Вантажні тарифи на УЗ лобіюють великі індустріальні холдинги
У першій частині інтерв'ю РБК-Україна перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер розповів про новації у будівництві автодоріг, корпоратизацію "Укрпошти", призначення керівників аеропортів та ін.
У другій частині інтерв'ю чиновник підтвердив намір "Укрзалізниці" підвищити тарифи на промислові перевезення, нехай і на шкоду інтересам великих холдингів. Також перший заступник голови Мінінфраструктури розповів, коли конкретно планується зареєструвати статут ПАТ, яке буде створене на базі УЗ.
Крім того, Шульмейстер натякнув, що в Адміністрації морських портів України займаються не дуже чесними фінансовими махінаціями. "У підприємства є 100 тис. дол. на продаж. Обдзвонюються банки, щоб дізнатися курс. Банк відповідає, що 23,4 грн за дол. А йому кажуть: "а давайте 23,2 грн за дол., а різницю покладемо в кишеню", - розповів, зокрема, у другій частині інтерв'ю РБК-Україна перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.
Про залізниці
РБК-Україна: Як ви можете прокоментувати останні події навколо "Укрзалізниці"? Ті ж плакати проти керівництва Мінінфраструктури?
Володимир Шульмейстер: Будь-які хвилі в інформаційному полі виникають через те, що щось з кимось відбувається. Як з зірками, які запалюються і, значить, це комусь потрібно.
Якщо простежити хід останніх подій, то ця інформаційна хвиля пішла якраз після того, як Олександр Завгородній став в. о. керівника "Укрзалізниці". Відповідно, швидше за все, це затіяли ті люди, які вже постраждали від цього призначення, або розуміють, що сильно постраждають.
РБК-Україна: Прізвища називати будете?
Володимир Шульмейстер: Не буду.
РБК-Україна: Тоді розкажіть, чиї інтереси і де були порушені?
Володимир Шульмейстер: "Укрзалізниця" - найбільша частина Мінінфраструктури. Вона займає близько 4% ВВП. Тобто, це величезний монстр.
РБК-Україна: Ви при владі з грудня минулого року. Що в Мінінфраструктури зробили, щоб уникнути крадіжок?
Володимир Шульмейстер: Поясню. Ми зі свого боку робимо все можливе, щоб крадіжки мінімізувати. Ми змушуємо компанії, які працюють під егідою Мінінфраструктури, робити закупівлі в системі ProZorro, яка дозволяє нам досить багато економити для країни.
Крім того, ми зараз запустили конкурси на призначення на посади керівників близько десяти залізничних компаній, що працюють в системі "Укрзалізниці".
Раніше ми не могли впливати на їх призначення. Зараз, після приходу нового менеджера, який думає про реформи так само, як і ми, я впевнений, що робота налагодиться.
РБК-Україна: Але чому тоді Мінінфраструктури не змінило керівника "Укрзалізниці" раніше?
Володимир Шульмейстер: Зараз під керівництвом Мінінфраструктури знаходиться 250 компаній. Але, на жаль, ми не можемо по більшій частині цих компаній самостійно приймати управлінські рішення безпосередньо звідси, з міністерства. Такі посади, як керівника "Укрзалізниці", затверджуються Кабміном.
Після завершення корпоратизації і створення публічного акціонерного товариства буде запущений конкурс на керівника ПАТ "Укрзалізниця", все за тією ж постановою №777.
РБК-Україна: Нещодавно Мінінфраструктури оприлюднило законопроект "Про залізничний транспорт". Яка його доля?
Володимир Шульмейстер: Зараз йде активне обговорення цього документа. Я вважаю, що законопроект дуже правильний, своєчасний, місцями революційний.
РБК-Україна: Коли він буде в парламенті?
Володимир Шульмейстер: Думаю, у вересні він буде вже у Верховній Раді.
