Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський - один з членів Кабміну, на якого при призначенні покладалися великі надії щодо реформування транспортної галузі. Поки що реформи гальмуються, навколо підприємств, що входять до компетенції міністерства Пивоварського, регулярно спалахують скандали. Але Андрій Пивоварський впевнений, що впорається з реформами.
Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський - один з членів Кабміну, на якого при призначенні покладалися великі надії щодо реформування транспортної галузі. Поки що реформи гальмуються, навколо підприємств, що входять до компетенції міністерства Пивоварського, регулярно спалахують скандали. Але Андрій Пивоварський впевнений, що впорається з реформами.
У першій частині інтерв'ю він розповів про концесії у портах, а також про зміни, які очікують автодорожнє господарство.
"Попит і пропозиція в будівництві доріг відрегулює сам ринок", - зокрема, сказав в інтерв'ю РБК-Україна міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.
Про дороги
РБК-Україна: Найбільш розрекламованою вами реформою стала реформа дорожнього господарства. Що саме Мінінфраструктури планує змінити?
Андрій Пивоварський: Ми віддаємо на місця дороги, гроші на їх утримання і потужності по експлуатації, тобто - техніку. І вже на місцях будуть приймати рішення, що і коли будувати або ремонтувати, які технології використовувати, щоб продовжити термін експлуатації, виходячи з того, скільки є грошей і який стан дорожнього фонду.
РБК-Україна: Віддаючи будівництво і ремонт доріг місцевого значення на місця, ви повинні бути готові до того, що Мінінфраструктури будуть звинувачувати у перекладанні турбот про дороги на місцеві органи влади.
Андрій Пивоварський: Але, крім зобов'язань, ми передали і гроші. Відбулася бюджетна децентралізація. За перший квартал 2015 р. всі галузі та найбільші обласні центри показали плюс у наповненні своїх бюджетів. У них тепер більше грошей, тому що додатковий 5% акцизний податок почав працювати і створювати профіцит у місцевих бюджетах.
В залежності від області, додатковий дохід обчислюється сотнями мільйонів гривень. Ці гроші можна направити на дороги.
Читайте також: Перші підсумки децентралізації: бюджетне зростання і трансфертні діри
РБК-Україна: Але це не спеціальний збір для доріг. Місцеві органи влади можуть витратити додаткові кошти на інші потреби.
Андрій Пивоварський: Ні, не спеціальний. Влада сама буде вирішувати, чи вона хоче вкласти гроші в дорожню інфраструктуру або зробити щось інше. Ідея не в тому, щоб скинути "головний біль" на місця. Абсолютно не так - віддаємо і гроші, віддаємо і дороги, віддаємо і техніку для експлуатації.
Так відбулося в усіх європейських країнах колишнього соцтабору. Єдине, що новим країнам ЄС, приміром, Польщі, Євросоюз виділив мільярди євро для поліпшення інфраструктури.
РБК-Україна: Коли віддасте місцеві дороги?
Андрій Пивоварський: Для цього необхідно прийняти у другому читанні законопроект №0954, який поставить крапку в розділенні дорожнього господарства. Законопроект вже готовий до другого читання. Я дуже сподіваюся, що він буде винесений на найближчу сесію парламенту.
Реформа дорожнього господарства йшла в тій же Польщі п'ять-сім років. І в нас зміни не можуть відбутися одномоментно. Необхідно плавно пройти транзитний період. В деяких областях вже чекають, коли їм передадуть в експлуатацію дороги, в деяких - не готові до такого кроку. Але в більшості областей, які я встиг відвідати, місцева влада вже готова до такої передачі і чекає на неї.
РБК-Україна: В такому разі які саме кроки з реформування дорожнього господарства будуть проведені найближчого року?
Андрій Пивоварський: Щодо децентралізації дорожнього господарства чекаємо, що найближчим часом приймемо зазначений законопроект у другому читанні і почнемо передавати дороги на місця.
Крім того, буде проходити реформа "Укравтодору". Зараз ми фіналізуємо дорожню карту - припускаємо, що до кінця року віддамо на місця обл- і райдори, тобто, вони будуть підконтрольні місцевим органам влади.
Але потрібно зробити так, щоб передача відбувалася не посередині сезону (у жовтні закінчується літній, а зимовий триває до квітня).
Тому це все треба віддати до жовтня, щоб місцеві органи влади могли запланувати проведення тендерів та робіт на наступний рік. Або, якщо не встигнемо, перенести передачу на квітень.
РБК-Україна: Що залишиться від "Укравтодору"?
Андрій Пивоварський: Непрофільні активи будуть реалізовані, регіональні - передані на місця. ДАК "Автомобільні дороги України" реорганізуємо в компанію, яка буде займатися дорогами міжнародного і державного значення. Вона буде виступати замовником будівництва таких доріг.
Контроль якості перейде на ринок незалежним міжнародним або місцевим гравцям. Крім того, саме будівництво і експлуатація також буде віддано незалежним компаніям. Тобто, ДАК буде замовляти ділянку дороги, наймати незалежного будівельника, незалежного експлуатанта, незалежного оцінювача якості.
При цьому, в певних умовах будівельником і експлуатантом може бути одна і та ж юрособа. Тобто будівельник буде відповідальний за дорогу не тільки на період гарантійного строку, але і після.
РБК-Україна: Нещодавно ви заявили, що плануєте передати в концесію першу ділянку дороги Львів-Краковець. Коли саме розраховуєте це зробити?
