ua en ru

Всім труба: Володимиру Гройсману запропоновано підпорядкувати НАК "Нафтогаз України" собі

Всім труба: Володимиру Гройсману запропоновано підпорядкувати НАК "Нафтогаз України" собі Прем'єру Володимиру Гройсману належить придумати, як керувати НАК "Нафтогаз України"

Перед прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом стоїть непросте завдання - в найкоротші терміни вирішити конфлікт між газовим монополістом НАК "Нафтогаз України", Мінекономрозвитку і оператором української ГТС, компанією "Укртрансгаз". Главі уряду варто поквапитися, оскільки до початку опалювального сезону залишилося менше місяця, а слухання "транзитному справі" в Стокгольмському арбітражі почнуться в кінці цього тижня. Тому вже в четвер, 22 вересня Кабінет міністрів повинен прийняти рішення про те, хто надалі буде керувати НАКом. Швидше за все, це рішення буде на користь Кабінету міністрів, в чиїй компетенції тепер буде управління активами НАК "Нафтогаз України", виключивши Мінекономрозвитку з цього процесу. Належить Володимиру Гройсману розібратися і у внутрішньому конфлікті між "Укртрансгаз" і НАКом. Президент УТГ Ігор Прокопів звинувачує правління "Нафтогаз України" у перешкоджанні незалежної діяльності компанії та блокування тендерів на закупівлю необхідного обладнання. Причини і наслідки конфлікту розбиралася Марія Цатурян.

Перекидаючи повноваження

"Якщо солдат звернувся з проблемою не до командира свого відділення, а до замкомвзводу, - він порушив статут. Але, якщо солдат звернувся до командира відділення, а він не реагує - солдат має право звернутися до вищого керівництва", - так пояснив президент ПАТ "Укртрансгаз" (УТГ) Ігор Прокопів свої дії, коли він, "через голови" свого безпосереднього керівника-голови правління НАК "Нафтогаз України" Андрія Коболєва та першого заступника міністра економічного розвитку і торгівлі - голови спостережної ради НАК Юлії Ковалів, запропонував першому віце-прем'єру-міністру економіки Степану Кубіву передати "Укртрансгаз" в управління Мінекономрозвитку

"Це була моя пропозиція Степану Кубіву, яке також обговорювалося з профільним віце-прем'єром Володимиром Кистионом. Швидше за все, прем'єр був повідомлений", - розповів журналістам Ігор Прокопів.

Результатом такого кроку стало поява наказу Мінекономрозвитку №1478 від 7 вересня, яким відомство змінило статут "Нафтогазу". Газовий монополіст, який є 100% акціонером "Укртрансгазу", позбувся повноважень управління компанією, був відсторонений від контролю за фінансовою діяльністю і держзакупівлями оператора ГТС. Проти цього рішення виступив не лише НАК, але і міжнародні кредитори, а також Секретаріат енергетичного співтовариства Європейського союзу.

Крім зовнішнього неприйняття такого рішення, Кубіва не підтримали і його безпосередні заступники - Юлія Ковалів, Максим Нефьодов і Наталія Микольська. Вони відкрито заявили, що не причетні до змін статуту "Нафтогаз України", і не знали про підготовлюване рішення. Але, за словами Ковалів, внутрішнього конфлікту в міністерстві немає: "Є модель unbundling, утвердженная рішенням Кабміну (поділу компанії за видами діяльності, - ред.) Наку. Ми працюємо над її реалізацією".

Прем'єр-міністру Владимру Гройсману довелося виступити третейським суддею у цій ситуації. І вже в понеділок, 19 вересня, він скасував рішення МЕРТ і повернув "Нафтогаз України" повноваження в управлінні та контролі за діяльністю оператора ГТС.

Основних аргументів у НАК "Нафтогаз України", до яких прислухався прем'єр, за інформацією РБК-Україна, було два. По-перше, неузгодженість рішення про перепідпорядкування УТГ з кредиторами газового монополіста ставить під загрозу позику ЄБРР в 300 млн доларів, отриманий Україною на закачування газу у сховища. Крім того, це - причина, по якій Світовий банк може відмовити в кредиті "Нафтогаз України" на суму 500 млн доларів.

По-друге, під загрозою виявилася позиція Наку в Стокгольмському арбітражі, де 25 вересня повинні початися слухання "транзитному справі" проти російського "Газпрому". Україна вимагає компенсації в 12 млрд доларів, гарантій обсягів транзиту і право перевести контракт на нового оператора. "Якщо "Нафтогаз" не є оператором ГТС і не контролює оператора ГТС, то трибунал може вирішити, що НАК втратив юридичний інтерес щодо внесення змін в транзитний контракт і відмовить у задоволенні позову з формальних причин", - пояснили РБК-Україна в Наку.

