В уряді навколо залізничного монополіста "Укрзалізниця" розгорається скандал. Причина - відсторонення Мінінфраструктури від управління держкомпанією і підпорядкування її безпосередньо Кабінету міністрів. Офіційно чиновники пояснюють таке рішення необхідністю підвищити ефективність роботи "Укрзалізниця". За інформацією РБК-Україна, ініціатива виходила безпосередньо від прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. Таким чином, він спробував втрутитися в конфлікт між міністром інфраструктури Володимиром Омеляном і главою УЗ Войцехом Балчуном. Однак за цим рішенням уряду можуть стояти й інші мотиви – бажання отримати контроль над корупційними схемами на залізниці.
Ще до початку засідання Кабінету міністрів 18 січня у відкритому порядку денного проекту рішення про перепідпорядкування державної залізничного монополіста ПАТ "Укрзалізниця" (УЗ) безпосередньо уряду не було. Не з'явився проект рішення і пізніше, однак стало відомо, що Кабмін змінив у закритому режимі статут УЗ і обмежив повноваження Міністерства інфраструктури з управління активом.
Джерела РБК-Україна в уряді розповідають, що ініціатива виходила особисто від прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. "До початку засідання Кабміну завжди проводяться урядові наради. Прем'єр дав Степанові Кубіву (перший віце-прем'єр-міністр економрозвитку, - ред.) документи і сказав, щоб він їх зробив. Кубів дуже злий, його звинувачують у схемі, а він взагалі не в курсі", - повідомив співрозмовник видання в Кабміні.
Чиновники пояснюють свої дії необхідністю привести статут держкомпанії у відповідності з нормами закону "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування". Зокрема, за словами держсекретаря Мінфраструктури Андрія Галущака, згідно із законом, засновником УЗ і її єдиним акціонером є Кабінет міністрів, але до цих пір уряд міг приймати у відношенні держкомпанії тільки ті рішення, які йому пропонував розглянути міністр інфраструктури Володимир Омелян.
"Після внесення змін в статут "Укрзалізниці" ця норма буде виключена, - пояснив Галущак РБК-Україна. - У міністра залишається право ініціювати на засіданні Кабміну розгляд питань функціонування "Укрзалізниці" як підприємства залізничного транспорту. Але тепер уряд не буде обмежена у можливості розглядати тільки ті проекти рішень, які вносяться Мініфраструктури".
Фактично, це означає, що виносити на Кабмін ініціативи щодо регулювання роботи УЗ зможе будь-який член уряду, але, за даними джерела РБК-Україна на транспортному ринку, це стане компетенцією Мінекономрозвитку і торгівлі. "Все, що буде закуповуватися, ремонтуватися, кадрові призначення - все тепер за Мерт", - повідомив співрозмовник видання.
Крім того, за словами держсекретаря, у чинному досі статуті УЗ передбачено, що Кабмін як акціонер може передавати повноваження з управління корпоративними правами Мінінфраструктури. "Але така норма не передбачена в законі. І тому його прибрали з статуту "Укрзалізниці"", - пояснив Галущак.
В Кабміні РБК-Украина уточнили, що тепер "МЕРТ буде готувати тільки документи, що стосуються господарської діяльності". Мова йде про призначення спостережної ради, правління, істотних угодах, кредитах. "Але це не означає, що Мінекономрозвитку буде приймати рішення. МЕРТ буде просто робити "засилання" на Кабмін", - повідомили в уряді.
При цьому, співрозмовник видання підкреслив, що багато повноважень за Мінінфраструктури все ж збережуться. Наприклад, перегляд тарифів на вантажні та пасажирські перевезення як і раніше буде стверджувати Мінфраструктури своїм наказом. "УЗ є компанією, яка на цьому ринку займає монопольне становище. Тому, виходячи з вимог законодавства, накази Мінінфраструктури, видані в рамках законодавства, будуть мати обов'язковий характер для УЗ", - уточнив Андрій Галущак.
Зараз, у відповідності з положенням про Мінінфраструктури, до повноважень відомства, крім формування тарифної політики, також належить прийняття норм безпеки на залізниці, регулювання перевезень пасажирів і вантажів, затвердження правил проведення аварійно-рятувальних робіт, технічної експлуатації залізниць.
Високопоставлений співрозмовник РБК-Україна в Кабміні розповів, що в ході закритої частини засідання міністр інфраструктури Володимир Омелян погодився з ініціативою прем'єра.
