"Бориспіль" стає конкурентом аеропорту Стамбула і аеропортам Московського авіавузла
Цього тижня Ігор Коломойський вперше відкрито визнав, що компанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) належить йому.
"В компанію я зайшов приблизно півтора роки тому. Коли держава вбила "Аеросвіт"... Розумієте, хто до цього був акціонером? Борис Вікторович Колесніков... Колесніков продав акції. Не прямо - мені. Була складна схема", - повідомив дніпропетровський олігарх після закінчення зборів акціонерів "Укрнафти".
До речі, МАУ часто звинувачують у зловживанні монопольним становищем. Так, у поточному році авіакомпанія виконала 59,4% від загальної кількості рейсів, виконаних вітчизняними авіакомпаніями.
Про плани подальшого розвитку компанії в інтерв'ю РБК-Україна розповів віце-президент з комерції МАУ Сергій Фоменко.
"Якраз в умовах падіння прямого пасажиропотоку в Україну нам допомагає розвиватися мережева модель, яку вибрала МАУ - з базуванням в аеропорту "Бориспіль". Залучення транзитних пасажирів з пересадкою в "Борисполі" допомагає нам добирати відсутніх пасажирів", - сказав, зокрема, в інтерв'ю РБК-Україна Сергій Фоменко.
РБК-Україна: В якому стані МАУ входить у друге півріччя?
Сергій Фоменко: Найбільш істотно в минулому році знизився пасажиропотік в Україну - не з України чи транзит. Сюди дуже сильно скоротився потік туристів, бізнес-потік.
Ми намагаємося компенсувати падіння перевезень в Україну. Зокрема, ми вже налагодили стосунки з Львівською облдержадміністрацією, тепер, сподіваюся, і з Одеською облдержадміністрацією, в частині співпраці для залучення іноземних туристів.
До цього також намагається підключитися і Київська держадміністрація, яка також намагається відновити туристичний потік. Але ми поки ще тільки на шляху до відновлення пасажиропотоку в Україну.
РБК-Україна: Що саме МАУ робить для залучення туристів?
Сергій Фоменко: Ми відкрили нові авіарейси Львів - Тель-Авів, Львів - Мадрид і Львів - Болонья.
РБК-Україна: І як? Туристи їдуть?
Сергій Фоменко: Інтерес є. Ми їм показуємо все найкраще, що є в західній Україні.
РБК-Україна: В такому разі, що відбувається з транзитним потоком? Наскільки він провалився?
Сергій Фоменко: Якраз в умовах падіння прямого пасажиропотоку в Україну нам допомагає розвиватися мережева модель, яку вибрала МАУ - з базуванням в аеропорту "Бориспіль". Залучення транзитних пасажирів з пересадкою в "Борисполі" допомагає нам добирати відсутніх пасажирів.
Транзит ми тільки нарощуємо. Це відбувається завдяки тому, що ми поступово відкриваємо нові рейси з різними країнами. Нам вдається пов'язувати Північ зі Сходом, Схід із Заходом.
наприклад, з Іраном у нас вийшов дуже хороший транзитний потік. Також сильний транзитний потік з Йорданією, куди ми нещодавно почали виконувати рейси.
Нам вдається країни Сходу пов'язувати з тією ж Фінляндією, Швецією, Норвегією, Данією, попит на польоти з яких не задовольняють місцеві авіакомпанії.
За рахунок того, що Київ зручно лежить на шляху з Європи до Азії і назад, "Бориспіль" вже зараз стає конкурентом того ж аеропорту Стамбула або аеропортів Московського авіавузла.
Вони знаходяться в нашому регіоні і займаються залученням приблизно таких же транзитних потоків.
РБК-Україна: За рахунок чого виграєте конкуренцію? За рахунок цін?
Сергій Фоменко: За рахунок цін, за рахунок зручності, за рахунок більшої частоти рейсів, за рахунок меншого часу в дорозі.
РБК-Україна: МАУ літає в східні аеропорти Амман і Тегеран по три рази в тиждень. Це не дуже велика частота для зручності пасажирів.
Сергій Фоменко: Так. Тому ми і виступаємо за те, щоб збільшити частоту польотів в ці аеропорти, як мінімум, до щоденної або до двох разів на добу.
Це необхідно для врівноваження ситуації з польотами на Захід і Північ. Зараз з Києва по багатьом європейським напрямам різними авіакомпаніями виконуються від двох до чотирьох рейсів на день.
Але двері ж не можуть бути відкритими тільки в одну сторону. Вони повинні бути відкритими як у бік Заходу і Півночі, так і в бік Сходу і Півдня.
З боку Півночі і Заходу нас оточують країни, які підтримують політику "Відкритого неба". З боку Сходу і Півдня трохи складніша ситуація.
Необхідно, що Міністерство інфраструктури та Державна авіаційна служба більш активно займалися питанням лібералізації повітряного сполучення за цими напрямками.
РБК-Україна: Але нещодавно та сама Державіаслужба запропонувала українським авіакомпаніям відкрити рейси в Туркменістан. Будете літати?