Проблеми вирішувати акціонеру

Рішення прем'єр-міністра, який став на бік Нак, не влаштувало першого віце-прем'єра Степана Кубіва. Тому він запропонував Володимиру Гройсману вийти з ситуації по-іншому і прийняти рішення про передачу управління НАК "Нафтогаз України" безпосередньо Кабінету міністрів, який є її акціонером.

Зараз управління газовим монополістом знаходиться в компетенції не лише уряду, а одного з міністерств - економічного розвитку і торгівлі. Таке рішення, за словами Ігоря І.прокопіва, уряду потрібно прийняти вже у четвер, 22 вересня. У теж час, в порядку денному засідання Кабміну такого питання поки немає.

"Прем'єр підтримав цю пропозицію і міжнародні донори теж. Адже у всіх сторін є розуміння, що оператор ГТС повинен бути незалежним від впливу трейдера НАК "Нафтогаз України", - пояснив президент УТГ. - При цьому, передаючи управління УТГ Кабміну або Мінекономіки, ми не шкодимо справі в Стокгольмі. Оскільки НАК залишається акціонером і отримує дивіденди".

Визначити, як буде працювати нова система управління НАКом, а також прискорити наступне за рішенням Стокгольмського суду поділ компанії за видами діяльності (unbundling), повинна робоча група на чолі з профільним віце-прем'єром з питань енергетики Володимиром Кистионом. В неї увійшли представники всіх сторін, а також Міненерговугілля і міжнародних організацій.

Але поки остаточного розуміння, як Кабмін буде управляти "Нафтогаз України", і належить в майбутньому спостережній раді компанії виносити свої рішення на засідання уряду, у чиновників немає. "Якщо це відбудеться, і статут Нак буде змінено, то уряду доведеться приймати безліч операційних рішень, оскільки всі значні правовідносини та угоди повинні бути підтверджені акціонером. А таких у Наку дуже багато. Сьогодні це - компетенція Мінекономрозвитку, а Кабмін - це колегіальний орган, тому, безумовно, необхідно відомство, яке буде готувати такі рішення. Потрібно добре продумати, як система буде працювати, якщо управління "Нафтогазом" перейде до уряду", - заявила РБК-Україна Юлія Ковалів.

За її словами, останні два дні робоча група працює над пошуком компромісу. "На нарадах обговорюється, в першу чергу, як прискорити розпочатий процес реформування корпоративного управління Нак і unbundling (поділ компанії за видами діяльності, - ред.). Ця система повинна забезпечити "Нафтогазу" можливість ефективно здійснювати функції акціонера, але при цьому вирішити системний конфлікт, який виник у оператора ГТС, і постачальника на ринку газу. Ми провели спільну зустріч з віце-прем'єром Володимиром Кистионом, і спостережна рада Нак готовий брати активну участь у тому, щоб система управління працювала без збоїв на перехідний період (до рішення Стокгольмського абитража, - ред.)", - розповіла вона.

Внутрішньовидова боротьба

Перепідпорядкування "Нафтогаз України" уряду не вирішує іншу проблему - глибокий внутрішній конфлікт між керівництвом газового монополіста та оператора ГТС. Те, що він існує, і триває кілька місяців публічно визнав президент УТГ Ігор Прокопів.

Коріння конфлікту, на його думку, у різниці підходів до стратегії розвитку "Укртрансгазу". Себе і свою команду Прокопів називає "виробничниками", а команду Коболєва в Наку - "інвестбанкірами".

"НАК "Нафтогаз України" працює на ринку як трейдер. Ми два роки злагоджено і плідно працювали. Була домовленість, що НАК займається переговорами про зовнішньої діяльності, опікується поліпшенням законодавчої бази, а ми здійснюємо транзит та транспортування газу. Але з 1 січня ми стали оператором ГТС. І трейдер не може вказувати оператору, як йому працювати", - заявив Прокопів.

За його словами, звернутися до Степану Кубіву його підштовхнула близькість майбутнього опалювального сезону і "купа" недозволених з НАКом спірних питань. ""Нафтогаз" знизив нам фінансовий поріг для угод без погодження з МЕРТ до 200 млн гривень. При цьому, за липень-серпень НАК заблокував УТГ 84 платежу по 18 контрагентам на суму 105 млн гривень, - поскаржився Прокопів. - Крім того, НАК не підписує нам акти про те, що ми відпустили газ облгазам і теплокомуненерго. У нас в підсумку небаланс на суму 924 млн гривень. Ми вже виграли у "Нафтогазу" суд першої інстанції з цього питання".

