На поточний момент в Україні більше половини ринку алкоголю є нелегальним. Це не тільки шалені втрати для державного бюджету, які щонайменше складають 18 млрд гривень в рік. Це також і величезний ризик для здоров'я людей. Купуючи алкогольний виріб в магазині чи ресторані ніхто з нас не знає чи легальний та безпечний цей виріб чи ні. І ніякої можливості для перевірки виробу, з метою свого захисту, у нас нема.
На поточний момент в Україні більше половини ринку алкоголю є нелегальним. Це не лише величезні втрати для державного бюджету, які як мінімум становлять 18 млрд гривень в рік. Це також і величезний ризик для здоров'я людей. Купуючи алкогольну продукцію в магазині чи ресторані, ніхто з нас не знає - легальна і чи безпечна вона. І ніякої можливості для перевірки продукту, з метою свого захисту, у нас немає.
Чи є вихід з даної ситуації? Адже навіть в західному суспільстві, при низькому рівні корумпованості податкових органів, є у продажу нелегальні алкоголь і тютюнові вироби. У реальному житті, ідеальні підробки паперових акцизних марок з'являються вже через три тижні після введення в державах нових марок.
Цивілізований світ не сидить склавши руки і рухається в бік використання сучасних технологій. Зокрема, відбувається перехід на електронні акцизні марки в тютюновій галузі і це зафіксовано в директивах ЄС, який ми так хочемо вступити. Вибір тютюнової галузі пов'язаний з тим, що на відміну від України, в Європі основна проблема зосереджена саме в цьому сегменті, а не в алкогольній сфері.
В Україні ще з 2013 року є напрацювання і протестована робота з електронними марками по технології Codentify, але цей проект гальмується владою. Тобто, при наявності реального бажання уряду та податкової його можна запустити за кілька місяців, а миттєвий позитивний ефект від впровадження складе десятки мільярдів гривень в рік. Причому, на якийсь час їх можна ввести паралельно поточних паперових марок для подолання опору фальсификационной мафії, яка говорить про ризики зменшення надходжень по акцизу до державного бюджету в разі їх введення.
Принцип їх дії у тому, що прямо на готовий виріб, а також на ящик, наноситься унікальний код. Цей код має 12 символів (цифр і букв), в якому зашифрована інформація про товар. Він дає можливість простежити рух товару від виробника до магазину.
Але основною особливістю є те, що за допомогою цього коду кожен покупець коли завгодно (через програму в смартфоні, безкоштовний СМС або дзвінок) може перевірити легальність походження продукту, на який цей код завдано.
Отже, держава отримує величезний штат добровільних і мотивованих контролерів. І ще що важливо, цей метод "б'є по основним": забирає покупців у контрафактников. Тому що люди зазвичай не купують завідомо контрафактні ліки, їжу і напої. На відміну від промтоварів, те, що приймається всередину, може легко вбити.
Залучення громадян до таких процесам дуже добре зарекомендувало себе у світі. Наприклад, система громадського контролю фіскальних чеків в Словенії виявилася настільки ефективною, що влада скасувала фіскальні касові апарати, так як той контроль тепер виявився зайвим.
зокрема, там впроваджена державна лотерея для тих, хто реєструє чеки. І це також є суттєвою можливістю при впровадженні Codentify в Україні. Такі системи також зменшують витрати держави на адміністрування податків, дозволяючи істотно скорочувати штат державних податкових служб.
Окремо хочу підкреслити вагомі переваги системи Codentify в порівнянні з альтернативними розробками:
1.Ця система є розробкою і власністю найбільших тютюнових компаній світу, які вже багато років використовують її у своїй діяльності для боротьби з контрабандою сигарет у світі. Тобто, вона вже має широке практичне застосування;
2.З метою більшої популяризації, власники системи не тільки готові надати Україні у користування повністю безкоштовно, а й навіть готові покрити усі витрати держави, які виникнуть при її запуску, включаючи комп'ютерне обладнання навчання;
3.Так як електронна акцизна марка - це тільки напис на товар без додаткових захисних елементів, тобто їх собівартість у кінцевому продукті є дуже низькою, що також є вигідним для суспільства, яке зараз оплачує вартість акцизних марок зі своєї кишені.
За останній рік багато українців вперше почули про систему електронних закупівель Prozorro, яка шляхом залучення суспільства до контролю державних закупівель завдала серйозного удару по корупціонерам. Продовжуючи в цьому ж дусі, впровадження Codentify для підакцизних товарів здатне навіть перевершити успіхи Prozorro, реформувати підакцизні галузі, і вивести Україну на передові рубежі світу з контролю за рухом підакцизних товарів та боротьбі з фальсифікатом.
Майдани і АТО вже не раз показали, що українці можуть і готові брати безпосередню участь у реформуванні країни. А електронні акцизні марки - це один з реальних і потужних інструментів, який дає можливість кожному впливати на зміни в країні і самим будувати своє майбутнє. Самі такі інструменти, а не вибори раз на 4-5 років, нам потрібні для реальних змін.