Рада Федерації Російської Федерації схвалила закон про оперативне використання Збройних сил (ЗС) РФ за межами Росії. Відповідні поправки вносяться до закону "Про оборону".
Рада Федерації Російської Федерації схвалила закон про оперативне використання Збройних сил (ЗС) РФ за межами Росії. Відповідні поправки вносяться до закону "Про оборону".
Передбачається, що формування ЗС РФ можуть оперативно використовуватися за межами території Росії для відбиття нападу на ЗС РФ або інші війська, дислоковані за межами території РФ. Крім того, вони можуть бути використані для відбиття або запобігання агресії проти іншої держави; захисту громадян Росії за кордоном; боротьби з піратством і забезпечення безпеки судноплавства. Рішення про оперативне використання ухвалюється Президентом РФ на підставі відповідної ухвали Ради Федерації. Загальна чисельність формувань ЗС РФ, райони їх дій, завдання, що стоять перед ними, і термін їх використання визначаються Президентом Росії. Комплектування і забезпечення вказаних формувань здійснює Міністерство оборони РФ.
Нагадаємо, Державна дума Російської Федерації прийняла законопроект про оперативне використання ЗС РФ за межами Росії в третьому читанні 23 жовтня ц.р., у другому читанні - 21 жовтня ц.р., у першому читанні - 9 вересня ц.р.
Як відзначав член комітету Держдуми з безпеки, представник фракції ЛДПР Сергій Абельцев, прийнятий закон серйозно розширить географію можливого застосування російської армії. «При необхідності ми зможемо використовувати армію по всьому світу, - заявляв депутат. - Ще більші можливості дає положення про використання армії при захисті громадян РФ за кордоном, оскільки в новітній російській історії вже є прецеденти. Так, в липні 2006 р. після вбивства співробітників російського посольства в Іраку, президент Росії використовував формування ЗС РФ і підрозділу спеціального призначення за межами території РФ. Це стосується і подій серпня минулого року, і захоплення піратами судна Arctic Sea. Але зараз Медведєвим питання ставиться значно ширше навіть щодо торішнього грузинського конфлікту".
Критики ж закону в Росії впевнені, що дозвіл використовувати силу для запобігання агресії проти іншої держави дозволить Росії у будь-який момент ввести війська куди завгодно.
У свою чергу, голова парламентського комітету з питань національної безпеки та оборони, депутат від фракції "Наша Україна - Народна самооборона" Анатолій Гриценко заявляв раніше, що це рішення не несе небезпеки для України. Він зазначав, що такі закони має не тільки Росія, але й інші великі держави, зокрема Сполучені Штати. "Якщо держави мають бойові можливості, транспортні можливості - вони, безумовно, надають допомогу своїм громадянам і військам, які знаходяться за межами території країни", - відзначав він. "Небезпека не від того йде, що приймається закон. Небезпека виникає тоді, коли немає порозуміння між державами. Тоді закон не має жодного значення", - наголошував депутат.
Варто відзначити, що раніше між Україною та Росією неодноразово виникали конфлікти, пов'язані з діяльністю Чорноморського флоту, головна база якого знаходиться в Севастополі. Зокрема, на початку вересня ц.р. Президент України Віктор Ющенко звинуватив Росію в дестабілізації ситуації в Криму, відзначивши, що на ЧФ РФ панують "беззаконня та розхлябаність". При цьому він підкреслив, що Україна залишає за собою право контролювати військову присутність Росії на півострові, орендний договір з якою закінчується в 2017 р. Також В.Ющенко відзначив, що Україна повинна шукати підтримки з боку НАТО у зв'язку з наявністю сил, які роблять ставку на дестабілізацію ситуації на півострові.
Крім того, українська сторона тільки поточного року направила Росії 15 нот протесту у зв'язку з порушеннями Чорноморським флотом РФ українського законодавства. Остання з них була направлена 17 серпня з приводу забруднення ЧФ РФ акваторії Севастопольської бухти.