ua en ru

Я ніколи не відмовлявся від українського громадянства

Я ніколи не відмовлявся від українського громадянства За словами заступника міністра інфраструктури Володимира Шульмейстера, більша частина бюджету "Укравтодору" йде на погашення боргів
Перший заступник міністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер розмовляв з кореспондентом РБК-Україна більше трьох годин. Під час цієї розмови він визнав, що має громадянство Нідерландів, від якого він вже відмовляється. При цьому, підкреслив чиновник, він ніколи не відмовлявся від українського громадянства.

Перший заступник міністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер розмовляв з кореспондентом РБК-Україна більше трьох годин. Під час цієї розмови він визнав, що має громадянство Нідерландів, від якого він вже відмовляється. При цьому, підкреслив чиновник, він ніколи не відмовлявся від українського громадянства.

Шульмейстер розповів про те, які дороги будуються, і які будуть будуватися найближчим часом і традиційно поскаржився не дефіцит коштів. Зокрема, за його словами, велика частина бюджету "Укравтодору" йде на погашення боргів.

Також перший заступник міністра інфраструктури спростував версію, що ДП "Укрпошта" перебуває під негласним контролем спікера Верховної Ради Володимира Гройсмана. "Можливо, так говорять тому, що вони - в. о. директора "Укрпошти" та спікер - обидва родом з Вінниці", - сказав, зокрема, в першій частині інтерв'ю РБК-Україна перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.

Про дороги і мости

РБК-Україна: Скільки в цьому році виділено грошей на ремонт доріг? В яких регіонах буде проводитися їх модернізація?

Володимир Шульмейстер: На ремонт доріг виділено катастрофічно мало грошей. Всього близько 4 млрд грн, включаючи 700 млн грн на "Карпатський проект".

РБК-Україна: Що це за "Карпатський проект"?

Володимир Шульмейстер: Це проект відновлення доріг, спрямований на розвиток туристичного потенціалу карпатського регіону. Основна частина цих грошей, близько 550 млн грн, виділена на дорогу Львів-Бібрка-Івано-Франківськ. Роботи вже йдуть.

Плануємо закінчити ремонт дороги у серпні. Тендери вже проведені, дві компанії займаються ремонтом.

У нас залишається близько 3,4 млрд грн. Велика частина йде на ямковий ремонт.

Невелика частина йде на погашення боргів "Укравтодору" за поставки товарів і послуг за попередні періоди. Зараз ця заборгованість складає 1,7 млрд грн.

РБК-Україна: Але в цілому бюджет "Укравтодору" набагато більший.

Володимир Шульмейстер: Приблизно 24 млрд грн. Але з них 19 млрд грн піде в цьому році на погашення узятих у минулому кредитів і відсотків по ним.

Тому на дорожнє будівництво грошей практично немає.

Крім уже названої Львів-Бібрка-Івано-Франківськ, будується дорога Київ-Харків і кілька ще в Карпатському регіоні - в Івано-Франківській, Чернівецькій та Закарпатській областях.

РБК-Україна: Яка саме ділянка на Київ-Харків будується?

Володимир Шульмейстер: Це Київ-Полтава. Сподіваюся, що ми встигнемо підготувати документи, щоб в кінці вересня Світовий банк погодив нам третій транш кредиту в сумі 800 млн дол. Частина цих грошей піде на будівництво ділянки Полтава-Харків. І частина - на інші дороги.

РБК-Україна: На які саме?

Володимир Шульмейстер: На Кіровоград-Миколаїв-Херсон, а також на дороги в Одеському регіоні.

РБК-Україна: Але раніше Мінінфраструктури говорило про те, що буде ремонтуватися Львів-Кіровоград-Миколаїв-Херсон.

Володимир Шульмейстер: Так, але, на жаль, дільниці Львів-Кировград не запроектовані. Проектування займе близько півроку. А питання третього траншу кредиту від Світового банку буде вирішуватися вже в вересні.

Тому ми зараз подаємо документи на ті відрізки доріг, які дуже важливі для України, і за якими проектувальні роботи вже проведені. Це ті ділянки, до модернізації яких при наявності грошей вже можна приступати. Ці ділянки важливі для нарощування транзиту через Україну.

РБК-Україна: Тобто, 400 млн дол. на Полтава-Харків і 400 млн дол. - на інші дороги?

Володимир Шульмейстер: Ні. 500 млн дол. на Полтава-Харків і 300 млн дол. - на інші.

