Кабінет міністрів пропонує знизити допустиму швидкість руху в населених пунктах до 50 км/год і збільшити штрафи за інші порушення правил дорожнього руху.
В найближчому майбутньому автомобілістам-порушників правил дорожнього руху доведеться серйозно розщедритися. Кабмін підтримав пропозиції МВС про посилення подібних проступків. Серед іншого, пропонується збільшити штрафи за водіння без прав в 20 разів. Крім того, пропонується на практиці запровадити фото - та відео-фіксацію порушень ПДР, в містах знизити граничну швидкість руху з 60 до 50 км/год у населених пунктах, а водіям, які вперше отримали права і протягом двох років два чи більше разів порушували правила, доведеться підтвердити своє право бути водієм. Детальніше - в матеріалі РБК-Україна.
Сьогодні, 10 листопада, Кабінет міністрів на своєму засіданні підтримав кілька пропозицій міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, що стосуються посилення відповідальності водіїв за порушення правил дорожнього руху.
"Кожен день від дорожньо-транспортних пригод гине вісім чоловік, кожен день від ДТП травмується 92 людини. Тисяч гинуть щороку десятки тисяч потрапляють в ДТП. Ця проблема стала надзвичайно великим викликом для нас. Тому дуже важливо зробити кілька кроків, які дозволять системно вирішити цю проблему", - пояснив необхідність жорстких заходів прем'єр-міністр Володимир Гройсман.
За словами глави уряду, з цією метою Кабмін буде направляти на посилення безпеки руху 5% від витрат на модернізацію доріг, підвищувати відповідальність і контроль за дотриманням ПДР, а також патрульної служби національної поліції і тих, хто проводить іспити на отримання водійських прав. За даними Мінінфраструктури, у наступному році на заходи з безпеки дорожнього руху планується виділити 1,5 млрд гривень.
МВС запропонувало ввести обмеження швидкості руху в населених пунктах до 50 км/год. "Встановлено, що при зменшенні максимально допустимої швидкості в населених пунктах з 60 до 50 кілометрів на годину кількість ДТП, зокрема, з тяжкими наслідками, зменшується на 80%. Тому в більшості країн Європи, США, максимально дозволена швидкість становить 50 кілометрів на годину", - заявив в ході засідання уряду Арсен Аваков. За даними його відомства, при швидкості 60 км/год гальмівний шлях складає 55 метрів, а ймовірність летального результату при зіткненні з пішоходом - 82%. Зате при швидкості 50 км/год - зупинний шлях складе 40 метрів, а ймовірність летальних випадків знизиться до 20%.
Крім того, пропонується в кілька разів пропонується збільшити розміри штрафів за деякі адміністративні правопорушення. Зокрема, за перевищення максимально дозволеної швидкості руху більш ніж на 50 км/год штраф буде підвищено з 510 до 3400 гривень. У 20 разів - з 510 гривень збільшується розмір штрафу за керування транспортом без водійських прав - він складе 10,2 тис. гривень, а за повторне порушення - 40,8 тис. гривень. Ще більше зросте штраф для осіб, позбавлених прав на керування, - з 510 гривень до 20,4 тис. гривень, а за повторне вчинення цього порушення протягом року - до 40,8 тис. гривень.
Якщо водій зникне з місця аварії, пропонується підвищити штраф з 255 до 3400 гривень і передбачити можливість позбавлення права керування транспортним засобом на строк до шести місяців.
Крім того, уряд ініціює зміни до Кримінального кодексу з метою посилити відповідальність водіїв, які в нетверезому стані порушили ПДР, що призвело до заподіяння потерпілим травм середньої тяжкості. Для них пропонується встановити покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 3 років з позбавленням прав на водіння від 3 до 5 років. А за порушення, що призвели до смерті потерпілого або до нанесення важкий каліцтв, пропонується позбавляти волі від 7 до 12 років і прав на водіння від 5 до 10 років.
Також в МВС планують впровадити фото - та відео-фіксацію порушень ПДР. "Ми вважаємо, що впровадження системи фото - і відеофіксації порушення ПРАВИЛ дорожнього руху найбільш дієвим, ефективним, безальтернативним механізмом боротьби з порушеннями та їх профілактикою. Така система на сьогодні працює в більшості країн ЄС і розвинених країнах світу. Причому їх досвід свідчить, що впровадження системи радикально змінило ситуацію з безпеки на дорогах в кращу сторону", - заявив Арсен Аваков.
Озвучені Арсеном Аваковим ініціативи прописані в законопроекті про посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, а також у трьох проектах постанов Кабінету міністрів.
Остаточна версія підтриманих на засіданні уряду документів може бути доповнена. Зокрема, міністр інфраструктури Володимир Омелян запропонував підтримати законопроект про автоматичної фіксації вантажного контролю і про аудит безпеки доріг, а також направляти штрафи за перевантаження Державний дорожній фонд. Міністр фінансів Олександр Данилюк вважає, що поліції потрібно надати право зупиняти машини, водії яких порушують правила тимчасового ввезення автомобілів. А народний депутат Ігор Діденко ("Самопоміч") запропонував знизити рівень перевищення максимально допустимої швидкості, за яку не штрафуються водії, з 20 до 10 км.
