Українська авіакомпанія МАУ програла всі позови в судовому спорі з Мінінфраструктури та європейським лоукостером Ryanair.
В 2017 році гучним скандалом в авіаційній індустрії стала відмова європейського лоукостера Ryanair від польотів в Україну. Причина - зрив переговорів з аеропортом "Бориспіль" про знижки до аеропортових зборів. Мало того, авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" подала кілька позовів проти Міністерства інфраструктури, в одному з яких зажадала від відомства компенсувати збитки від надання Ryanair умов, що дискримінують українських гравців ринку. Яка доля цих позовів - в матеріалі РБК-Україна.
20 листопада Господарський суд Києва відхилив позов МАУ до Мінінфраструктури та авіакомпанії Ryanair, в якому український авіаперевізник вимагав визнати недійсним лист про наміри, підписаний українським відомством і європейським авіаперевізником про умови початку польотів з Києва. Крім того, цим же позовом МАУ зажадала відшкодувати збитки, яких вона зазнала від продажу квитків європейським лоукостером на рейси з нашої країни. Як повідомляло РБК-Україна, МАУ подала цей позов влітку цього року.
У ньому МАУ стверджувала, що 15 березня між Мінінфраструктури та Ryanair було підписано лист про наміри, яким міністерство спільно з аеропортом "Бориспіль" мали намір прийняти заходи щодо встановлення для лоукостера пільгових умов обслуговування, приміром, аеропортового тарифу у розмірі 7,5 доларів за кожного пасажира на чотири роки.
В українській авіакомпанії вважають, що міністр інфраструктури Володимир Омелян, підписуючи лист про наміри, не мав на це повноважень, а зазначені у ньому умови для лоукостера виявилися дискримінаційними по відношенню до МАУ.
У своєму позові МАУ також стверджує, що відразу після підписання зазначеного листа, розпочався продаж квитків Ryanair за низькими цінами, що призвело до зниження прибутковості рейсів МАУ за напрямами алогічним. У МАУ відзначають, що Ryanair протягом березня-травня 2017 року реалізовувала квитки на рейси Київ-Лондон, Київ-Стокгольм, Київ-Амстердам (та у зворотних напрямках) за недоступним для інших перевізників цінами і до виконання всіх передбачених законодавством процедур, наприклад, узгодження умов аеропортового обслуговування і слотів з "Борисполем". За розрахунками МАУ, це призвело до збитків у розмірі, що перевищує 20 млн гривень, стягнення яких українська компанія домагається від Мінінфраструктури в судовому порядку.
Примітно, Ryanair планувала почати польоти восени з Києва та Львова. При цьому ні за одним напрямом у МАУ Ryanair і не було абсолютно однакових маршрутів. Приміром, з Києва лоукостер планував літати в чотири аеропорти Європи - Лондон і Манчестер (Великобританія), Стокгольм (Швеція) і Ейндховен (Нідерланди). На момент виходу лоукостера на український ринок, МАУ не літала в Манчестер і Ейндховен, а в Лондон і Стокгольм здійснювала рейси в інші місцеві аеропорти. Швидше за все, МАУ у своєму обґрунтуванні, вказуючи рейс Київ-Амстердам, брало до уваги те, що Амстердам знаходиться також у Нідерландах, як і Ейндховен.
Але суд порахував, що претензії МАУ не обґрунтовані, відхиливши позов авіакомпанії. Зокрема, суд вважав, що українська авіакомпанія не представила жодного доказу наявності протиправної поведінки Мінінфраструктури та лоукостера при підписанні листа про наміри, причинно-наслідкового зв'язку між цим листом та збитками позивача. "Викладені у позові обставини є лише припущеннями позивача, які не підтверджуються жодними належними доказами. За таких обставин позовні вимоги МАУ до Мінінфраструктури Ryanair і про визнання недійсною угоди та відшкодування збитків не підлягають задоволенню", - зазначено в рішенні суду.
Крім того, суд встановив, що лист про наміри та викладену в ньому інформацію не можна вважати угодою, адже ці положення не змінюють прав і обов'язків ні МАУ, ні Мінінфраструктури, а законодавством не передбачена можливість визнання недійсними листів. Тому правові підстави для визнання недійсним листа про наміри відсутні, порахував суд.
Правда, в МАУ не погодилися з рішенням суду про відхилення позову і подали в Київський апеляційний господарський суд апеляцію. Розгляд апеляції відбудеться 31 січня 2018 року.
Крім позову про відшкодування збитків на 20 млн гривень, в липні поточного року МАУ подала в той же Господарський суд Києва позов проти аеропорту "Львів" і знову-таки Ryanair, і Мінінфраструктури. У цьому позові українська авіакомпанія вимагає від суду визнати недійсним договір про аеропортовому обслуговуванні між "Львовом" і європейським лоукостером, а також визнати недійсним дозвіл Мінінфраструктури на підписання цієї угоди і постребовать від "Львова" копію цього договору.
МАУ обґрунтовує свій позов тим, що договір про умови аеропортового обслуговування містить дискримінаційні положення, що порушує чинне законодавство України та є підставою для визнання його недійсним.
зокрема, у компанії розповідають, що восени 2016 році між авіакомпанією та "Львовом" було укладено додаткову угоду, за якою МАУ отримала право на знижки на аеропортове обслуговування. Вони, у свою чергу, ґрунтуються на положенні аеропорту про надання знижок, яким може скористатися будь авіаперевізник.
Але вже в січні 2017 року "Львів" вніс в це положення правки, які, на думку МАУ, виявилися дискримінаційними по відношенню до української авіакомпанії і неправомірно відображені в договорі між аеропортом і Ryanair. Наприклад, у положення введено поняття "нова авіакомпанія" і доповнено новий пункт, яким передбачено понижуючі коефіцієнти на послуги з наземного обслуговування літаків та пасажирського обслуговування для нової авіакомпанії, яка має намір здійснювати нові регулярні рейси, окрім рейсів до США, Канади, Таїланд і Китай.
