Депутаты Верховной Рады приступили к рассмотрению правительственного законопроекта с изменениями в госбюджет-2015. Пока над документом работают только члены бюджетного комитета, но на Минфин уже посыпался шквал критики: от отсутствия в проекте статей расходов на развитие, увеличения долговой нагрузки, наличия скрытого колоссального бюджетного дефицита - до не предоставления депутатам текста меморандума с МВФ. Но уже сейчас понятно, что основная битва в сессионном зале будет не за поправки в бюджет, а за изменения в налоговое и пенсионное законодательство, на которых и построена доходно-расходная часть казны.
Депутати Верховної Ради приступили до розгляду урядового законопроекту зі змінами до держбюджету-2015. Поки над документом працюють тільки члени бюджетного комітету, але на Мінфін вже посипався шквал критики: від відсутності в проекті статей витрат на розвиток, збільшення боргового навантаження, наявності прихованого колосального бюджетного дефіциту - до не надання депутатам тексту меморандуму з МВФ. Але вже зараз зрозуміло, що основна битва в сесійній залі буде не за поправки до бюджету, а за зміни у податкове та пенсійне законодавство, на яких і побудована прибутково-видаткова частина скарбниці.
Наталія Непряхіна
Робота над змінами до бюджету в профільному комітеті Ради почалася вчора в першій половині дня з обговорення документа в робочих групах. Але якихось суттєвих зауважень не було.
"Головний акцент робили на тому, що ми не розуміємо, які законопроекти паралельно бюджету подасть уряд. Ми очікуємо їх з дня на день, будемо розглядати їх на комітеті і приймати рішення", - заявив РБК-Україна голова бюджетного комітету Андрій Павелко ("Блок Петра Порошенко").
Саме засідання комітету вийшло швидше формальним. Протягом майже двох годин перший заступник міністра фінансів Ігор Уманський слухав критику депутатів і відповідав на їх питання. У комітеті були присутні тільки члени коаліції, опозиція розгляд проекту змін до держбюджету проігнорувала.
Нагадаємо, що зміни до держбюджету уряд передав Верховній Раді в цей понеділок, після того, як переговори з МВФ були закінчені. Зараз, за даними Уманського, йде технічна доробка тексту меморандуму. Доходи держскарбниці Кабмін пропонує збільшити на 22,5 млрд грн, витрати - на 35,7 млрд грн.
Депутати звертали увагу на те, що розраховували побачити не черговий бюджет проїдання, а й можливості для розвитку економіки. Анатолій Матвієнко (БПП) уточнив, що хотів би бачити можливість фінансування інфраструктурних проектів.
"Ми можемо подати тільки ті витрати, за якими бачимо можливість фінансування. Точки зростання - у витратах на оборону. Решта - через реалізацію проектів з ЄБРР, МФК, СБ", - сказав Уманський.
Екс-міністр фінансів, а нині нардеп від БПП Віктор Пинзеник обурювався обсягом держборгу, який до кінця 2015 р. уряд запропонували зафіксувати на рівні 1,6 трлн грн. На обслуговування зобов'язань піде 5% від ВВП і це тільки на погашення відсотків.
"І не говоріть про девальвацію, половина боргу - гривнева. Це дорога в нікуди", - лякав Пинзеник.
Він додав, що очікував побачити інший документ в умовах війни, а в результаті витрати не забезпечені джерелами фінансування: "Доходи стали номінально більше. Це - як приклад з молоком. Його стало більше, так як води додали, але це не означає, що самого молока більше".
Депутати також поцікавилися у представника Мінфіну, чи планує уряд відновити відшкодування ПДВ аграріям, чому закладаються витрати на погашення боргів по Євро-2012, чи будуть проіндексовані соціальні стандарти. При цьому, варто відзначити, що за рішення підвищити мінімальну зарплату і прожитковий мінімум лише в грудні 2015 р. і на 160 грн - до 1378 грн, парламентарії самі ж проголосували в ніч з 28 на 29 грудня.
Також депутати виявили бажання побачити і текст меморандуму з МВФ. Зазначимо, зміни до держбюджету повинні бути прийняті до 6 березня, після чого Рада директорів МВФ ухвалить остаточне рішення щодо надання кредиту Україні.
Однак депутати відзначають, що працювати більш конструктивно не можуть, так як уряд не передав до парламенту пакет законопроектів, від яких залежить дохідна і видаткова частина бюджету. Уманський уточнив, що в середу на засіданні Кабміну всі документи були прийняті і незабаром їх передадуть до Верховної Ради.
