Серед українських військових, що охороняли траси, які ведуть у зону АТО, зріє невдоволення.
Олександр Мазур
Серед українських військових, що охороняли траси, які ведуть у зону АТО, зріє невдоволення. За їх словами, в бік невизнаних ДНР і ЛНР з України рухається потік фур з продуктами, алкоголем, запчастинами, дизель-генераторами. І з 3 листопада 12-й батальйон територіальної оборони за власною ініціативою закрив фурам і автобусам дорогу на Луганськ.
За словами Андрія, бійця одного з батальйонів тероборони, в документах вантажів, які йдуть на ЛНР і ДНР, вказується, що вони йдуть в якийсь населений пункт під контролем України. "Пишуть, що фура направляється в якесь селище на нашій території, наприклад Біловодськ. А як ми перевіримо? Зрозуміло, що ми ж не "прикордонники" і не митники. Повноважень у нас ніяких - якщо зброю і боєприпаси не везуть, і є документи - зобов'язані пропускати. Але ми ж бачимо, що це контрабанда. Дзвонимо начальству, ті зв'язуються зі своїми начальниками. Приходить відповідь з штабу - пропустити, мовляв, на верху все узгоджено", - стверджує боєць.
Він зазначив, що одного разу в розмові з водієм вантажівки, який просив його пропустити, прозвучала назва компанії, що займається перевезеннями. "Він сказав: "Хлопці, у нас все легально, ми ж серйозна компанія - "Міст-Експрес". Але ми все-таки дочекалися команди пропустити його. А в якості презенту водій дав нам пляшку хорошого віскаря, мовляв, хоче подружитися - на майбутнє", - говорить Андрій.
Заступник гендиректора київської транспортної компанії Геннадій Євлах зазначив, що попит на перевезення в зоні АТО зростає. "Але це ж кримінал. Зараз бандити на Донбасі налагоджують виробництво контрафактних сигарет, алкоголю і т. д. В Україні з підпільними цехами хоч як-то борються, а там - бандитська вольниця. Можеш займатися незаконними речами майже відкрито, не забувай тільки відстібати податки браткам з ЛНР і ДНР. Причому ринок збуту в Україні їх особливо не цікавить: вони націлені на Східну Європу. Тому "підкочують" до тих фірмам, хто має солідний досвід роботи з контрабандою і може вирішити ці питання на митниці", - сказав Євлах.
На думку деяких фахівців ринку логістики, згадка бійцем батальйону компанії "Міст-Експрес" може мати під собою реальне підґрунтя, оскільки ця компанія, крім "Укрпошти" - єдина в Україні, хто має право працювати в області міжнародного обміну поштою.
"Схема завезення товарної партії під виглядом поштових посилок - класика контрабанди. Товар перепаковывается в дрібні поштові відправлення, що дає право завозити їх без сплати мита (з недавніх пір в Україні не обкладаються митами посилки вартістю до 150 євро, раніше - 300 євро)", - пояснив на правах анонімності співробітник "Укрпошти".
У самій компанії "Міст-Експрес" запевнили, що вони працюють суворо в рамках правового поля України і пообіцяли дати розгорнуту відповідь на запит після опрацювання його профільним фахівцем.
Втім, на думку економічних експертів, ймовірність масової контрабанди в зоні АТО надзвичайно велика.
"Контроль над кордоном з російської сторони відсутній, і російська сторона з цього приводу не надто переймається. З боку, зверненої до України, думаю, теж не надто жорсткий контроль... Так і людям, які там живуть (в зоні АТО) якось треба заробляти... Тут можна згадати Придністров'я, яке у великій мірі живе контрабандою", - вважає президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жаліло.
З ним солідарний президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. "Є дуже великий ризик, що у нас зона АТО може перетворитися в Придністров'я-2. За деякою неофіційною інформацією, частина контрабанди, яка проходить через зону АТО, пропускається за наступною схемою: береться компанія, яка передає товар іншої, в результаті цей товар за документами завезений в Україну на компанію, яка знаходиться на окупованій території. В результаті, вона заплатила податки, але незрозуміло кому і де. Це, звичайно, смішно, але хто ж поїде її перевіряти в Донецьк", - сказав Охріменко.