Українські продакшни навчилися продавати за кордон ТБ-формати власного виробництва. Особливою популярністю в усьому світі користуються українські комедійні формати, такі як "Розсміши коміка" і "Свати". Тепер черга за експортом технологічних ноу-хау.
Українські продакшни навчилися продавати за кордон ТБ-формати власного виробництва. Особливою популярністю в усьому світі користуються українські комедійні формати, такі як "Розсміши коміка" і "Свати". Тепер черга за експортом технологічних ноу-хау.
Попередні кілька років були досить успішними для українських виробників контенту. З'явилося більше десятка шоу, формати яких (загальну концепцію і брендинг) вдалося продати за кордон. Серед них "Розсміши коміка", "Майдан's", "Ревізор", "Хата на тата", "Селянка-панянка", "Джентльмени на дачі", "Все буде добре".
Незважаючи на кризу, в 2015 р. цей напрямок також активно розвивалося. Глобально для виробництва та дистрибуції період виявився продуктивним, пояснила продюсер Film.UA Group Ірина Костюк. Наприклад, у її групи зараз у виробництві та розробці більш двох десятків різних проектів, це близько 250 годин контенту одночасно.
"Так, бюджети замовників підупали, але потреба в контенті (після заборони російського) зросла, і ми намагаємося відповідати практично на всі запити, вимоги та особливості ринку", - розповіла вона.
Продаж форматів для продакшнів є, скоріше, "приємним бонусом" до основного бізнесу, аніж пріоритетним завданням. Костюк нагадала, що перші українські формати з'явилися давним-давно: "Караоке на Майдані" (1999), "Галопом по Європах"(2000), "НЛО"(1998), просто їх ніхто не продавав як формати.
За оцінками учасників ринку, обсяг продажу українських форматів за кордон у 2013 р. не перевищував 1 млн дол. Чи перевищив він цю позначку зараз, виробники контенту не говорять.
"Ринок продажу власних форматів в Україні тільки в початковій стадії", - констатувала Костюк. Щоб підштовхнути його розвиток, в минулому році Film.UA Group відкрила регулярно оновлюваний каталог українських форматів UA Formats, і тепер продає формати силами своєї дистрибуції. За словами Костюк, на даний момент акцент робиться на продаж форматів scripted-проектів, тобто шоу з реальними людьми, але в ситуаціях, що заздалегідь прописані сценаристами.
Краще всього в цьому році продавалися формати, створені і "розкручені" в попередні роки. Наприклад, зовсім недавно вдалося продати в Литву формат шоу "Хата на тата" (виробництво СТБ, 2012 р.), а формат пост-шоу "Пристрасті по Ревізору" (Новий канал) - в Росію.
Формат серіалу "Нюхач" (Film.UA, 2013 р.) купив японський телеканал NHK, для нього це буде перший досвід адаптації закордонного серіалу. З кінця липня японські глядачі могли дивитися оригінальну версію "Нюхача" на каналі AXN Mystery. У загальному складі оригінал був проданий в більш ніж 60 країн. На початку 2016 р. на NHK планується прем'єра вже з японськими акторами і в японських реаліях.
Одним з найбільш успішних українських форматів став "Розсміши коміка" виробництва студії "Квартал 95". Його продає шведська компанія Eccho Rights під міжнародною назвою "Crack them up". На початок вересня 2015 р. формат був проданий в 13 країн світу, включаючи В'єтнам, Китай, Бельгію, Австралію, Данію, Фінляндію, Францію, Італію, Нідерланди (мова йде про продаж ліцензій і опціонів).
В декількох країнах він був успішно реалізований. Наприклад, в Китаї дуже хороші рейтинги у цього проекту. Як розповіла директор з розвитку "Квартал 95" Ірина Побєдоносцева, китайські колеги дуже уважно поставилися до формату навіть у дрібницях.
"Як ви знаєте, в українському "Розсміши коміка" учасники виступають перед Володимиром Зеленським та Євгеном Кошовим. Китайці знайшли двох своїх коміків такого ж зросту, як, відповідно, Зеленський і Кошовий. І високого коміка навіть змусили поголити наголо голову, подумавши, що це - одна з особливостей формату", - зазначила вона.
Формат "Майданс" (2011), який "Квартал 95" придумав і реалізував спільно з компанією "Стар Медіа" і телеканалом "Інтер", також успішно дистрибютуєтся по світу вже кілька років.
