ua en ru

МАУ: монополіст не до кінця

МАУ: монополіст не до кінця МАУ під керівництвом Арона Майберга вдалося досягти майже монопольного положення (фото - УНІАН)
Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) перебрала на себе майже 60% рейсів, які виконуються українськими перевізниками. Але, як не парадоксально це звучить, назвати МАУ монополістом, які зловживають своїм становищем, не можна.

Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) перебрала на себе майже 60% рейсів, які виконуються українськими перевізниками. Але, як не парадоксально це звучить, назвати МАУ монополістом, які зловживають своїм становищем, не можна.

Позитивні підсумки

МАУ впритул наблизилася до 60% частку серед вітчизняних авіакомпаній за кількістю виконаних рейсів. За даними Державної авіаційної служби України, за підсумками першого півріччя поточного року МАУ здійснила близько 18,5 тис. рейсів.

Це склало 59,4% від усієї кількості рейсів вітчизняними авіаперевізниками. За аналогічний період минулого року ця частка склала 46,8%.

Стрімке зростання показника МАУ був викликаний відходом з ринку інших авіакомпаній або серйозним скороченням їх карти польотів. Зокрема, за минулий час частка Wizz Air Ukraine впала з 7,8% до 3,8%, "ЮТейр-Україна" - з 9,9% до 4,7%, Windrose - з 4,4% до 2,8 %, "Авіаліній Харкова" - з 1,5% до 0,3%, YanAir - з 1% до 0,3% і т.д.

Все по закону

Разом з тим, опитані учасники ринку і юристи не беруться назвати такі вражаючі показники МАУ монополізмом.

"Не думаю, що законодавчо доведуть монополізм. У випадку з МАУ я б говорив про інше - МАУ стала природною монополією", - сказав РБК-Україна виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.

Олена Кравцова, старший юрист юрбюро ECOVIS Бондар і Бондар, яке виступає захисником МАУ в деяких судових процесах, стверджує, що МАУ ретельно стежить за дотриманням норм антимонопольного законодавства, отримуючи при необхідності дозволу АМКУ на концентрацію, узгоджені дії, а також будучи ініціатором деяких розслідувань в сфері захисту конкуренції.

При розгляді питань монополізації в авіації складно визначати "ринком надання послуги" окрему ту чи іншу країну, сказав старший партнер юрфірми "Ілляшев і партнери" Роман Марченко.

"Більш коректно брати окремі напрямки. Може існувати монополіст на напрямку, наприклад, Київ-Москва. Очевидно, що якраз на цьому напрямку немає монополізму, оскільки на ньому літає кілька авіакомпаній", - пояснив Роман Марченко.

Для споживачів послуга з перевезення авіатранспортом по кожному окремому маршруту не є взаємозамінною з послугою перевезення по іншому напрямку, відповіли РБК-Україна в прес-службі Антимонопольного комітету. Тому, пояснили в АМКУ, необхідно досліджувати стан кожної окремої авіакомпанії на кожному окремому авіамаршрутів. Такий підхід використовується і в міжнародній практиці.

"Якщо взяти, приміром, напрямок Київ-Астана, то сьогодні тут МАУ - єдиний перевізник, - продовжив Роман Марченко. - Але при цьому провини авіакомпанії в такій ситуації абсолютно немає. Відповідно до міжурядової угоди між Україною та Казахстаном, кожна країна може поставити на цей маршрут паритетне кількість провізних місткостей".

Тому, сказав юрист, МАУ скористалася цією можливістю і отримала права на цей маршрут. Але жодна казахстанська авіакомпанія поки не виявила бажання літати на даному напрямку.

"Якщо МАУ, наприклад, стає на лінію Київ-Нью-Йорк, при цьому ніхто на неї не претендує і збільшує свою частку в загальній кількості виконаних рейсів, то шана їм і хвала", - сказав РБК-Україна заступник гендиректора найбільшої білоруської авіакомпанії "Белавіа" Ігор Чергінець.

На таких напрямках, як Київ-Астана, МАУ може теоретично спробувати скористатися монопольним становищем і встановити невиправдано високі ціни, зазначив Роман Марченко. "Але при цьому, при можливому розгляді в АМКУ щодо можливих зловживань монополією, МАУ зможе формувати свій захист мінімум за кількома напрямками", - сказав юрист.

Він пояснив, що, по-перше, в Астану можна полетіти не тільки прямим рейсом Київ-Астана, але і з пересадкою в Москві, Стамбулі, Алмати, Мінську, Франкфурті-на-Майні та в інших транзитних пунктах. "По-друге, дістатися до Астани можна не тільки літаком, а й поїздом або автомобілем, продовжує він, тобто ринок може і не бути звужений до перевезень тільки авіатранспортом", - сказав Роман Марченко.

Але деякі юристи все ж допускають можливість зловживання МАУ монопольним становищем на лініях, частоти за якими регулюються міжурядовими угодами.

"За міжурядовою угодою між Україною і Туреччиною кожна країна може поставити на напрямку Київ-Стамбул будь-яку кількість авіакомпаній, але при цьому кожному держава виділялося по 16 частот на тиждень по цьому напряму. Україна віддала всі частоти МАУ, але вона ще донедавна літала тільки по 11 частотам. Наявність у МАУ всіх 16 частот і їх невиконання мало ознаки зловживання монопольним становищем і блокування виходу другого перевізника від України. І прикладів ліній з подібною ситуацією багато", - сказала старший юрист юрфірми "Анте" Катерина Іщенко (захищає інтереси Atlasjet Ukraine, British Airways, Emirates та інших іноземних авіакомпаній).

Не заважати

Щоб уникнути з боку МАУ зловживань своїм монопольним становищем, чиновники мають припинити заважати заходити на ринок іншим авіакомпаніям, вважає Анатолій Мазуренко.

"Монополія - ​​це завжди погано. Повинна бути здорова конкуренція. Від здорової конкуренції завжди виграє споживач", - заявив виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет".

З цим згоден Роман Марченко. "Державі варто продовжувати лібералізувати доступ інших авіакомпаній на ті чи інші напрямки, який зараз зарегульовані міжурядовими угодами", - резюмував юрист.