Незважаючи на кризу, українським авіакомпаніям поступово стає "легше дихати". Завдяки введенню санкцій проти російських авіаперевізників, їм вдалося позбутися конкурентів з РФ. Напередодні введення безвізового режиму з ЄС, це дозволить українському авіаринку "наростити м'язи" перед очікуваною боротьбою з європейськими конкурентами.
Незважаючи на кризу, українським авіакомпаніям поступово стає "легше дихати". Завдяки введенню санкцій проти російських авіаперевізників, їм вдалося позбутися конкурентів з РФ. Напередодні введення безвізового режиму з ЄС, це дозволить українському авіаринку "наростити м'язи" перед очікуваною боротьбою з європейськими конкурентами.
У грудні цього року всі українські аеропорти, за винятком "Сімферополя", планують прийняти близько 3,4 тис. регулярних пасажирських рейсів. Про це свідчать дані спеціалізованого онлайн-ресурсу flightmapsanalytics.com. Це приблизно на 6% менше, ніж у грудні минулого року.
Падіння числа польотів пов'язано з відходом з українського ринку всіх російських авіакомпаній. У жовтні поточного року офіційний Київ заборонив польоти близько 20 російським перевізникам України через те, що вони виконували рейси в окупований Крим. Пізніше Росія ввела контрзаходи і скасувала українські рейси на свою територію. У відповідь Україна заборонила російським авіакомпаніям транзитні польоти над своєю територією, в тому числі під обмеження потрапив UTair.
Примітно, але навіть без санкцій список літаючих в Україну російських авіакомпаній міг би стати менше. У жовтні поточного року в Росії через жалюгідний фінансовий стан припинила польоти одна з найбільших авіакомпаній цієї країни "Трансаеро". Вона літала в Україну в аеропорти "Київ" і "Одеса".
Все, за станом на грудень минулого року, в "континентальні аеропорти" України літали такі російські авіакомпанії як "Аерофлот" (397 рейсів), "Трансаеро" (69) і S7 (51). В сукупності, на цих трьох перевізників в грудні 2014 року припадало близько 14% від всіх регулярних пасажирських рейсів з українських аеропортів.
Примітно, але "легше дихати" українським авіакомпаніям стало не тільки через санкції проти Росії. Фінансові проблеми та суперечки з авіаційними властями інших країн також в деякій мірі розчистили їм небо.
зокрема, у листопаді через важкого фінансового стану припинила польоти естонська авіакомпанія Estonian Air, яка літала в Київ з Таллінна. Правда, поки що замість неї по цьому маршруту літає словенська авіакомпанія Adria Airways. Крім того, ще в травні поточного року через неврегульованість частотності польотів між Україною та Узбекистаном припинив літати в Україну перевізник Uzbekistan Airways.
Також навесні поточного року пішла з ринку авіакомпанія Wizz Air Ukraine. Причин припинення польотів було декілька, зокрема, нестабільність гривні і ситуації на сході України. За кількома маршрутами Wizz Air Ukraine продовжила літати угорська авіакомпанія Wizz Air Hungary. Вона раніше виконувала польоти з України в Будапешт і Лондон і входила разом з Wizz Air Ukraine в Wizz Air Holdings. Однак якщо в грудні минулого року на обох перевізників доводилося 186 рейсів з України, то вже в грудні цього року - тільки 94.
У виграші від перипетій на українському авіаринку виявилося три авіакомпанії. По-перше, це "Міжнародні авіалінії України". За рік їй вдалося збільшити число рейсів майже на 24%. Якщо у грудні минулого року вона виконала, за даними flightmapsanalytics.com трохи більше 1240 регулярних пасажирських рейсів з аеропортів України, то в грудні цього року їх очікується 1540.
