Володимир Омелян: В УЗ мають підписатися кров'ю, що гроші від підвищення тарифів на перевезення підуть на модернізацію

Володимир Омелян: В УЗ мають підписатися кров'ю, що гроші від підвищення тарифів на перевезення підуть на модернізацію
Володимир Омелян вважає конфлікт, що з прем'єром вичерпаний (фото РБК-Україна)

Між прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом та міністром інфраструктури Володимиром Омеляном помітно потеплішали відносини. Подяки один одному і фото усміхнених чиновників стали мало не традицією. Різка зміна в поведінці політиків особливо помітна, якщо згадати публічний конфлікт між головою уряду і міністром. У січні на засіданні Кабміну Володимир Гройсман, ставши на бік колишнього керівника "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна, відчитав Володимира Омеляна. Останній в кишеню за словом не поліз, виступивши в ЗМІ з різкою критикою як менеджменту УЗ, так і самого Гройсмана.

Помітивши потепління у відносинах чиновників, РБК-Україна вирішило поцікавитися у Володимира Омеляна чим зумовлена така тенденція. В інтерв'ю виданню міністр інфраструктури розповів, чи задоволений він зміною керівництва УЗ, коли в Україну полетить Ryanair, і скільки грошей в наступному році буде спрямовано на дороги.

- Всі ми пам'ятаємо, як ви в січні конфліктували з прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом через передачу контролю над "Укрзалізницею" у відання Мінекономрозвитку прямо в ході засідання Кабміну. Але останнім часом, судячи з доброзичливих висловлювань на адресу один одного, ваші стосунки з головою уряду, можна сказати, навіть стали дружніми. Що сталося?

- У нас налагодився гарний діалог та ефективна робота по відновленню українських автошляхів. Це пішло на користь всім. Ми бачимо, що уряд виконує свої обіцянки щодо пріоритетності ремонту доріг. У цьому плані у нас в останній місяць стався різкий прогрес.

Крім того, у нас сформувалося загальне бачення розвитку морської галузі. Нещодавно в Одесі Володимир Гройсман заявив про створення Державної морської адміністрації з 1 серпня 2018 року, про зниження відрахувань до держбюджету чистого прибутку Адміністрації морських портів України з 75% до 50% за підсумками 2018 року і про зменшення з 1 січня наступного року ставок портових зборів на 20%. Крім того, ми також надали знижку в 75% на транзит нафтопродуктів. Це тільки початок "хвилі знижок", оскільки ми повинні зробити українські порти конкурентоспроможними. Всі ці ініціативи ми пропонували протягом цього року. Тому я щасливий, що прем'єр-міністр проявив політичну волю, підтримавши наші пропозиції.

У нас триває дискусія з приводу "Укрзалізниці", оскільки я вважаю, що багато речей було зроблено неправильно, і я не бачу поки що суттєвих виправлень. Але про це рано говорити, оскільки новий виконуючий обов'язки голови правління УЗ Євген Кравцов працює трохи більше місяця. Але, тим не менш, тренд - негативний.

- Не секрет, що ви є одним з найбільш ймовірних кандидатів "на виліт", якщо в майбутньому переформатування складу Кабміну все ж відбудеться. Чи не є ваше бажання вибудувати дружні відносини з Володимиром Гройсманом спрбою зберегти за собою посаду міністра інфраструктури?

- Якби я для себе поставив пріоритет - просто бути міністром, то конфліктів б не було ніяких в принципі. Я б прийняв правила гри, був би мовчазним учасником, просто кивав би на все головою. Але я займаюся роботою, відстоюю ті позиції, які вважаю важливими для галузі. Цієї ідеології я буду дотримуватися до останнього дня перебування на посаді міністра інфраструктури. Все завжди закінчується і все завжди починається. І я не бачу жодних проблем в тому, що коли-небудь я перестану бути міністром інфраструктури. Мені важливо, щоб мої принципи втілювалися в життя.

- На посаду міністра інфраструктури вас делегував "Народний фронт". Але під час конфлікту з Володимиром Гройсманом ви шукали підтримки на стороні президента Петра Порошенка. В яких ви зараз стосунках з лідером НФ Арсенієм Яценюком? Від яких парламентських фракцій ви відчуваєте більшу підтримку - від рідного НФ або БПП?