Ігор Прокопів запевняє, що неодноразово пояснював правління "Нафтогаз України" необхідність проведення тендерів на закупівлю обладнання перед опалювальним сезоном, говорив про проблему зношеності труб і неготовність системи до зими. Але у відповідь отримував "у вас є 120 днів на підготовку, перевірки і нерозуміння". В результаті, за словами Ігоря І.прокопіва, борг "Нафтогаз України" перед оператором ГТС зараз складає 7,5 млрд гривень.

У Наку від коментарів відмовилися. "Поки ми не коментуємо ситуацію", - повідомили РБК-Україна в прес-службі "Нафтогаз України". Але, за словами джерела видання в уряді, знайомого з конфліктом УТГ і Наку, у газового монополіста виникли питання стосовно тендерів оператора ГТС.

""Укртрансгаз" став лідером по "пожежним" закупівель до запуску електронної системи Prozorro. За останній тиждень березня було оголошено 406 тендерів на 5,1 млрд гривень. Компанія Deloitte проводила аудит закупівель та висловила зауваження щодо низки контрагентів - їх близько 20. Зокрема, мова йшла про завищення ціни, прописуванні умов тендеру під одного контрагента, необґрунтоване об'єднання стандартних предметів закупівлі в "комплекти", які роблять замовлення нібито унікальним, - повідомив РБК-Україна джерело, близьке до НАК. - Крім того, у багатьох конкурсах брали участь дві-три компанії, пов'язані між собою, причому в деяких випадках тендерні пропозиції двох учасників відрізнялися однією цифрою".

За його ж словами, НАК вже почав службове розслідування і перевіряє контракти на суму 185 млн гривень: "Платежі на початок перевірки склали 105 млн гривень. Це - мізерна частка загального бюджету УТГ. До того ж термін розрахунку по багатьом платежами ще не настав".

Після втручання в конфлікт уряду, діяльність "Укртрансгазу" перевірить Госфиниспекция. За інформацією Мінекономрозвитку, аудит займе близько двох тижнів. До закінчення перевірки "Нафтогаз України" не може зняти з посади президента УТГ Ігоря І.прокопіва. За наявною інформацією, на його звільнення прем'єр наклав мораторій.

Але навіть, якщо поточні спори будуть вирішені, то УТГ і "Нафтогаз України" можуть конфліктувати в майбутньому через різного уявлення про те, як повинен бути розділений газовий монополіст. НАК вважає, що в результаті цього ГТС має бути передане в управління незалежної компанії-оператору, з залученням до неї іноземних акціонерів "для забезпечення гарантій прозорості роботи".

"Глава "Нафтогазу" Андрій Коболєв бачить ситуацію як інвестбанкір. Умовно кажучи, трубу треба передати в управління інвестору, а підземні газові сховища, на його думку, це - збитковий бізнес, на який може впливати олігархат. Тобто, за логікою НАК, краще забрав і продав. Але воно так працювати не буде. Наші труби – не молоді. Без сервісних компаній, які обслуговують ГТС, система працювати не буде. Система сховищ величезна і чотири фірми обслуговують її експлуатацію. Це не можна вичленувати або ліквідувати", - каже Ігор Прокопів.

За його словами, у компанії "Укртрансгаз" повинен бути перехідний період до 2018 року. За цей час її президент розраховує підготувати ГТС до приходу інвестора. Для цього планується укрупнити і оптимізувати майновий комплекс, а також позбутися неліквідних активів. ""Північний потік" забрав у нас 30 млрд кубометрів транзиту. Білорусь після проведення у себе модернізацій - ще 8 млрд кубометрів. Споживання всередині країни падає, і в результаті ми опиняємося володарями занадто великих потужностей. Близько 30% компресорних станцій неліквідні і підлягають ліквідації", - пояснив Ігор Прокопів.

Поки глави газових компаній сперечаються між собою, а уряд розбирається в ситуації, наближається дата початку опалювального сезону. За законом, включити подачу тепла енергетикам доведеться, як тільки середньодобова температура протягом трьох днів буде менше 8 градусів Цельсія. Уряд при цьому кілька разів змінювала своє рішення за обсягами закачаного в сховища газу, з якими країна повинна увійти в зиму". Спочатку, за розрахунками "Нафтогаз України", запаси повинні були складати 14,5-15 млрд кубометрів, УТГ - 15,3 млрд кубометрів, але Кабмін зажадав від Наку 17 млрд кубометрів на 1 листопада.

"Ми змогли переконати уряд у тому, що такий обсяг неможливо закачати в стислі терміни без російського газу. І зараз 17 млрд кубометрів - вже не вимога, а рекомендація, - пояснив Прокопів. - Якщо зима буде не дуже холодною, а реверс буде працювати на повну - 45 млн кубометрів на добу, то тоді нам газу вистачить". За інформацією РБК-Україна, 10 вересня, у підземних сховищах газу було 13,1 млрд кубометрів.