ua en ru

Роман Насиров: "АП не лобіювала моє призначення"

Роман Насиров: "АП не лобіювала моє призначення" Новий глава ДФС вважає, що потрібно змусити олігархів платити ті податки, які вони повинні заплатити
Тиждень тому, 5 травня, Державна фіскальна служба (ДФС) отримала нового голову - Романа Насирова, нардепа від "Блоку Петра Порошенка" (БПП), голову комітету Верховної Ради. Майже півтора місяця конкурсна комісія при Мінфіні вела відбіркові тури між претендентами на посаду керівника ДФС, яка звільнилася після відставки Ігоря Білоуса.

Тиждень тому, 5 травня, Державна фіскальна служба (ДФС) отримала нового голову - Романа Насирова, нардепа від "Блоку Петра Порошенка" (БПП), голову комітету Верховної Ради. Майже півтора місяця конкурсна комісія при Мінфіні вела відбіркові тури між претендентами на посаду керівника ДФС, яка звільнилася після відставки Ігоря Білоуса.

У своєму першому інтерв'ю на посаді голови ДФС Роман Насиров розповів про те, як проходив конкурс, про що він говорив напередодні призначення з прем'єр-міністром Арсенієм Яценюком і що глава Адміністрації Президента Борис Ложкін ніяк не лобіював кандидатуру Насирова. Глава ДФС також розповів, як буде знаходити спільну мову з депутатами Верховної Ради і якими він бачить перші кроки на своєму посту.

"У нас сьогодні великий бізнес платить і так 60-70% всіх податків в бюджет. І, я вважаю, що добре, що були люди, не обов'язково олігархи, які залучали гроші, правильно їх інвестували, робили реальну додану вартість і з неї платили податки", - сказав, зокрема, в першій частині інтерв'ю РБК-Україна голова ДФС Роман Насиров.

РБК-Україна: Наскільки рішення комісії було очікуваним для вас?

Роман Насиров: Очікуваним було, напевно, на 75-85%. Були дві кандидатури (крім Романа Насирова - Сергій Коломієць, - РБК-Україна), і ми ще точно не знали рішення, тому що, в моєму розумінні, Кабмін проходить у середу. До кінця незрозуміло. Ми зустрілися вранці, прийшли почути якесь рішення.

РБК-Україна: 85% впевненості з'явилися на останніх етапах конкурсу або воно було спочатку?

Роман Насиров: Спочатку була впевненість на 50%, тому що я вважав себе спеціалістом у цій справі. Людиною, який точно знає, куди потрібно добігти, як це зробити.

РБК-Україна: Добігти до чого? До кого?

Роман Насиров: До кінця реформи, я маю на увазі.

РБК-Україна: Чому не 100% впевненості, адже вас практично спочатку називали як одного з найбільш ймовірних кандидатів на посаду глави ДФС?

Роман Насиров: Тому що відкритий конкурс передбачає конкуренцію. Я подавав свою кандидатуру, коли певна частина претендентів зі списку була відома з Інтернету.

Там були дуже хороші кандидати, наприклад, Ніна Петрівна Южаніна. Я її досі вважаю сильним кандидатом.

РБК-Україна: Чому тоді ви, а не вона?

Роман Насиров: Це питання краще задати членам комісії. У кого було більше бажання робити реформу. Я намагався займатися реформою з січня.

У грудні ми були зайняті бюджетом - і це було яскравою ознакою того, що, будучи глибоко в процесі, розумієш, як вносяться зміни до Податкового кодексу. Так от, з січня я собі поставив за мету, щоб ми провели податкову реформу і зробили її правильно.

РБК-Україна: Кого ви вважали своїм основним конкурентом?

Роман Насиров: Напевно, все ж Южаніну. У конкурсі також були великі шанси у Олексія Любченка, Максима Мокляка, але вони вже були в системі і можливість у них себе проявити була.

І це, напевно, був більше мінус, ніж плюс, тому що змін, на які всі чекали, не було, поки вони були там. Я поважаю обох, як професіоналів, але питання стоїть не в тому, щоб просто бути професіоналом, а в тому, чи в змозі ти "перевернути камені".

Так от, Южаніна, як сильний кандидат - так, професіонал - так. Але от далі стоїть питання: хто готовий йти і битися за реформи кожен день?

В моєму випадку через якийсь час теж буде видно, зміг чи ні. І тут грає роль не тільки одне моє бажання і здібності, а і все державний устрій. Чи зможемо ми його використовувати для досягнення мети? Думаю, що зможемо.

