Мільярд доларів туди, мільярд доларів сюди: як рахують кошторис на ремонт київських доріг
Стан київських доріг - чи не єдина тема, яка сьогодні може конкурувати за суспільною зацікавленістю із тим, що відбувається в українському парламенті або з Угодою про Асоціацію з ЄС. Дорожна бомба зірвалася - і київські автодорівці виправдовуються, що невинні, влада шукає винних серед тих же дорожників, а опозиція намагається наростити свій рейтинг. Водночас, дорожне питання у Києві вирішиться нескоро, бо скільки коштів треба на ремонт і реконструкцію доріг у столиці, ніхто точно не знає.
Хоча минулого тижня директор «Київавтодору» Георгій Глінський і повідомив, що комунальне підприємство розробило проект програми ремонту і реконструкції доріг на п'ять років, на що треба витратити понад 13 млрд грн, це абсолютно не означає, що в «Київавтодорі» знають, скільки коштів реально треба на ремонт київських доріг.
Бо 13 млрд грн - не остаточний показник. Головний інженер КП «Київавтодор» Василь Мельниченко каже, що програма ще буде коригуватися, хоч і не зміниться на 90%. До того ж комунальній корпорації «Київавтодор» вартість квадратного метра доріг рахують по-різному.
Читайте також: Георгій Глінський: "Ми будемо звертатись до уряду та ВР за додатковими коштами на київські дороги"
Коли на прохання РБК-Україна заступник голови КМДА Анатолій Голубченко попросив, порахувати в скільки обійдеться привести до ладу усі дороги Києва, то в «Київавтодорі» порахували - і вийшли на цифру 20 млрд грн. Потім Георгій Глінський пояснив РБК-Україна, що рахували так - 350 грн (вартість 1 кв. м доріг) помножили на квадратуру доріг, не враховуючи жодних особливостей. Водночас він додав, що коли проектанти складають кошторис, то враховують «яка інтенсивність руху, скільки буде шарів покриття, чи треба замінювати теплотрасу, чи не є застарілим освітлення, бар'єрне огородження яке там стоїть, зливова система, зношеність труб».
Глінський, однак, не зміг пояснити усіх складових проекту програми, яку готує КП, в тому числі - і її фінансової складової, та відіслав до головного інженера «Київавтодору». На запитання: звідки взялася цифра 13 млрд грн., Мельниченко відповів, що це орієнтовна цифра і сьогодні неможливо точно сказати, скільки коштує відремонтувати усі київські дороги.
«Ми знаємо, що поточний ремонт коштує 200 грн кв. м, капітальний ремонт всередньому - 500-700 грн, в залежності від видів робіт і підсилення конструкції дорожнього одягу, реконструкція може сягати більше 1000-1500 грн за кв. м, але це залежить від кількості інженерних мереж і складу доріг», - сказав Мельчниченко.
Читайте також: Анатолій Голубченко: "В Києві з 1977 р. жодного разу не були виконані нормативи з капітального ремонту доріг"
За його словами, проект програми розроблявся на основі паспортів доріг і вулиць, які надали блансоутримувачі. «Цю програму ми складали не особисто, а брали дані в наших балансоутримувачів даних вулиць, в яких є паспорти на дані вулиці і всі ці дані від останнього капітального ремонту чи реконструкції, все це вибрано із паспортів даних споруд», - повідомив Мельниченко. За його словами, у проект програми поки включено не всі вулиці, які треба відремонтувати.
В КП «Київавтодор» також стверджують, що визначити суму коштів, необхідну для ремонту київських доріг, до проведення державної експертизи по кожній вулиці нереально, бо в Києві є унікальна структура інженерних мереж. «В чому проблематика міських доріг? Вони дуже сильно відрізняються від позаміських доріг. Дуже багато спекуляції йде на тому. «А скажіть будь ласка скільки у Вас вартість кілометра доріг в місті? А скільки в Берліні? А скільки Київ-Одеса?» Не можна так порівнювати, тому що міська дорога - це шляхопроводи, це підземні переходи, це комунікації, це освітлення, це бар'єрні огорожі, а за містом - автобан, бар'єрне огородження і траса. Тому ми не можемо сказати точну цифру вартості капітального ремонту, яку треба закладати під квадратуру, що передбачається за міжремонтними термінами», - зазначив Глінський.
