На другий рік повномасштабної війни в Україні продовжують користуватись брендами, які працюють в Росії, і не зупиняють свою діяльність на території країни-агресора.
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) включило в перелік міжнародних спонсорів війни 44 компанії, серед яких такі гіганти як Yves Rocher, METRO, Auchan, Leroy Merlin та ін.
Окрім них є ряд компаній, які ще не потрапили в "спонсорські" списки НАЗК і отримали статус у рейтингу KSE "вичікують". Попри санкції та розв’язану війну вони продовжують обслуговувати російський ринок.
Країна-агресор витрачає на армію близько 15% держбюджету і ще більше – на підтримку диктаторського режиму. Отже, коли ці компанії сплачують податки в російський бюджет, вони фінансують її збройні сили та обстріли українських міст.
Варто зазначити, що так званим "вичікуючим" онлайн-бізнесам за більш ніж півтора року ніщо не заважало зупинити надання сервісів росіянам, але вони до сьогодні продовжують працювати в РФ.
РБК-Україна проаналізувало, які міжнародні маркетплейси з країн санкційної коаліції в рейтингу KSE отримали статус "Вичікують", але по факту продовжують заробляти у РФ. Ряд експертів також виказали ймовірність злиття цими компаніями персональних даних, в тому числі українців.
*Рейтинг складений по сумі факторів: ступінь присутності на російському ринку, доходи та податки в Росії та в Україні (фактичні дані та оцінки за опосередкованими ознаками), та відношення до персональних даних.
За оцінкою експертів, загалом ці три компанії сплатили у 2022 році приблизно 306 млн рублів ($5,1 млн) податків до бюджету держави-спонсора тероризму. Це близько 150 іранських дронів, які щодня руйнують міста України.
BlaBlaCar/Busfor
Лідером рейтингу стала французька Comuto SA. Зокрема її російські офіси ТОВ "Комьюто Рус" (керує на росії сервісом BlaBlaCar.ru) та ТОВ "Басфор" (керує сервісом з продажу автобусних квитків Busfor.ru та частиною BlaBlaCar.ru) у 2021 році сплатили в бюджет Росії майже 50 млн рублів.
У 2022 році вони збільшили ці відрахування у 2,6 раза – і заплатили в російський бюджет як податки та збори до 118,3 млн рублів.
У 2022 році BlaBlaCar в Росії отримав прибуток у майже 340 млн рублів (у 2021 році – мінус 128,5 млн рублів). А також збільшив дохід в 1,7 раза у порівнянні з 2021 роком, – до 744,8 млн рублів.
Російський Busfor теж збільшив дохід у 2022 році в 1,6 раза – до 149,1 млн рублів. Але по прибутку показав збиток, зменшивши його з -130,5 млн рублів у 2021 році до -70,9 млн рублів у 2022 році.
Тобто сумарний прибуток обох російських структур Comuto SA, в яких єдиний директор Алексей Скоробогатов (в низці джерел вказується ще й віце-президентом BlaBlaCar), склав майже 270 млн рублів.
Французькі журналісти у своєму розслідуванні напряму звинуватили засновника BlaBlaCar у тісних зв’язках з російським бізнесом та владою.
Зокрема, в статті французького видання La Lettre A сказано, що "багато російських інвесторів мають частки в капіталі Blablacar, який продовжив свою діяльність у Росії, попри збройний конфлікт з Україною". У ній проводиться тісний зв'язок між Comuto SA та Росією як ключовим ринком для маркетплейсів Busfor та BlaBlaCar
Також вказується, що серед акціонерів/інвесторів Blablacar та Busfor присутні декілька російських фондів прямих інвестицій Baring Vostok Capital Partners та Vostok New Ventures (перейменована на VNV Global). Vostok New Ventures відомий тим, що у минулому збільшив інвестиції в Росію, наприклад, у гіганта оголошень Avito, який зараз перебуває під санкціями.
Журналісти також акцентують на тісному зав’язку з Росією засновника BlaBlaCar Фредеріка Мазелли, який брав активну участь в економічних контактах між Францією та росією в рамках спільних ініціатив Макрона та путіна – так званого Тріанонського діалогу.
Виходячи з вище сказаного, не виключено, що венчурні фонди на кшталт Baring Vostok та Vostok New Ventures цілком продовжують інвестувати в діяльність російських підрозділів Busfor та BlaBlaCar.
По-друге, виникає питання щодо походження коштів цих фондів, їх бенефіціарів та чи не належить реальний контроль за сервісами російським структурам?