"Було чітко сказано, що згідно із законом, УЗ координується Кабміном. Саме тому необхідно було привести їх статутні документи до цього положення. Омелян сказав: "Так, це правда". І на цьому дискусія закінчилася. Тобто, її в принципі не було. Але Омелян ще сказав, що необхідно, щоб його міністерство цей акт доопрацювало, і всі з цим погодилися. Документ прийнято, набуде чинності після доопрацювання Мінінфраструктури", - заявив виданню член Кабміну.
Однак РБК-Україна Омелян заявив, що він з таким рішенням він не погоджується: "Не згоден. Зараз без коментарів". Але пізніше на своїй сторінці в Facebook він докладно і емоційно описав ситуацію з УЗ. "18 січня Мінекономрозвитку в стилі легкого анбандлинга (поділ компанії за видами діяльності, - ред.) Укртрансгазу'2016 вніс пропозицію змінити статут і перепідпорядкувати УЗ собі", - написав міністр.
Таким чином Омелян провів паралель з вересневим рішенням Степана Кубіва про зміну статутів НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз". Тоді МЕРТ фактично забрало у Наку право керування оператором ГТС. В результаті скандалу, що розгорівся між компанією і відомством, прем'єр перепідпорядкував "Нафтогаз" Кабміну.
Зараз в уряді зацікавленість МЕРТ в ситуації заперечують. "Мерт не потрібна ця залізниця", там навіть не знають, що з нею робити. Але зручно ж навішати всіх собак на Кубіва", - заявив співрозмовник РБК-Україна в Кабміні.
При цьому він уточнив, що Мінінфраструктури готує низку зауважень до прийнятого урядом рішення. Сьогодні Володимир Омелян опублікував у Facebook свій лист, адресований Володимиру Гройсману.
У ньому, серед іншого, чиновник зазначає, що Мінекономрозвитку порушила процедуру розробки і погодження проекту постанови, визначену регламентом Кабміну. Зокрема, на думку Омеляна, виносити проект постанови про зміну статуту УЗ повинно було Мінінфраструктури, а не МЕРТ, оскільки компетенція його відомства - домінуюча в питаннях регулювання залізничного транспорту. "Але проект постанови на розгляд Кабміну Мінінфраструктури не тільки не виносив, але і не поступав на обробку", - наголошується в листі міністра.
Крім того, Омелян вважає, що, виключивши УЗ зі сфери компетенції Мінінфраструктури, виконання завдань щодо формування та реалізації державної політики у сфері залізничного транспорту стала для відомства неможливим. Незважаючи на запевнення держсекретаря міністерства Андрія Галущака про те, що у своїй діяльності компанія повинна керуватися наказами Мінінфраструктури, за словами Омеляна, статуту УЗ цей пункт все ж зникне.
У листі Володимир Омелян припускає, що приводом для відсторонення його від управління відомства "Укрзалізницею" могла послужити критика міністра на адресу керівника держкомпанії Войцеха Балчуна. На Facebook Омелян називає його не інакше, як "шоуменом".
"На номинационном комітеті я голосував проти Балчуна. Я не вірив, що людина, який кинув роботу заради музики, готовий повернутися повноцінно в виснажливий світ бізнесу. Але, я був один проти всіх, і для мене принципи незалежного обрання були важливіше власне передчуття. На жаль, я не помилився і протягом першого місяця переконався, що ми отримали примхливого шоумена, а не акулу з РКР Карго", - написав міністр.
У зв'язку з цим Омелян попередив прем'єра, що перепідпорядкування УЗ уряду "створює прецедент, коли керівник підприємства, отримуючи обґрунтовані зауваження до своєї діяльності, замість спільної роботи над виправленням ситуації, просто змінює керівництво".
Сам Войцех Балчун проігнорував прохання РБК-Україна прокоментувати ситуацію. Але у своєму Facebook він написав, що вітає будь-які кроки, спрямовані на підвищення ефективності функціонування компанії". "Особливо в період створення нового змісту та якості публічного акціонерного товариства. Правління компанії послідовно реалізовуватиме стратегію реформ, визначену урядом, як акціонером товариства", - заявив Балчун.