Крім того, не завадить нагадати, що два тижні тому голова КМДА Олександр Попов, зазначив, спираючись на дані КП «Київавтодор», що на ремонт і реконструкцію київських доріг треба понад 18 млрд грн. Тобто, за останній період в КП «Київавтодор» називали три різні суми коштів, які треба на ремонт і на реконструкцію київських доріг.
Читайте також: Програма реконструкції доріг у Києві строком на 5 років обійдеться у 13,2 млрд грн, - "Київавтодор" (фото)
Подібну ситуацію ми маємо із тим, скільки коштів треба для виконання річного нормативу по капітальному ремонту доріг у Києві. Зараз в КП зазначають, що на виконання річного нормативу по капітальному ремонту потрібно понад 1 млрд грн..
Водночас Глінський повідомив, що на цю потребу минулого року сформував бюджетний запит всього лиш на 700 млн грн. «Кажемо 700 млн грн і можемо сказати 1 млрд грн, і можемо сказати 800 млн грн. І в першому, і в другому, і третьому випадку ми можемо бути праві. Знаєте чому? Тому що конкретна цифра визначається кошторисною документацією на капітальний ремонт, яка проходить державну експертизу»,- зазначив Глінський.
Отже, попри те, що сьогодні всі бачать на дорогах великі ями і знають, що в Києві 98 тис. кв.м аварійного дорожного полотна, а також те, що в КП «Київавтодор» вказують на величезну кількість листів, які керівництво написало в різні структури, щоб звернути увагу на катастрофічний стан київських доріг, виглядає, що досі київські дороги і реальні потреби їх ремонту ніхто детально не вивчав!
Друга складова цієї проблеми - де взяти кошти, коли нарешті буде відомо скільки їх треба. Колишній директор КП «Київатодор», а сьогодні депутат Київради Володимир Жуков каже, що цифра 13 млрд грн - це сума явно занижена відносно реальних потреб, але дороги можна буде відремонтувати, якщо Києву повернуть 100 % податку на доходи фізичних осіб.
Читайте також: ДАІ з початку 2013 р. видала майже 2 тис. приписів на ліквідацію недоліків доріг
«Я сподіваюся, що вона (програма - ред.) буде профінансована, оскільки здається всі вже зрозуміли, що з дорогами бавитися не можна. В будь-якому випадку гроші можуть надійти за рахунок державних субвенцій, а те, що стосується міського бюджету, то, якщо Києву повернуть 100% податку фізичних осіб, то цих грошей вистачить і на ремонт доріг і ще на цілий ряд інших міських програм», - сказав Жуков.
Такої ж думки притримується і голова постійної комісії Київради з питань транспорту та зв'язку Дмитро Олійник. «Чи потрібно Києву, як столиці України, говорити про те, що держбюджет вилучає податок на доходи фізичних осіб, в той час, як з інших міст такого вилучення немає. А йдеться про близько 8 млрд грн. Чи потрібно вести переговори з Міністерством фінансів, з урядом, пропонувати Верховній Раді внести зміни до бюджету, для того, що в Києві, ці кошти залишилися? Потрібно, і такі шанси є», - впевнений Олійник.
Водночас, за його словами, важливо не лише те, щоб кошти були виділені, а щоб їх правильно розподілити. «Питання в системі перерозподілу, насправді якби в минулому році було профінансовано поточний ремонт хоча б на 100 млн грн, частину грошей можна було б зекономити на Поштові площі, тим більше, що ми бачимо, що там можна було б зекономити такі кошти і цих всіх ям не було б...», - додав Олійник.
Читайте також: Для ремонту доріг у Києві в лютому 2013 р. виділено 2 млрд грн, - Козак
Він також наголосив на необхідності ефективного використання тих коштів, які КП «Київавтодор» отримує. «Запитайте у Глинського, який в нього, як в КП «Київавтодор», був бюджет у 2011-2012 рр. Цей бюджет був в цілому по корпорації біля 2 млрд грн щорічно. Задайте також наступне запитання: куди ці кошти пішли і чому на поточний ремонт було витрачено декілька десятків мільйонів гривень? Коли отримаєте відповіді на ці запитання, то стане зрозуміло, що цієї проблеми могло б і не бути», - резюмував депутат Київради.
Не завадить також нагадати, що попередня «Програма будівництва і реконструкції дорожно-транспортних об'єктів на 2007-2011 рр.», якою передбачалася реконструкція близько 6,5 млн кв. м вулиць і доріг міста Києва, за словами Георгія Глинського, була профінансована на 8,4%.
Тетяна Шпайхер