Не минуло й дев'яти місяців, як уряд нарешті зважився оприлюднити свою версію податкової реформи. До кінця року залишився місяць, а компроміс з парламентом так і не знайдено, немає повної підтримки і в самому Кабміні. Але бізнес повинен повірити, що з 1 січня його чекає ні що інше, як суцільні стимули для економічного розвитку, спрощення життя і маса переваг. Втім, точкове покращення адміністрування на тлі розширення повноважень податкових органів, підвищення ставок і рівня штрафів дає привід бізнесу та експертам називати пропозиції не реформою, а "провокацією і тупиком".
Не минуло й дев'яти місяців, як уряд нарешті зважився оприлюднити свою версію податкової реформи. До кінця року залишився місяць, а компроміс з парламентом так і не знайдено, немає повної підтримки і в самому Кабміні. Але бізнес повинен повірити, що з 1 січня його чекає ні що інше, як суцільні стимули для економічного розвитку, спрощення життя і маса переваг. Втім, точкове покращення адміністрування на тлі розширення повноважень податкових органів, підвищення ставок і рівня штрафів дає привід бізнесу та експертам називати пропозиції не реформою, а "провокацією і тупиком".
Проект урядової податкової реформи було оприлюднено напередодні вночі. Хоча, за словами джерела РБК-Україна в Кабміні, "команда розмістити все на сайті Мінфіну була дана ще вранці в понеділок. І мова йде не тільки про зміни в Податковий кодекс, але і про пакет законодавчих ініціатив, пов'язаних з бюджетним процесом.
Обговорення не склалося ще на стадії погодження документів членами уряду. До середини дня один з учасників переговорів зазначив, що "майже закінчили" консультації з бюджету: "Але ніхто не читав поки що. На слух обговорюємо". Результату не було і до вечора.
"Про що ми могли домовитися? - іронізує співрозмовник РБК-Україна. - Щось окремо погодити не вийде. Або все, або рветься баланс".
За сценарієм формування проекту бюджету на новій податковій базі мінус по доходах становить 108 млрд гривень. У підсумку проект бюджету-2016 був оприлюднений без доповнень, зокрема, з прогнозами по податковим надходженням і розподілом витрат. Віце-прем'єр В'ячеслав Кириленко та міністр соцполітики Павло Розенко просили до середовища доповнення не публікувати.
"Ми наполягали, так як виставляти неузгоджені доповнення абсурдно. День-два, і вони будуть хоча б реальними, - пояснив РБК-Україна Павло Розенко. - Загальні цифри доходів-витрат не б'ють. Скорочення доходів є, а для скорочення витрат резервів практично немає".
Нову редакцію Податкового кодексу, як і просили депутати, Мінфін надав. Але, як розповідають у парламентському комітеті з питань податкової та митної політики (з надр якого вийшла ліберальна версія реформи), з проханням - до 16:00 вівторка дати свої зауваження.
Зазначимо, що проект Мінфіну - документ на 700 сторінках. До нього додається ще пакет законопроектів зі змінами до низки законів - від Кримінального кодексу до нормативних актів, що регулюють збір та облік ЄСВ.
"Природно все це ніхто не читав, і сьогоднішні (у вівторок - ред.) консультації вже членів уряду, прем'єр-міністра з депутатами носили переважно технічний характер. Депутати робили акцент на тій темі, в якій краще розбираються - на якихось моментах з трансфертного ціноутворення, демілітаризації податкової міліції", - розповів один з учасників зустрічі.
Анонсовані раніше ставки основних податків - на прибуток, ПДВ, з доходів фізосіб та ЄСВ у розмірі 20% закладені в проекті. Зокрема, з податку на прибуток, ставка зросте. Зараз вона дорівнює 18% і, нагадаємо, при прийнятті ще в 2010 році Податкового кодексу такий її розмір повинен був стати базовим. За розрахунками Мінфіну, зниження ставки на 1 п. п. буде коштувати бюджету 2 млрд гривень.
"Кабмін, принаймні, повинен вибачитися перед бізнесом, тому що ставка закладена у розмірі 18% і коли вона приймалася, то уряд теж говорило про стабільність", - зазначив заступник голови ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник.
В якості аргументу на свою користь Мінфін подає пропозиції щодо скасування податкових різниць і перегляду практики сплати авансових платежів. Якщо новий кодекс набуде чинності, пояснила заступник міністра фінансів Олена Макеєва, то в грудні 2016 року платники заплатять аванс у розмірі всього 2/9 від податку на прибуток, нарахованого за 9 місяців.