- Інфраструктурні ініціативи аполітичні. Якщо ти домовляєшся з самого початку про чіткі правила гри, про те, що не може бути повернення старих або створення нових схем, що мають бути призначені адекватні люди, то треба це відстоювати. Спочатку йде шалений спротив, але потім учасники політичного процесу змиряються з цим в тій або іншій мірі. Це допомагає, коли у тебе є "хребет". Є більша або менша підтримка...? Я ніколи не забував, що мене висунув НФ. Я вдячний і БПП за голосування за закони, за політичну підтримку, яку я теж відчуваю. Більше того, під час голосування в парламенті голосують і не коаліційні фракції. Це дуже важливо. Це сигнал суспільству, що в ініціативах міністерства інфраструктури немає політики, тут є робота.

- Нещодавно проти вас столична прокуратура порушила кримінальну справу. У зв'язку з чим це сталося?

- Справа порушена прокуратурою міста Києва не проти мене особисто, а за фактом. Підставою стала заява авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України". У МАУ вважали, що під час заходу авіакомпаній Ryanair на український ринок були порушення українського законодавства. Я вважаю це абсолютно замовним підходом. Я дав свої пояснення по цій справі, це все шито білими нитками. Як мені здалося, слідчий це теж розуміє. МАУ використовує будь-який ресурс, який доступний їм. Будь це правоохоронні органи, будь це судова влада, будь це методи прямого тиску або компрометації в пресі для того, щоб досягти головного для них - постійного монопольного становища в українському небі, диктату цін і, отже, генерування надприбутків для однієї авіакомпанії. У свою чергу, я підготував позов про захист своєї честі та гідності. Він поданий. Я сподіваюся, він буде розглянутий судом як можна швидше. Я вважаю, що ті маніпуляції, які ведуться з боку МАУ, є брудними, середньовічними, і вони не мають ніякого відношення до чесної конкуренції. Вони роблять будь-які спроби для того, щоб зірвати захід лоукостів на український ринок, щоб не дати українцям можливість літати дешево.

- Крім справи за заявою МАУ проти керівництва міністерства інфраструктури, кримінальну справу порушено головним слідчим управлінням Генеральної прокуратури. Зокрема, розслідується інформація про те, що деякі керівники вашого відомства, які були членами наглядової ради УЗ і знайомі з переліком підприємств, які підлягають приватизації у рамках реформи УЗ, вживали заходи, спрямовані на доведення до банкрутства цих активів УЗ. Це робилося з метою зниження ринкової вартості цих підприємств та їх подальшого викупу за заниженою ціною. Як ви можете це прокоментувати?

- Я ще не знаю подробиць. Я вдячний Юрію Луценку, (генеральний прокурор, - ред.) тому що саме його принципова позиція багато в чому змінила хід історії у випадку з УЗ. Я сподіваюся, що це буде не остання справа. Їх повинні бути десятки, крім тих дев'яноста, про які раніше вже говорилося. Ми знаємо про конкретних фігурантів і конкретних випадках зловживань і розкрадань в УЗ. Про це знає як керівництво Генпрокуратури, СБУ, так і НАБУ.

- Це було справа саме проти вас?

- Ні, це справа точно не проти мене. У мене був нульовий вплив на УЗ. І такою вона залишиться і зараз. Ми можемо тільки здогадуватися, про кого саме йде мова. Я знаю цю людину, але давайте дочекаємося розслідування цієї справи.

- Це колишній перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов, який раніше був головою спостережної ради УЗ?

- Давайте почекаємо.

- На жаль, наші правоохоронні органи доволі довго розслідують подібні справи, щоб чекати...

- З одного боку, ви маєте рацію. Я сам теж довго так вважав. Але зараз розслідування, які тривали рік, переходять у конкретні арешти, абсолютно конкретні кримінальні справи. Останній арешт Вахтанга Джакелі, який працював заступником керівника відділу внутрішнього аудиту і контролю УЗ, є черговим доказом того, що насправді розслідування йдуть. Якщо хтось собі думає, що можна вкрасти і йому за це нічого не буде, то Генпрокуратура і СБУ доводять, що покарання все-таки відбудеться.

Володимир Омелян: В УЗ мають підписатися кров'ю, що гроші від підвищення тарифів на перевезення підуть на модернізацію

Володимир Омелян: "Я ніколи не забував, що мене висунув НФ". (Фото Віталій Носач, РБК-Україна)

Про УЗ

- Ви задоволені недавньою зміною керівника УЗ?

