Парламентський Комітет з питань податкової та митної політики підготував масштабну реформу податкової системи. Основний принцип - створення унікальних фіскальних умов для розвитку бізнесу і запуску економіки. Депутати пропонують значне скорочення ставок ЄСВ та податку на доходи фізосіб, частковий перегляд спрощеної системи оподаткування, ліквідацію податкової міліції, скорочення повноважень Державної фіскальної служби. Ідеї вже викликали опір в Мінфіні і МВФ, але їх готовий підтримати Президент. Експерти також неоднозначно сприймають запропоновану реформу.
Парламентський Комітет з питань податкової та митної політики підготував масштабну реформу податкової системи. Основний принцип - створення унікальних фіскальних умов для розвитку бізнесу і запуску економіки. Депутати пропонують значне скорочення ставок ЄСВ та податку на доходи фізосіб, частковий перегляд спрощеної системи оподаткування, ліквідацію податкової міліції, скорочення повноважень Державної фіскальної служби. Ідеї вже викликали опір в Мінфіні і МВФ, але їх готовий підтримати Президент. Експерти також неоднозначно сприймають запропоновану реформу.
У розпорядженні РБК-Україна опинився законопроект зі змінами до Податкового кодексу, підготовлений членами комітету з питань податкової та митної політики спільно з експертами та представниками бізнесу. Документ передбачає повну лібералізацію системи.
"Бізнес вже працювати не може, економіка сама собою не перезавантажитися, тому розроблений саме такий варіант", - пояснив співрозмовник РБК-Україна в комітеті.
Проект досі не зареєстрований у парламенті, хоча ще в понеділок у авторів реформи була готовність його оприлюднити. За інформацією РБК-Україна, документ був переданий на узгодження до Адміністрації Президента. Причому, на засіданні фракції "Блоку Петра Порошенко" він був схвалений депутатами.
В той же час є вже перша реакція уряду на нову редакцію кодексу.
"Битва йде. Прем'єр-міністр вже погрожує відставкою, міністр фінансів - кричить, а ночами Президенту дзвонить Крістін Лагард (голова Міжнародного валютного фонду, - ред.), мовляв, не можна допустити прийняття законопроекту. Але БПП на чолі з Президентом непохитні", - розповіло джерело в комітеті, знайоме з ситуацією.
Законопроект, насамперед, передбачає скорочення повноважень Державної фіскальної служби. Мінфін може стати єдиним центром прийняття рішень у сфері бюджетно-фіскальної політики. Міністерство буде відповідальним за аналіз і прогноз сплати податків, інформаційне забезпечення. Всі адміністрування податків, зборів та платежів фіскальна служба зможе здійснювати у межах процедур, визначених Мінфіном, податківці обмежаться лише наданням пропозицій до нормативних документів замість того, щоб затверджувати порядки, інструкції, положення форми декларацій та звітів.
Крім того, ДФС може втратити право узагальнювати практику застосування податкового законодавства, аналізувати і здійснювати управління ризиками для визначення обсягів податкового та митного контролю, а інспекції будуть надавати тільки сервісні функції.
"Передбачається ліквідація 600 органів з контрольними функціями, залишиться тільки 24", - пояснили в комітеті.
Також депутати пропонують ліквідувати податкову міліцію, а замість неї створити новий правоохоронний орган у структурі Мінфіну - Службу фінансових розслідувань. Нагадаємо, ДФС вже підготувала відповідний законопроект, але експерти вважають, що це призведе лише до зміни вивіски, а не ідеології.
Документ передбачає створення електронного кабінету платника. Бізнес зможе в режимі online управляти своїм особистим рахунком. Планується і створення інституту податкових консультантів, які будуть офіційними представниками платників у судах, фіскальних органах, будуть надавати допомогу у сплаті податків, складання звітності.