РБК-Україна: Ви ж розумієте, що його прийняття може негативно позначитися на бізнесі багатьох нардепів, відповідно, вони будуть противитися його прийняттю?
Володимир Шульмейстер: Ми будемо намагатися шукати політичних союзників для того, щоб цей законопроект пройшов Верховну Раду.
РБК-Україна: Що можете сказати про законопроект, яким пропонується створити Національну комісію, що здійснює держрегулювання у сфері транспорту? Його ініціатором також виступило Мінінфраструктури. На якому етапі обговорення знаходиться цей документ?
Володимир Шульмейстер: Це частина реформи транспорту України. Робота цієї комісії буде стосуватися будь-якого виду транспорту, крім авіа.
Ця реформа трохи схожа на реформу "Укравтодору", яку ми зараз також проводимо. Раніше в "Укравтодорі" було поєднано дуже багато функцій, які повинні знаходитися в різних органах та підприємствах - це замовник, контроль, фінансування, виконавець.
У всьому світі вони розділені між різними структурами. Зараз ці функції ми розносимо по різним органам і підприємствам.
Те ж саме відбувається і в "Укрзалізниці". Команда, яка буде визначати тарифи, буде винесена в окремий і незалежний державний орган, який буде розглядати питання тарифів у зв'язку із загальною економічною ситуацією в країні і т. д.
Сьогодні є тарифна рада всередині Мінінфраструктури, яку я очолюю, і яка затверджує зміни тарифів.
Наприклад, нещодавно ми погоджували підвищення тарифів для "Укрпошти". На мою думку, це не повинно робити Мінінфраструктури. Це повинен робити окремий держорган.
РБК-Україна: Створити окремий орган можна. А як бути з людським фактором? Як призначити в цей орган непідкупних людей?
Володимир Шульмейстер: Ми зараз проводимо конкурси на заміщення вакансій директорів підприємств. Під час цих конкурсів ми дивимося на кваліфікаційні вимоги, які пред'являємо до кандидатів - це і професіоналізм, і досвід управлінської роботи, і так далі.
Один з параметрів - це доброчесність. На жаль, у нас раніше критерій доброчесності втратив актуальність. Але, оскільки ми рухаємося в Європу, вона нас буде змушувати повернути цей критерій.
В тарифній комісії повинні бути люди, які будуть захищати інтереси країни, українських виробників і споживачів, а не лобіювати інтереси якихось великих холдингів, якщо ті будуть їм пропонувати якісь подачки.
РБК-Україна: Чи плануєте підвищувати тарифи на залізничні перевезення вантажів?
Володимир Шульмейстер: Зараз тарифи "Укрзалізниці" дуже непрозорі. У нас є 29 тарифних схем, які різняться в залежності від вантажів, типу вагонів і інших параметрів.
Крім того, є коефіцієнти, застосування яких незрозуміло від чого залежить. Це все треба скасувати. Необхідно зробити тарифи, як в Європі.
Нинішні тарифи лобіюють великі індустріальні холдинги. У результаті держбюджет годує холдинги.
Замість цього, вони повинні працювати над своєю ефективністю, будувати більш енергоефективні виробництва, знижувати витрати. А холдинги розслабилися. Вони пролобіювали собі знижки, спецтарифи на перевезення.
Зараз ми хочемо уніфікувати тарифи. Як наслідок, вони знову почали кричати, що це вдарить по їх собівартості.
Так, вдарить. Але це вже є у всіх наших сусідів - білорусів, росіян, молдаван, румунів і т. д.
Звичайні перевізники мало відчують зміну тарифної політики. А великі холдинги це відчують.
РБК-Україна: Коли введете нові правила тарифоутворення?
Володимир Шульмейстер: якби це залежало тільки від мене, то це сталося б дуже швидко. Але так як буде боротьба цих холдингів за нинішні порядки, то всі побачать різноманітні плакати, пікети тощо неодноразово.
