які автомобілі українці активно купували минулого року
Минулого 2016 року українці не скупилися на нові автомобілі. Обсяг продажів за рік виріс на 39%, що випливає із даних інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting . При цьому особливий інтерес проявили покупці до автомобілів преміум-сегменту. Тобто, купували не тільки нове, але і дороге. Однак навіть такі оптимістичні показники не говорять про те, що ринок автопродажів в країні відновився, вважають експерти.
Поповнюючи автопарки
У 2016 році в Україні було продано близько 64,5 тис. нових легкових автомобілів. Це на 38,7% більше, ніж у 2015 році, йдеться у звіті інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting. Директор групи Олег Омельницький пояснив РБК-Україна стрибок продажів у майже 40% низькою порівняльною базою, незначною стабілізацією економіки і відносно спокійною ситуацією з курсом валют.
Як раніше повідомляло РБК-Україна, у 2015 році українці купили лише 46,4 тис. нових легкових автомобілів. Ці показники виявилися антирекордними з початку 2000-х років. Причинами падіння ринку тоді стали девальвація гривні, зубожіння населення і військові дії на сході країни.
Комерційний директор компанії "Хюндай Мотор Україна" Геннадій Четверухін додає, що зростання продажів нових легкових автомобілів у 2016 році відбувся багато у чому завдяки збільшення попиту з боку корпоративного сегмента, а не приватних покупців. "Основна причина - оновлення наявних у розпорядженні юридичних осіб автопарків", - пояснив він.
Разом з тим, в абсолютному значенні ринок виріс незначно - лише на 20 тис. автомобілів, зазначив директор з маркетингу групи компаній "АІС" Сергій Боровик. "Це мізер у рамках показників країн-сусідів", - каже він. Наприклад, за останніми даними, які оприлюднила Європейська асоціація виробників автомобілів, у Польщі у січні-листопаді 2016 року було продано 372 тис. нових легкових машин. Це на 17% (55 тис. авто) більше, ніж за такий самий період 2015 року.
На думку Боровика, українському ринку нових легкових автомобілів до повного відновлення ще дуже далеко. Він нагадує, що у 2013 році в Україні було продано 202 тис. нових автомобілів, а у 2008 році і того більше - 623 тис. одиниць.
Хто лідирує у гонці продажів
Лідером на українському ринку продажів нових легкових автомобілів, як і раніше є Toyota. За 2016 рік вона збільшила продажі на 58%. Крім того, до ТОР-3 увійшли бренди Renault і Volkswagen.
Раніше бренд ЗАЗ, який займав третє місце, за рік опустився відразу на десяту позицію у рейтингу серед найбільшої кількості проданих автомобілів. При цьому у ТОР-10 тільки Запорізький автомобільний завод продемонстрував негативну динаміку продажів.
У прес-службі "Української автомобільної корпорації" (до структури "Укравто" входить Запорізький автомобільний завод) погоджуються з тим, що їхня реалізація автомобілів зменшилася. "Це обумовлено тим, що девальвація гривні і загальне зниження купівельної спроможності найсильніше вдарили по найменш захищеним верствам населення, серед яких багато потенційних покупців автомобілів ЗАЗ, у результаті чого у рейтингу ЗАЗ змістився на 10-е місце", - розповіли РБК-Україна у прес-службі "Укравто".
Олег Омельницький пояснює падіння продажів ЗАЗу тим, що завод майже весь рік не випускав автомобілі для внутрішнього ринку. "У цей час він розпродавав залишки раніше вироблених машин. Зрозуміло, ці залишки ставали все меншими і, як наслідок, вибір автомобілів для клієнтів також ставав меншим", - говорить він.
Примітно, але у 2016 році на ринку нових легкових автомобілів суттєво зросла частка преміум-сегменту. За даними AUTO-Consulting, за підсумками 2016 року частка автомобілів преміальних марок склала 39% у грошовому вираженні проти 34,5% роком раніше.
При цьому частка преміум-сегменту збільшилася, в основному, за рахунок лоукост-сегменту, до якого, зокрема, відносяться автомобілі виробництва ЗАЗ і ВАЗ, а також Dacia, Daewoo, китайські марки. Частка останнього за минулий рік впала з 13% до 10,4%. При цьому через зростання преміям-сегменту трохи постраждав і основний - середній - сегмент автомобільного ринку. Його частка зменшилася з 52% у 2015 році до 50,2% у 2016 році.
У прес-службі "Укравто" пояснюють таку динаміку тим, що покупці преміум-сегменту менш схильні до економічних коливань і потрясінь, тому попит з їх боку не страждає, на відміну від покупців лоукост- і середнього сегментів.
Лібералізація зашкодила
39%-відсоткове зростання продажів нових легкових автомобілів могло б бути і вищим, якщо б з 1 серпня в Україні не були знижені ставки акцизного збору на імпортовані вживані авто від 7 до 28 разів, що фактично зрівняло зі ставками на нові автомобілі.
За даними AUTO-Consulting за серпень-листопад 2016 року, тобто за перші місяці дії пільги, в Україну було ввезено близько 11 тис. б/у автомобілів за зниженими акцизним ставками.
За словами Геннадія Четверухіна, очікування українців, пов'язані з лібералізацією ввезення б/у автомобілів, у певній мірі вплинули на динаміку продажів нових легкових автомобілів. "Особливо це було помітно у першій половині 2016 року, коли рівень продажів був невисоким - населення очікувало напливу до країни дешевих б/у авто, і притримувало гроші на придбання автомобіля", - зазначає він.
Олег Омельницький вважає, що після зниження акцизних ставок частина потенційних покупців нових машин зробила свій вибір на користь старих автомобілів. "За підсумками року лоукост-сегмент скоротився на 3% на зростаючому ринку - це явне свідчення, що покупці цього сегменту вважали за краще купити б/у авто, а не нове", - пояснює він.
Разом з тим учасники автомобільного ринку не втрачають оптимізму і схильні розраховувати на продовження зростання продажів нових машин у поточному році.
Так, у прес-службі "Укравто" розраховують за умови зростання економіки і зростання реальних доходів населення на продаж в цілому по ринку в обсязі 84 тис. нових легкових автомобілів.
Приблизно про такі ж показники говорять і інші представники. Так, Геннадій Четверухін розраховує на 75-80 тис. автомобілів, а Сергій Боровик - 75-85 тис.
Олег Омельницький більш оптимістичний, спираючись на активні продажі у грудні 2016 року. "За нашими розрахунками, продажі зростуть на 24-40%, до 80-90 тис. одиниць. Але наскільки справдяться ці прогнози, буде залежати від курсової та законодавчої стабільності", - підсумовує він.