Володимир Гройсман був більш радикальний. "Всі ті, хто допомагає незаконного отримання водійських прав за гроші, - кримінальна відповідальність. Спіймали правоохоронці - два роки, йди до в'язниці. Тому що ти приводиш людини, яка несе небезпеку життя на дорогах іншим людям", - пояснив він свою ініціативу. Прем'єр також порекомендував посилити відповідальність за дачу і отримання хабара представникам патрульної служби.
Кабмін прийняв рішення підтримати ці документи з триденною доопрацюванням пропозицій, які прозвучали в ході засідання. "Будемо просити парламент, щоб ми ці рішення прийняли спільно в найближчі пленарні тижні", - пообіцяв Гройсман.
Ініціативи Кабміну можуть не надати належного ефекту. Партнер юридичної фірми B. Glyadyk & Partners Богдан Глядик заявив, що одне лише збільшення штрафів не змінить ситуацію.
Схожої думки дотримується заступник голови координаційної ради загальнонаціонального Форуму безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв, який вважає, що збільшення штрафів не вплине на безпеку руху. "Ефективність буде нульова. Існує світова практика, яка говорить про те, що зниження аварійності відбувається на протязі перших трьох місяців після того, як введені санкції. Але потім, в період від трьох до шести місяців, кількість аварій наближається до тієї точки, з якої вони знижувалися. І після закінчення шести місяців все повертається на круги своя. На жаль, але така світова практика, і Україна винятком не буде", - вважає експерт.
Не живить ілюзій Володимир Караваєв і щодо ефективності зниження максимальної швидкості. "Багато європейські експерти говорять про те, що практично у всій Європі встановили обмеження швидкості 50 км/год, а тільки в Україні - 60 км на годину "плюс 20". Нам пропонують застосувати європейський шаблон. Але, знову ж таки, наскільки це вплине на зниження аварійності? На зниження аварійності це ніяк не вплине. Сьогодні Київ є самим аварійним містом в Україні. Кількість аварій і, відповідно, жертв у Києві більше, ніж в інших містах країни. Але середня швидкість руху по Києву складає від 18 до 20 км на годину, - зазначає він. - Ми сьогодні говоримо про 50 км, і ми задаємо питання, а чи вплине це на аварійність, якщо у нас сьогодні за фактом середня швидкість 18-20 км в годину і найвища аварійність в Україні? По-моєму, відповідь очевидна".
Володимир Караваєв додає, що у нас сьогодні поліція фізично позбавлена можливості контролювати швидкість. "Їй фізично нічим контролювати швидкість. Згідно із законом про Національної поліції (стаття 40 закону про Національну поліцію, - ред.), поліція для контролю правил дорожнього руху може використовувати технічні засоби, які працюють в автоматичному режимі. А тими "трукамами" (TruCAM - вимірювач швидкості, - ред.), які залишилися після ДАІ, поліція не користується чинності формулювання в законі", - розповів він.
Автоадвокат Вадим Володарський вважає, що у автофиксации порушень ПДР в Україні немає майбутнього. "Наскільки можна судити з озвучених ініціатив, у Кабміні планують наступити на старі граблі і штрафувати не тих, хто був за кермом у момент порушення ПДР, а власника машини. З цього приводу є рішення Конституційного суду від 2010 року, яким визнано незаконним відповідна стаття Кодексу про адмінпорушення", - говорить він. Тому, за його словами, якщо щось подібне введуть і зараз, то розсилання "листів щастя" зі штрафами від поліції призведе до того, що люди будуть оскаржити їх у судах, посилаючись на рішення Конституційного суду.
"насправді, на мою думку, якщо не вдасться автоматичні розпізнавати обличчя водіїв на фотографіях в момент порушення ПДР, чого досить складно технічно досягти, то у всіх інших випадках у автофиксации немає майбутнього в Україні", - вважає Вадим Володарський.
Сумніваються експерти і з приводу необхідності перескладання іспитів водіями, які отримали права і здійснили в наступні два роки більше двох порушень ПДР. Володимир Караваєв нагадує, що колись така практика була в Радянському Союзі. "Вона себе не виправдала. Крім того, що через два роки з людей збирали чергові хабара, як і в перший раз, як у нас сьогодні відбувається, ніякої ефективності не було", - говорить експерт.
За його словами, в ЄС інші умови допуску водіїв до управління транспортними засобами. "Людина спочатку вивчає теорію, причому для цього не обов'язково йти в автошколу, він може робити це самостійно. Після цього ви приходите здавати теоретичний іспит, і коли здали - отримуєте статус "кандидат у водії". Тільки при наявності статусу ви маєте право навчатися водінню з інструктором. Після цього ви йдете до незалежного екзаменатора (він може теорію питати, може з вами їздити по місту), який приймає рішення готова людина до безпечного керування транспортними засобами. І він тоді ставить свій підпис. На підставі його підпису людині видається водійське посвідчення. І на майбутнє екзаменатор несе персональну відповідальність", - пояснив Караваєв.