По-друге, істотно наростити число рейсів вдалося запорізької авіакомпанії "Мотор Січ". У минулому році вона літала за трьома маршрутами - з Києва до Запоріжжя та Ужгород, а із Запоріжжя до Москви. В цьому році після збільшення частотності польотів по Україні та закриття російського ринку перевізник почав літати за напрямом Запоріжжя-Мінськ. В результаті число рейсів вдалося наростити на 33% - до 152 у грудні 2015 р. Як наслідок, перевізник зміг навіть потрапити в ТОР-5 авіакомпаній, що виконують рейси з українських аеропортів.
Третім переможцем став перевізник "Бєлавіа". Після заборони на польоти між Україною і Росією, рейси через аеропорт Мінська, який є базовим для цієї фірми, стали самими короткими часу для польотів між цими країнами.
В результаті за рік "Бєлавіа" збільшила кількість рейсів з України в 2,2 рази - до 139 в грудні 2015 р. Якщо в минулому році цей перевізник літав в Мінськ тільки з київського аеропорту "Бориспіль", то вже в грудні цього року він став виконувати рейси з другого столичного аеропорту - "Києва", а також з аеропортів Одеси та Харкова.
Таке розширення польотів дозволило "Бєлавіа" також потрапити в ТОР-5 авіакомпаній, що літають з українських аеропортів.
Крім того, варто додати, що в 2015 році на українському авіаринку почала польоти нова авіакомпанія - Atlasjet Ukraine. Вона зараз літає зі Львова, Харкова і Запоріжжя в Стамбул (Туреччина).
ТОР-20 авіакомпаній за числом польотів з українських аеропортів | ||
Вся Україна | Грудень 2015 р. | Грудень 2014 р. |
"Міжнародні авіалінії України" | 1540 | 1243 |
"Дніпроавіа" | 228 | 367 |
Turkish Airlines | 218 | 187 |
"Мотор Січ" | 152 | 114 |
"Бєлавіа" | 139 | 62 |
Lufthansa | 134 | 135 |
Austrian Airlines | 105 | 94 |
LOT Polish Airlines | 105 | 99 |
Wizz Air | 94 | 33 |
Pegasus Airlines | 57 | 49 |
airBaltic | 53 | 52 |
Air France | 48 | 61 |
Atlasjet Ukraine | 46 | 0 |
flydubai | 44 | 48 |
EL AL | 37 | 35 |
CSA | 36 | 16 |
Air Arabia | 31 | 31 |
KLM | 31 | 31 |
British Airways | 30 | 26 |
Azerbaijan Airlines | 25 | 21 |
Інші | 272 | 927 |
Джерело: flightmapsanalytics.com |
Разом з тим думки експертів і учасників авіаринку розділилися у прогнозах щодо того, які перевізники почнуть польоти в Україну в 2016 році. Директор консалтингової компанії Style Avia Євген Хайнацький заявив, що поки що рано давати прогнози про те, які іноземні авіакомпанії почнуть польоти в Україну в 2016 році.
"Зараз можуть заявитися на польоти і 100 компаній, але всі вони будуть приймати остаточне рішення не раніше весни, коли буде ясність з датою введення безвізового режиму з ЄС і можливої лібералізацією міжурядових відносин України в сфері авіації з іншими країнами світу", - пояснив він.
Експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк вважає, що якщо економічна ситуація в Україні залишиться в тому ж стані як і зараз, то про масовий вихід на український ринок іноземних авіакомпаній говорити не доводиться.
"Можливо, будуть нові поодинокі рейси, як наприклад, вже анонсований рейс іспанського лоукостера Vueling з Риму в Київ (Жуляни)", - припустив він.
Сергій Хижняк зауважив, що європейські авіакомпанії, як правило, планують свій розклад на рік вперед.
"Це пов'язано з планом постачань нових літаків, підготовкою екіпажів, отриманням необхідних дозволів. Якби плани були - вони були б вже озвучені, рейси були б в розкладі і велася продаж квитків", - пояснив він.
На думку Сергія Хижняка, в цілому, український ринок залишається малопривабливою для іноземних авіакомпаній з кількох причин: низька купівельна спроможність населення, економічний спад, нестабільність обмінного курсу гривні, візові обмеження, так і не підписана угода про спільний авіаційний простір з ЄС.