РБК-Україна: Ваші опоненти кажуть, що ділянка Кіровоград-Миколаїв-Херсон важлива для вас не тому, що ви хочете розвивати дороги, а щоб було зручно возити соняшникову олію з, нібито, вашого кіровоградського заводу "ГрадОлія" в порт Миколаєва.

Володимир Шульмейстер: Більшої дурниці я ще не чув. Завод мені не належить і ніколи не належав. У 2011-2012 рр. я допомагав залучати фінансування для цього підприємства. З тих пір не маю до нього жодного відношення. Це перше.

Друге. Ми в міністерстві зараз працюємо над тим, що по дорогах стане невигідно возити вантажі з перевантаженням від дозволених нормативів. Сьогодні це те, що на 95% вбиває дороги.

В самому поганому стані дороги в порти. Весь перевантажений автотранспорт необхідно зняти з доріг і перенести перевезення цих вантажів на залізницю або на річку.

РБК-Україна: Ще вам закидають, що Ви є громадянином Нідерландів.

Володимир Шульмейстер: Я дійсно отримав громадянство Нідерландів, коли працював в цій країні.

18 грудня минулого року я написав заяву про вихід з громадянства Нідерландів. На початку січня отримав від нідерландського адвоката підтвердження мого запиту, яким була запущена процедура з мого виходу з громадянства Нідерландів.

Від українського паспорта я не відмовлявся. І ніколи не планував цього робити.

РБК-Україна: Але вам можуть висунути звинувачення у порушенні українського законодавства в частині заборони на подвійне громадянство.

Володимир Шульмейстер: За законодавством у відносинах з Україною я є лише громадянином України.

РБК-Україна: Кілька тижнів тому ви розповідали на засіданні парламентського комітету з питань транспорту, що Мінфін не погоджує проект по запуску на дороги пересувних вагових комплексів, які повинні перевіряти перевантажений транспорт і, в разі порушення, штрафувати.

Володимир Шульмейстер: З тих пір ми домовилися з Мінфіном. Вони нам дали свої зауваження, але пропустили, документ відправився в Мін'юст, там теж дали зауваження.

Правда, за час узгодження закінчив діяти мораторій на перевірки. Зараз ми можемо здійснювати контроль за встановленою раніше процедурою.

РБК-Україна: Коли Мінінфраструктури вдасться запустити цей проект?

Володимир Шульмейстер: Ми не чекаємо, коли нам дозволять. Минулого тижня вже три області перейшли на контроль у себе в регіонах перевантаженого транспорту.

Місцева влада своїми розпорядженнями дала команду ДАІ стежити, щоб вдень великовантажний транспорт не йшов по дорогах. Тільки вночі.

Як тільки температура повітря перевалює за 25°С, дороги руйнуються набагато швидше, асфальт плавиться і йде хвилями під колесами вантажівок.

На жаль, у зв'язку з мораторієм на перевірки, до 1 липня ми не мали права контролювати вагу фур. Зараз у нас з'явився зазор - стара заборона на перевірки бізнесу вже не діє, а нова ще не прийнята. Тому з липня ми запустили свої перевірки на дорогах.

Але проблема в тому, що перевірками у нас будуть займатися співробітники з зарплатою в 1,5 тис. грн. Тому до них на допомогу ми будемо просити громадські організації. Будемо викладати відео в Інтернет.

РБК-Україна: Скільки таких комплексів?

Володимир Шульмейстер: Їх сьогодні використовується близько 10.

РБК-Україна: Якими шляхами вони будуть їздити?

Володимир Шульмейстер: Однозначно - південними дорогами. Тобто все, що йде в порти, включаючи нинішній урожай, повинно контролюватися. А взагалі такі комплекси повинні працювати по всій Україні.

РБК-Україна: Нещодавно губернатор Одеської області Михайло Саакашвілі повідомив, що половину надпланових митних платежів, які збираються в області, він має намір залишати в регіоні для ремонту доріг.

Володимир Шульмейстер: Експеримент хороший. Він буде проводитися не тільки в Одеській області, але ще у Львівській і Волинській.

У понеділок на нараді з віце-прем'єром Валерієм Вощевським та головою профільного парламентського комітету Ярославом Дубневичем обговорювалося питання, як створити в Україні дорожній фонд з захищеними коштами, які будуть йти тільки на ремонт доріг. Коли він з'явиться, у нас з вами буде менше приводів для спілкування.

