Минулої п'ятниці Мін'юст оприлюднив нові правила розподілу та анулювання авіамаршрутів. Тепер "МАУ" не отримає стовідсотково монопольного положення на українському авіаринку. Але тільки практика покаже, як будуть видаватися права на авіанапрямки.
Минулої п'ятниці Мін'юст оприлюднив нові правила розподілу та анулювання авіамаршрутів. Тепер "МАУ" не отримає стовідсотково монопольного положення на українському авіаринку. Але тільки практика покаже, як будуть видаватися права на авіанапрямки.
Крапка, крапка...
Останній рік український авіаційний ринок знаходиться в заблокованому стані. Мінінфраструктури та Державіаслужба сперечалися, хто з них має право видавати права на нові авіаційні напрямки.
З 2013 р. ці права видавала спільна комісія, що складається з чиновників Мінінфраструктури та Державіаслужби. Але з літа минулого року Державіаслужба, завдяки колізіям у законодавстві, почала відстоювати своє самостійне право на надання авіамаршрутів.
Так, Державіаслужба не оформляла весь необхідний пакет документів для старту польотів, навіть за результатами рішення спільної комісії. А восени 2014 року Державіаслужба опублікувала новий наказ про те, хто і за якими нормами буде видавати права на авіанапрямки.
Противники нового документа (авіакомпанії Atlasjet Ukraine, "Українсько-середземноморські авіалінії", UTair Ukraine і кілька невеликих перевізників) організували масовий політичний тиск на Мін'юст, який повинен був оприлюднити зареєстрований наказ Державіаслужби.
Наприклад, не сподобалася норма, згідно з якою напрямки зможуть отримувати тільки перевізники, якими володіють фізособи-громадяни України або сама Україна, але не українські юридичні особи.
Мін'юст не оприлюднив наказ. Державіаслужба погодилася внести правки в документ. Але 3 березня 2015 р. Окружний адмінсуд Києва визнав незаконним наказ Мінінфраструктури, який вказував, що права видає спільна комісія.
Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський вирішив залучити міжнародну юридичну компанію, яка повинна була підготувати юридичне тлумачення: хто має право надавати та анулювати права на експлуатацію повітряних ліній. Міністр пообіцяв, що рішення цієї юрфірми поставить крапку в неузгодженій ситуації.
Мінінфраструктури обрало для підготовки такого висновку компанію Baker&McKenzie. На початку червня на сайті компанії з'явилося повідомлення, що повноваження встановлювати порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній належать Державіаслужбі.
Тим самим було поставлено крапку в суперечці між Мінінфраструктури та Державіаслужби за повноваження на авіаринку.
Кома...
Після того, як був опублікований висновок компанії Baker&McKenzie, події увійшли в фазу стрімкого розвитку. І вже минулої п'ятниці, 5 червня, Мін'юст опублікував наказ Державіаслужби про порядок видачі прав на експлуатацію нових маршрутів. В цей же день Мін'юст опублікував і зміни у даний наказ Державіаслужби.
Зокрема, Державіаслужба відклала на рік набуття чинності норми про громадянство кінцевого власника.
І в той же день, 5 червня, Державіаслужба опублікувала на своєму сайті повідомлення, що у вівторок, 9 червня, відбудеться перше засідання комісії Державіаслужби, яка розгляне заявки на видачу авіанапрямків.
Отримати з цього приводу коментар у лідера українського авіаринку, "Міжнародних авіаліній України" (МАУ), не вдалося.
Остання правка дає можливість почати польоти новій компанії - Atlasjet Ukraine, "дочці" турецької авіакомпанії Atlasjet. Бенефіціарами цієї компанії є іноземці, та Atlasjet Ukraine може стати серйозним конкурентом МАУ.
Atlasjet Ukraine влітку минулого року отримала на спільній комісії кілька регулярних міжнародних напрямків. Але через чиновницьку боротьбу і судове протистояння з МАУ не змогла почати літати, як анонсувала, у вересні минулого року.
Партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який захищає інтереси Atlasjet Ukraine, сказав, що авіакомпанія подала на засідання у вівторок заявку на отримання 29 міжнародних регулярних маршрутів. Перевізник має намір літати за кордон з семи українських аеропортів.
Андрій Гук зазначив, що вже в червні Atlasjet Ukraine планує розпочати виконання рейсів за напрямками Львів-Стамбул, Київ-Москва, трохи пізніше - Львів-Неаполь і т. д. Планується, що першим рейсом авіакомпанії стане внутрішній - Львів-Київ, який запланований на 18 червня.