РБК-Україна: Що буде з тарифами на пасажирські перевезення?
Володимир Шульмейстер: Після девальвації минулого та поточного років тарифи на пасажирські перевезення не змінювалися. Це неправильно.
Пасажирські перевезення у нас не просто збиткові, як у наших сусідів, а сильно збиткові.
РБК-Україна: Чому туристичним компаніям складно взяти в оренду вагон, причепити його до поїзда і возити туристів? Вони скаржаться, що для того, щоб взяти в оренду вагон, їм спочатку треба заплатити оцінювачу, який зможе сказати, скільки туркомпанія повинна платити за оренду такого вагона.
Володимир Шульмейстер: Це стосується не тільки "Укрзалізниці", а будь-якого майна, яке належить державі. У Фонду держмайна є процедура, за якою будь-який бажаючий, який хоче взяти в оренду що завгодно з державного майна, землю, офіс, майданчик біля вокзалу і т. д., повинен за свої гроші замовити оцінку у оцінювача.
Система неправильна. Чому? Тому то вона має велику корупційну складову. Як правило, оцінка видається така, яка потрібна заявнику. В результаті держава несе втрати, тому що, оцінки, як правило, є заниженими.
РБК-Україна: Нещодавно в. о. керівника "Укрзалізниці" повідомив, що розглядається питання відновлення залізничного сполучення з Кримом. Наскільки реальні ці плани?
Володимир Шульмейстер: На сьогодні комунікації з Кримом закриті.
РБК-Україна: Навіщо було міняти старого в. о. гендиректора "Укрзалізниці" на нового, якщо через декілька тижнів або місяців буде створена нова компанія АТ "Укрзализыця", і, відповідно, доведеться все одно призначати нового керівника підприємства?
Володимир Шульмейстер: Ми говоримо зараз про операційний бізнес "Укрзалізниці". Він вимагає щоденної пильної уваги, щоб все це не розвалилося.
Кожен день хтось повинен тримати віжки в руках. Це те, що намагається зараз зробити Олександр Завгородній.
Там зараз йде процес налагодження звичайної операційної діяльності та одночасно процес реформування. В обох Олександр Завгородній бере участь.
Але у нього основне завдання - стабілізувати технічний стан "Укрзалізниці", зробити наголос на безпеці, проконтролювати, щоб в "Укрзалізниці" не було проблем з паливом, щоб не було проблем з простоєм вагонів тощо.
РБК-Україна: Статут "Укрзалізниці" зареєстрований?
Володимир Шульмейстер: Ні. Він може бути зареєстрований тільки після того, як буде узгоджена оцінка активів "Укрзалізниці".
Ми на фінішній прямій. Якщо Фонд держмайна дасть свою рецензію на цьому тижні, то вже на наступному ми озвучимо остаточну цифру.
РБК-Україна: Якщо все так і буде, коли зареєструєте саму нову компанію?
Володимир Шульмейстер: Завдання стоїть зареєструвати нове ПАТ у вересні.
РБК-Україна: Найближчим часом будете міняти когось із заступників гендиректора "Укрзалізниці"?
Володимир Шульмейстер: Це рішення керівника. Перед ним стоїть завдання очищення кадрів. Він ним займається. Поки що у мене ніяких питань з ним по координації роботи немає.
РБК-Україна: Олександр Завгородній раніше говорив, що "Укрзалізниця" планує повернути собі вагони, які вона зараз здає в оренду приватним компаніям. Коли це станеться і навіщо це робите?
Володимир Шульмейстер: Раніше існувала практика, коли "Укрзалізниця" здавала в оренду свої вагони якимось компаніям замість того, щоб оперувати. Навіщо це робилося, я думаю, всі розуміють.
Наше завдання зараз їх повернути. Здавалося все дуже незадорого. Чому?
Тому що різниця між ринковою ціною оренди і офіційною ціною йшла в кишеню посередникам. Ця різниця могла досягати 200 грн на добу з одного вагона.