РБК-Україна: Скільки такий фонд в Одеській області зможе заробити коштів?

Володимир Шульмейстер: Зараз складно спрогнозувати.

В Україні необхідно 50-60 млрд грн на підтримку старих доріг та будівництво нових. Сьогодні у нас 3,4 млрд грн, тобто, приблизно 5% від необхідного.

РБК-Україна: Чи плануєте залучати в дорожню галузь популярні зараз у світі китайські інвестиції?

Володимир Шульмейстер: Ми неодноразово зустрічалися з представниками китайського бізнесу, а також з послом Китаю в Україні. Намагаємося привабити їх в цей сектор.

РБК-Україна: Чи є вже результати, хоча б попередні, хто буде будувати концесійну дорогу Львів-Краковець?

Володимир Шульмейстер: В цю п'ятницю буде розгляд всіх пропозицій. Я зараз навіть не знаю, скільки буде конвертів з пропозиціями (24 липня, в минулу п'ятницю, міністр інфраструктури Андрій Пивоварський написав на своїй сторінці в Facebook, що учасниками конкурсу стали консорціум "Українські транспортні магістралі" і французька компанія Bouygues, - РБК-Україна).

РБК-Україна: У Києві знову зупинилось будівництво Подільського мостового переходу. Яка його доля?

Володимир Шульмействер: Він не входить до сфери нашої відповідальності. З цим питанням необхідно звертатися до Київської міськдержадміністрації.

Але, наскільки я знаю, одним з варіантів розвитку подій по цьому мосту буде наступне. Раніше Україна хотіла отримати від Китаю кредит на будівництво "Повітряного експресу" з центру Києва в аеропорт "Бориспіль".

Але сьогодні він економічно недоцільний. І найближчі п'ять років нічого не зміниться. Тому ми прийняли рішення не просто відмовитися від цих грошей, а використовувати їх на інший проект.

Ми запропонували китайцям кілька альтернатив, одна з них - щоб ці гроші були використані на будівництво метро на Троєщину і даного мосту.

Але китайських грошей не вистачить. Тому зараз Київська міськдержадміністрація розглядає ще один проект, звідки взяти гроші на добудову цього мосту. Але джерело я не назву.

У випадку, якщо все це "зростеться", то, я думаю, протягом року перезапуститься будівництво цього мосту.

РБК-Україна: Чи є перспективи добудови мосту в Запоріжжі?

Володимир Шульмейстер: Проблема в тому, що зараз в держбюджеті немає коштів на його добудову. Поки що грошей в бюджеті не буде на цей проект, він не буде закінчений.

РБК-Україна: Чи є гроші на добудову Дарницького залізничного вокзалу, будівництво якого було призупинено десять років тому?

Володимир Шульмейстер: Поки що по цьому проекту у мене немає інформації. На цьому тижні обговорю його з в. о. голови "Укрзалізниці" Олександром Завгороднім.

Перевезення

РБК-Україна: Мінінфраструктури раніше виступило з ініціативою про скасування автостанційного збору.

Володимир Шульмейстер: Так. Це повинно відбутися до кінця року, в зв'язку з підписанням Угоди про Асоціацію з ЄС.

Поки що ми збір не скасували, так як це вимагає законодавчих змін. Законопроект про внесення змін до закону про автомобільний транспорт готовий і найближчим часом буде винесений на голосування в Раду.

А на перехідний період плануємо встановити мінімальну фіксовану ставку цього збору на рівні 1 грн з кожного проданого квитка.

Сьогодні, за українським законодавством, кожен легальний перевізник, щоб їздити по якомусь маршруту, повинен укласти з автостанціями по своєму напрямку договори. І платити гроші за користування інфраструктурою автостанцій.

Але, в той же час, легальні перевізники часто навіть не можуть навіть заїхати на автостанції, тому що вони не можуть пропустити кількість рейсів/автобусів, які необхідні.

Минулого тижня, в четвер, ми провели експеримент - усі перевізники, які уклали договір з київським Дарницьким вокзалом, поїхали на цей автовокзал. В результаті там був транспортний колапс.

Тому ми зараз готуємо законопроект, за яким перевізники зможуть забирати пасажирів не тільки з автостанцій, а й з тих зупинок громадського транспорту, які визначені для цих цілей муніципальною владою.

РБК-Україна: Ваше відомство також ініціює підвищення вартості ліцензії для офіційних перевізників до 100 тис. грн.

Володимир Шульмейстер: Це не так, ми поки не висували таку ініціативу. Зараз вивчається досвід інших країн з цього питання.