- Якщо б при зміні керівництва УЗ було враховано мою думку, то ми б мали інший склад керівництва УЗ. Але подивимося, яким буде нове правління УЗ. Я чув, що він майже узгоджений і повинен найближчим часом затверджуватися Кабміном. У кожного є свій шанс. Ми знаємо, що колись і пірати ставали серами та перами Великобританії. Якщо не помиляюся, таким прикладом може служити Френсіс Дрейк.

- Хто залишиться у новому складі правління з уже працюючих менеджерів? У ньому залишаться лише громадяни України або іноземці також будуть працювати?

- Я поки що не хочу коментувати, хто залишиться в правлінні УЗ. Це буде виглядати як здогадки та припущення. Напевно, в ньому будуть й іноземці. Я не виключаю, що окремі потенційні члени правління швидше будуть заарештовані, ніж затверджені в якості членів нового правління УЗ.

- Євген Кравцов уже розпочав кадрову чистку УЗ? Хто з одіозних керівників УЗ звільнений?

- Він її почав. Це приємно бачити. Тобто, окремі позитивні зміни відбуваються. Зокрема, в серпні зі своєї посади пішов Максим Кушнірчук. Крім того, відбулася заміна керівника департаменту безпеки - звільнений від виконання своїх обов'язків Микола Нємцов. Я сподіваюся, що буде ще кілька звільнень одіозних людей, які до цих пір працюють в УЗ. Сподіваюся на призначення професіоналів в "Укрзалізницю". Це буде найкращим свідченням того, що ми дійсно щиро реформуємо УЗ, а не знову хочемо замилити людям очі.

- Чи відомо вам, хто саме лобіював призначення на посаду в. о. голови правління УЗ Євгена Кравцова? За інформацією РБК-Україна, підприємець Станіслав Лєсніков лобіював його затвердження в Адміністрації президента, а колишній нардеп від "Партії регіонів", а зараз близька людина до міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, Вілен Шатворян - в уряді. Це відповідає дійсності?

- Євген Кравцов як-то мило сказав, що це я його познайомив зі Станіславом Лєсніковим. Я твердо переконаний, що Станіслав Лєсніков знав його набагато раніше. Але знову-таки, це неважливо. В українській політиці є багато людей, які когось з кимось знайомили. Головне те, на кого вони працюють. Я хочу це побачити у випадку з Євгеном Кравцовим. З ним у мене була з цього приводу розмова: будуть судити по його діям, а не за його друзям. Для нього це важливий особистий KPI - як людина, яка позитивно змінила УЗ, або як людина, яка робила теж саме, що й інші до нього в УЗ.

- Тобто, як я розумію з ваших слів, лобіював призначення Євгена Кравцова Станіслав Лєсніков? Й уточніть, мав якесь відношення до його призначення Вілен Шатворян?

- Не готовий сказати про вплив Шатворяна. Я знаю, що Станіслав Лєсніков раніше точно був в орбіті Євгена Кравцова або Євген Кравцов був в орбіті Станіслава Лєснікова. Наскільки ця ситуація триває зараз, мені складно коментувати, оскільки я не контактую зі Станіславом Лєсніковим. Хоча я чув відлуння розмов темних особистостей з бізнесом: "УЗ під повним контролем, давайте працювати разом". Сподіваюся, це - блеф.

- Одним з неформальних кураторів УЗ в останні кілька місяців називають підприємця Андрія Альошу. Чи має він, як і раніше, великий вплив на УЗ після зміни керівництва компанії?

- Тепер кажуть, що він нібито відсторонений від усіх процесів. Я би хотів все-таки, щоб його діяльність була задокументована, розглянута правоохоронними органами аж до винесення відповідного вироку. Я дуже сподіваюся, що в рамках нової справи Генпрокуратури, про яку ми вище говорили, що його прізвище буде фігурувати. Ми чітко скажемо суспільству, звідки він з'явився, чим він займався, і в які збитки обійшлася УЗ його діяльність.

- У чому саме проявлявся його вплив?

