ua en ru

як вплинули "євробляхи" на продаж нових автомобілів

як вплинули "євробляхи" на продаж нових автомобілів Українці почали віддавати перевагу підтриманих автомобілів (фото: УНІАН)

Нові автомобілі все ще користуються попитом в українських покупців, хоча темпи зростання продажів відчутно сповільнилися в порівнянні з минулим роком. Причин, які впливають на динаміку попиту, кілька. Серед них і падіння рівня добробуту українців, і суттєве зростання імпорту підтриманих іноземних автомобілів, і літній зміцнення гривні по відношенню до долара. Втім, за прогнозами експертів, позитивна тенденція попиту на нові автомобілі буде зберігатися, а восени, з початком ділової активності, темпи продажів можуть зрости на 25% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Все менше і менше

Нові легкові автомобілі, як і в минулому році, користуються підвищеним попитом в українців. За даними консалтингової компанії AUTO-Consulting, в серпні в країні було продано 6,4 тис. нових машин. Це на 14% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Всього за вісім місяців цього року в Україні було продано 49 тис. нових легкових автомобілів, що майже на третину більше рівня аналогічного періоду 2016 року.

Лідером українського ринку нових легкових автомобілів залишається бренд Toyota. Минулого місяця продажі японських автомобілів зросли на 27%, ніж за аналогічний період 2016 року. До трійки найбільш продаваних машин увійшли також Renault і Volkswagen. Цим брендам вдалося наростити продажі на 27% і 17% до 708 і 484 автомобілів, відповідно.

У звіті AUTO-Consulting вказується, що ринок зберігав позитивний тренд протягом восьми місяців, але темпи зростання продажів почали знижуватися. Якщо ще в липні зростання порівняно з аналогічним місяцем минулого року становив 15%, то в травні цей показник становив 47%.

Винні єврономера

Директор з маркетингу групи компаній "АІС" Сергій Боровик пов'язує зниження темпів зростання з двома ключовими факторами - багаторазовим зростанням імпорту вживаних машин внаслідок запровадження пільгового акцизу, а також зі збільшенням попиту на машини з еврономерами. "Якщо дивитися на цифри продажів, то максимально від цього постраждали економ - і преміум сегменти ринку. Саме в цих цінових сегментах відзначається найбільше зростання імпорту вживаних машин і найгірша динаміка продажів нових авто. У 2017 році кожен місяць імпорт уживаних машин набирав обертів, а темпи зростання продажів нових авто знижувалися. При цьому після введення безвізового режиму імпорт б/у машин зробив новий ривок, оскільки покупцям таких машин стало легше виїжджати", - говорить він.

PR-менеджер компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов також пов'язує негативну тенденцію динаміки попиту на нові машини з зростанням популярністю уживаних автомобілів з еврономерами. "Найбільше від цього страждають продавці нових легкових автомобілів економ-сегмента. Але в цілому, це позначається на всіх продавців нових машин", - зазначає він. За даними Державної фіскальної служби, зараз в Україні незаконно перебуває 63,9 тис. автомобілів з іноземною реєстрацією, ввезені за період з початку 2015 року по початок серпня 2017 року.

Володимир Іванов додає ще одну причину: темпи зростання продажів стали сповільнюватися з-за більш високої порівняльної бази, ніж та, яку оперували ще на початку року.

Схожої думки дотримуються і в прес-службі корпорації "Укравто": "Зниження темпів зростання продажів нових автомобілів пов'язано з збільшенням показників порівняльної бази 2016 року, щодо якої здійснюється прив'язка для порівняння".

Покупці бідніють

Втім, не всі експерти погоджуються з тим, що популярність підтриманих машин з еврономерами вплинула на динаміку попиту на нові автомобілі. "Зниження темпів зростання продажів машин вплинуло зміцнення гривні по відношенню до долара. Після того, як в липні-серпні гривня почала зміцнюватися до долара, українці, які, як правило, для купівлі машин збирають валюту, вирішили почекати з таким придбанням. Адже в такому випадку їм необхідно було б витратити на покупку більше валюти, ніж вони розраховували. Крім того, негативно на продажу вплинув спад ділової активності на ринку", - пояснив РБК-Україна президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.

Не вважає, що популяризація підтриманих авто впливає на падіння темпів продажів нових машин, і прес-секретар руху "Авто-євро-сила" (виступає за полегшення розмитнення б/в європейських автомобілів) Ельдар Салімов. "Жоден покупець, який має у своєму розпорядженні кошти на придбання нової машини, не стане купувати європейський автомобіль б/у з ризиками, які пов'язані з покупкою такої машини. Наприклад, такими ризиками можуть стати зміни до законодавства, спрямовані на посилення використання нерозмитнених автомобілів, чи посилення репресій МВС проти фактичних власників таких машин", - заявив Салімов РБК-Україна. На його думку, основна причина зростання попиту на б/в автомобілі – падіння рівня добробуту українців.

Втім, восени експерти прогнозують відновлення темпів зростання продажів нових легкових автомобілів. Олег Назаренко прогнозує, що вже у вересні продажі зростуть на 25% в порівнянні з вереснем минулого року. "Причин тому дві. По-перше, гривня знову почала слабшати до долара, що стимулює потенційних покупців купувати нові автомобілі. По-друге, позитивно вплине на продажі зростання ділової активності. Приміром, зараз аграрії збирають урожай, за який отримують валюту, яку, в свою чергу, часто направляють на покупку нових легкових автомобілів", - розповідає він.

У цілому за підсумками року Назаренко очікує, що продажі нових легкових машин становитимуть 80-90 тис. шт, а у "АІС" Укравто очікують 80-85 тис. нових легкових автомобілів.