Делегування повноважень щодо вироблення економічної політики зони євро єдиного централізованого органу, за що виступають Франція і Німеччина, недоцільно. Таку думку озвучив голова Європейської комісії Жозе Мануель Баррозу в інтерв'ю німецьким ЗМІ, передає Reuters.
Делегування повноважень щодо вироблення економічної політики зони євро єдиного централізованого органу, за що виступають Франція і Німеччина, недоцільно. Таку думку озвучив голова Європейської комісії Жозе Мануель Баррозу в інтерв'ю німецьким ЗМІ, передає Reuters.
За його словами, питання економік країн-членів валютного блоку, чисельність населення яких становить 330 млн осіб, не можуть вирішуватися "двічі на рік у форматі засідань голів національних урядів", це - "ілюзія". Замість цього необхідно зміцнювати діючі європейські інститути, вважає Баррозу.
У серпні 2011 р. влада Франції та Німеччині, на частку яких припадає половина ВВП Євросоюзу (ЄС), виступили зі спільною ініціативою створення єдиного економічного уряду. Засідання останнього пропонувалося проводити двічі на рік.
Нагадаємо, Франція і Німеччина (перша і друга за величиною економіки ЄС) виступають головними кредиторами периферійних країн зони євро, що опинилися на межі дефолту. В даний час парламенти членів валютного блоку стверджують збільшення обсягу Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) з 440 млрд євро до 780 млрд євро, щоб уникнути можливого посилення бюджетно-боргової кризи, що автоматично збільшує навантаження на Берлін і Париж як на найбільших фінансових донорів.
EFSF був створений у травні 2010 р. для залучення коштів на надання фінансової допомоги Португалії і Ірландії. Міжнародні рейтингові агентства привласнили йому найвищий рейтинг ААА, що означає практично нульову ймовірність ризику при інвестуванні в його облігації.
Нагадаємо, що в оприлюдненому робочому документі Європейського центрального банку (ЄЦБ), член правління ЄЦБ Юрген Штарк та його співавтори висувають кілька безкомпромісних пропозицій з порятунку єврозони. Так, передбачається, що всі національні проекти бюджетів, які закладають дефіцит вище 3% ВВП ("маастрихтський" критерій), повинні спершу отримати схвалення всіх учасників єврозони. Якщо держава зводить бюджет з дефіцитом, що перевищує допустимий, компенсуючі коригування автоматично включаються в наступний бюджет. Крім того, порушники 3-процентного бюджетного критерії повинні будуть виплатити штраф у розмірі 0,2% від ВВП країни (автори доповіді не пояснюють, чому запропонований саме такий розмір штрафу).
Пропозиції Штарка і співавторів також передбачають, що держава єврозони, яка отримує фінансову допомогу з Європейського стабілізаційного механізму (ESM), має передати свої повноваження у сфері бюджетного планування та виконання зовнішньому керуючому, який представляє інтереси всієї єврозони, якщо ця держава не справляється самостійно з корекцією бюджету.
Нагадаємо, що раніше МВФ попередив, що Європа і США можуть зануритися в нову рецесію в 2012 р., якщо залишать без рішення нагальні економічні проблеми.
На думку експертів МВФ, Європа повинна "діяти спільно" у своїй боротьбі з погіршенням суверенної боргової кризи. У фонді вважають, що боргові проблеми країн єврозони, а також повільне відновлення економіки США є основними загрозами для світової фінансової стабільності. Однак експерти МВФ назвали саме Європу як "основного джерела неспокою" для глобальної економіки.
Для подолання боргової кризи заплановано створення постійного Стабфонду ЄС (ESM), який може почати працювати вже на початку наступного року, а не в 2013 році, як планувалося раніше.
ESM створюється за образом Міжнародного валютного фонду (МВФ) як організація, що має схожі з ним функції. У цьому полягає основна відмінність ESM від спішно сформованого в минулому році Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF), що є з юридичної точки зору всього лише цивільно-правової цільової компанією. У зв'язку з цим вельми доцільно швидко замінити тимчасовий "фонд порятунку" EFSF на постійний ESM.