Питання в тому, як комісія оцінювала шанси кандидатів зробити те, що необхідно зробити.

РБК-Україна: Якщо б ви були в комісії, кого б обрали?

Роман Насиров: Я вважаю, що Кабмін зробив правильний вибір. І я постараюся не підвести.

РБК-Україна: Наскільки нам відомо, ви неодноразово зустрічалися і з прем'єр-міністром, у тому числі, перед Кабміном, де стало відомо про призначення. Що Арсеній Яценюк говорив, і що ви йому відповіли?

Роман Насиров: Зустрічався. Для мене це означало одне: уряд приділяє достатньо уваги фіскальній службі і розглядає мене як реального кандидата.

Питання були прямі, тому що краще Арсенія Петровича мало хто знає, що відбувається в уряді, фінансах і яких результатів взагалі очікувати.

РБК-Україна: Але вам більшою мірою працювати з міністром фінансів, а не з прем'єр-міністром.

Роман Насиров: Міністр фінансів недовгий час знаходиться в уряді, а Яценюк - тривалий час, причому в різних ролях. Тому краще його комплексно ці питання не знає ніхто.

З його боку були тільки прямі питання: комплекс перших кроків, як я буду боротися з корупцією, схемами. Тобто, питання не були популістськими.

РБК-Україна: Коли він вас запросив, ви зрозуміли, що ви майбутній глава ДФС?

Роман Насиров: Я зрозумів, що це вже фінальний етап. І, якщо б ця зустріч тривала 5 хвилин, я б зрозумів, що цього мало, щоб оцінити кандидатуру, яку навіть він вже і так знає.

Враховуючи комплекс питань і специфічний підхід, думаю, що деякими питаннями він мене ще й тестував, то впевненості у перемозі ще до кінця не було.

РБК-Україна: Тепер ви можете оцінити, наскільки відкритий і прозорий був конкурсний відбір? Тому що ряд кандидатів заявляли про закритість комісії, вплив прем'єр-міністра на рішення.

Роман Насиров: Моя думка може бути суб'єктивною, але спочатку я висловлював рекомендації, як би я проводив конкурс. Я вважаю, що комісія відпрацювала максимально відкрито, не можна сказати, що були якісь упередження. Склад комісії був "некерованим", що дає право говорити, що це не був ангажований процес.

Моя думка, що можна було б додати людей в комісію, у яких є досвід управління держфінансами, кількох колишніх міністрів економіки, фінансів, які добре знають процес. Хоча комісія була досить велика і широко представлена: було багато представників громадської думки, професіоналів, які кожен день стикаються з податковою сферою, таких як Європейська Бізнес Асоціація, Американська торгова палата.

РБК-Україна: Яку роль у вашому призначенні зіграла Адміністрація Президента і, зокрема, її голова Борис Ложкін? Інформація про те, що вас лобіює саме він, було, як це було у випадку з Ігорем Билоусом, коли з боку Ложкіна наполегливо звучали рекомендації залишити його в кріслі глави ДФС після проведення розслідування. В результаті комісія дала йому шанс, але він вже сам подав у відставку.

Роман Насиров: АП мене не лобіювала, АП не заперечувала. Я думаю, що, в тому числі, для Адміністрації Президента моя кандидатура була зрозумілою, але вони точно не брали участі в процесі відбору. Можливо, деякі кандидати могли в якомусь сенсі обговорюватися і спрямовуватися на конкурс в якості рекомендованих.

РБК-Україна: Наскільки відомо, якраз Южаніна і рекомендувалася. Але, з іншого боку, навіщо прем'єр-міністру на посаді в фіскальній службі людина від Президента, від фракції БПП?

Роман Насиров: Це більше питання до прем'єра. Я думаю, що для Яценюка і Президента важливо було, щоб це був професіонал, в першу чергу.

У другу - чи потрібен туди політик, чи не політик. Але точно не людина, яка на цій посаді буде розвивати або піарити свою політичну кар'єру.

Ця посада, в якомусь сенсі дуже технократична. Я, наприклад, раніше висловлював таку думку, що на цю посаду не можна допускати людину з великими політичними амбіціями, тому що вона може стати великим другом для всіх виборців, але для бюджету і країни це буде катастрофа.

РБК-Україна: А ви хто більше - політик, технократ, фінансист?

Роман Насиров: В першу чергу - фінансист. Потім технократ і потім тільки політик. Я за політикою спостерігаю з точки зору економіки.