Сергій Фоменко: Так. Вже відновила польоти в Київ місцева авіакомпанія "Авіалінії Туркменістану". МАУ зараз веде інтенсивні переговори щодо відкриття рейсу.
Ми б вже почали літати, але у Туркменістані складна бюрократична процедура отримання дозволів. Ми всі заявки подали.
В Україні для іноземних авіакомпаній робиться багато для їх залучення, крім того, тут для них зрозуміла модель ведення бізнесу, продажу квитків через агентства тощо.
Але, повірте мені, в інших країнах все набагато складніше. Ми стикаємося з необхідністю отримання великої кількості дозволів, ліцензій, тверджень і т. д.
Наприклад, в Україні при відкритті рейсів іноземною авіакомпанією немає норми про обов'язковий найм українського персоналу. У той же час, в Туркменістані є така норма - на кожного представника МАУ, якого ми направляємо в Ашгабад, ми повинні найняти певну кількість місцевого персоналу.
А ми ж повинні знайти таких людей, навчити їх, відкрити місцевий рахунок, платити місцевим працівникам зарплату, платити місцеві податки. Тобто це цілий процес.
І це законодавство набагато складніше, ніж законодавство України.
РБК-Україна: Коли плануєте почати літати в Туркменістан?
Сергій Фоменко: Плануємо розпочати польоти вже цього літа. Є намір літати з частотою три рази на тиждень.
РБК-Україна: Потік з Туркменістану - це все-таки пасажири в Україну або транзит?
Сергій Фоменко: І в Україну, і, звичайно ж, транзит.
РБК-Україна: З весни припинено авіасполучення України ще з однією країною Сходу - Узбекистаном. В чому проблема?
Сергій Фоменко: Узбекистан не дає можливості літати з узгодженою частотою два рази на тиждень. Тому зараз між нашими країнами перервано авіасполучення.
До весни ми виконували рейси по два рази в тиждень. Але потім вони скоротили власну частоту до одного рейсу на тиждень і зобов'язали нас скоротити. Сказали нам, що по-іншому не буде.
Колись було узгоджено виконувати три рази в тиждень. Потім було погоджено, щоб зменшити частоту до двох разів на тиждень. Тепер Узбекистан просить зменшити до одного разу.
Але один рейс не вигідний нам - ні транзиту, ні навіть туристичного ринку. Оскільки в такому випадку тури можуть бути тільки чи сім, чи чотирнадцять днів, що туристам часто незручно.
Ми вважаємо, що це ненормальна практика - переузгоджувати те, що вже було погоджено не один раз. Ми їм про це повідомили. Зараз ми не маємо від колег з Узбекистану підтвердження можливості виконувати рейси між нашими країнами.
Шкода, адже Україна і Узбекистан тільки-тільки почали відновлювати і розвивати туризм між нашими країнами.
РБК-Україна: Чи є перспектива відновлення прямого авіасполучення з Узбекистаном?
Сергій Фоменко: Діалог ведеться постійно. Перспектива є, якщо обидві сторони знайдуть в собі бажання розвивати повітряне сполучення між країнами.
РБК-Україна: Чи плануєте відкривати інші рейси в східні країни, щоб залучати додатковий транзитний потік?
Сергій Фоменко: Зараз всі наші плани зосереджені на рейсах в Туркменістан і відновлення рейсів в Узбекистан.
РБК-Україна: Яка ситуація з нещодавно відкритим третім далекомагістральним рейсом МАУ - в Пекін?
Сергій Фоменко: Добре вантажиться. Успішний рейс. Зараз виконуємо рейси тричі на тиждень.
Плануємо до літа наступного року збільшити їх кількість до п'яти. Зараз працюємо над отриманням відповідних дозволів.
РБК-Україна: Чи велику частку займає транзит на китайських рейсах?
Сергій Фоменко: Велику. Близько 45%. Це пасажири, які подорожують через "Бориспіль" далі в Західну Європу та інші країни.
Китайським пасажирам подобається комфорт на наших рейсах. У нас спеціально на цих рейсах працюють бортпровідники зі знанням китайської мови.
РБК-Україна: Інші далекомагістральні рейси плануєте відкривати?
Сергій Фоменко: Зараз розглядаємо можливість збільшення частот польотів в Нью-Йорк або, можливо, відкриття нових пунктів польотів також у Північну Америку.
РБК-Україна: В Канаду?
Сергій Фоменко: В Канаду чи інші міста США на східному узбережжі. Поки що складно точно сказати про те, куди будемо літати в Північну Америку, оскільки в аеропортах цього регіону дуже складно отримати зручні слоти, там дуже жорстка конкуренція в аеропортах за зручний час.
У питанні отримання слотів сподіваємося на допомогу наших посольств, торгових місій.
РБК-Україна: Чи достатній у МАУ парк далекомагістральних літаків для польотів за спеціальними планами?
Сергій Фоменко: Так. У нас чотири літаки Boeing 767. Цього поки достатньо.
Розмовляв Дмитро Уляницький