Нагадаємо, понад 9 млрд грн додатково Мінфін планує отримати від підвищення ренти за користування надрами. У розпорядженні РБК-Україна опинився змін до Податкового кодексу, згідно з яким ставка ренти на газ, видобутий з покладів до 5 км, що використовується для потреб населення, збільшиться з 20% до 70%.
До ставки ренти для видобутку газу, що не підпадає під зазначені умови, з свердловин, внесених до держреєстру після 1 серпня 2014 р., буде застосовуватися коефіцієнт 0,55. Цей дохід стане компенсатором для населення після підвищення тарифів на газ і тепло.
Якими будуть тарифи, Уманський депутатам не повідомив. Але уточнив, що прогнозний баланс споживання газу населенням може скласти 14,1 млрд куб м. Це ще не затверджений Кабміном показник, але так виглядає узгоджена позиція Кабміну, Міненерговугілля, МЕРТ, Мінфіну, НАК "Нафтогаз України".
"6,8 млрд куб м - ТКЕ - для потреб населення, видобуток "Укргазвидобування" за винятком технічного газу - 12,8 млрд куб м, понад 8 млрд куб. м повинні бути закуплені за імпортною ціною", - пояснив Ігор Уманський.
Крім того, за даними РБК-Україна, поправки до Податкового кодексу містять норми звільнення від сплати податку на доходи фізичних осіб з сум благодійної допомоги на користь осіб, які проживають на території АТО; вимушено покинули місце свого проживання. Таку ж пільгу запропоновано застосовувати і до кримчан, що покинули півострів.
Ще один законопроект, який вплине на скорочення витрат у розмірі 3,9 млрд грн у вигляді дотацій для Пенсійного фонду - перегляд пенсійних виплат працюючим пенсіонерам. Як уже повідомляло РБК-Україна, це торкнеться пенсіонерів, які продовжують перебувати на держслужбі (народні депутати, прокурори, судді).
За словами Уманського, їм пенсія взагалі виплачуватися не буде, а для решти працюючих пенсіонерів виплати буде підлягати 85% від нарахування. Планується переглянути і трудовий стаж для спецпенсіонерів, підвищивши його протягом 10 років на 5 років.
"Пенсія гарантована Конституцією і знижуватися вона не може. І чому саме 15% буде зніматися з нарахування?", - запитав нардеп від "Батьківщини" Іван Крулько.
Голова цієї фракції Юлія Тимошенко, яка з'явилася в комітеті вже практично перед тим, як депутати готові були прийняти рішення за зміни до держбюджету, принесла свої розрахунки. Вона впевнена, що обмежувати пенсійні виплати працюючим пенсіонерам - антисоціально. Джерелами додаткових доходів можуть бути ресурси в результаті скасування пільг, зокрема, мова йшла про ліквідацію знижуючого коефіцієнта на залізну руду, розширення бази оподаткування земельних ділянок, ставок оренди держмайна. Крім того, перш ніж приймати правки в бюджет, всі держкорпорації повинні надати парламенту свої фінплани, а по процесу рекапіталізації банків.
Тимошенко запропонувала створити слідчу комісію при бюджетному комітеті. "Необхідно вивчить всю ситуацію, якщо загальну картину не побачимо, то складно буде перекидати ці копійки. Трагічно виглядає колосальний дефіцит бюджету.
Нам показано лише 4,1%. Прихований дефіцит, ми підрахували, що становить 11,8% від ВВП або 218 млрд грн і це точно не забезпечено доходами", - підкреслила голова фракції "Батьківщина".
Депутати впевнені, що основне протистояння в парламенті буде не навколо поправок до бюджету, а саме навколо податкового та пенсійного законопроекту.
"Я прогнозую дискусії з цих двох законопроектів. По Пенсійному фонду 3,9 млрд грн скорочення, зрозуміло, що не косметичні правки" , сказав заступник голови комітету Віктор Кривенко ("Самопоміч").
Пинзеник додав, що перегляд ставок ренти та скорочення пенсійних витрат і є "тими рішучими кроками", реалізації яких у будь-якому випадку не уникнути.
Бюджетний комітет вирішив звернутися до спікера парламенту Володимира Гройсмана з проханням скликати позачергове пленарне засідання 24 лютого (раніше голова ВР говорив про 26 лютого), на якому до розгляду змін до бюджету в першому читанні розглянути і прийняти за основу пакет пов'язаних законопроектів.
"Як тільки Кабмін передасть законопроекти, ми готові будемо проводити засідання комітету і розглядати і приймати рішення", - резюмував Андрій Павелко.
Термін подачі пропозицій до бюджету члени комітету пропонують обмежити трьома днями.