РБК-Україна: Політика завжди відігравала велику роль у фінансах, бюджеті і продовжує грати. В парламенті представлена величезна кількість бізнесменів, які продовжують лобіювати свої інтереси.

Роман Насиров: Не можу не погодитися. Навіть ті, хто не представлені в парламенті, у них є свої представники. А якщо їх немає, то у Верховній Раді є так звані фрілансери, які готові лобіювати чиїсь інтереси. Це все відбувалося, відбувається і буде відбуватися в якійсь мірі.

РБК-Україна: Як ви будете відбиватися від таких фрілансерів, бізнесменів, ходоків за своїми інтересами?

Роман Насиров: Ми в комітеті за останні три місяці намагалися добитися того, щоб не розглядати кожен окремий випадок, а міняти правила гри для всіх. Ми не можемо кожен раз давати пільги одному, з'явився б відразу другий-третій-десятий.

Вже в грудні ми намагалися зрівняти. Якщо забираємо пільги, то у всіх. Після цього було багато різних спроб різними законопроектами повертати специфічні речі.

Більшу частину ми відбили, але були і законопроекти, які, на превеликий жаль, депутати, особливо мажоритарники, готові були підтримувати. Для них це політичний інструмент, щоб показати виборцю, що конкретно взятий депутат для вас робить. У цей момент вони забувають про баланс, адже, зробивши щось, вони забирають видаткову частину, яка могла б іти на медицину, армію.

Насправді, це ведмежа послуга. Коли даєш пільгу, запускається дисбаланс і, умовно, на твоїх же виборців це і позначиться.

Всі ж ми бачимо депутатів, які ходять на ток-шоу, їм щось треба говорити, що вони зробили, чи говорити на окрузі. Щоб підтримувати свій рейтинг або збільшити його, можна говорити, що подав законопроект, я його відстоюю і рву на собі волосся, але його не хочуть пропускати.

Над цим останні кілька місяців я працював з Мінфіном для того, щоб прийти до податкової політики, яка була б чесною, рівною.

РБК-Україна: Знаючи цю кухню зсередини, як ви будете переконувати депутатів відходити від такої політики?

Роман Насиров: Це важко. Нам потрібна податкова реформа, і це безперечно. Її потрібно буде проштовхнути. Як - це вже друге питання.

Необхідно буде працювати з членами комітету, з фракціями, з радою коаліції. Будучи до призначення на іншій стороні, я розумію, як це робити.

Все, зрештою, зводиться до діалогу. Але чого нам не вистачало? Ми жодного разу не отримали економічного обґрунтування від Мінфіну.

РБК-Україна: Все, що було підраховано, виглядало дивним чином.

Роман Насиров: Був підрахований ефект, як підрахований - це ще одне питання. Наприклад, прямий ефект може бути 3 млрд грн, а кумулятивний ефект - тут 3 млрд грн, тут - мінус 4 млрд грн, а там - ще мінус 2 млрд грн. Або на певний період часу виходить плюс 3 млрд грн, а на півтора року - кумулятивний ефект мінус 6 млрд.

Неважко переконувати. В кожній фракції є фінансисти, є і популісти. Але нам відома вага в Раді кожного, відпрацьовані способи комунікацій.

Чого не робив Мінфін у минулому, хоча я їх і просив приходити на засідання фракцій. Там ніколи не буде три години на лекції, але увага по 5-7 хвилин на важливий законопроект завжди буде.

Якщо повинні були бути важливі політичні рішення, то на засідання фракцій приходив і прем'єр-міністр, переконував, доводив і після цього опору не було.

РБК-Україна: Ну так, говорив, що піде у відставку.

Роман Насиров: Були випадки, коли він приходив з міністрами. Те ж саме ми робили по прокуратурі, по АПК. І це грає свою роль, коли приходиш, пояснюєш, відповідаєш на питання, але це знімає неприязнь до законопроекту.

РБК-Україна: Чи слухає Кабмін депутатів? Голосування в переддень Нового року показало, що не особливо. Їх мета - наповнення бюджету, а про наслідки ніхто не думає.

Роман Насиров: Щоб зійшлися думки, потрібно працювати на першому етапі з профільними міністерствами - Мінфіном і Мінекономрозвитку. Спочатку думки можуть розходитися, але потім воно може і зійтися. Це раз.