Андрій Пивоварський: До закінчення другої декади квітня ми пропишемо умови концесійного конкурсу і дамо на ринок інформацію. Після цього будемо запрошувати потенційних концесіонерів. Думаю, нам знадобиться місяць-півтора для проведення премаркетингу. В такому разі, до середини червня у нас вже буде розуміння, який інтерес до цього проекту у бізнесу, хто готовий заходити, на яких умовах.
РБК-Україна: Крім цієї ділянки чи розглядає Мінінфраструктури передачу доріг у концесію?
Андрій Пивоварський: Зараз почали процес розгляду. Можуть бути ділянки ще в західній Україні, але розповісти про це детальніше зможемо пізніше.
РБК-Україна: Класичне питання - для підвищення рівня зайнятості чи плануєте будувати дороги з залученням безробітних?
Андрій Пивоварський: Я б із задоволенням це зробив. Але ментально населення поки що не готове до таких масових робіт. Люди, які втратили роботу і зараз стоять на біржі праці, воліють працювати за своєю спеціальністю. Навіть якщо буде запропонована високооплачувана робота з будівництва доріг. Відповідні попередні дослідження вже проводили.
РБК-Україна: Побоюєтеся, що не знайдете достатньої кількості працівників?
Андрій Пивоварський: Попит і пропозицію в будівництві доріг відрегулює сам ринок. Коли знайдеться концесіонер на дорогу, він все одно буде наймати місцеве населення. Я зараз бачу, що адміністративним порядком ми це не зробимо, а ринковими механізмами це можна здійснити.
Про порти
РБК-Україна: Коли почнеться планована багато років передача портів у концесію?
Андрій Пивоварський: Почну здалеку. Багато хто плутає географічну точку порт з стивідорною компанією. Сьогодні державні стивідорні компанії називаються, наприклад, "порт "Південний"", а мали б називатися "Стивідорна компанія "порт Південний"".
Інфраструктура порту - причальні стінки, підхідні канали перебувають у державній власності і взагалі ніхто не говорить про їх приватизацію. Це перше і найважливіше.
Зараз йде мова про приватизацію стивідорної діяльності, того, що за причальною стінкою. Тобто, судно зайшло в порт, АМПУ його проконтролювало, зібрало збори, судно пришвартувалося до причалу - і вже стивідори почали обробку. Ось ці стивідори в більшості країн світу приватні. У нас є приватні і державні. Ідея в тому, щоб державну стивідорну діяльність приватизувати. Це другий момент.
І третій. Коли ми говоримо про концесію порту "Південний", ми не говоримо про географічну точку порт "Південний". Ми говоримо лише про одну ділянку, де зараз веде діяльність державний стивідор. Однак, у приватних гравців є інтерес взяти цю ділянку в концесію або викупити.
Майже два тижні тому почали оцінку цієї ділянки в порту "Південний", яка буде йти, напевно, десь півтора місяці. Оцінку робить компанія Deloitte. Думаю, що до середини травня Deloitte закінчить, віддасть результати Фонду держмайна. І ФДМУ буде приймати рішення, на яких умовах передавати об'єкт, чи буде це концесія чи це буде продаж. Очікую, це відбудеться вже в червні.
РБК-Україна: тобто ще не вирішено чи буде це концесія чи приватизація?
Андрій Пивоварський: Можуть бути різні варіанти.
РБК-Україна: Скільки коштів можна залучити за цей об'єкт у разі приватизації?
Андрій Пивоварський: Я б хотів дочекатися результатів оцінки Deloitte. Не хочу зараз спекулювати.
РБК-Україна: Про те, що Deloitte переміг у конкурсі на оцінку, було відомо ще в січні. Чому так пізно почалася оцінка?
Андрій Пивоварський: На жаль, через бюрократичні процедури пішло багато часу на те, щоб узгодити з ними договір. Чиста бюрократія. Нічого іншого.
РБК-Україна: Здавати в концесію будете тільки цю ділянку, а потім приступите до інших портів?
Андрій Пивоварський: Ні, це буде паралельний рух. У всіх портах, де є державна стивідорна діяльність, буде дозволена приватизація державних стивідорів.
Державні стивідорні компанії зараз заборонені для приватизації. Необхідно, щоб парламент проголосував за виведення держстивідорів зі списку підприємств, що не підлягають приватизації. Кабмін вніс відповідний законопроект у Верховну Раду.
РБК-Україна: Коли народні депутати планують розглянути цей законопроект?
Андрій Пивоварський: Петро Порошенко на останній Раді реформ попросив парламент зробити це якомога швидше. Сподіваюся, це відбудеться на найближчій сесії.
РБК-Україна: У разі подальшої ескалації військових дій в Україні, зокрема, якщо Україна буде відрізана від своїх портів, чи плануєте якось переорієнтувати транспортні потоки, вивезення того ж врожаю, металу?
Андрій Пивоварський: На даному етапі - це лише теорії. За таких обставин і я, і ви одягнемо військову форму, - і будемо на фронті відстоювати інтереси нашої країни.
РБК-Україна: Що зараз відбувається з портами на Азовському морі?
Андрій Пивоварський: Через те, що порти Криму Україна закрила, вантажопотоки, які раніше йшли через кримські порти, були перенаправлені в тому числі на порти Азовського моря. Тепер той же порт Бердянська не встигає справлятися з надходженнями вантажів, у порту бракує потужностей по переробці вантажів. Могли б ще більше перевалювати, якби глибини були більше.
РБК-Україна: Чи є проблеми з проходженням суден через Керченську протоку?
Андрій Пивоварський: Основна проблема в тому, що прохід через Керченську протоку ми не контролюємо і збори за прохід суден не отримуємо.
Розмовляв Дмитро Уляницький, спеціально для РБК-Україна
Закінчення інтерв'ю читайте завтра, 15 квітня