Втім, єдності думок з приводу майбутньої конструкції ESM в зоні євро поки немає. Для того щоб забезпечувати фінансову підтримку проблемних країн зони євро, ESM повинен буде мати у своєму розпорядженні 500 млрд євро. Суму цю складуть внески і гарантії членів валютного союзу. Найбільший внесок припадає на Німеччину - 27,15%. Так що міністр фінансів ФРН Вольфганг Шойбле планує в бюджеті країни на 2013-2017 роки щорічні витрати на поповнення основного капіталу ESM в розмірі 4,3 млрд євро.
Нагадаємо, 30 серпня міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's Ratings Services (S&P) заявило, що економіка єврозони уникне повторної рецесії, хоча гальмування економічного зростання в регіоні підвищує ймовірність негативного сценарію.
Разом з тим в S&P відзначали, що темпи економічного зростання в єврозоні будуть залежати від рівня внутрішнього споживчого попиту, на який, серед іншого, впливає високий рівень безробіття.
Рейтингове агентство скоротило свій прогноз щодо економічного зростання зони євро до 1,7% у 2011р. і до 1,5% - у 2012р. проти 1,9% і 1,8% зростання, прогнозувався в липні ц.р.
Нагадаємо, в II кварталі 2011р. зростання ВВП єврозони склав усього лише 0,2% щодо попереднього кварталу, тоді як в I кварталі ц.р. зростання показника склало 0,8%.
Крім того, МВФ опублікував нові прогнози щодо зростання світової економіки, а також економік окремих країн в 2011 р. і 2012 р. Нова редакція доповіді МВФ містить оцінку глобального економічного зростання в 4,0% на 2011 р., так само як і на наступний рік . Три місяці тому МВФ прогнозував зростання світового ВВП на 4,3% в 2011 р. і на 4,5% - в 2012 р. Для США МВФ знизив прогноз зростання економіки до 1,5% в 2011 р. і 1,8% в 2012 р. У червневій доповіді йшлося про 2,5% і 2,7% відповідно. Для єврозони Фонд знизив свій прогноз зростання на 2011 р. майже на половину процентного пункту до 1,6% і відзначив, що зростання в наступному році, ймовірно, складе всього 1,1%.
Раніше Європейський банк реконструкції та розвитку переглянув у бік підвищення свої прогнози економічного зростання на 2011 р. в європейських країнах з ринками, що розвиваються. Але згідно з оприлюдненими останніми розрахунками фахівців ЄБРР, посилення ризиків у зоні євро може загрожувати перспективам економічного розвитку даного регіону.
На тлі триваючого процесу виходу країн зі світової економічної кризи економісти ЄБРР прогнозують, що в 2011 р. всі 29 держав регіону операцій банку чекає позитивне зростання на рівні 4,8%, що вище 4,6%, зафіксованих у травні. Прогноз зростання на 2012 р. залишається без змін на рівні 4,4%.
Крім того, Європейська комісія (ЄК) сьогодні тимчасово схвалила надання фінансової допомоги трьом іспанським банкам на суму 4,75 млрд євро.
Мова йде про NCG Banco, Catalunya Banc і Unnim Banc. Всі вони були створені в 2011р. в ході реструктуризації іспанської системи ощадних банків. Дані установи отримають допомогу в розмірі 2,47 млрд євро, 1,72 млрд євроі 568 млн євро відповідно.
У матеріалах також відзначається, що ЄК остаточно схвалить рефінансування в тому випадку, якщо воно допоможе забезпечити довгострокову стабільність банків.
Нагадаємо, в березні 2011р. Іспанія прийняла закон про зміцнення фінансового сектора. Згідно з новими вимогами, коефіцієнт достатності капіталу базового ощадних банків було підвищено з 8% до 10%.