Друге питання, і в ньому, можливо, основна проблема. Я вже на посаді глави ДФС був на кількох зустрічах в Мінфіні. Не можна туди йти самому. Обов'язково, щоб йшов голова, директор департаменту або хтось із заступників.

Як у сесійній залі, в комітеті або на Кабміні, твій голос має бути вагомим, аргументованим, професійним, тобто, свою позицію потрібно відстоювати.

РБК-Україна: Ви особисто готові зустрічатися з фракціями і бути присутнім на раді коаліції, щоб відстоювати свої позиції?

Роман Насиров: Абсолютно. По кожному законопроекту, звичайно, це не вийде. Але з тих важливих законопроектів, які будуть мати вагу для дохідної частини бюджету, 100%.

РБК-Україна: Хто має політичну вагу у фракціях, з ким буде легше дискутувати і доводити позицію?

Роман Насиров: Більшість людей знаходиться в межах комітету, але не всі. В БПП є Віктор Пинзеник, він великий спеціаліст, на засіданнях фракції він дуже активний і я йому вдячний, тому що ми завжди отримуємо професійну думку по досить широкому колу законопроектів. І його чують.

Є більш вузькі фахівці, наприклад, з ПЕК, сільського господарства, економічного комітету і свою думку вони відстоюють.

Якщо йти за БПП, то у нас є Южаніна, Оксана Продан. Це ті люди, які найчастіше проявляють себе.

З "Народного фронту" - Олександр Кірш. Він розуміє, знає, він активний.
Є Олег Кришин, Роман Заставний, Юрій Вознюк - це кістяк.

У фракції Радикальної партії - Сергій Рибалко, голова фінансового комітету. І Олег Ляшко дуже добре розбирається.

У "Самопомічі" Тетяну Острикову, в першу чергу, згадав би, Андрія Журжія, Олександра Данченка.

З групи "Відродження" - Віталій Хомутинник з великим досвідом.

РБК-Україна: Який, до речі, у роботі податкового комітету та законопроектній діяльності не бере ніякої участі.

Роман Насиров: Вони в групі проявляють участь. У Дмитра Святаша великий досвід.

Позафракційний Олександр Герега по широкому колу питань - дійсно професіонал.

Є Сергій Тарута, який не в нашому комітеті, але по ряду питань він знає тематику.

РБК-Україна: Ви допомагали йому вирішити якісь питання?

Роман Насиров: Жодного разу я не вирішував його питань.

РБК-Україна: Тобто, це те коло людей, з якими ви будете готові працювати?

Роман Насиров: І мають вагу в парламенті. Тому що ми не ставимо тільки на коаліцію, а в цілому на зал.

"Опозиційний блок", звичайно, буде голосувати більшою мірою політично. Але в деяких питаннях готові підтримувати законопроекти, які корисні для суспільства.

РБК-Україна: Які у вас стосунки з міністром фінансів Наталією Яресько? Джерела в Мінфіні і ДФС говорили, що вона не в захваті від вашого призначення.

Роман Насиров: Якщо у міністра були інші переваги, то я хотів би знати, які якості мені потрібно розвивати, щоб у нас були ще кращі відносини з міністром.

РБК-Україна: Відразу ж після вашого призначення, пішов шквал критики. Мовляв, ви не знаєте ставок податків, ви працювали в скандальному ДПЗКУ, куди за часів Януковича "чужинці" не призначалися, ваш тесть Олександр Глімбовський, який володіє будівельним бізнесом - компанією "Альтіс-холдинг", незаконно вигравав тендери під час підготовки до Євро-2012. Відреагуйте, наскільки це все стосується вас?

Роман Насиров: Немає ніяких кримінальних справ по ДПЗКУ. Або я не знаю про них. Зате є багато незадоволених, які знають, що я буду робити. Моя історія та біографія, пов'язана з ДПЗКУ, кришталево чиста.

Друге. Так, у мене є дружина. У неї є батьки. У тестя є будівельний бізнес, він брав участь у багатьох будівництвах в Україні. Я в його проектах участі не брав.

РБК-Україна: Якщо він порушить податкове законодавство, чи будете залучати його до відповідальності?

Роман Насиров: Так, як і всіх, хто буде порушувати. Ось якщо так подумати, я у чомусь винен? Є бізнес у батька моєї дружини, але ніхто ж не знає в яких я стосунках з ним. Я ставлюся до свого тестя, як до тестя - і все, не більше. Я розцінюю ці звинувачення, як можливість поспекулювати фактами.