- Це був відкритий бандитизм і спроба вимагання грошей. Це те, що мені говорили учасники ринку. Говорили про його вплив на окремі регіональні залізниці, на проведення тендерів, подачу вагонів, проведення логістичних операцій. Але, зрештою, правоохоронні органи повинні встановити істину. Я не знаю, наскільки це відповідає дійсності, але я не можу не вірити тим сигналам, які я отримую з декількох джерел.

- Ви згадали про вплив на регіональні залізниці. Чи будуть звільняти керівників регіональних залізниць?

- Це питання до Євгена Кравцова. Це один з тих індикаторів, який чітко покаже, наскільки він є незалежним у своїй діяльності.

- Крім того, в уряді говорять про великий вплив на УЗ підприємця Андрія Адамовского. Це правда? І в чому воно проявляється?

- Воно точно проявляється в постачанні дизпалива в УЗ від компаній з його орбіти. Наскільки мені відомо, він це теж не спростовує. Про інші способи впливу мені поки що нічого не відомо. Але мені б хотілося, щоб ми припинили говорити про вплив на рішення УЗ людей, які не мають ніякого відношення до УЗ або мають опосередковане відношення через поставку товарів або послуг в держкомпанію. Те, що зараз відбувається в УЗ, є наслідком ситуації, коли непрофесіонали впливають на компанію, своїми рішеннями ведуть її до банкрутства, працюючи на свої приватні інтереси.

- Чи правильно я розумію, що у випадку з Андрієм Адамовским і компаніями з його орбіти, ми говоримо про компанію "Трейд Коммодіті", яка останнім часом стала часто вигравати тендери на постачання дизпалива УЗ? По суті, вона стала одним з основних постачальників дизпалива в УЗ.

- Так. Ми говоримо про цю компанію.

- Якраз у випадку з цією компанією стався новий скандал. Нещодавно УЗ закупила на 1,4 мільярдів гривень 60 тисяч тонн палива не на тендері, а в результаті термінових переговорів. Більша частина цього замовлення отримала саме "Трейд Коммодіті". Як ви можете це прокоментувати?

- В цьому випадку важко говорити, що тут є вина Євгена Кравцова. Чому? Йому у спадок від Войцеха Балчуна (екс-голова правління УЗ, - ред.) дісталася катастрофічна ситуація з запасами палива. Коли Балчун гордо піарився на тому, що в УЗ сформований 40-денний запас дизпалива, це була брехня. Такого запасу ніколи не було. Дуже короткий період часу був 30-денний запас дизпалива, який потім невблаганно зменшувався. Тому для Кравцова ситуація з дефіцитом палива виявилася авралом, з якою він впорався тим способом, яким міг вирішити цю проблему якомога швидше.

Але навіть закупівля палива таким швидким чином, не вивела компанію з кризи з дефіцитом палива. Зараз запас дизпалива на Львівській залізниці становить півдоби. У деяких інших залізниць запас становить від двох до чотирьох діб. У Донецькій залізниці запас становить сім діб. На моїй пам'яті, вже третій керівник УЗ, приступаючи до роботи, вирішує в першу чергу проблему з браком палива. Це - абсурд! Я не впевнений, що перехід на закупівлю палива з ціноутворенням за формульною системою, до чого в УЗ планували перейти влітку, вирішить проблему глобально. Я більше схиляюся до думки про те, що УЗ повинна стати повноцінним учасником паливного ринку України, створивши свою власну паливну компанію. Вона повинна створити її самостійно, або в рамках СП з іншими учасниками паливного ринку, але УЗ повинна купувати паливо напряму в українських або іноземних виробників. Швидше за все, це буде іноземний виробник. Але це дозволить не бути кожен раз в стані інфаркту, що дизель ось-ось закінчиться.

- Чому для вирішення проблеми з дефіцитом палива УЗ не звернулася в Держрезерв, у якого є в запасі ця продукція?

- Попередній експеримент отримати паливо з Держрезерву восени минулого року не увінчався успіхом. Паливо тоді так і не надійшло в УЗ, незважаючи на окреме рішення уряду з цього приводу. Для його отримання з Держрезерву є багато правових проблем. Крім того, є питання щодо якості і типу палива, яке необхідно УЗ, і яке є в Держрезерві. Одержання палива з Держрезерву - можливий варіант при самому гіршому розкладі. Проведення переговорів було кращим виходом, ніж отримання палива з Держрезерву.

- Коли відбудеться конкурс на посаду голови правління УЗ?

