ua en ru

Чому українці втрачають інтерес до купівлі нових легкових автомобілів

Чому українці втрачають інтерес до купівлі нових легкових автомобілів Українці в минулому році купували більше автомобілів б/у або преміум-класу (фото flickr.com)

В 2017 році продажі нових легкових автомобілів виросли на 25%, але до кінця року динаміка істотно сповільнилася. Переважно це відбулося за рахунок зростання попиту на підтримані машини і авто на єврономерах.

У минулому році в Україні продажі нових легкових автомобілів зросли на чверть - до майже 80 тисяч машин. Але, почавши рік з активного росту, до листопада динаміка покупок скотилася до стагнації. Багато в чому це відбулося за рахунок зростання попиту на старі машини з Європи, в тому числі на єврономерах. У результаті на ринку нових легкових автомобілів стала превалювати продукція середнього і преміум-сегментів. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Зростання сповільнюється

У 2017 році в Україні було продано майже на 25% більше легкових автомобілів, ніж роком раніше - близько 80,3 тис.. нових машин, повідомила інформаційно-аналітична група AUTO-Consulting.

Директор AUTO-Consulting Олег Омельницький розповів РБК-Україна, що 2017 рік почався з активного зростання продажів, але ближче до другого півріччя тенденція пішла на спад, а восени - стагнація. "Зростання продажів нових легкових автомобілів сильно стримував активний імпорт уживаних машин, обсяги якого практично зрівнялися з ввезенням нових. Також негативно позначався імпорт машин на єврономерах. Крім того, перевищити план у 25% зростання продажів не дозволив недостатнє зростання економіки і доходів населення. Спочатку наш прогноз продажів нових легкових автомобілів в 2017 році становив 85 тисяч автомобілів", - уточнив Омельницький.

Директор з маркетингу групи компаній "АІС" Сергій Боровик додає до причин зростання весняне зміцнення гривні, що призвело до зниження цін на автомобілі в національній валюті, що також стимулювало попит. Правда, він нагадує, що в кінці року відбувся зворотний ефект. Крім того, Боровик вважає, що причини зростання в тому числі у відносній економічній та політичній стабільності в країні. Ці фактори, на його думку, позитивно вплинули на споживчі настрої. Попит зростав і завдяки зниженню процентних ставок за кредитами, й активізації споживчого кредитування. У прес-службі корпорації "Укравто" уточнили, що крім економічних чинників, на зростання ринку вплинули низький рівень автомобілізації населення і старий автопарк України.

У компанії Renault Ukraine пояснили, що в минулому році ринок зростав за рахунок відкладеного попиту в кризовий період після різкого спаду економіки в 2015 році. "Максимальним ринок був у 2008 році - на рівні 660 тисяч. Потенціал автомобільного ринку України в стабільний економічний період може становити близько 300 тисяч нових автомобілів в рік. У 2015 році ринок досяг дна, і показники ринку нових пасажирських автомобілів склали 46 тисяч одиниць. У зв'язку зі стабілізацією ситуації в країні, у порівнянні з 2014 і 2015 роками, ринок потроху почав пожвавлюватися. Зростання можна спостерігати в наступних сегментах: збільшилися продажі юридичним особам, зросли продажу преміум-автомобілів і кросоверів. Також відзначалося зростання продажів автомобілів завдяки фінансових послуг - кредит, лізинг", - розповіли РБК-Україна в компанії.

Преміум-клас

Але якщо автомобілі преміум-класу користувалися попитом, то з бюджетними категоріями ситуація протилежна. "Через активні постачання вживаних машин, у тому числі на єврономерах, з ринку нових легкових автомобілів практично зник сегмент бюджетних автомобілів вартістю до 10 тисяч євро - китайські автомобілі, російська Lada, продукція Автозазу, - зазначає Олег Омельницький. - Результати, ринок нових легкових автомобілів стає ринком дорогих автомобілів".

За даними AUTO-Consulting, у минулому році середні ціни на автомобілі кардинально не змінилися у валюті, а в гривневому вираженні корелювали в залежності від коливань гривні. У 2017 році середня ціна на нові легкові автомобілі становила близько 25 тисяч євро, відзначають в групі.

"В минулому році найактивніше росли продажу в преміум-сегменті, де доходи і попит у покупців швидше відновився після кризових 2014-2015 років, ніж у покупців з інших сегментів. Приміром, за підсумками року в ТОР-10 увійшли відразу три німецьких преміум-марки автомобілів - BMW, Audi і Mercedes-Benz, - розповів виданню Омельницький. - Крім того, тривав активний ріст продажів кросоверів - їх частка в загальних обсягах продажів нових легкових автомобілів вже перевищує 50%. Це пов'язано з поганим станом доріг в країні, незадовільною роботою комунальних служб при несприятливій погоді, а також дефіцитом парковок. Кроссоверам легше запаркуватися, ніж іншим легковим машинам".

ТОР-3 найбільш продаваних торгових марок автомобілів увійшли Toyota, Renault і Volkswagen. "Toyota залишається на першому місці протягом останніх п'яти років. Це відбувається за рахунок ефективної маркетингової політики компанії, широта модельного ряду і вдалого просування", - пояснює Олег Омельницький. В AUTO-Consulting відзначають, що в 2017 році Renault змогла скоротити відрив від показників Toyota, а в окремі місяці, зокрема, в грудні, Renault навіть випереджала японських конкурентів.

Стримані прогнози

Сергій Боровик вважає, що в 2018 році на ринок нових легкових автомобілів будуть впливати розмір економічного зростання і доходів населення, курс гривні до іноземних валют, політична стабільність, офіційний імпорт старих автомобілів, а також імпорт авто на єврономерах без "розтаможки"

"Все більше автолюбителів воліє даний канал покупки все більш дорогих і більш свіжих авто, що також сильно впливає на весь ринок нових авто, б/в, імпорту та б/у перепродажів", - пояснює він.

Подібної думки дотримуються і в "Укравто". "На ринок в 2018 році будуть впливати зміни в законодавчому полі, тарифи і правила імпорту автомобілів в Україну", - повідомили в прес-службі корпорації.

В AUTO-Consulting в цьому році очікують продовження зростання продажів, але якого можна буде сказати лише за підсумками першого кварталу. "На ринок впливатимуть стан економіки і стабільність гривні по відношенню до інших валют. Крім того, важливим чинником буде те, як уряд буде формувати свою політику щодо машин з еврономерами, і який їх обсяг у результаті зайде в країну", - очікує Олег Омельницький.

В "Укравто" прогнозують в 2018 році зростання ринку до 100 тис. нових легкових автомобілів. Подібні очікування й у компанії Hyundai Motor Ukraine. "За нашими методиками оцінки, в цьому році буде продано близько 100 тисяч нових легкових автомобілів. План Hyundai Motor Ukraine на 2018 рік базується на цій цифрі. Згідно з наявною у нас інформацією, прогнози багатьох імпортерів також знаходяться в межах 100-110 тисяч", - коментує генеральний директор Hyundai Motor Ukraine Геннадій Четверухін.

"АІС" не такі оптимістичні. За прогнозом Сергія Боровика, в 2018 році ринок нових легкових автомобілів складе 80-87 тис. одиниць. "Темпи економічного зростання знижуються, гривня девальвує, купівельна спроможність більше не буде зростати такими темпами-за високої інфляції. Плюс величезний тиск на ринок з боку офіційного та неофіційного б/у імпорту", - підсумовує він.