По-третє, у такому випадку наскільки безпечним можна вважати ці сервіси з точки зору доступу спецслужб Росії до даних про переміщення українців спільними поїздками та автобусними турами?
Згідно з публічною інформації, послугами сервісу BlaBlaCar у різних країнах користується близько 100 млн людей, з них 25 млн росіян та 8 млн українців. Автобусні поїздки по онлайн-системі GDS продаються як через окремий сайт Busfor, так і через BlaBlaCar як інтегруючу платформу. Станом на 2019 рік, автобусний сервіс об’єднував рейси понад 7000 перевізників, щомісячно ним користувалось 7 млн пасажирів.
Amadeus IT Group
Міжнародна система бронювання у сфері туризму (GDS; готелі, авіа, авто тощо) Amadeus IT Group зі штаб-квартирою в Іспанії.
Продовжує працювати у РФ (за виключенням можливості бронювання авіаквитків російських компаній) через ТОВ "Амадеус – Інформаційні технології".
У 2022 році, у порівнянні з 2021 роком, компанія зменшила виручку на росії на 10% – з 381,1 млн рублів до 345,8 млн рублів. При цьому збільшивши прибуток в 4,5 раза – з 15,7 млн рублів до 71,3 млн рублів. Як вже було зазначено сплата податків та зборів в російський бюджет виросла зі 105 4, млн рублів до 110,8 млн рублів.
На сайті Amadeus вказані сервіс підтримки та актуальні розклади навчальних курсів й вебінарів Amadeus Росія.
Shutterstock
Маркетплейс з продажу зображень Shutterstock (США) продовжує отримувати дохід в Росії та дозволяє заробляти росіянам. Окрім цього, є ймовірність, що Shutterstock теж може передавати персональні дані як українських та іноземних фотографів, які залишають дані своїх карток під час покупки зображень на сайті.
Сервіс працює на РФ через ексклюзивного представника – агенцію Fotodom. У 2022 році виручка ТОВ "Фотодом" склала 347,4 млн рублів, що на 7% більше, ніж у 2021 році (325,3 млн рублів). Прибуток за цей період виріс на 42% – з 70 млн рублів до 98,8 млн рублів. Як було сказано вище "Фотодом" заплатив в бюджет росії у 2022 році близько 77,2 млн рублів, що в 1,6 раза більше, ніж у 2021 році (47,4 млн рублів).
Так, як весь цивілізований світ та зокрема ПА ОБСЄ вже давно визнала Російську Федерацію державою спонсором-тероризму, то очевидно можна назвати і ці компанії тими, хто фінансують РФ. Та окрім цього вказані компанії продовжують працювати й на українському ринку
Прикладом для наслідування українцям може стати нещодавня ініціатива відомого українського маркетплейсу у сфері пошуку роботи Work.ua. Компанія прийняла рішення припинити співпрацю з брендами, які продовжують працювати на російському ринку.
Як зазначив співзасновник та CEO Work.ua Артур Міхно, податки цих компаній йдуть на фінансування ракет, що знищують українські міста та вбивають мирних жителів.
"Ми довго проявляли терплячість. Спочатку вірили, що всі вони скоро теж вийдуть з росії. Потім, що просто не зрозуміли, й наші топменеджери таки зможуть переконати, показати їм Бучу, показати Маріуполь, показати знищені будинки та смерті… що несе співпраця цих компаній з ворогом на нашу землю. Але ні. Не змогли. Вибір цих компаній — бути з нашим ворогом. То нехай будуть! Лише з ним. Настав час проявити сміливість", — сказали в компанії.
Work.ua також розірвала контракти з такими компаніями на суму понад 5 млн грн. Компанія закликає всі бізнеси та громадян відмовитися від співпраці з брендами, які продовжують працювати в Росії, адже свідомий вибір українців є не менш важливим у перемозі України у війні, яку розв’язала Росія.
Взяти приклад можна і з іноземних компаній, які попри десятки років роботи у РФ вийшли з російського ринку назавжди. Мова йде про McDonald's, IKEA та Nike Inc.
Президент Володимир Зеленський неодноразово дякував цим компаніям, які прийняли рішення про вихід з Росії. За словами президента, – це приклад того, як бізнес може відігравати значну роль у захисті людяності та свободи.
Зеленський додав, що у випадку, якщо держава обирає шлях терору, обов’язок кожної поважаючої себе компанії — дистанціюватися від такої держави. Адже, компанії які поповнюють російський бюджет мільярдами доларів, вони заважають швидко та в правильний спосіб завершити війну розв’язану війну Росією в Україні.