на адресу МВФ у тому, що він “вимагає підвищення податків”, часто є політичним маніпулюванням.
4. Кожна програма МВФ відкриває двері до десятків мільярдів інших ресурсів
Кожен долар МВФ створює ефект мультиплікатора: коли країна розпочинає програму Фонду, інші партнери й інвестори більш охоче надають фінансування.
Для України це означає:
• макрофінансова допомога ЄС,
• кредити Світового банку;
• кошти від урядів країн G7,
• підвищення довіри приватних інвесторів.
Це все працює лише тоді, коли є “якір” МВФ, який сигналізує:
“економіка під контролем, уряд проводить реформи, ризики керовані”.
Без МВФ у нас би не було ні макрофіну ЄС, ні гарантій США, ні великої коаліції донорів.
5. Під час війни МВФ — це питання виживання економіки
Україна сьогодні має безпрецедентне навантаження на бюджет:
• понад 50% видатків — оборона,
• втрати економіки — сотні мільярдів доларів,
• мільйони внутрішньо переміщених осіб,
• зруйнована енергетична інфраструктура.
У таких умовах МВФ разом з партнерами та самою Україною забезпечує:
• Макроекономічну стабільність та стабільність валютного ринку,
• керовану інфляцію,
• можливість уряду фінансувати ключові функції без емісії,
• довіру міжнародних партнерів.
Країна у стані великої війни просто фізично не може обійтися без такої підтримки.
6. Успішність країни визначає не МВФ, а якість її реформ і політик
Є країни, які після програм МВФ стали успішними — Польща, Південна Корея, Ірландія, Ісландія.
Є країни, які не стали успішними — Аргентина, Єгипет чи деякі країни Африки.
Різниця одна: якість внутрішньої економічної політики та реформи, а не сам факт участі у програмі.
Якщо країна:
• проїдає ресурси,
• не бореться з корупцією,
• не модернізує економіку,
• не розвиває експорт,
• не покращує інституції
То жоден партнер не допоможе їй стати успішною.
7. Для України МВФ — це інституція, яка пришвидшує реформи, необхідні для зростання
Програма МВФ сьогодні “прошиває” ключові зміни, які потрібні Україні для економічного прориву:
• реформа податкової системи,
• зміцнення незалежності НБУ,
• антикорупційні інституції,
• реформа управління держпідприємствами,
• реформа енергетики,
• зменшення фіскального дефіциту,
• прогнозованість макрополітики.
Це не вимоги “ззовні”, а базові умови для економічного зростання, які й так потрібні Україні.
8. МВФ — це стратегічний партнер, а не кредитор останньої надії
Україна вже давно перейшла у формат партнерства, а не “рятувальних програм”.
Більшість наших програм — це програми реформ, а не “пожежні” програми.
У сучасному світі жодна країна не розвивається у вакуумі. Всі успішні економіки — інтегровані у глобальну фінансову систему. МВФ є її важливою частиною.
Висновок: співпраця з МВФ — це інвестиція у довіру, стабільність і майбутнє
Україна не може дозволити собі ігнорувати інструменти, які дозволяють:
• стабілізувати макроекономіку,
• забезпечити прогнозованість,
• утримати інфляцію та курс,
• фінансувати ключові видатки,
• проводити структурні реформи,
• відновлювати економіку під час найбільшої війни у Європі за 80 років.
Співпраця з МВФ — це не ознака слабкості, а навпаки — відповідальна стратегія держави, яка прагне макрофінансової стабільності та довгострокового економічного розвитку.
Ми точно станемо країною, яка з часом перейде від співпраці з МВФ як позичальник — до співпраці як партнер і донор. Але до цього моменту нам важливо мудро використовувати можливості, які дає МВФ, і перетворювати їх у економічне зростання, робочі місця та інвестиції.