Законопроект про місцеві вибори було відправлено на підпис Президенту Петру Порошенку 24 липня. А вже через три дня після цього громадські активісти звинуватили спікера Ради Володимира Гройсмана у фальсифікації документу. Депутат Львівської облради Олександр Ганущин 27 липня опублікував в мережі Інтернет версію законопроекту, яку, за його словами, йому надав один із нардепів. А на офіційному сайті Ради цього документу досі немає.
Законопроект про місцеві вибори було відправлено на підпис Президенту Петру Порошенку 24 липня. А вже через три дня після цього громадські активісти звинуватили спікера Ради Володимира Гройсмана у фальсифікації документу. Депутат Львівської облради Олександр Ганущин 27 липня опублікував в мережі Інтернет версію законопроекту, яку, за його словами, йому надав один із нардепів. А на офіційному сайті Ради цього документу досі немає.
Олександр Ганущин сказав РБК-Україна, що він оприлюднив текст документу, який було розіслано нардепам після того, як законопроект було направлено на підпис главі держави. Ганущин також надіслав інформаційний запит в секретаріат парламенту із проханням надати інформацію про те, які правки були внесені до закону перед голосуванням у другому читанні.
За словами Ганущина та громадського активіста Олександра Солонтая, в документі, що пішов на підпис Президенту, зокрема, фальсифікована кількість депутатів місцевих рад та інформації про кандидатів у бюлетенях.
А Олександр Солонтай у своєму блозі підкреслив, що правка щодо зменшення кількості нардепів була внесена саме на вимогу "Самопомочі". Він послався на порівняльну таблицю двох версій законопроекту, зроблену за допомогою комп'ютерної програми.
"Проте найбільше шулери постаралися зі статтею, котра фіксує вигляд виборчого бюлетеня у багатомандатному виборчому окрузі для кандидатів у депутати. Підопічні пана Гройсмана взяли і просто викреслили з проголосованого другого абзацу частини сьомої статті 74 норму про те, що у виборчому бюлетені мають обов'язково відображатися усі відомості про кандидата у депутати висунутого у територіальному виборчому окрузі - про рік народження, освіту, партійність, основне місце роботи (заняття), місце проживання. За задумом тих хто це зробив, у бюлетені тепер достатньо буде партійності і прізвища ім'я та по батькові кандидата", - написав Солонтай.
Позиція нардепів
Жоден з нардепів, опитаних РБК-Україна, не підтримав активістів. Секретар останнього засідання профільного комітету, яке відбулося перед голосуванням за закон у другому читанні, нардеп від "Самопомочі" Руслан Сидорович заявив, що ознайомився із версією законопроекту, яка була направлена на підпис Президенту.
"Він відповідає тому законопроекту, за який ми голосували. В тому голосуванні було підготований текст за результатами в першому читанні. Разом з тим, шляхом довгих політичних консультацій, нам вдалося досягнути ряду найважливіших правок до первинної редакції. Зокрема, це зменшення кількості депутатів місцевих рад, ліквідація блоків, вибори мера у два тури, інститут відкликання депутата місцевої ради за народним волевиявленням. Всі ці речі пройшли голосування на профільному комітеті, членом якого я є, тобто комітет з питань правової політики і правосуддя, і вони були зачитані відповідно під стенограму", - сказав РБК-Українаи народний депутат.
Аналогічну версію озвучив нардеп від Радикальної партії Ігор Попов. "Оскільки це була принципова позиція на політичних переговорах, перш за все фракції "Самопоміч", то рішення підлаштовувались під саме такі скорочення, тобто, принципова домовленість була, а поправка останнього тексту йшла перш за все на засіданні профільного комітету, а на останньому засіданні комітету я не був, бо воно йшло під час пленарного засідання", - сказав РБК-Україна Ігор Попов.
Стенограми засідань
Кореспондент РБК-Україна переглянув стенограми засідань комітету 2 і 14 липня. І виявив, що під час цих засідань не обговорювалася конкретна кількість депутатів відповідно до кількості виборців населених пунктів. Однак, на засіданні комітету обговорювалися більш загальні речі.
"Вдосконалено процедуру утворення одномандатних територіальних виборчих округів. Зокрема, конкретизовано порядок визначення ЦВК кількості одномандатних виборчих округів які мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями. В зв'язку зі збільшенням строків формування окремих територіальних виборчих комісій організовано строки утворення одномандатних територіальних виборчих округів. Передбачено, що при утворенні територіальних виборчих комісій на виборах обласних рад - це те, що я говорив. Слід враховувати, що склад обласних рад, кількісне представництво міст і районів не може перевищити 20% від загального складу відповідної ради", - зачитав правку на засіданні голова комітету Руслан Князевич.
Не звучала інформація по конкретних цифрах щодо кількості депутатів і під час пленарного засідання Ради 14 липня, коли було прийнято в другому читанні закон про місцеві вибори.
"Встановлення законом кількості депутатів місцевих рад, в залежності від кількості виборців відповідно адміністративно-територіальній одиниці, при цьому випадку, що визначена кількість депутатів районної ради буде меншою, ніж кількість сільських, селищних, міських, міст районного значення, рад на території відповідного району, склад районної ради дорівнюватиме цій кількості рад. Кількість територіальних виборчих округів в багатомандатному окрузі має дорівнювати загальному складу відповідної ради", - зачитав Руслан Князевич, представляючи законопроект з трибуни Ради.
Тому зміни щодо конкретної кількості депутатів відповідно до кількості виборців, можливо, були внесені в текст законопроекту секретаріатом профільного комітету, і депутати могли з ними ознайомитись.
У законопроекті, відправленому на підпис Президенту, може бути зафіксована норма, що була у першому читанні: у населених пунктах із кількістю виборців до 500 загальний склад ради має становити 10 депутатів, до 1000 - 12 депутатів і т.д. У версії законопроекту до другого читання мінімальна кількість депутатів місцевої ради така: до 1 тис. виборців - 16 депутатів, до 3 тис. виборців - 20 депутатів, і т.д.
Згідно зі стенограмою засідання профільного комітета Ради, по інформації про кандидата в бюлетені прийнято наступне рішення: вказується назва партії, в дужках перший номер у списку партії, а також ім'я, прізвище та по батькові кандидата. Руслан Сидорович сказав, що це було зроблено для скорочення довжини виборчого бюлетеня.
"Якщо б ми в бюлетені передбачили вписування широкої інформації про відповідного кандидата, то бюлетень мав би розмір напевно 5 м, а може й 10 м. Той бюлетень, який є затверджений нами на сьогоднішній день, за висновками ЦВК, він матиме розмір десь близько метра, в окремих випадках може мати більше", - пояснив Сидорович.
На засіданні комітету і пленарному засіданні парламенту йшлося і про те, щоб в окремих випадках в бюлетенях додати ще інформацію про посаду кандидата. "Перелік відомостей, які зазначаються у виборчому бюлетені для голосування в єдиному одномандатному окрузі, іде мова про село і селище, одномандатному окрузі доповнено позицією "посада"", - зачитав з парламентської трибуни Князевич.
Чи виправдаються підозри
Один із авторів законопроекту, нардеп від "Блоку Петра Порошенка" (БПП) Вадим Денисенко вважає, що всі підозри зникнуть, щойно Президент підпише закон і його буде оприлюднено. "Там немає ніяких проблем, про які треба говорити, про які можна навіть говорити", - запевнив Денисенко РБК-Україна.
Представник громадянської мережі "ОПОРА" Ольга Айвазовська сказала, що має кілька версій законопроекту із різних етапів його підготовки. Але робити висновки, чи був він сфальсифікований, можна буде тільки після оприлюднення. "Немає останньої версії, яка була проголосована, є стенограма засідання Верховної Ради і профільного комітету", - заявила Айвазовська РБК-Україна.
У "Самопомочі" сподіваються, що закон вийде зі стін Адміністрації Президента у тому ж вигляді, у якому надійшов туди за підписом Володимира Гройсмана. "Ми розуміємо, який текст було направлено на підпис Президенту. Але ми не можемо бути впевненими яким чином цей закон вийде зі стін Адміністрації Президента. Хоча ми сподіваємось, що настільки важливий суспільний закон не буде піддано якимось суттєвим правкам в стінах Адміністрації Президента", - сказав Руслан Сидорович.
Ігор Попов ("Радикальна партія") та Сергій Соболєв ("Батьківщина") вважають, що закон варто звіряти за стенограмами засідань комітету та ленарного засідання. "Я не отримав офіційної версії, в якій би було написано, що це саме те, що підписав голова ВР. Саме тому, я слідкую за цією дискусією, але для цього треба мати офіційний документ", - зокрема, запевнив РБК-Україна Ігор Попов, який є співавтором законопроекту про місцеві вибори.
А нардеп від "Народного фронту" Леонід Ємець підкреслив, що робота депутатів над законопроектом завершується на етапі голосування. "До цього працює комітет, до цього працюють депутати, після цього вже навіть, якщо прийнято рішення про техніко-юридичні правки, це вже робота апарату ВР, тобто, там вже депутати не приймають участі", - запевнив Ємець.
Втім, на думку громадськості та журналістів, щоб не виникали такі підозри, треба вчасно публікувати документи на сайті Ради, а правки до них вносити в онлайн-режимі - щоб усі бажаючи могли будь-коли ознайомитись з ними.