Фінансові потоки, що циркулюють через найбільше державне підприємство "Укрзалізницю", взяті під контроль Банковою. Судячи з наявної інформації, так звані "куратори галузі", яких за часів Віктора Януковича називали "наглядачами", натиснули на профільного міністра Андрія Пивоварського - і завели в керівництво "УЗ" своїх людей. Після чого домовились про дружбу зі структурами Ріната Ахметова, чиї корпорації є великими клієнтами держпідприємства.
Фінансові потоки, що циркулюють через найбільше державне підприємство "Укрзалізницю", взяті під контроль Банковою. Судячи з наявної інформації, так звані "куратори галузі", яких за часів Віктора Януковича називали "наглядачами", натиснули на профільного міністра Андрія Пивоварського - і завели в керівництво "УЗ" своїх людей. Після чого домовились про дружбу зі структурами Ріната Ахметова, чиї корпорації є великими клієнтами держпідприємства.
Сьогодні в "УЗ" за справу взялися старі кадри, що перебирають на себе оперативне управління процесами. Чи варто нагадувати, що ці кадри не тільки вміють прислужитися своєму реальному господареві, але і про себе не забувають? Та й у випадку неприємностей цими людьми цілком можна пожертвувати.
Але викручуватися з ситуації ці кадри вміють. Наприклад, новий в. о. голови "УЗ" Олександр Завгородній. У 2005 та 2011 роках його звільняли не без скандалу з Придніпровської залізниці, але майбутньому керівникові "УЗ" все сходило з рук.
Після чого "УЗ" судилася з фірмами сім'ї Завгороднього. Але ця історія нічим не закінчилася. А колишній шефЗавгороднього, Олександр Момот (звинувачувався в розкраданні 70 млнгрн) повернув собі посаду начальника Придніпровської залізниці і навіть став нардепом.
Джерела в "УЗ" стверджують, що в якості плати за вірну службу Олександру Завгородньому дали право освоювати бюджети держпідприємства через сімейні комерційні структури. ЗМІ вже писали, що схеми Завгородніх були обкатані на Придніпровській залізниці і при реконструкції залізничного вокзалу в Дніпропетровську.
У чому ж суть завдань, поставлених кураторами з Банкової перед новим керівником "УЗ"? За наявними даними, це:
- забезпечення роботи держпідприємства в інтересах бізнесу "правильного" олігарха;
- максимальне скорочення пасажирських перевезень;
- доведення парку локомотивів до стану повної непридатності.
За словами джерел в "УЗ", завдання по локомотивам - стратегічна, оскільки компанії-перевізники, які належать олігархам, давно мріють про можливість використовувати приватні локомотиви.
тобто, кажуть співробітники держпідприємства, Завгородній, під виглядом корпоратизації, повинен розчистити дорогу парі українських і російських олігархів.
Сімейний підряд
За деякими даними, інтеграцією фірм Завгородних в фінпотоки "УЗ" сьогодні займається брат глави держпідприємства - Володимир. Раніше його компанія "А. С. Інжиніринг Груп" цілком комфортно себе почувала в масштабах роботи Придніпровської залізниці. Сьогодні бізнесу Завгородних належить освоювати незрівнянно більші бюджети.
Не залишився без справ і син в. о. голови "УЗ" - Ігор Олександрович. В адміністрації залізничного транспорту стверджують, що його не тільки часто бачать у адміністратора батька, але і що у нього з'явився свій кабінет в центральному будинку "УЗ".
Мовляв, Ігор Завгородній проводить співбесіди з охочими співпрацювати з держпідприємством, а також з керівниками підприємств, що входять до складу УЗ", говорять джерела в держпідприємстві. І лише після схвалення сина пропозиція претендента або галузевого чиновника відправляється на розгляд батька.
Єдина сфера, куди куратори " з Банкової, не допускають Завгородних - ДП "Укрзалізничпостач". Експерти відкрито стверджують, що керівника цього ДП Євгена Хорощака займається безпосередньо Михайло Бейлін, радник глави Адміністрації Президента Бориса Ложкіна.
І це зрозуміло: через тендери "Укрзализнычпостача" проходять надто великі суми, щоб залишити їх в нероздільній веденні Олександра Завгороднього та членів його сім'ї.
Втім, якщо на ключові пости повернуться старі друзі нового в. о. голови "УЗ" (Валерій Людмирский, Володимир Корнієнко і т. д.), компанії яких освоювали на постачання для залізниці електроенергії та електроустаткування десятки і сотні мільйонів гривень, то це може стати додатковим "бонусом" для Олександра Завгороднього.
Битва олігархів
За право отримати контроль над "Укрзалізницею" в різні часи боролися Ігор Коломойський, Віктор Пінчук і Рінат Ахметов.
Людина останнього, Євген Ромащин (керував CorumGroup) навіть увійшов до трійки фіналістів кадрового конкурсу на керівника "УЗ". Після чого юристи Ігоря Коломойського заблокували процедуру відбору через суд.
Але це не завадило Ромащину впливати на галузь в якості радника міністра Андрія Пивоварського. А зараз для колишнього топ-менеджера Ахметова звільнене крісло заступник голови "УЗ". Є компетентна думка, що після акціонування "УЗ" саме Ромащин очолить нове підприємство.
А поки "УЗ" вже працює в інтересах бізнесу Ріната Ахметова. Зокрема, ставши в. о. гендиректора, Олександр Завгородній збільшив кількість локомотивів на станції Комиш-Зоря - ключовий вузол, через який йдуть транспортні потоки в Маріуполь. Де, як відомо, розташовані два ключових металургійних активу СКМ - ММК ім. Ілліча і "Азовсталь".
Співробітники "УЗ" кажуть, що для здійснення цього заходу новий в. о. голови держпідприємства навіть забрав локомотиви з пасажирських перевезень.
Ендшпіль
Втім, у Мінінфраструктури не приховують, що Завгородній - фігура тимчасова. "Я є прихильником того, що краще ризикнути і призначити. Якщо людина не справляється - безжально замінити на іншого", - заявив заступник міністра Володимир Омельян, відповідаючи на питання журналістів про призначення Олександра Завгороднього.
Можна припустити, що саме за допомогою Завгороднього велика частина вантажних перевезень опиниться в руках приватного бізнесу (чим, до речі, на "УЗ" грішили і в часи Віктора Януковича). Після чого, коли пройде корпоратизація та акціонування підприємства, на його нинішнього в. о. голови буде списано знищення більшої частини пасажирських перевезень.
Адже пасажирські перевезення - збиткове напрямок діяльності і великий бізнес воно точно не зацікавить.
Тим часом, як повідомляють джерела в "УЗ", локомотиви вже свідомо доводять до стану брухту. І Олександр Завгородній в якийсь момент зможе цілком обгрунтовано заявити, що у держави не залишилося тягових потужностей, тому залізниці не вижити без приватних локомотивів.
Ну а замість пасажирських поїздів будуть ходити автобуси, про Завгородній теж заявляв.
Екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава вважає, що керівництво навмисне замовчує почастішали випадки загоряння локомотивів на залізницях країни.
"Поспілкувавшись із залізничниками і свідками інцидентів, з'ясував дуже неприємний факт - на "Укрзалізниці"введений негласна заборона на публікацію та поширення інформації про загоряння і пожежі локомотивів. Якщо випадки загоряння локомотивів з пасажирськими приховати складно, то з вантажними приховати інформацію виходить набагато простіше. Реальне положення справ, швидше за все, навмисне замовчується", - написав експерт на своїй сторінці в мережі Facebook.
Часті поломки та пожежі локомотивів - підстава для серйозних претензій до фактичного куратору закупівель запчастин Бейлину і безпосередньо Хорощаку. Але зараз на якість ремонту всі закривають очі, написав на своїй сторінці в Facebook екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава.
Таким чином, те, що не вийшло ні за Ющенка, ні за Януковича, може сьогодні стати реальністю - знищення де-факто цілої галузі в інтересах пари олігархів.