РБК-Україна: Одразу ж після свого призначення, ви запропонували уряду двох заступників - Костянтина Лікарчука і Сергія Білана. Що це за люди? Про них нічого невідомо, а пізніше з'явилася інформація, що частково це люди Білоуса. Чому не ваші?

Роман Насиров: Мої люди - це мої діти і моя дружина. Ще минулого тижня мені ставили запитання: хто моя команда, з ким я буду йти, хто мені буде допомагати? Я назвав ряд людей, яким я би міг пропонувати або бачити їх на посади заступників.

І перед тим, як нас запросили у вівторок перед засіданням Кабміну, попросили ще мене запросити і людей, яким я, в першу чергу, запропонував би посади. Я не проводив конкурсу, у мене не було багато різних варіантів.
Але, в той же самий час, був ряд умов і видінь, щоб люди були не з системи. І серед людей, яких я міг би бачити кандидатами, були Білан і Лікарчук.

РБК-Україна: А кого ще розглядали, крім них?

Роман Насиров: У мене було ще дві пропозиції по заступниках на митницю. Але вони обоє були з системи.

РБК-Україна: Хто це?

Роман Насиров: Враховуючи те, що вони не пройшли, я не хочу їх називати. Думаю, я буду їх залучати на інші ролі, в департаменти.

Не пройшли вони і з боку Кабміну. Тому що, коли постало питання звузити список, мені доводилося вибирати і робити велику ставку на когось одного. Так, ця людина має більші шанси пройти, ніж хтось інший.

РБК-Україна: Лікарчук - не знавець митної справи, його спеціалізація зовсім інша.

Роман Насиров: Обговорювалося бачення, що люди мають бути не з системи, тому що не станеться реформи, не розплутається клубок проблем, які є сьогодні, не зруйнуються зв'язку.

РБК-Україна: Тобто, у нас є ще час чекати, поки вони розберуться в своїх напрямках?

Роман Насиров: Часу немає точно. Я сам можу розповісти Костянтину про все, що відбувається на митниці, керівники департаментів можуть.

Але питання в іншому - як прийняти правильне рішення і як підійти до вирішення, умовно, незалежно, щоб це був дійсний крок вперед. Є вже багато рекомендацій, порад на прикладах інших країн. Ні керівники митниці, ні заступники ніколи це не доносили до Кабміна, ніхто не був готовий віддати хоч одну людину, хоч якусь реструктуризацію зробити або інформацію публічною.

РБК-Україна: Чому ви так впевнені, що вам це вдасться? Це ж держслужба, чиновники роками "вгризаються" в свої крісла, а є ще "прохачі" за ту чи іншу людину.

Роман Насиров: Мене "просили" і в комітеті. Роботу комітету можна було пробувати направляти, формувати думки. Наприклад, якщо взяти порівняльну таблицю, яку ми підготували до голосування у грудні, то ми з багатьма нормами не погоджувалися. Але в підсумку вони все одно були прийняті.

РБК-Україна: Це тиск був з боку Кабміну, бізнесу?

Роман Насиров: З боку зацікавлених людей. Багато їх і в Верховній Раді. Хтось відкрито зацікавлений, хтось - ні. Але це завжди відбувається.
Приходив завжди і бізнес, м'яко сказати, лобіювати, а прямо сказати - просити.

РБК-Україна: І що ви?

Роман Насиров: Я завжди залишався на державній позиції. Я не хочу ні забрати багато, ні віддати багато. Так я вважаю, що буде чесно, і цю думку я буду відстоювати і надалі.

РБК-Україна: Ви теж прихильник боротьби з олігархами чи все ж таки хочете, щоб всі були багатими?

Роман Насиров: Я хочу, щоб всі були забезпечені. До того рівня, який забезпечить нормальне життя.

Я не ставлю першим завданням побороти всіх олігархів, я вважаю, що потрібно змусити їх платити всі податки, які вони повинні заплатити. Дай Бог їм здоров'я, якщо вони будуть багато працювати, заробляти і платити багато податків.

У нас сьогодні великий бізнес платить і так 60-70% всіх податків в бюджет. І я вважаю, що добре, що були люди, не обов'язково олігархи, які залучали гроші, правильно їх інвестували, робили реальну додану вартість і з неї платили податки.

Наше завдання зробити і законодавство, і адміністрування податків такими, щоб бізнес платив податки правильно.

Розмовляла Наталія Непряхіна

Другу частину інтерв'ю з головою ДФС Романом Насировим читайте завтра, 13 травня