Як і анонсувалося раніше головою комітету Ніною Южаніною, запропоновано істотно знизити навантаження на фонд оплати праці. Ставку податку на доходи фізосіб планується скоротити до 10%. Зараз основна ставка становить 15%, підвищена - 20%. Вона застосовується до доходів, які в 10 разів перевищують мінімальну зарплату.
Оподаткування дивідендів в розмірі 5% зберігається, але за умови, що дохід сплачується платниками розподіленого прибутку. Якщо ні, то ставка складе 20%. Такий самий рівень оподаткування буде і на отримані доходи від виграшів, призів, подарунків.
Переглядається система оподаткування доходів від ведення одноосібної діяльності. Реєструватися підприємцем немає необхідності, досить заяви в місцеві органи влади, які вже самі повідомлять про такий намір фізособи в ДФС, і податкові органи візьмуть його на облік.
Таким чином, можна буде займатися роздрібною торгівлею, традиційними народними промислами (перелік встановить місцева рада), наданням побутових послуг. При цьому оборот не повинен перевищувати 250 розмірів мінімальної зарплати (МЗ; в 2015 р. - 344,5 тис грн). Розмір податку може скласти 10% МЗ на місяць (зараз - 15% без прив'язки до мінімальної зарплати).
ЄСВ така категорія платників буде визначати самостійно, але його обсяг не повинен бути менше мінімального страхового внеску (у третьому кварталі 2015 р. - 1323 грн).
Якщо фізособи-підприємці хочуть займатися незалежною професійною діяльністю, то ставка ПДФО для них складе 10% (зараз 15%), а оборот не повинен перевищувати 4 тис. МЗ (понад 5,5 млн грн). Такі платники можуть отримати можливість спрощеного обліку, право на амортизацію та перенесення збитків до повного їх погашення.
У той же час ЄСВ може бути знижений до 20% (зараз більше 70 ставок - від 33,2% до 49,7% залежно від класу професійного ризику). Передбачається, що платити його буде тільки роботодавець, так як депутати відмовляються від системи утримання соцвнеску з співробітників.
Крім того, запропоновано ліквідувати максимальну величину бази нарахування ЄСВ (17 прожиткових мінімумів). "Зарплатна реформа" дозволить вивести доходи з тіні вже через півроку, переконані у комітеті.
Але експерти скептично ставляться до зазначених пропозицій.
"Не знаю щодо детінізації, але соцфонди ляжуть відразу, - заявив старший науковий співробітник Націнституту стратегічних досліджень Олександр Коваль. - Можна знижувати, якщо є компенсатори. Мінфін пропонував за рахунок акцизів та ліквідації пільг для аграріїв. Але приберемо пільги, ляжуть сільгоспвиробники. А якщо за рахунок акцизу, то все потрібно прораховувати".
Керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський додав, що найбільш ефективним засобом боротьби з тіньовою економікою в цілому є заборона на готівкові розрахунки, і Україна частково перейшла на такий принцип.
"Зменшувати ставку потрібно, але сподіватися на ефект відразу не варто. Економіка в тіні на 70%, - це дуже багато", - резюмував він.
Провідний науковий співробітник Інституту демографії та соціальних досліджень Лідія Ткаченко додала, що ідея зниження ПДФО суперечить реформі децентралізації, оскільки цей податок є основним джерелом доходів місцевих бюджетів. Доцільніше вводити більш прогресивну шкалу, контролювати доходи та витрати фізосіб, але ніяк не знижувати ставку.
Також вона розкритикувала плани ліквідації максимальної величини бази нарахування ЄСВ: "У міжнародних рекомендаціях йдеться, що з дуже високих доходів немає сенсу брати податок. Ніхто в майбутньому таку високу пенсію не зможе заплатити, тому і є обмеження".
Експерти сподіваються, що ці пропозиції не пройдуть парламент - за рахунок кого і чого тоді фінансувати пенсії, питання залишається відкритим.