Це одна зі схем крадіжок - "прокладка".
РБК-Україна: Що це за компанії, яким "Укрзалізниця" здає вагони в оренду?
Володимир Шульмейстер: Їх назви нічого не скажуть - я ніколи не чув ні про одну з них. У мене є план звернутися до Державної фіскальної служби, щоб вони "з пристрастю" перевірили ці фірми.
РБК-Україна: Де-факто чиї вони?
Володимир Шульмейстер: Думаю, це можуть бути колишні або існуючі співробітники "Укрзалізниці" або міністерства.
РБК-Україна: Чи є серед них нардепи або інші відомі політики?
Володимир Шульмейстер: Швидше за все, хтось із депутатів має до них відношення. Якщо ми займемося цією проблемою, то, як показує досвід, дуже швидко починають "вилазити вуха".
Про порти
РБК-Україна: З портами легше?
Володимир Шульмейстер: В п'ятницю міністерство отримало запит від Генпрокуратури про те, на яких умовах в Іллічівському порту працює компанія "Транс-Сервіс". У пресі її пов'язують з родиною Круків.
Генпрокуратура хоче знати, на яких підставах ця фірма отримала преференції. Працює в порту на його потужностях з минулого року.
Зараз компанія подала заявку на розширення своєї діяльності. Поки через майнову комісію ці заявки не пройшли.
Вона платить дуже мало за те, що використовує потужності порту. За запитом Генпрокуратури на цьому тижні в порт поїде міністерська перевірка, яка перевірить діяльність цієї компанії.
У запиті Генпрокуратури зазначено, що вона рекомендує на період перевірки відсторонити Юрія Крука від виконання обов'язків директора Іллічівського морського торговельного порту.
(Після інтерв'ю губернатор Одеської області Михайло Саакашвілі повідомив, що Юрій Крук звільнений, - РБК-Україна)
РБК-Україна: Що Ви маєте на увазі під "платить дуже мало"?
Володимир Шульмейстер: Зазвичай будь-який стивідор, на кшталт "Транс-Сервіс", отримує 8-12 дол. плати від вантажоперевізника за перевалку однієї тонни вантажу. "Транс-Сервіс" платить порту 1,26 дол. Я не знаю, багато це чи мало, це покаже перевірка.
Але якщо б порт робив це сам, то отримував би більше.
РБК-Україна: Яка доля обіцяної міністром приватизації державних стивідорних компаній?
Володимир Шульмейстер: Наше завдання - залучити в морську і річкову галузь інвестиції. Намагаємося використати всі можливі варіанти приватно-державного партнерства, і, разом з тим, пролобіювати через Верховну Раду виведення держстивідорів зі списку об'єктів, що не підлягають приватизації.
Зараз там лежить на розгляді відповідний законопроект.
Крім цих компаній, ми хочемо виставити на приватизацію компанію "Українське дунайське пароплавство".
РБК-Україна: Яка зараз ситуація з "Українським дунайським пароплавством"?
Володимир Шульмейстер: Це найбільше пароплавство на Дунаї за кількістю транспортних засобів. На жаль, за оборотом воно на четвертому місці.
"Українське дунайське пароплавство" поки що не отримало контракт з перевезення залізорудного концентрату і втратило перевезення пасажирів.
РБК-Україна: Що ви маєте на увазі?
Володимир Шульмейстер: Костянтин Жеваго (народний депутат, контролює групу Ferrexpo - РБК-Україна) перевозить свою сировину зараз по Дунаю своєю ж компанією Helogistics Holdings. Він постійно питає, коли ми виставимо на продаж "Українське дунайське пароплавство". Для нього це неприємний конкурент.
Якщо "Українське дунайське пароплавство" зникне, то для Костянтина Жеваго це буде велике свято.
РБК-Україна: А що сталося з пасажирськими перевезеннями?