- Місяць тому в уряді обіцяли його провести якомога швидше. Але місяць з двох-трьох, які передбачені для його проведення, пройшов без якого-небудь результату. Я сподіваюся, що на найближчому засіданні номінаційного комітету (комітет з призначень керівників держпідприємств при Мінекономрозвитку, - ред.), ми заслухаємо питання проведення конкурсу, визначимо чіткі терміни для проведення і закінчення цієї процедури. Затягувати точно не можна, як би комусь не хотілося.

- Ви часто кажете про необхідність проведення конкурсу на посаду голови правління УЗ. Але чому ви також наполегливо не вимагаєте проведення конкурсів на посади голів Укравтодору та Адміністрації морських портів, де вже близько року працюють призначенці в статусі в. о. Славомір Новак та Райвіс Вецкаганс?

- Я виходжу з того, що і там, і там працюють професіонали. Я не проти конкурсів. Але довелося докласти багато зусиль, щоб запросити в Україну Райвіса Вецкаганса на посаду в. о. голови АМПУ і Славоміра Новака на посаду в. о. голови Укравтодору. Вони дають гарні результати. Не у вигляді презентацій, а у вигляді економії сотень мільйонів гривень для держбюджету, ремонту гідротехнічних споруд в портах. Крім того, ми нарешті бачимо ремонт доріг і маємо набагато менше зловживань в Укравтодорі. Тренд очевидний. І там, і там ми маємо керівників європейської якості.

- Нещодавно Facebook ви написали, що ви проти приходу в Україну варягів. Але і в АМПУ, і Укравтодорі працюють варяги...

- Я проти безвідповідальних варягів, які не бачать у своїй місії нічого, крім грошей. Це точно не стосується ні Райвіса Вецкаганса, ні Славоміра Новака. Войцех Балчун просто втік. І це велика проблема.

- А де він, власне, подівся?

- Я чув різні версії про те, що він і в Україні, і не в Україні. Зараз він говорить в інтерв'ю, що найбільша його перемога - в тому, що він залишився в живих. Загалом, дякуємо, що живий. Як в дешевому кіно, чесно.

- Як ви вважаєте, Войцех Балчун зобов'язаний приїхати в Україну і надати звіт про свою роботу в УЗ?

- Впевнений, що це було б нормально. Він же вважає себе європейцем?! Тим більше, що ми цілий рік чули про шалені успіхи. Тому абсолютно логічно, що можна про них дати звіт і сказати про те, що успіхи не просто божевільні, а неймовірні.

- Раніше ви заявили РБК-Україна, що наказ про підвищення тарифів УЗ на перевезення вантажів знаходиться на узгодженні в інших відомствах уряду. На якому етапі зараз підготовка цього наказу?

- Мінінфраструктури зі свого боку робить абсолютно послідовні кроки. Ми вважаємо, що будь-яке підвищення тарифів без обґрунтування політики стратегічного бачення розвитку УЗ є контрпродуктивним. Тому що без реформ в УЗ ми прийдемо до того, що у нас будуть найвищі тарифи в Європі, а якість і сервіс будуть відсутні. Зараз абсолютна більшість компаній, які перевозять свої товари за допомогою УЗ, кажуть, що вони готові в два рази наростити своє виробництво. Але вони не роблять цього тільки через те, що УЗ не здатна перевезти їх продукцію. І компанії не хочуть потрапити під штрафні санкції через зрив контрактів. Це надзвичайно серйозно. Через це втрачають усі - від держбюджету до експорту і числа робочих місць.

Я в 2016 році боровся з усіх сил, щоб тарифи були підняті на 15%. Але досі невідомо, куди пішли гроші від цього підвищення. При запланованих на 2017 рік капітальних інвестиціях в 16 мільярдів гривень УЗ використано менше третини. Для чого ми підвищуємо тарифи? Щоб ще десяток мільярдів ліг на рахунки УЗ, а потім списався за обслуговування боргів невідомими ділками? Я вважаю таку ситуацію неправильною.

З іншого боку, розуміючи поганий стан УЗ, ми в повній взаємодії з урядом і УЗ в той же день, коли УЗ подала в Мінінфраструктури свої пропозиції і прохання про підняття тарифів, погодили їх на тарифній комісії Мінінфраструктури і відправили на узгодження у відповідні центральні органи виконавчої влади.