Прибирає уряд з діючих норм і обмеження щодо включення до валових витрат витрат. Для підприємств, які інвестують в розвиток в період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, запропонований інвестиційний податковий кредит шляхом зменшення податкових зобов'язань. У той же час для ряду бізнесів до вже і так підвищеною ставкою податку на прибуток буде застосовуватися надбавка в розмірі 15%. Мова йде про видобутку газу приватними компаніями. Рентну плату для них запропоновано знизити до 29% і 14%, в залежності від глибини покладів, але певним компенсаторів стане надбавка. Для суб'єктів, які займаються букмекерською діяльністю, випуском та проведенням лотерей, а також азартних ігор поряд зі ставкою податку на прибуток планується застосувати і податок на дохід у розмірі 20%, зменшений на суму зроблених гравцям виплат.
У той же час президент Союзу податкових консультантів Леонід Рубаненко зазначив, що моментальний перехід понад 161 тис. юридичних осіб, які зараз перебувають на єдиному податку, на загальну систему не буде сприяти збільшенню платежів: "Це повністю вбиває бізнес". Правда в прикінцевих положеннях до кодексу прописані норми про застосування мінімальних штрафів - 1 гривня - для тих, хто з нового року перейде на загальну систему.
"Переписані поняття капітальних інвестицій, - додала віце-президент, голова комісії з питань економічної політики Українського союзу промисловців і підприємців Юлія Дроговоз. - інвестицією вважається те, що придбано, а те, що зроблено, - вже немає".
У той же час у розділі про ПДВ, де залишається система електронного адміністрування ПДВ, так і не вводиться процедура автоматичного відшкодування податку для всіх категорій платників.
"Відповіді, які очікували отримати, так і не отримали. Навіщо тоді ця система, за якої ГФС все бачить, але в "автоматі" всім не відшкодовує", - заявив Олійник.
Більш того, перелік критеріїв на отримання ПДВ в автоматичному режимі не зменшується, а платник ще й повинен буде надати фінансову гарантію банку, який сплатить можливе завищення підприємством бюджетного відшкодування.
Проте Мінфін у проекті прописує норму про те, що платник не може бути позбавлений права на податковий кредит, відшкодування "за незначні недоліки в оформленні первинних документів". Крім того, для того щоб "гарантувати прозорість роботи контролюючих органів", уряд пропонує всю інформацію про відшкодування - від сум заявок до простроченої заборгованості - зробити публічною. Також планується оприлюднити дані про переплати, про кількість кримінальних проваджень, поданих скарг, суми позовних скарг платників.
Як з податку на прибуток, так і з ПДВ скасовується ряд податкових пільг. Ставка ПДВ на ліки буде підвищено, преференцій позбудуться галузі літакобудування, книговидавці, як і обіцялося, планується ліквідуватися спецрежим для аграріїв, а також лісового господарства і рибальства.
Для платників акцизу в кодексі також закладено багато нових сюрпризів. Повною несподіванкою для виробників міцного алкоголю стало підвищення ставки акцизу вдвічі - з 70,53 гривень за 1 л 100-відсоткового спирту до 141,06 гривень. Причому, щорічно її рівень буде підвищуватися ще на 5% і до 2020 року складе 171,47 гривень. Спочатку Мінфін декларував ставку в 105,8 гривень.
Виробники відзначають, що Мінфін так і не спромігся зустрітися з учасниками ринку. Голова асоціації "Укргорілка" Володимир Остапюк впевнений, що 100-відсоткове підвищення акцизу на алкоголь призведе до катастрофічних наслідків. Пляшка горілки 0,5 л буде коштувати 90 гривень (зараз мінімальна вартість майже 55 гривень), а виробництво скоротиться вдвічі.
"Вже з початку року половина підприємств лікеро-горілчаної галузі буде змушена зупинити виробництво, а майже півмільйона людей залишаться без роботи, - уточнив Остапюк. - Податкові надходження будуть скорочені на 50%, в Україні запанує ера отруєнь фальсифікатом, а частка тіньового сектора зросте до 65%. Саме таких наслідків чекає галузь після прийняття цього кодексу".
Що найбільш прикре, додають учасники ринку, під такі зміни прописаний бюджет.
"І таким чином всіх раком ставлять: або ось така фігня, чи немає бюджету. От цікаво, що наші міністри будуть говорити на Кабміні з цього приводу", - обурився один з виробників.
Не надто задоволені ставками і на пивному ринку (зростання акцизу вдвічі, до 2,48 гривень/1 л, до 2020 року - 3,01 гривень), але в першу чергу - лукавством Мінфіну. Він, порівнюючи рівень навантаження з Європою, забув згадати, що в Україні акциз складається з двох компонентів: податок з виробників плюс 5% з роздробу.
"Якщо порахувати загальну акцизну навантаження на продукт, то по пиву ми вже при нинішніх ставках практично в Європі, без усяких подальших підвищень, - пояснив директор з корпоративних зв'язків EfesUkraine Валентин Бойницький. - А приводити в приклад ставки "окремих європейських країн" в гривнях, не наводячи при цьому зарплати "окремих європейських країн" у гривнях - це явна маніпулятивна риторика".