Володимир Шульмейстер: По пасажирським перевезеннях у "Українського дунайського пароплавства" був договір з австрійською компанією "Нікатурс", який щороку продовжувався. В цьому році компанія збанкрутувала.
У минулому кілька українських теплоходів возили по Дунаю туристів цієї фірми. А зараз вони стоять на приколі.
Провина керівництва в тому, що не змогли здати в оренду або завантажити теплоходи іншим способом, не відстежили, що контрагент перебуває в поганому стані. Кожне літо наші теплоходи заробляли гроші, а зараз вони стоять на приколі.
Третину доходів "Українському дунайському пароплавству" приносили якраз пасажирські перевезення.
Друга проблема - ризики втрати флоту. Цієї весни одне з суден - "Татарбунари" - здане в тайм-чартер, виявилося заарештованим в Туреччині. Щоб його звільнити, необхідно заплатити понад 1 млн дол.
Ще один ризик - це визнання барж непридатними для експлуатації, після чого їх відправляють на списання і на порізку на металобрухт. Але потім вони виникають в іншій країні, в іншого "власника", перефарбовані, зі стесаними номерами і новою назвою.
РБК-Україна: На рахунках "Адміністрації морських портів Україна" находяться кілька мільярдів гривень. Що з ними плануєте робити?
Володимир Шульмейстер: Так, станом на минулий тиждень було 2,3 млрд грн. Зараз трохи більше.
Є амбітні плани з розвитку портової інфраструктури. Але немає фінансового плану.
Сподіваємося, в першій декаді серпня Кабінет міністрів його затвердить.
РБК-Україна: В якому банку лежать ці гроші?
Володимир Шульмейстер: Хороше питання. Я ставлю його із завидною регулярністю. Десь 25-30% грошей знаходиться в банках "Південний" і "Схід". Ми ж рекомендуємо підшефним структурам тримати кошти в державних банках.
Ще одна ситуація. Минулого тижня на апаратній нараді я попросив АМПУ дати розкладку з квітня по липень по всіх трансакціях - де, в яких банках, яка валюта продавалася і купувалася, за якими курсами. Поки прислали тільки обсяг і середньомісячну ставку.
РБК-Україна: У чому тут проблема?
Володимир Шульмейстер: Вони щодня продають близько 1 млн дол.
РБК-Україна: Де тут можна вкрасти?
Володимир Шульмейстер: Дуже просто. Приклад. У підприємства є 100 тис. дол. на продаж. Обдзвонюються банки, щоб дізнатися курс. Банк відповідає, що 23,4 грн за дол. А йому кажуть: "а давайте 23,2 грн за дол., а різницю покладемо в кишеню".
Тому ми вважаємо за потрібне моніторити ці операції.
РБК-Україна: Але чому Ви не можете звільнити керівника АМПУ?
Володимир Шульмейстер: Повертаємося до питання кадрових рішень, яке обговорювали півгодини тому.
РБК-Україна: І що тоді робити?
Володимир Шульмейстер: Потрібно робити держслужбу і держкомпанії прозорими. Це реальний інструмент боротьби з корупцією.
Тому ми в міністерстві займаємося проектом відкритих даних. Щоб будь-яка людина в будь-який момент часу могла зайти на сайт і під лупою розглянути всю діяльність кожної держкомпанії - бюджет, закупівлі, контрагентів, зарплати і т. д.
Тоді просто не залишиться можливостей для корупції.
РБК-Україна: Може легше ліквідувати АМПУ?
Володимир Шульмейстер: Ні, цього не можна робити.
Сама по собі АМПУ - це дуже правильна ідея. Більш того, за таким же принципом треба зробити компанії в сфері річкового господарства, автодоріг і в інших транспортних галузях.
Це компанія, що збирає гроші, які йдуть цілеспрямовано на те, щоб утримувати інфраструктуру в належному стані і розвивати її.
Розмовляв Дмитро Уляницький