РБК-Україна: Мінінфраструктури пропонує запровадити в громадському транспорті можливість оплати проїзду банківськими картками. Коли ця ініціатива буде реалізована?

Володимир Шульмейстер: Відповідний законопроект вводить такі поняття, як автоматизована система безготівкової оплати та електронний проїзний документ. Законопроект зараз знаходиться в Мін'юсті на узгодженні. Це відомство погоджує останнім перед винесенням законопроекту на Кабмін. Думаю, це відбудеться в серпні.

Про авіацію

РБК-Україна: Що з перевіркою діяльності голови Державіаслужби?

Володимир Шульмейстер: Вона завершилася в п'ятницю (17 липня, - РБК-Україна). За її результатами був складений акт проведення службового розслідування, який направлено в Кабмін для розгляду і прийняття рішень.

Призначає главу Державіаслужби і приймає кадрові рішення по цій позиції прем'єр-міністр.

РБК-Україна: Коли будуть призначені повноцінні керівники аеропортів "Бориспіль" і "Львів"? Нардепи з парламентського комітету з питань транспорту кажуть, що у львівському аеропорту навіть з'явився якийсь "смотрящий".

Володимир Шульмейстер: Як тільки з'являється інформація про якихось "смотрящих", це означає, що чиїсь інтереси десь почали порушуватися. Поки що нічого негативного новий керівник львівського аеропорту і його команда не роблять. Якщо б почали робити, то там би вже не працювали.

У квітні, дійсно, у львівському аеропорту була проблема. Після проведення тендеру із закупівлі палива всі в аеропорту, включаючи нового керівника, підписали переможцю торгів дозвіл про підвищення ціни палива.

На той момент новий директор працював два тижні. Я підозрюю, що він просто не звернув уваги.

На цьому тижні туди була направлена наша міністерська комісія, яка проведе перевірку. За результатами роботи буде складено акт перевірки та прийняті відповідні кадрові рішення.

Мінінфраструктури планує на всі позиції керівників наших держпідприємств, де зараз працюють в. о., проводити конкурси в порядку, який прописаний у постанові Кабміну №777 від 2008 року.

Це досить громіздка система. Два тижні тому через Кабмін пройшли поправки до цієї постанови, але з умовою, що Мінекономрозвитку доопрацює документ щодо зауважень від інших міністерств.

Зараз чекаємо, коли це станеться і правки будуть опубліковані. Як тільки це буде зроблено, ми відразу ж оголосимо конкурси.

Всі документи у нас готові. На проведення конкурсу за новою процедурою потрібно менше часу, ніж по наявній.

РБК-Україна: Тобто, до вересня аеропорти "Бориспіль" і "Львів" отримають повноцінних керівників?

Володимир Шульмейстер: Якщо доопрацьована постанова набуде чинності найближчим часом, то це може відбутися у вересні.

Про програму

РБК-Україна: "Укрпошту" планують корпоратизувати. Навіщо?

Володимир Шульмейстер: Минулого тижня Кабмін затвердив рішення про корпоратизацію. У понеділок на нараді в Міністерстві ми обговорили подальші кроки з цього питання.

Корпоратизація змінить систему управління, вона дозволить зменшити управлінський апарат.

РБК-Україна: Чи плануєте приватизацію "Укрпошти"?

Володимир Шульмейстер: Ні, "Укрпошта" залишиться державною компанією. Ми маємо намір зробити з неї сильного гравця на ринку поштових послуг.

Зараз приватні гравці цього ринку зростають за рахунок того, що "Укрпошта" здає позиції. Ми плануємо зробити все, щоб у них з'явився гідний суперник в особі "Укрпошти".

РБК-Україна: За наявною інформацією, у впливі на це підприємство зацікавлений спікер Верховної Ради Володимир Гройсман.

Володимир Шульмейстер: Не знаю. Можливо, так говорять тому, що вони - в. о. директора "Укрпошти" та спікер - обидва родом з Вінниці. Ось, власне, і все.

Про туризм

РБК-Україна: Майже рік тому Кабмін прийняв рішення про ліквідацію Держтуризмкурорту. Чому цього досі не зроблено?

Володимир Шульмейстер: Бюрократія. Їх передавали в Мінекономрозвитку. Від нас вони пішли, а туди ще не прийшли.

Розмовляв Дмитро Уляницький, закінчення інтерв'ю читайте завтра, 28 липня