Як стало відомо РБК-Україна, вже в липні перевезення військового і стратегічного призначення, які здійснюються держкомпанією "Укрзалізниця", можуть бути припинені. Основна причина - правоохоронні органи відбирають у менеджменту залізничної монополії право на доступ до державної таємниці та спецзв'язку. Це може бути викликано ризиком "витоку" секретної інформації та наданням доступу до неї співробітникам УЗ, які за законом не мають на це право. Втім, в "Укрзалізниці" та Міністерстві інфраструктури стверджують, що проблема вже вирішена, але в цьому сумніваються СБУ і військова прокуратура. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
У розпорядженні РБК-Україна опинився документ, адресований прем'єр-міністру Володимиру Гройсману, згідно з яким у січні цього року у ПАТ "Укрзалізниця" минув строк спеціального дозволу Служби безпеки (СБУ), що надає доступ до державної таємниці. Такі дозволи правоохоронні органи видають державної залізничної компанії для здійснення перевезень військових вантажів в зону АТО, а також для транспортування вантажів стратегічних підприємств, наприклад, атомних електростанцій.
Джерело РБК-Україна в правоохоронних органах, знайоме з ситуацією, розповіло виданню, що Головна військова прокуратура вже почала досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом розголошення відомостей, складових державну таємницю", співробітниками "Укрзалізниці".
При цьому співрозмовник відмовився уточнити, якого роду витоку інформації були зафіксовані, і які наслідки її розголошення, але, за його словами, ще в минулому році СБУ двічі попереджала УЗ про наявність підстав для скасування дозволів для компанії на допуск до держтаємниці. Правоохоронні органи запустили процедуру позбавлення співробітників "Укрзалізниці" допуску до держтаємниці.
Крім того, у червні закінчується термін дії дозвільних документів на здійснення УЗ спецзв'язку. Правда, в прес-службі компанії РБК-Україна повідомили, що інформація про закінчення терміну дії дозвільних документів на здійснення УЗ спецзв'язку не відповідає дійсності.
"Відсутність у "Укрзалізниці" спеціального допуску до держтаємниці, фактично робить неможливими спецперевозки, в тому числі зі стратегічно важливих підприємств, а також військові перевезення в зону АТО", - говориться в документі, яким має в своєму розпорядженні РБК-Україна. Отримати інформацію про те, ознайомився з його змістом глава уряду, поки не вдалося.
Проблеми біля залізничної монополії з правоохоронними органами з-за доступу до держтаємниці почалися ще навесні 2016 року, з того моменту, як головою правління "Укрзалізниці" був призначений Войцех Балчун. Згідно із законом "Про державну таємницю", громадянин, який не має українського громадянства, не може мати доступ до засекреченої державою інформації. Оскільки Балчун є громадянином Польщі, спецдозволу на доступ до держтаємниці у нього досі немає. Відповідно, ще в минулому році "Укрзалізниця" зіткнулася з ситуацією, при якій спеціальні перевезення опинилися під загрозою зриву. Хто зараз з членів правління "Укрзалізниці" отримав від імені компанії доступ до держтаємниці, в правоохоронних органах уточнити виданню відмовилися, пославшись на гриф ДСК ("для службового використання").
Питання доступу до секретної інформації актуалізувалося і в кінці 2016 року після того, як 15 грудня шість серверів регіональної філії УЗ - "Придніпровська залізниця" - були атаковані хакерами, а менеджмент "Укрзалізниці" отримував розсилку з погрозами. Тоді заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк заявив, що в якості заходи щодо посилення безпеки список посадових осіб УЗ, що мають доступ до держтаємниці, буде переглянутий. Сьогодні Юрій Лавренюк уточнив РБК-Україна, що його переглянуло СБУ. За його словами, два члени правління мають такий допуск і вони відповідають за спецперевозки. "Дане питання поки врегульовано через членів правління - громадян України. На сьогодні проблем з спецперевозкам немає", - заявив Лавренюк виданню.
Більше інформації про те, що було зроблено, щоб не допустити перебоїв з перевезеннями спеціальних вантажів, РБК-Україна вдалося отримати у правоохоронних органах. Зокрема, ще в квітні 2017 року СБУ спільно з Головною військовою прокуратурою організували передачу доступу до таємної документообігу та спецзв'язку від центрального офісу УЗ в регіональний філіал компанії "Південно-Західна залізниця". Але робота на таких умовах суперечить вимогам закону "Про державну таємницю", тому це було тимчасове рішення, стверджує джерело РБК-Украина, знайоме з ситуацією зсередини.
В "Укрзалізниці" РБК-Україна підтвердили, що в січні 2017 СБУ позбавила управлінський апарат компанії дозволу на здійснення діяльності, пов'язаної з державною таємницею і зараз менеджмент УЗ "таку діяльність не здійснює". "Однак такі дозволи мають регіональні філії компанії, тому спеціальні перевезення залізничним транспортом здійснюються відповідно до нормативно-розпорядчими документами без порушень чинного законодавства", - повідомили в прес-службі УЗ.
Щоправда, і цей варіант вирішення проблеми зі спецперевозками може бути вичерпаний вже в липні, кажуть правоохоронні органи, посилаючись на норми закону "Про державну таємницю". В результаті, вже в наступному місяці "Укрзалізниця" може і зовсім позбутися прав на спеціальні перевезення. Таким чином, держава не зможе задовольнити потреби армії і стратегічних підприємств у перевезенні вантажів. "Це може бути вигідно державі-агресору. У результаті склалася ситуація несе потенційну загрозу інтересам національної та економічної безпеки України", - кажуть джерела видання в правоохоронних органах на умовах анонімності.
Разом з тим, передача регіональним філіям "Укрзалізниці" доступу до держтаємниці розкрила ще один пласт проблем. Зокрема, джерела РБК-Україна в правоохоронних органах говорять, що компанія призначила керівниками своїх філій людей, які не мають права на допуск до держтаємниці, а крім того, їх біографії "містять сумнівну або непідтверджену інформацію". Мова йде про таких регіональних відділеннях як Південно-Західна, Придніпровська і Донецька залізниці.
Зокрема, менеджмент УЗ призначив керівником "Придніпровської залізниці" Миколи Кужавского. У період з 2007 по 2014 роки він обіймав посади віце-президента "Промислової інвестиційної групи транспортного машинобудування "ИнтерКарГруп"" і генерального директора концерну "Техвоєнсервіс", підлеглого Міноборони. Примітно, що до 2012 року президентом "ИнтерКарГруп" був уже колишній міністр оборони Павло Лебедєв, який зараз підозрюється Генеральною прокуратурою у вчиненні тяжких та особливо тяжких злочинів, у тому числі і в участі у злочинній організації, створеної збіглим президентом Віктором Януковичем, і перешкоджання мирним акціям протестів у 2013-2014 роках
Разом з тим в прес-службі УЗ повідомили, що процедура надання допуску до державної таємниці директорам регіональних філій здійснюється у відповідності з чинним законодавством. "На момент призначення ряд керівників вже мали такий допуск", - запевнили в УЗ.
Також джерело РБК-Україна вказує на дещо інших кадрових призначень, які викликають питання у правоохоронних органів. Приміром, директором департаменту вантажних перевезень працює Максим Кушнірчук, який, на думку співрозмовника видання, є фактичним представником російського бізнесу з вантажних перевезень. Приміром, раніше він працював у компаніях "ТК-Логістик" та "Трансконтейнер", які після призначення Максима Кушнирчука в УЗ істотно збільшили вантажообіг. За словами джерела видання, приблизно такі ж ситуації відбуваються в інших підрозділах УЗ, "куди протягом останнього часу призначаються люди, які афілійовані з "сім'єю Януковича".
Не задоволені правоохоронні органи і тим, що "Укрзалізниця" не збирається змінювати ситуацію" і "реформує компанію непродумано". Наприклад, після того, як в рамках реформи залізниці було створено філію "Пасажирська компанія" і в нього з регіональних філій були виведені працівники пасажирських служб, регіональним філіям були припинені допуски до держтаємниці. Як наслідок, вони тепер не можуть здійснювати спецперевозки.
Але в "Укрзалізниці" не бачать в реформуванні галузі проблем зі спецперевозками. "Триває процес реформування залізничної галузі, виділення вертикалей, створення вертикально інтегрованої компанії, в рамках чого створена пасажирська компанія. З 1 липня до її складу увійдуть служби пасажирських перевезень ще трьох регіональних філій: Львівської, Донецької та Придніпровської. Структурні зміни в суспільстві не є перешкодою для можливості здійснювати спеціальні перевезення", - повідомили РБК-Україна в прес-службі УЗ.
РБК-Україна буде стежити за розвитком подій.