"Інвестори не люблять невизначеності, адже кожен новий рейс вимагає чималих інвестицій. Даремно ризикувати своїми грошима ніхто не буде", - пояснив він.
Також не на користь України грає і пожвавлення світового авіаційного ринку.
"Низька вартість нафти значно знизила витрати авіакомпаній, у яких паливо - одна з найбільш відчутних статей витрат. А це в свою чергу призвело до зниження вартості авіаквитків і зростання пасажиропотоку. Іноземні авіакомпанії отримали безліч ринків для розвитку і відкриття нових рейсів. Ризикувати в Україні їм просто нема чого", - зазначив Хижняк.
Разом з тим, виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко прогнозує, що у наступному році в Україну відновлять польоти деякі європейські авіакомпанії, які раніше відмовилися від рейсів в нашу країни.
"Наприклад, ними можуть стати швейцарська авіакомпанія Swiss, італійський лоукостер Meridiana. Цілком можливо, що вийдуть і інші європейські лоукостери. Це пов'язано як з очікуваною лібералізацією візового режиму для українців в ЄС, так і певної економічної і політичною стабілізацією в Україні", - заявив він.
Крім того, Анатолій Мазуренко очікує старту польотів в Україну іранської авіакомпанії Mahan Air, які вже анонсовані за маршрутом Тегеран-Київ.
"Іранці бачать перспективи у співпраці між Україною та Іраном. З них знімаються міжнародні санкції, що відкриває поле для співпраці з рештою світу. В Україні їх цікавить сільгосппродукція, літакобудування, військове співробітництво, в свою чергу вони зацікавлені в поставках енергоносіїв у нашу країну. Все це підвищить ділову активність, а також призведе до зростання кількості іранських студентів в українських вузах", - зазначив він.
Крім цього, Анатолій Мазуренко не виключив повернення в Україну однієї з найбільших авіакомпаній світу - Emirates. Він пояснив це очікуваним зростанням ділової активності.
"В України найближчим часом очікується інтенсифікація співпраці з арабським світом. Наприклад, контракт з Саудівською Аравією щодо спільного будівництва літака Ан-132. Цей контракт істотно збільшить пасажиропотік в той регіон. Тим більше, що і самі Об'єднані Арабські Емірати, "батьківщина" Emirates, цікавляться подібними проектами. Крім того, очікується зростання туристичного потоку з України в цей регіон. Зараз відзначається падіння турпотоку через низьку купівельну спроможність, але добробут українців буде поступово збільшуватися. Не так швидко, як хотілось би, але буде", - припустив Анатолій Мазуренко.
Комерційний директор з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислав Ільїн припустив, що пасажиропотік буде збільшуватися не за рахунок виходу нових гравців, а за рахунок розширення карти польотів з українських аеропортів вже літаючих перевізників.
"Цілком можливо, що вийдуть якісь дрібні авіакомпанії. Але я схиляюся до думки, що ринок якщо і зросте, то за рахунок існуючих гравців. Наприклад, з аеропорту Харкова вже почала літати білоруська авіакомпанія "Бєлавіа", а з березня починає виконувати польоти польська авіакомпанія LOT, яка зараз літає в Україну тільки в "Бориспіль", "Львів" та "Одесу", - пояснив він.
У цілому Анатолій Мазуренко прогнозує зростання авіаперевезень в 2016 році, особливо в другій його половині, тобто після очікуваної скасування візового режиму України з ЄС.
"Все буде залежати від економічної і політичної, у тому числі військової, ситуації в країні. Але перспективи до поліпшення стану справ в авіації простежуються", - зазначив він.
Євген Хайнацький також вважає, що в наступному році варто очікувати зростання пасажиропотоку з України.
"Все йде до того, що буде запроваджено безвізовий режим між Україною і ЄС. А країни ЄС - це зараз основний масовий ринок для польотів з України", - підкреслив він.