У четвер, 7 вересня, президент Петро Порошенко виступив у Верховній Раді з щорічним посланням. Очікування громадськості від звернення глави держави до парламенту були завищеними, оскільки ЗМІ неодноразово анонсували можливість сенсаційних заяв у промові президента. Підвищений інтерес до слів Порошенка пов'язаний, в першу чергу, з наближенням терміну виборів - і парламентських, і президентських. Його півторагодинний спіч з парламентської трибуни повинен був стати точкою відліку початку передвиборної кампанії до другого президентського терміну. Втім, цього так і не сталося. На Банковій напередодні виступу Порошенка іронічно зауважили, що журналісти переоцінюють значимість і сенсаційність президентського послання - потрібно визнати, чиновники виявилися праві. Про що говорив президент - в матеріалі РБК-Україна.
Нинішній президент на публіці тримається, мабуть, впевненіше всіх своїх попередників. У ньому немає номенклатурности Леоніда Кравчука, втоми Леоніда Кучми або менторського пафосу часів Віктора Ющенка. Про Януковича промовчимо. Порошенко тримає аудититорию, володіє словом і розуміє сенс написаного його командою тексту, над яким працював цілий штат експертів. Загальний обсяг підготовленого звіту становив більше тисячі сторінок, з яких тезисно виписувався текст для виступу Порошенка. Це, мабуть, все, що можна сказати про сильні сторони підсумкового звернення глави держави.
Слабкість виступів Порошенка в тому, що він, як і будь-який досвідчений політик, в певний момент переходить кордон впевненості в собі і починає щиро вірити в те, що все викладене їм повністю сприймається аудиторією саме так, як потрібно самому Порошенку. Пізніше обов'язково виникає подив, хворобливі реакції на критику і звинувачення у ворожому ставленні до гаранта і країні в цілому тих, хто не зрозумів чи зрозумів не так, як хотілося б президенту.
По суті, сьогоднішній виступ відрізнявся від минулорічних відсутністю головного акценту на питаннях війни. Без цієї теми, звичайно ж, не обійшлося, але перехід українсько-російського протистояння в конфлікт низької інтенсивності дозволив президенту більше говорити не про захист, а про "напад" - тобто, про те, що він буде робити далі. А далі нас вже очевидно чекає висунення Порошенка на другий термін з прогнозованим набором тез євроатлантичних.
Президент дав зрозуміти, що в найближчому майбутньому він бачить уряд Володимира Гройсмана своїм союзником, якщо не сказати помічником, у питанні напрацювання електорального позитиву через соціальні, економічні і фінансові "перемоги". Це означає, що в серйозних кадрових потрясіннях Кабміну ні президент, ні його команда не зацікавлені.
Порошенко в черговий раз акцентував увагу на "популізмі і деструктиві" опозиції. І, звичайно ж, проігнорував низку медійних, але, з точки зору Адміністрації президента, несуттєвих подій. Таких як, наприклад, повернення в Україну Михайла Саакашвілі або виникнення "евробляхеровского" протесту. Ну і, при всіх риторичних реверанси в бік парламентаризму і розподілу гілок влади, Порошенко недвозначно дав зрозуміти - президент в цій країні головний. В дусі: "У нас велика родина, але патріархальна. Головний - я. Чому? Спитають з мене!"
Готовність взяти на себе відповідальність за всі сфери державного життя від президента хтось назве наведенням порядку, хтось у черговий раз побачить в цьому загрозу авторитаризму. У будь-якому випадку, глава держави розкрив свої карти. Незгодні з порядком Порошенко повинні розуміти перспективи можливого особистого дискомфорту, або ж бути дуже впевненими у власних силах.
Фото: Президент Петро Порошенко выступил у парламенті з щорічним посланням (Віталій Носач, РБК - Україна)
РБК-Україна публікує основні тези промови Порошенко.
"Час від часу до мене приходять з пропозиціями щось змінити, повернути президенту обсяг повноважень за Конституцією 1996 року або, навпаки, перетворити президента на церемонимейстра, хтось пропонує тюнінг, чітко виписати ті статті (Конституції - ред.), які трактуються неоднозначно. Я ніколи не погоджуся з пропозиціями забрати у людей право обирати президента і передати це право парламенту".
"Опитування громадської думки показують, що більшість українців підтримують вступ в Євросоюз, і приєднання до НАТО. Я не виключаю, що ініціюю в належний час відповідний референдум, щоб продемонструвати волю українського народу. Всім: і нашим друзям, і агресивної сусідці, і всім українським політикам, щоб при будь-яких політичних розкладів нікому з них не захотілося ревізувати цей курс і звернути з шляху".