Втім, критику міністра на адресу керівника УЗ прем'єр може залишити без уваги. Як розповів РБК-Україна джерело в наглядовій раді, в цьому конфлікті Гройсман - на стороні Балчуна. "Треба дати можливість Балчуну спокійно працювати, приймати рішення і не ставити палиці в колеса, як це намагався зробити спостережну раду. Вони написали листа прем'єр-міністру, що Балчун - неефективний менеджер. Але не знаю, відправили цей лист чи ні", - повідомив співрозмовник. За його словами, "палки в колеса" Балчуну ставлять і деякі чиновники з Мінінфраструктури, "а Омелян там по суті весільний генерал". "Крім тарифів (рішення про підвищення тарифів на перевезення, - ред.), блокувалося і призначення представників регіональних доріг, яких пропонував Балчун. Але знаю, що Балчуна підтримує Гройсман", - уточнило джерело в наглядовій раді.
Але на транспортному ринку є й інша думка. "Я не думаю, що Омеляну дуже комфортно в цій ситуації. Він прийшов у міністерство приймати рішення, а у нього відбирають цілі напрямки. Подвійно неприємно, коли люди, яких він шукав, грубо кажучи, посилають його", - уточнив РБК-Україна учасник ринку, знайоме з ситуацією.
Як би не розвивалися взаємини керівництва УЗ і Мінінфраструктури далі, рішення уряду буде мати довгострокові негативні наслідки, впевнені експерти.
"Якщо зараз Войцеха Балчуна хоч якось контролює Володимир Омелян, то хто буде в Кабміні його контролювати? Прем'єр-міністру є чим займатися, крім управління УЗ, - каже колишній перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. - Під час мого перебування у Міністерстві інфраструктури нам повернули з підпорядкування Кабміну проект "Повітряного експреса" (проект залізничного сполучення між Києвом і аеропортом "Бориспіль", - ред.). Ми виявили, що в той час, коли "Повітряний експрес" був підконтрольний безпосередньо уряду, з цього проекту зникло багато мільйонів доларів. Це приклад неефективного контролю держпідприємств безпосередньо Кабміном".
На думку колишнього чиновника, у разі втрати контролю над "Укрзалізницею", значимість Мінінфраструктури значно зменшиться. "По суті, зараз УЗ - це 70% Мінінфраструктури. Після перепідпорядкування "Укрзалізниці" безпосередньо Кабміну міністерство можна закривати", - упевнений Шульмейстер.
Не вірить в ефективність рішень, прийнятих кулуарно, і голова ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник. "Якість рішень залежить від якості підготовки. Можливо, це рішення було і правильним, але вже зі старту воно викликає недовіру. Якби паралельно обговорювалися і приймалися фінплан на 2017 рік, звіт по 2016 році, інвестиційний план, стратегія розвитку, я б повірив у щирість намірів. А так мова йде про перерозподіл ресурсів і сфер впливу", - заявив він РБК-Україна.
Основна боротьба за вплив на активи розгорілася між "Народним фронтом", за квотою якого в Кабмін потрапив Володимир Омелян, Адміністрацією президента і БПП, а також олігархами, каже Шульмейстер.
"Всі вони мають якісь свої інтереси в УЗ. Перепідпорядкування УЗ від Мінінфраструктури безпосередньо Кабміну свідчить про зусиллі впливу на УЗ представників БПП, зокрема керівника комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослава Дубневича, - розповів він. - Щороку на корупційних схемах УЗ втрачає близько двох мільярдів доларів. Це - ласий шматок. Приміром, коли ми прийшли в керівництво Мінінфраструктури два роки тому, неофіційна доплата за подачу вагона вантажовідправнику становила 200 гривень за один вагон, з чим ми всіляко боролися. За моїми даними, зараз вона досягла однієї тисячі гривень. Крім того, корупційні схеми присутні при закупівлях, надання знижок на перевезення вантажів тощо".
Джерела РБК-Україна в оточенні президента кажуть, що міністр насправді він уже давно знаходиться під впливом БПП. "Ситуація з УЗ - зразково-показова історія. Так було з Укравтодором. Спочатку Гройсман його курирував, потім - Кононенко (Ігор Кононенко, перший заступник голови фракції БПП, - ред.). Все те ж саме розвивається з портами. А міністр грає в політиканство".
Отримати коментарі депутатів Ярослава Дубневича та Ігоря Кононенка РБК-Україна не вдалося – вони не реагували на телефонні дзвінки і звернення видання.