Така нова авіакомпанія має право на застосування понижуючого коефіцієнту 0,5 на послуги з наземного та пасажирського обслуговування нових регулярних рейсів протягом п'яти років з моменту виконання першого рейсу. Але на таку знижку МАУ не має права, оскільки не є для "Львова" нової авіакомпанією, адже вона звідти літає вже багато років. Таким чином, передбачені положенням умови надання і застосування знижок при виконання нових рейсів значно вигідніше для нових авіакомпаній і дискримінують українську авіакомпанію, вважають в МАУ.
Але, як з'ясувалося в ході судового процесу, між "Львовом" і лоукостером було досягнуто тільки згода за всіма істотними умовами співпраці, але сам договір так і не був укладений. Більше того, як виявилося, МАУ повною мірою користується різними програмами понижуючих коефіцієнтів в аеропорту. Наприклад, "Львів" та Мінінфраструктури у відповідь на звинувачення в тому, що МАУ не може скористатися знижками до 50% як нова авіакомпанія, стверджували в ході судового процесу, що МАУ користуються більш високої знижкою - у розмірі 70%, а тому не відчуває ніяких обмежень у своїй діяльності.
В результаті, суд прийшов до висновку, що МАУ не довела факту своєї дискримінації щодо авіакомпанії Ryanair, тому 13 грудня суд відхилив цей позов.
Крім того, двома днями раніше цей же суд відмовив у задоволенні позову і по третьому позовом МАУ, який вона подавала влітку проти Мининфраструктуруры з вимогою визнати незаконними дії міністерства щодо підписання угоди з Ryanair від 15 березня 2017 року, що передбачає умови аеропортового обслуговування у "Борисполі". Також цим позовом МАУ просила суд зобов'язати Мінінфраструктури припинити дії з надання, сприяння в наданні, схиляння до надання переваг (знижок, пільг, інших переваг) Ryanair, недоступних МАУ.
В рішенні суду за цим позовом зазначено, що лист про наміри не містить положень, які б свідчили про набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків Мінінфраструктури або Ryanair в результаті його підписання, тому лист не є правочином у розумінні положень цивільного та господарського кодексів України.
В МАУ не відповіли на запит РБК-Україна. Партнер юридичного бюро ECOVIS "Бондар і Бондар" Олег Бондар, який представляє інтереси МАУ у кількох судових процесах, повідомив виданню, що вони не можуть коментувати хід судових процесів до їх завершення.
Таким чином, МАУ програла всі три позову, говорить партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук. "Якщо виходити з того, що відбувалося в судових процесах за цими позовами, то складається враження, що основними цілями МАУ було не виграти суди, а надати листа про наміри між Ryanair і Мінінфраструктури статусу договору з допомогою судових рішень, а також отримати копії договору або листування між аеропортом "Львів" і Ryanair, щоб, швидше за все, в майбутньому оскаржувати його правомочність", - пояснив він РБК-Україна
Разом з тим експерти вважають, що Ryanair домовиться з "Борисполем" про умови співпраці, оскільки в цьому зацікавлені як українська сторона, так і Ryanair. Так, експерт авіаринку Сергій Хижняк вважає, що Ryanair і "Бориспіль" знайдуть спільну мову, і в результаті лоукостер все-таки почне польоти в Україну. "Мені здається, що у вищого керівництва країни є все-таки політична воля розвивати лоукост-авіаперевезення в країні. Тому воно зможе збалансувати інтереси національного перевізника МАУ, який активно чинить опір виходу лоукостера, Ryanair", - говорить він.
На думку Сергія Хижняка, український авіаційний ринок дуже привабливий для Ryanair. "До прикладу, в цьому році пасажиропотік зріс, порівняно з 2016 роком, приблизно на 30%. Конкуренти Ryanair прекрасно розвиваються Україні — розширює мережу Wizz Air, почав польоти новий лоукостер Ernest. Це сегмент, який привабливий для Ryanair, - вважає він. - Але мені здається, що Ryanair дивиться не так на лоукост-перевезення з України, як на ринок МАУ, зокрема, на перевезення між Україною та рештою Європи. Це той сегмент, де дуже добре почувається МАУ. Тому українська авіакомпанія активно чинить опір виходу Ryanair, адже в МАУ розуміють, що це призведе до прямої конкуренції. У Ryanair все-таки будуть переваги перед МАУ. Приміром, у лоукостера менші витрати, ніж у МАУ. Тому МАУ буде складно конкурувати".
Комерційний директор з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислав Ільїн також вважає, що Ryanair цікавий український авіаринок. "Ryanair оголошували про те, що вони заходять на український ринок, спеціально прилетіли на своєму корпоративному літаку, провели прес-конференцію і відкрили продаж на ряд нових напрямків. Все це, безсумнівно, свідчить про те, що український ринок не тільки цікавий, але вони мають плани сюди літати", - вважає він.
Владислав Ільїн говорить, що старт польотів Ryanair в Україну залежить від того, коли вони домовляться про умови рейсів до Києва. "Про це вони офіційно заявили у своєму прес-релізі влітку цього року, повідомляючи про причину відмови від своїх початкових планів про запуск рейсів. Все це досить логічно, адже ринок Києва найбільший і фінансово ємний в Україні", - упевнений він.
На думку Сергія Хижняка, Ryanair вийде на український ринок не раніше осені наступного року. "Такі великі авіакомпанії планують свої нові рейси заздалегідь, що пов'язано, серед іншого, необхідність узгодження постачань нових літаків і найму складів екіпажів", - пояснює він.