"Приблизно за рік Україна зануриться у виборчу кампанію. Навесні 2019 року президентські вибори, восени того ж року - вибори парламентські. Це означає, що у нас залишився лише рік для того, щоб ефективно попрацювати над реформами. В історії були випадки, коли відсутність або зволікання з реформами просто консервували відсталість країни, залишаючи їх на узбіччі світового прогресу. Є перспективи ще гірше: без завершення реформ ми ризикуємо втратити державність - і нас просто не стане. Але це - песимістичний сценарій".
"Я не буду "вичавлювати" з Ради земельну реформу. Не буду цього робити, але прошу взяти хоча б усно, в розумі, хоча б у серці політичне рішення на її користь. Земельний ринок і приватизація - це два надійних способи швидко залучити в Україну гідний обсяг інвестицій".
"В листопаді виповниться два роки, як ми не купуємо газ у Росії. Епоха газового шантажу - безповоротно в минулому!".
"Закликаю, як ви, мабуть, чекали, внести і узгодити, нарешті, зміни в Конституцію, які скасовують депутатську недоторканність. Щоб полегшити вам прийняття рішення, щоб у вас не було відчуття, що воно якимось чином спрямоване проти вас, я маю дуже просте пропозицію: давайте приймемо це рішення з введенням його в дію з 1 січня 2020 року для депутатів уже нової Верховної Ради".
"Під виглядом стратегічних командно-штабних навчань (російсько-білоруських навчань "Захід-2017", - ред.) не виключається створення нових ударних угрупувань російських військ для вторгнення на територію України. Сім тисяч платформ з солдатами і технікою наближаються до нашої кордоні. І, на жаль, немає жодних гарантій, що після завершення маневрів все це повернеться з Білорусі додому в Росію".
"Введення санкцій проти компаній, які адмініструють російські пошукові системи та соціальні мережі спочатку піддавалося критиці. Але є результат. Російські пропагандистські сайти випали зі списку найбільш відвідуваних веб-ресурсів в Україні. Російські мережі були і залишаються інструментами спецоперацій російських спецслужб в неоголошеній війні проти України. Ми будемо уважно стежити і далі скорочувати їх присутність".
"Панічні прогнози щодо нової влади в США не збулися. Теоретичні розмови про можливість надання Україні оборонного зброї Сполученими Штатами Америки нарешті перейшли в практичну площину переговорів. Але ми повинні виводити українське озброєння на рівень XXI століття, тому що зараз ми воюємо зброєю ХХ століття"
"Ми виступаємо за розгортання повноцінної миротворчої місії ООН на Донбасі. Вона повинна бути розміщена на всій тимчасово окупованій території. Метою місії повинна бути не консервація російської окупації, не легалізація російської військової присутності, а забезпечення стабільного миру в окремих районах Донецької і Луганської областей і повне відновлення територіальної цілісності нашої держави. Місія повинна виключати можливість участі в ній представників країни-агресора або сторін конфлікту. Погоджень з російськими бойовиками формату участі в майбутній місії ООН бути не може".
"Завершується робота над законопроектом про особливості державної політики щодо відновлення державного сувернитета на території Донецької і Луганської областей. Найближчим часом він буде оприлюднений і винесений на обговорення в Україні і серед наших партнерів".
"Україна змусить Росію добровільно відмовитися від анексованого Криму. Необхідно зробити півострів непідйомною ношею для Москви. Як злочинець іноді викидає вкрадене, коли воно починає припікати його, так і Росія може відмовитися від Криму, коли він почне її припікати".
"Нагальним є питання створення спеціального антикорупційного судового органу. Цей орган повинен бути сформований на конкурсній основі з суддів з бездоганною репутацією. Він повинен бути залежним тільки від закону, але вільним від сторонніх впливів, вашого, шановні народні депутати, політичних партій, правоохоронних органів, прогресивної громадськості".
"Моя позиція незмінна - все (вибори, - ред.) має відбутися у визначений Конституцією термін. Прошу, шановні народні депутати, протягом найближчих тижнів, можливо, навіть днів, завершити консультації та подати мені пропозиції щодо кандидатур нових членів Центральної виборчої комісії".
"У першому півріччі 2017 року цей експорт зріс на 23%, частка ЄС у зовнішній торгівлі України нарешті досягла 40%. Хочу нагадати, що у 2012 році ця частка становила 30%, а в 2009 році ця частка становила 25%. Це свідчить про початок інтеграції української економіки до ринку ЄС та про кардинальну зміну українських геополітичних і цивілізаційних координат".
"Я особисто написав листа до Варфоломія Першого (патріарх Константинопольський, - ред.). Нехай же нас почує і керівництво вселенської патріархії. Хочу звернути увагу його святості на серйозність наших намірів, і на проблему, яка існує з 1991 року. Україна має право на помісну церкву. Ми повинні це право захистити".