Зазначимо, що законопроект пропонує ще одну норму, яка дає передумови для роботи накопичувальної системи пенсійного страхування. Для тих, хто отримує дохід в обсязі більш як 17 МЗ (зараз - понад 23 тис. грн), ЄСВ буде відраховувати на персоніфікований рахунок у держбанку. Всі виплати фізособа зможе отримати при досягненні пенсійного віку.
Ця норма не повинна бути обов'язковою, вважає Андрій Забловський, а виключно добровільною. Крім того, додає Олександр Коваль, в законопроекті не зазначені ані механізми захисту коштів платників, ані те, як кошти будуть працювати в держбанках і на яких умовах.
Реформа спрощеної системи оподаткування передбачає збереження чотирьох груп. 1 і 2 - залишаться практично без змін. Для 3-ї групи передбачається зниження рівня річного обороту з 20 млн грн до 5 млн грн, і підвищення ставки. Вже в 2016 р. вона може скласти 3% (зі сплатою ПДВ) або 6% (без ПДВ), а в 2018 р. ставка підвищиться до 5% і 10% відповідно.
"Що таке 5 млн грн при наших умовах інфляції? Європейський досвід показує, що там обороти доходять до 500 тис. дол., а нас вганяють у злидні", - обурилася голова Федерації профспілок працівників малого та середнього підприємництва "Єднання" Наталія Кожевіна.
При цьому вона зазначила, що нинішній оборот до 20 млн грн цілком достатній для розвитку.
На 4-й групі залишаться сільгоспвиробники, але при дотриманні критеріїв: обсяг доходу - до 100 млн грн, площа використовуваних земель - до 3 тис. га. В той же час для всіх "єдиноподатників" може бути введений ряд обмежень, які повинні знизити ризики використання спрощеної системи у схемах оптимізації великими платниками.
На єдиному податку не зможуть бути підприємці, які займаються виробництвом, продажем і постачанням дорогоцінних металів, ювелірних виробів, верхнього одягу з хутра і натуральної шкіри, а також ті, хто здійснює діяльність у сфері ресторанного та готельного (категорія 3, 4 і 5 зірок) бізнесу.
Також заборону планується поширити на підприємців, які ведуть госпдіяльність з юрособами і одночасно перебувають з ними у трудових відносинах.
Наталія Кожевіна впевнена, що це не реформа, а вбивство бізнесу.
"Ці обмеження - повна маячня. Не чіпайте нас, не чіпайте бізнес, який дає робочі місця сотням тисяч громадян, - заявила вона. - Коли країна не має можливості створювати робочі місця, то яке право вона має вбивати бізнес. Нехай запустить підприємства, підніме економіку, а далі будемо реформувати".
В кращому випадку парламент зможе приступити до розгляду податкової реформи - цієї, чи все-таки запропонованої урядом - в кінці листопада. Шанси на те, що депутати погодяться з усіма нормами і проголосують в оперативному режимі - нульові. Тому зміни будуть відкладені до 2017 р.
"Може бути нульовий варіант - ні нашим, ні вашим, - заявив Андрій Забловський. - Приймуть косметичні правки - і все. Якщо робити дійсно глобальну реформу, то починати зміни потрібно з ДФС. Без її переформатування будь-яка реформа зійде нанівець. Плани по збору податків в бюджет будь-якою ціною ніхто не відміняв, комунікація належним чином з бізнесом не налагоджена: новини впізнаються випадково".
За його словами, бізнес вже і сам пропонує відкласти глобальне реформування, а замість цього зайнятися змінами у фіскальній службі.
"Бізнес пропонує - не чіпайте нас! Ті, хто платив - і так будуть платити, а з тіньовим сектором і так особливо нічого не робиться. Рік повинен пройти під гаслом "рік без ДФС". Адже якщо пригадати, то коли була відставка Білоуса (Ігор Білоус, екс-голова ДФС, - ред.), то надходження зросли", - зазначив Забловський.