Але я хочу бачити з боку УЗ зустрічний рух до бізнесу. В УЗ мають чітко пояснити, підписатися кров'ю, що гроші від підвищення тарифів підуть на оновлення, модернізацію, покращення сервісу і комфорту для бізнесу. Крім того, і пасажири повинні спочатку відчути поліпшення комфорту, і тільки потім УЗ має підвищити тарифи на пасажирські перевезення. Всього цього я в черговий раз не бачу. Я бачу тільки обіцянки. Але час декларацій минув.

- Ви підтримуєте Євгена Кравцова на посаді в. о. голови правління УЗ і будете підтримувати його на конкурсі на цю посаду? І, взагалі, які у вас стосунки з Євгеном Кравцовим?

- Після недавньої "успішної" поїздки "Інтерсіті плюс" з Перемишля (Володимир Омелян каже про випадок, коли Михайло Саакашвілі намагався потрапити в Україну на цьому поїзді, - ред.) у мене з ним немає жодних відносин. Але на цьому етапі все потрібне і правильне, що він буде робити і пропонувати, я готовий підтримати. Не було жодної пропозиції з боку УЗ, коли я сказав би "ні". Насправді, також було і з Войцехом Балчуном.

- Можете сказати, хто дав наказ, щоб потяг "Інтерсіті плюс" з Михайлом Саакашвілі не вирушив із Польщі в Україну?

- Щиро не знаю. Чесно вам кажу.

- Раніше ви заявляли, що отримали "на горіхи" за свій коментар після того, як поїзд не виїхав з Польщі.

- Скажімо так, були деякі непорозуміння і турбулентність. Кожен для себе повинен приймати рішення особисто. Я свято переконаний, що УЗ не може бути учасником політичних історій. Вона повинна займатися транспортуванням вантажів і перевезенням людей.

- "На горіхи" ви можете отримати тільки від прем'єр-міністра, президента або Арсенія Яценюка.

- Я можу отримати "на горіхи" навіть від мами чи від мого сина Марка. Так що можливе коло набагато ширше.

Володимир Омелян: В УЗ мають підписатися кров'ю, що гроші від підвищення тарифів на перевезення підуть на модернізаціюВолодимир Омелян: "Пасажири повинні спочатку відчути поліпшення комфорту, і тільки потім УЗ повинна підвищити тарифи" (фото Віталій Носач, РБК-Україна)

Про авіацію

- Коли Ryanair полетить в Україну?

- В цьому році він вже точно не полетить, оскільки авіакомпанія планує використовувати свої літаки довгий період часу. Вони притримували кілька літаків для польотів в Україну. Наскільки мені відомо, зараз перемовини між Ryanair і "Борисполем" відновлені, і вони тривають. Аеропорт надав свої пропозиції. Лоукостер їх вивчає. Я дуже хотів би, щоб у наступному році українці все-таки скористалися дешевими перельотами в Європу.

- Крім Ryanair, ви обіцяли українцям у цьому році створення української лоукост-авіакомпанії. Де вона?

- Політична підтримка щодо створення цієї авіакомпанії є повна. Це справді вкрай необхідно Україні для того, щоб з'явилася повноцінна конкуренція не тільки на міжнародних напрямках, але і на внутрішньоукраїнських рейсах. Наскільки мені відомо, переговори про створення лоукостера між іноземними та українськими підприємцями тривають.

Безперечно, іноземні інвестори цього лоукостера трохи стривожені ситуацією з Ryanair. Тому вони моделюють для себе можливі ризики на випадок подібного блокування і для їх роботи авіакомпанії. Але я сподіваюся, що все відбуватиметься згідно з планом - вони зареєструють юридично свою авіакомпанію в цьому році в Україні, щоб з наступного року розпочати польоти.

- Раніше, після зриву переговорів з Ryanair, ви пропонували звільнити Павла Рябікіна з посади генерального директора аеропорту "Бориспіль". Ваша пропозиція, як і раніше актуальна?

- Зараз вона неактуальна, оскільки прем'єр-міністр дав йому доручення закінчити переговори. Відповідно, по успішності їх проведення, можна буде говорити, наскільки він відповідає займаній посаді.

- Також ви раніше обіцяли розробити програму регіональних польотів. Де вона?