Менеджер з питань фіскального регулювання "Філіп Морріс Україна" Олексій Калініченко зазначив, що і в тютюновій галузі будь-які пропозиції учасників ринку, які неодноразово обговорювалися з Мінфіном, були проігноровані. Новий проект Податкового кодексу зберіг всі суперечності чинного закону. Наприклад, термін сплати акцизу при покупці акцизних марок", пояснив він, випереджає дату виникнення податкових зобов'язань. Визначення "максимальної роздрібної ціни" - у конфлікті з нормою про акциз, об'єктом оподаткування якого є роздрібна реалізація, а сам акциз нараховується додатково до максимальної роздрібної ціни.
"Ми не бачимо, яким чином різке підняття ставок і заморожування існуючих законодавчих протиріч може "створити конкурентні умови в оподаткуванні і стимулювати економічну діяльність в Україні", - резюмував Калініченко.
Крім того, у проекті кодексу Мінфін зафіксував норму про передачу в армію конфіскованих сигарет, хоча до цього висловлювався проти такої практики. Відзначимо, що подібна норма буде діяти і щодо конфіскованих автомобілів.
Планується і запровадження електронного адміністрування акцизного податку та електронної марки - у Мінфіні відзначають, що ця норма практично повністю була запозичена з депутатського проекту податкової реформи. Однак електронна марка не виключає наявність паперової.
За введення електронної системи контролю за обігом та виробництвом підакцизних товарів виступає директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Цей механізм, за аналогією з ПДВ, що дасть можливість значно скоротити тіньовий оборот палива. За його словами, в цьому році тіньовий оборот складе 23% (близько 600 тис. т).
"Через пістолет на заправках продають більше, ніж закуповують, з допомогою акцизної накладної буде вестися звірка. Ця пропозиція - не самодіяльність. Воно дійсно було обговорено з учасниками ринку і всі його підтримують. Кричать тільки ті, хто займається схемами", - заявив Куюн.
У Мінфіні запевняють, що їхній варіант реформи дасть тільки переваги: бізнес-середовище стане конкурентною, підприємства отримають вигоди від макроекономічної стабільності. Закладається і законодавча стабільність - мораторій на два роки на внесення змін у податкове законодавство.
У той же час у процедурі адміністрування податків не так багато поліпшень. На тлі збільшення штрафів практично за всіма видами порушень в 10 разів і розширення повноважень ГФС, створення електронного кабінету платників, переклад процедури розгляду скарг на центральний рівень не так вже й яскраво виглядає.
Наприклад, додатковим приводом для позапланової документальної перевірки може стати тимчасове призупинення госпдіяльності. ГФС може без рішення суду отримати доступ до інформації про наявність, балансі та рух коштів на рахунках юридичних і фізичних осіб. Зараз це можливо лише після звернення до суду, дані про баланс банками не надаються.
"В зобу дихання сперло, як прочитав реформу. Відсутні зрушення в адмініструванні, побивається спрощена система, виникає податкова міліція - тільки під новим ім'ям", - обурився Леонід Рубаненко.
Навіть великий бізнес, якому важливі не стільки ставки, скільки якісні умови адміністрування, і не бачить особливих стимулів.
"Ми запитували, як на тіньовому секторі відіб'ється реформа, відповіді не отримали, - зазначила виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації Ганна Дерев'янко. - Важко, звичайно, проект назвати проривом - всі ставки по 20%, декларування, що в 2018 році буде єдина ставка ПДФО і ЄСВ - теж добре".
При цьому вона вважає, що для повної адаптації бізнесу і контролюючих органів до нових правил необхідний рік, тому набути чинності документ має з 2017 року.
"Якщо вже сечі немає терпіти, то хоча б один квартал попрацювати і півріччя почати жити за новими правилами", - зазначила Дерев'янко.
Наслідком прийняття цього варіанту податкової реформи, впевнений Дмитро Олійник, може стати повний хаос в найближчі три місяці, а то й півроку. У той же час Рубаненко упевнений, що "провокація" від Мінфіну ніколи не пройде парламент.
Вчора на консультації в уряді прем'єр-міністр Арсеній Яценюк закликав депутатів до конкретних пропозицій. Якщо є необхідність знижувати ставки, то повинні бути і пропозиції щодо компенсаторів. Олена Макеєва додала, що Мінфін навіть готовий прописати в кодексі перехідний період і закріпити зниження ставки прибутку до 18-19% з 2017 року, а через рік - ще більше. Також Мінфін готовий до дискусії і щодо ставок ЄСВ, однак поки конкретних пропозицій від депутатів не надходило.
Минулого тижня Кабмін анонсував ухвалення всього пакету законодавчих змін 2 грудня. В цей же день документи обіцяли передати і в парламент. Однак у порядку денному сьогоднішнього засідання уряду ці питання не фігурують. Джерело РБК-Україна в Кабінеті міністрів не виключає, що поки їх не виноситимуть: "Настрої очікувані. Все - приїхали".