Кабінет міністрів має намір на цьому тижні внести у Верховну Раду законопроект щодо єдиного соціального внеску (ЄСВ). Про це РБК-Україна в суботу, після засідання Кабміну, повідомив заступник міністра фінансів Ігор Уманський. Експерти вважають, що треба переглядати принцип оподаткування фізичних осіб.
Кабінет міністрів має намір на цьому тижні внести у Верховну Раду законопроект щодо єдиного соціального внеску (ЄСВ). Про це РБК-Україна в суботу, після засідання Кабміну, повідомив заступник міністра фінансів Ігор Уманський. Експерти вважають, що треба переглядати принцип оподаткування фізичних осіб.
Наталія Непряхіна
"По ЄСВ окремий закон. В понеділок або, швидше за все, у середу на Кабмін будемо виносити окремий закон", - сказав Уманський.
З 1 січня 2015 року діє ряд критеріїв для роботодавців, дотримання яких дає можливість бізнесу застосовувати понижуючий коефіцієнт 0,4 до ставки ЄСВ (таким чином, середня ставка знижується із 41% до 16,4%). Але за фактом дотримати ці умови, які були прийняті за кілька днів до Нового року, практично неможливо.
Зокрема, зараз працюють наступні критерії:
1. База нарахування має у 2,5 рази перевищувати середній показник нарахування ЄСВ за 2014 рік.
2. Середню зарплату на підприємстві необхідно збільшити мінімум на 30%, порівняно з 2014 роком.
3. Середній платіж на одного застрахованого працівника має становити не менше 700 грн.
У Мінфіні визнають, що ідея зі зниженням навантаження не зіграла. Ставку більшою мірою зробили на тіньові зарплати, при цьому, не запропонувавши зниження тиску на фонд оплати праці для легального бізнесу. Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк також зазначав, що експеримент не вдався, і, можливо, варто переглянути норми законодавства.
Депутати коаліції, погодивши свої пропозиції з Державною фіскальною службою (ДФС), в січні зареєстрували законопроект №863 зі змінами в закон "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", який передбачає більш лояльні норми. Наприклад, умова підвищення зарплати для застосування понижуючого коефіцієнту до ставки ЄСВ може бути знижена з 30% до 20%, а розмір ЄСВ на одного найманого працівника запропоновано зменшити до 450 грн. Базою нарахування може стати не загальний фонд оплати праці по підприємству, а на одного застрахованого працівника. На 2016 рік передбачені більш-менш зрозумілі правила сплати ЄСВ. Якщо бізнес і надалі хоче знижувати навантаження на фонд оплати праці, то може застосовувати вже коефіцієнт 0,6.
За словами Ігоря Уманського, запропонована депутатами редакція змін у закон про ЄСВ призведе до втрат доходів Пенсійного фонду та збільшення його дефіциту. На 2015 рік бюджет ПФУ ще не затверджений, але, за словами міністра соціальної політики Павла Розенка, він може досягти 90 млрд грн.
"Тому з урахуванням пропозицій депутатів будемо робити свою редакцію. Вона буде відрізнятися тим, що втрат не буде. За підрахунками, у 2016 році 57 млрд грн може бути додаткових втрат до того дефіциту, який є", - пояснив Уманський.
Спочатку ідея уряду полягала в тому, пояснює голова комісії з питань економічної політики Українського союзу промисловців і підприємців Юлія Дроговоз, щоб вивести бізнес з тіньовими зарплатами на легальний рівень.
"Ті, хто був в тіні і отримував мінімальну зарплату (1218 грн, - РБК-Україна), необхідно в 3,6 рази збільшити зарплату, щоб відповідати критеріям. Якщо це зроблять, то вже не зможуть показати зарплату нижче", - зазначила Дроговоз.
Для малого бізнесу така пропозиція обтяжлива. Щоб сплатити внесок у розмірі 700 грн, зарплата повинна бути більше 4 тис. грн. Зараз малий і середній бізнес закривається - і підвищувати доходи ніхто не буде. Тому ті, у кого є наймані працівники, не скористаються схемою з ЄСВ і оформлять на кожного співробітника ПП. Для бізнесу, який перебуває на єдиному податку, щомісячна сума сплати ЄСВ не змінилася - трохи більше 422 грн.
"Хоча саме вони (малий і середній бізнес, - РБК-Україна) і могли б вийти, запропонуй їм уряд більш вигідні умови", - підкреслив голова комісії з питань економічної політики Українського союзу промисловців і підприємців.
Але, якщо навіть знайдуться охочі працювати в руслі діючих норм по ЄСВ, зниження навантаження на них перекриється зростанням ставки на доходи фізосіб - на 15-20%, в залежності від обсягу доходів. "Очевидно, що очікуваного ефекту (від понижуючого коефіцієнта ЄСВ, - РБК-Україна) не буде", - переконана керуючий партнер аудиторської фірми "Аксьонова та партнери" Олена Макеєва.
Також, зазначила вона, стримуючим фактором є недовіра до держави і влади. "Підвищивши зарплату на 30%, ви умовно визнаєте, що раніше мала місце оптимізація. Тому підприємці бояться потрапити в такий список порушників. Саме ці психологічні чинники, а також наявність альтернативної і більш вигідної системи оподаткування буде заважати досягненню цілей, які ставив законодавець", - підкреслила Олена Макеєва.
Тому вона впевнена, що спрощену систему необхідно скасовувати і реформувати сферу оподаткування ПДФО. "Це непопулярні речі, але ми до цього прийдемо, так як жодна країна ЄС не має таких податкових преференцій, як в Україні. Адже в Грузії все вийшло, тому що там не було спрощеної системи і абсолютна всі мали рівні зобов'язання перед законом", - сказала аудитор.
Зазначимо, однією з умов отримання кредиту від МВФ міністр фінансів Наталія Яресько називала збільшення прогресивності оподаткування доходів громадян. Проте вона запевнила, що в 2015 році змін в системі не буде.
Виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев'янко визнає, що реформа ЄСВ за трохи більше місяць роботи результату не дала (мало хто пішов на дотримання критеріїв). Але, в той же час, за її словами, так часто міняти законодавство - ненормально.
"Навіщо взагалі приймати такі закони, які кілька разів рік будуть змінені? Бізнес завжди говорив, що не так страшні ставки податків, як постійні зміни - неможливо прорахувати бізнес-плани", - сказала Дерев'янко, зазначивши, що є підприємства, які пішли на запропоновані умови.