- Програма розвитку регіональних аеропортів затверджена урядом. Поки що вона працює в ручному режимі. Але стався перший зсув - нещодавно було виділено перший транш для фінансування ремонту злітно-посадкових смуг в трьох аеропортах в обсязі 800 мільйонів гривень. Я сподіваюся, що ці гроші надійдуть найближчим часом, і не буде ніяких штучних перешкод для цього. Це якраз відповідає філософії цієї програми, яку ми анонсували ще рік тому. З інших аеропортів ми зараз аналізуємо стан злітно-посадокових смуг та їх потенціал розвитку. Для мене ключове те, щоб не повторилася ситуація, коли всі летять до Києва, щоб вже далі летіти по Європі та світу. Я хотів би, щоб у нас було близько п'яти-десяти регіональних аеропортів, які б забезпечували регулярне сполучення з Європою. Аеропорт "Бориспіль" міг би і далі розвиватися як хаб для трансатлантичних рейсів і рейсів в Азію.

- Якщо ми говоримо про регіональні аеропорти, то яка доля аеропорту Ужгорода? За відсутності дозволу ЄС на використання повітряного простору Словаччини для посадки літаків на злітно-посадкову смугу цього аеропорту, він вже більше року не приймає регулярні рейси.

- Там така ж ситуація як з угодою "Про вільне небо" з ЄС - у підвішеному стані. Ми могли б вирішити питання з дозволом на польоти в Ужгород зі Словаччиною на двосторонньому рівні. Але оскільки Словаччина є частиною ЄС, ми повинні провести ще переговори і з Брюсселем. Ми включаємо всі можливі важелі, щоб вирішити це питання як можна швидше.

- Чи правильно я розумію, що щоб отримати дозвіл на постійне використання повітряного простору Словаччини, необхідно отримати дозвіл з Брюсселя?

- Так. Абсолютно вірно.

- Майбутня можлива реприватизація аеропорту Дніпра теж буде проходити в рамках програми підтримки регіональних польотів? Зараз в судах розглядаються позови з боку держави про реприватизацію цього об'єкта.

- Так, зараз це питання розглядається в судах. Я вважаю, що у держави є всі шанси виграти ці судові процеси, якщо не буде якогось тиску на суд. Тут велика роль прокуратури, яка ініціювала повернення держвласності. Безперечно, для жителів Дніпра та Дніпропетровській області буде набагато зручніше, коли аеропорт буде в державній власності. Оскільки ми зможемо забезпечити нормальну конкуренцію в цьому аеропорту. Ми точно не будемо штучно обмежувати кількість авіакомпаній, які зможуть виконувати політ у це місто. Крім того, ми зможемо спільно з місцевими органами влади знайти ресурс для ремонту злітно-посадкової смуги.

- В Україні практично не розвинений високоприбутковий бізнес по ремонту і техобслуговуванню літаків. Багато в чому це обумовлено тим, що Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) не видає українським компаніям, які займаються технічним обслуговуванням літаків, сертифікат про визнання їх роботи. Відповідно, це звужує для них пошуки клієнтів, по суті, до меж тільки України. Чи ведуться переговори з Європою про видачу українським компаніям таких сертифікатів?

- Я завжди звертав увагу на те, що Мальта змогла стати сервісним хабом з технічного обслуговування і ремонту для багатьох авіакомпаній і типів літаків. В Україні для цього є всі можливості для цього - або на базі "Антонова", або на будь-якому іншому приватному підприємстві. Тому я сподіваюся, що ми будемо на цьому ринку.

- Учасники авіаринку говорили, що цей сертифікат планує отримати держпідприємство "Завод 410 цивільної авіації". Це правда?

- Чув про це.

- Повернуся до згаданої вами угоди про вільне небо з ЄС. Є якийсь прогрес щодо набрання чинності цього документа?

- Якщо раніше я був песимістом у цьому питанні, то після розмови з Єврокомісаром Віолеттою Бульц у минулий четвер, я - стриманий оптиміст.

Про автошляхи

- Як ви можете оцінити роботу Укравтодору в цьому році по будівництву і ремонту доріг?

- У минулому році у мене був якщо не розпач, то досить сумна оцінка обсягу виконаних робіт. Але ми отримали у минулому році набагато менше коштів, ніж у 2017 рік, - трохи більше 10 мільярдів гривень. У цьому році ситуація набагато краще - в рази більше областей, які якісно роблять ремонт, збільшується обсяг цих робіт.