"Квартал 95" також зміг продати шість сезонів серіалу "Свати" - і як продукт, і як формат по всьому світу.
"Серіал дуже популярний у всіх російськомовних країнах, і не тільки в них. Його добре знають в Ізраїлі, російськомовна аудиторія в США, в Канаді, в Австралії", - розповіла Побєдоносцева.
"Сватів" були тричі (2012, 2014 і 2015 рр.) номіновано на телевізійному фестивалі в Монте-Карло, як один з найбільш популярних комедійних серіалів у світі, поряд з "Теорією великого вибуху" і "Відчайдушними домогосподарками".
В цьому році формат "Сватів" був успішно реалізований в Казахстані місцевої продакшн-компанією, з казахськими акторами.
На початку жовтня "Квартал 95" показував свій каталог форматів на продаж на світовому телевізійному форумі MIPCOM в Каннах (Франція). За словами Ірини Побєдоносцевої, поїздка була дуже продуктивною. Зараз ведуться переговори про продаж форматів в ті країни, куди вони ще не продавалися.
Мова йде не тільки про "перевірені" формати "Розсміши коміка", "Майданс" або "Свати", але і про музыкально-розважальні реаліті-шоу "Хочу у ВІА Гру" і "Хочу до Меладзе", фестивалі гумору "Ліга сміху". Крім того, є великий інтерес до зовсім нового серіалу "Слуга народу" (2015 р.), показ якого тільки в листопаді стартує в Україні. Широку увагу також привернув анімаційний проект "Казкова Русь".
"Якщо контент якісний і цікавий, він цікавить покупців і з Європи, і з Азії, і з Австралії, і з Америки", - підкреслила Побєдоносцева.
Виробництвом і продажем нових форматів в цьому році також займалися канали групи Starlightmedia. СТБ справив новий формат в жанрі медичного ток-шоу "За живе": це обговорення актуальних проблем, пов'язаних зі здоров'ям людей, із запрошенням експертів.
На "Новому каналі" зараз готується новий формат "Звичка одружуватися", де тим парам, які прийняли рішення створити сім'ю, пропонується пройти "тест-драйв" шлюбу і перевірити партнера "на міцність".
"На даний момент ведуться переговори з кількома великими форматчиками про включення цього формату в їх міжнародний каталог, і до нього вже є серйозний інтерес", - розповіла PR-менеджер групи StarLightMedia Ольга Ваганова.
Ще один свіжий формат "Нового" - scripted-реаліті "Аферисти в мережах" - розглядає німецький продакшн.
"Але основний наш ринок збуту форматів на сьогодні - це російськомовні території. Ми, наприклад, продаємо багато свого продукту в Казахстан", - підкреслила Ваганова.
У виробництві у Film.UA знаходяться програми "Жіночий доктор" та "Черговий лікар", які також планується продавати формати.
Як розповідає Ірина Костюк, українські продакшни почали застосовувати нові технології у виробництві форматів, досягли успіху у візуальних ефектах і CGI графіці. Дуже позитивний відгук мав формат "У світі людей", на українському ТБ він виходив у якості рубрики у "Вечірньому Києві".
У виробництві шоу застосовувалася унікальна технологія: живим людям в кадрі "прилаштовували" 3D елементи. Наприклад, у ведучого Володимира Зеленського замість своєї голови була осляча. "З такою технологією наша фантазія може піти далеко", - зазначила Костюк.
Також зараз в розробці знаходиться ситком "Робот", де головний персонаж повністю намальований по технології "motion capture".
"Наша амбіція - продавати його як готовий продукт, як формат, а також ноу-хау в плані технологій", - заявила Костюк.
За словами Ольги Ваганової, останні півтора року українські телеканали були сфокусовані на боротьбі з кризовою ситуацією, в якій опинився ринок, тому формати, як і багато інші питання, тимчасово відійшли на другий план. Але це не означає, що ідей стало менше.
"В цілому, Україна, як і, наприклад, Ізраїль, може стати країною виробництва та експорту форматів. І не тільки в країни СНД, але і в стареньку Європу, яка, в пошуках свіжого, може їх навіть дуже захотіти купити, - зазначила вона. - Це буде хорошою спеціалізацією у світовому поділі праці".