Перший заступник міністра регіонального розвитку В'ячеслав Негода в бліц-інтерв'ю РБК-Україна розповів про те, на якому етапі сьогодні перебуває підготовка реформи місцевого самоврядування, чи реально провести цю реформу до місцевих виборів, які очікуються восени 2015 р., і які будуть особливості в проведенні реформи на території Донбасу.
Перший заступник міністра регіонального розвитку В'ячеслав Негода в бліц-інтерв'ю РБК-Україна розповів про те, на якому етапі сьогодні перебуває підготовка реформи місцевого самоврядування, чи реально провести цю реформу до місцевих виборів, які очікуються восени 2015 р., і які будуть особливості в проведенні реформи на території Донбасу.
РБК-Україна: Чи вдасться провести реформу місцевого самоврядування до виборів у місцеві ради, які повинні відбутися наступної осені?
В'ячеслав Негода: Ми дуже хочемо, щоб всі ключові реформи, а це, насамперед, зміни в Конституцію, податкова реформа, міжбюджетна реформа в частині децентралізації місцевого самоврядування, в частині земельних відносин, відбулися до чергових місцевих виборів, які, згідно з Конституцією, повинні бути проведені восени 2015 р.
Якщо ми виберемо місцеві органи влади на старій основі, то ми цим фактично їх законсервуємо на п'ять років. Тому дуже важливо їх вибирати на новій територіальній основі, на основі нових повноважень.
РБК-Україна: Яку частину реформ доведеться проводити вже після того, як відбудуться вибори в місцеві ради?
В'ячеслав Негода: Багато речей ще треба буде зробити. Наприклад, цілий комплекс реформ у сфері охорони здоров'я, завдяки чому місцеве самоврядування отримає додаткові повноваження в наданні послуг на муніципальному рівні - первинна медична допомога, вторинна медична допомога. Але під це треба мати ресурси, під це треба мати відповідні повноваження. Тут йдеться вже про проведення галузевої реформи, яку має впроваджувати Міністерство охорони здоров'я.
Наступний блок - це реформа у сфері освіти. Дошкільні навчальні заклади та школи сьогодні є не у всіх територіальних громадах, ними займаються райони та міста обласного значення. Ми повинні мати повноцінні школи з відповідним набором послуг, які надаються там. Це ще одна галузева реформа.
РБК-Україна: Чи можна встигнути провести реформу місцевого самоврядування ще до виборів, враховуючи, що попередньо в рамках коаліційних переговорів йшлося про те, щоб проект змін в Конституцію розглядати на другій сесії новообраного парламенту?
В'ячеслав Негода: Цілком реально, тому що друга сесія проходитиме навесні. Якщо буде політична воля і бажання всіх, то це реально зробити в перші дні сесії. У нас весь пакет законів щодо самоврядування, адміністраціям готовий - і буквально через місяць можна прийняти закони.
Проект закону про місцеві вибори також вже є в першій редакції, і тому його можна приймати. Якщо мобілізувати зусилля, то це реально, а якщо нічого не робити, то навіть через 5 років не буде реально. З точки зору технології - це реально.
РБК-Україна: Чи не буде стримувати реформу такий підхід, що для укрупнення територіальних громад пропонується добровільно об'єднуватися? Адже цей процес може проходити дуже повільно. Наприклад, у Польщі центральна влада сама здійснила новий адміністративний поділ.
В'ячеслав Негода: Я з вами не можу не погодитися в тому, що в багатьох демократичних країнах, на які ми орієнтуємося, такі рішення приймаються парламентами або урядами досить швидко і з урахуванням думки, і немає такого, що громади самі вирішують, з ким об'єднуватися.
У нас законопроект "Про добровільне об'єднання територіальних громад" прийнятий у першому читанні, друге читання має бути повторним. А зараз він (законопроект), згідно з регламентом, буде ще раз розглядатися парламентом - за новою процедурою. Цей законопроект, як і закон "Про співробітництво територіальних громад", розроблений в рамках чинної Конституції. Якщо ми внесемо зміни до Конституції, то, звичайно, треба буде інший закон приймати. І тоді ми зможемо продовжити нашу розмову.
Якщо буде прийнятий цей законопроект (про добровільне об'єднання територіальних громад), то з 1 січня, якщо кілька територіальних громад об'єднаються, вони відразу виходять на прямі міжбюджетні відносини, вони відразу отримують додаткові податки, вони отримують додаткові повноваження, тобто вони виходять з-під управління районної адміністрації. Це є непоганим мотиватором, тому що психологія людини така, що він не хоче мати над собою начальника.
Після об'єднання вони отримають додаткові ресурси, які окремо не можуть отримати сьогодні, тому що неможливо в межах невеликого села організувати школу, ефективне медичне обслуговування. Це можна зробити, лише об'єднавши зусилля. Коли ж будуть внесені зміни до Конституції, то тоді треба буде вносити зміни в закон або приймати новий закон.
Я б дуже хотів, щоб з точки зору організації це було зроблено швидко, оперативно, якісно. Так, як поляки робили - вони довго не обговорювали. Поляки змінили воєводства, гміни, повіти - і вони розвиваються. А ми ходимо і розповідаємо, що зникне якесь село. Село не зникне, тому що село - це населений пункт, він як стояв, так і стоятиме. Інша справа, що може зникнути якийсь голова сільради або частина депутатів, які сьогодні не знають, чим зайнятися у багатьох селах.
РБК-Україна: Що буде із законом про особливий статус деяких районів Донбасу, який Президент хоче скасувати?
В'ячеслав Негода: Цей закон прийнято Верховною Радою.
РБК-Україна: Як буде відбуватися реформа місцевого самоврядування з урахуванням ситуації на Донбасі? Чи будуть у законодавстві якісь додаткові положення про проведення децентралізації в зоні АТО?
В'ячеслав Негода: Україна - це єдина територія і в ній не повинно бути окремих зон. Тому повинен бути один закон. Нас цікавить децентралізація не в окремих точках, а на всій території України.
РБК-Україна: Але де-факто на окупованій території Донбасу децентралізації не відбудеться.
В'ячеслав Негода: Децентралізація - це прийняття цілої низки законів, якими визначаються повноваження, розподіл ресурсів та інше, і вона поширюється на всю територію України. Якщо парламент прийме якесь інше законодавство, яке буде говорити про особливості управління тією чи іншою територією, то тоді буде діяти такий закон. Сьогодні у нас немає інших законів, які б регулювали особливий статус.
РБК-Україна: Скажіть, в рамках проведення децентралізації Києву залишать 50% з податку на доходи фізичних осіб, які зараз забирають в центральний бюджет?
В'ячеслав Негода: Законопроект про міжбюджетні відносини зараз у парламенті. Я думаю, що під час його додаткового опрацювання і прийняття в першому і другому читанні ці речі можна врахувати. Мінрегіон - не Міністерство фінансів, і ми не маємо регламентного права подавати такі закони. Ми можемо мати свою думку, але Київ - це, в першу чергу, територіальна громада, яка повинна мати не менші права, ніж інші громади. Разом з тим, Київ як столиця, має додаткові столичні функції, і це також має бути враховано при формуванні бюджету.
Розмовляла Тетяна Шпайхер