- На початку року Укравтодору в уряді обіцяли виділити додаткові кошти після реструктуризація боргу Кабміну перед Нацбанком. Але ці гроші Укравтодор так і не отримав?

- На жаль, ми цих коштів так і не отримали. Але за рахунок інших джерел нам вдалося направити на дороги понад 20 мільярдів гривень у 2017 році. Подивимося, можливо, на кінець року і 30 мільярдів гривень. Плани на наступний рік виглядають досить непоганими. У проекті держбюджету на 2018 рік закладена норма про те, що в наступному році почне роботу Державний дорожній фонд. У мене були побоювання, що старт його роботи буде відкладено. Але цього не сталося. Ми очікуємо, що в наступному році Державний дорожній фонд отримає близько 38 мільярдів гривень. Крім того, окремими бюджетними рядками закладено фінансування робіт з ремонту доріг Київ-Харків-Довжанський на два мільярди гривень і на українську ділянку дороги Гданськ-Одеса чотири мільярди гривень.

Я сподіваюся, що нам вдасться зберегти ці плани в держбюджеті. Але залишається відкритим питання продовження експерименту за відрахуванням частини надпланових митних надходжень на ремонт доріг. Цей механізм показав свою дієвість, тому дуже важливо, щоб він зберігся хоча б на кілька років, поки в Державний дорожній фонд не буде надходити 100% від паливних акцизів.

У наступному році нам необхідно запровадити контроль над тим, як обласна влада будуть освоювати кошти на ремонт місцевих доріг. В рамках децентралізації в 2018 році вони отримають значно більше коштів на дороги, ніж це було раніше. За нашими оцінками, в наступному році обласна влада отримає на дорожнє господарство близько 27 мільярдів гривень, якщо збережеться митний експеримент. При цьому безпосередньо у Укравтодору залишиться на дороги державного значення близько 7-8 мільярдів гривень, а також кошти на проекти Київ-Харків-Довжанський та український ділянку Гданськ-Одеса. Тому необхідно запровадити ефективний контроль за тим, як в областях будуть витрачати кошти на дороги, щоб там не приймали випадкових спорадичних рішень побудувати дорогу до якогось заводу чи до приватного будинку. В областях повинні звернути увагу, в першу чергу, на системний розвиток повідомлень між обласними центрами і далі вниз - до місцевих комунальних доріг.

Про приватне життя

- Нещодавно на зустрічі з журналістами ви заявили, що ваш переїзд влітку в приватний будинок ваших родичів був обумовлений погрозами на вашу сторону. Від кого надходили такі погрози?

- Їх було достатньо, оскільки йдеться про десятки мільярдів гривень, які я не даю можливості розкрадати. Тому зупинити мене можна фактично єдиним способом -фізично. Це теж все розуміють. Негативна піар-кампанія в мою адресу в медіа - це теж один із способів змусити мене замовкнути. Щоб замість того, щоб займатися реформами, я займався відбілюванням самого себе. Це їм не вдасться. Я просто не буду на це реагувати більше. Я прийняв для себе таке рішення. Якщо необхідно буде дати якісь пояснення, то напишу один раз в Facebook або дам інтерв'ю.

До прикладу, нещодавно у ЗМІ була інформація про те, що мій літній відпочинок коштував півмільйона гривень. Це було фейком, я його відкинув. Мій відпочинок коштував 50 тисяч гривень. Документи я надав.

Крім того, нещодавно був фейк про те, що моя дружина замовила Maybach за приблизно три мільйони доларів. Це теж був фейк. Я отримав офіційну відповідь від виробника цих машин - компанії Mercedes Benz - про те, що такого замовлення не було, а також від французької газети про те, що їх сторінка була зламана, де був опублікований цей фейк.

Що стосується будинку. Я цього не приховував. Моя дружина підписала нотаріально завірену угоду про оренду. Це не супер-елітний будинок. Це будинок на ділянці десять соток з двома спальнями.

- Яку суму за його оренду ви сплачуєте?

- Насправді, ми могли взагалі нічого за нього платити, оскільки цей будинок належить родичам дружини. У нас багато хто живе у родичів, які їх люблять, а вони їх - безкоштовно. Але для того, щоб не було ніяких питань до мене, ми зафіксували в угоді суму, яка обов'язково буде вказана в моїй декларації за цей рік.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся