В запалі з'ясування стосунків і пошуку відповіді на питання, хто ж буде наступним прем'єр-міністром - Наталія Яресько, Володимир Гройсман, Олександр Турчинов, Андрій Пивоварський, Михайло Саакашвілі або інша поважна людина, всі забули про те, а заради чого змінюють прем'єра? На крісло прем'єра приміряють всіх, при цьому керуючись абсолютно суб'єктивним припущенням про те, чому той чи інший кандидат краще або гірше. Поясніть, чим Яресько, краще Саакашвілі? У чому Гройсман перевершує Пивоварського? Ви бачили їх програми? Кольором очей? Кардиограммой? Товщиною зап'ястя? Ви можете судити про те, що стратегія одного краще стратегії іншого? Ні. Ви цього не знаєте.
В запалі з'ясування стосунків і пошуку відповіді на питання, хто ж буде наступним прем'єр-міністром - Наталія Яресько, Володимир Гройсман, Олександр Турчинов, Андрій Пивоварський, Михайло Саакашвілі або інша поважна людина, всі забули про те, а заради чого змінюють прем'єра? На крісло прем'єра приміряють всіх, при цьому керуючись абсолютно суб'єктивним припущенням про те, чому той чи інший кандидат краще або гірше. Поясніть, чим Яресько, краще Саакашвілі? У чому Гройсман перевершує Пивоварського? Ви бачили їх програми? Кольором очей? Кардиограммой? Товщиною зап'ястя? Ви можете судити про те, що стратегія одного краще стратегії іншого? Ні. Ви цього не знаєте.
Цього не знає і "Стратегічна сімка" - міфологізований, але тим не менш, цілком конкретний рада лідерів України. Статус цього органу не закріплено ні в одному законодавчому акті, але це зібрання має колосальний вплив на долю країни. Фактично, всі стратегічні рішення "сімкою" і приймаються.
Ми визначаємо кращого, виходячи з абсолютно не піддаються вимірам відчуттів правильності та тези "мені так здається". У тих, кому працювати з новим прем'єром, критерії інші. Комусь потрібен зручний і підконтрольний прем'єр, комусь борець з олігархами, кому-то такий, щоб не крав багато і ділився, кому-то - такий, щоб не заважав.
Невідомо, хто буде новим прем'єром. Невідомо, чи буде новий прем'єр взагалі. Ситуація змінюється і повторюватися немає потреби: мета більшості фракцій коаліції - домогтися добровільної відставки Яценюка.
При цьому він повинен не просто погодитися піти, але і вплинути на фракцію "Народного фронту", щоб вона залишилася в складі більшості. Фантазування з приводу кандидатури прем'єра і нового складу уряду справа цікава, але невдячна і швидко набридає. Україна втрачає час. Захід втрачає терпіння. Росія втрачає страх.
На цьому тижні переговори про формування нової коаліції поновляться. В кінці лютого лідер фракції Блоку Петра Порошенка у Верховній Раді Юрій Луценко в ефірі телеканалу 112 заявив: "Ми в БПП підготували конкретний план помісячно, за що голосує парламент, і після цього робить уряд в напрямках реформ, передбачених нинішнім коаліційною угодою". У розпорядженні РБК-Україна виявився "План дій щодо пріоритетних реформ на 2016 рік". Судячи з усього, це той самий план, про який говорив пан Луценко. У цього документа також є Додаток - перелік конкретних завдань з чітким, помісячним терміном виконання.
У цьому році пріоритетними напрямками реформування визначені:
1. Європейська інтеграція.
2. Антикорупційна реформа.
3. Судова реформа.
4. Децентралізація.
5. Реформа державного управління.
6. Управління державними фінансами.
7. Управління державною власністю.
8. Дерегуляція.
9. Енергетика та енергоефективність.
10. Реформа охорони здоров'я.
В кожному з напрямків від 6 до 18 конкретних кроків-цілей, які повинні бути досягнуті в цьому році.
Візьмемо, наприклад, реформу охорони здоров'я. До грудня цього року в Україні має з'явитися та сама змінена система фінансування медичних послуг, яка побудована за принципом "гроші йдуть за пацієнтом". Про неї багато публічно розповідав чинний глава міністерства охорони здоров'я Олександр Квіташвілі.
Втім, судячи з настроїв у фракції, реалізовувати стратегію реформування системи охорони здоров'я на посаді міністра буде інша людина. В кінці року в країні має з'явитися Національне агентство з фінансування охорони здоров'я, визначена нормативна вартість медичних послуг і порядок їх відшкодування з держбюджету. Передбачається, що, зокрема, зміниться принцип держзакупівель ліків, що дозволить скоротити бюджетні витрати на 30%.
В основі "Плану дій" - весь законодавчий набір нинішньої влади, включаючи програму діяльності уряду, угода про Асоціацію України з ЄС, президентська стратегія 2020.
Велика увага приділяється боротьбі з корупцією, яка зараз, як визнають в офісі президента Порошенка, в Україні на такому рівні, що становить загрозу національній безпеці країни. "Кінцева мета антикорупційної реформи - зменшення рівня корупції в Україні до такого, який не створює загроз для національної безпеки і не є бар'єром для стабільного економічного розвитку країни, - йдеться в документі. - 2016 рік має стати роком здійснення істотного прогресу в наближенні до кінцевої мети, в першу чергу, за рахунок забезпечення прозорості та підзвітності, тобто, зменшення корупційних ризиків та забезпечення невідворотності покарання за здійснення корупційних правопорушень".
Судячи з розробленим графіком, найголовнішим в справі боротьби з корупцією має стати липень цього року. В цьому місяці в країні повинна запрацювати довгоочікувана система електронного декларування чиновниками своїх доходів.
Звичайно, заробити вона зможе лише після того, як буде прийнятий відповідний закон. У календарному плані цей пункт виписаний таким чином: "Розробка і ухвалення законопроекту, спрямованого на забезпечення функціонування в 2016 році системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування". Поданий цей документ повинен бути в березні, а прийнятий у квітні.
Як відомо, 12 березня президент Петро Порошенко застосував право вето і повернув в Раду закон "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо особливостей подання посадовими особами декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру в 2016 році". Поправки в цей закон, стверджують в АП, були узгоджені з Євросоюзом. Передбачається, що оновлений текст буде розглянуто парламентом вже в цей вівторок, 15 березня.
У липні ж повною мірою повинен запрацювати закон про фінансування політичних партій, прийняті всі необхідні законопроекти і постанови уряду в частині роботи Державного бюро розслідувань, заробити єдиний портал використання публічних коштів, на якому будь-який бажаючий може ознайомитися з тим, куди, кому і на які цілі виділяються ці кошти
Найбільше завдань - 18 - у розділі "Децентралізація". Відразу варто відзначити, що в АП не втрачають надії остаточно прийняти зміни в Конституцію в частині децентралізації.
Як відомо, в першому читанні ці зміни були проголосовані 31 серпня 2015 року. Однак відсутність гарантованих 300 голосів депутатів змусило представників більшості звернутися до Конституційного суду з проханням роз'яснити ст. 155 Основного закону щодо наступної чергової сесії. Наступне засідання КС з цього питання відбудеться 15 березня. Зараз, без рішення КС, в АП і БПП вважають, що голосування у другому читанні відбудеться в травні цього року.
У цьому зв'язку слід нагадати, що сказав президент в кінці січня, коли виступав на Конференції представників органів місцевого самоврядування. "У мене немає ніяких сумнівів, що ми маємо цих 300 голосів, і ми повинні показати суспільству і парламенту очевидний прогрес мінських угод. Я впевнений, що саме так і буде. Жодним чином ми не збираємося ні скасувати, ні пересувати голосування. Місце голосування в календарі, я сподіваюся, що на наступній сесії в першому півріччі 2016 року, - заявив Порошенко, друге читання конституційних змін має відбуватися на тлі очевидного і вирішального прогресу на тлі виконання Росією всіх пунктів Мінських угод".
Прийняття, як передбачається у травні, змін у Конституцію запустить, як падіння кісточки доміно, ланцюгову реакцію - вже в серпні в Раді повинні виявитися законопроекти про префектах, нова редакція закону про місцеве самоврядування, про службу в органах місцевого самоврядування. Всі ці документи повинні бути схвалені парламентом у листопаді.
В документі йдеться: "Стратегічною метою реформи місцевого самоврядування і децентралізації влади є побудова ефективної системи місцевого самоврядування та територіальної організації влади на всіх його рівнях з передачею на місця значної частини повноважень та забезпечення достатніми фінансовими ресурсами територіальних громад під їх власну відповідальність Для досягнення поставленої мети в 2016 році необхідно виконати завдання за трьома напрямками:
1. Побудова ефективної системи влади.
2. Підвищення конкурентоспроможності регіонів.
3. Забезпечення високої якості надання послуг."
Всі вищезазначені напрями і завдання - предмет для обговорення. Перелік реформ і заходів, природно, може бути доповнений і змінений.
Все буде залежати від того, чи готові політики зупинитися і перестати розбиратися між собою і, ховаючись за закликами про пошук політичного консенсусу, почати працювати. Поки цей план, яким би гарним він не був, є не більше ніж декларацією про намір. Але він має бути вивчений і стати керівництвом до дії, якщо не цього уряду, Ради і президента, так інших.