S&P підвищило рейтинг Греції і встановило за ним "стабільний" прогноз
Міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's (S&P) підвищило кредитний рейтинг Греції з рівня SD (вибірковий дефолт) до CCC і встановило за нього "стабільний" прогноз. Рейтингова дія скоєно у зв'язку із завершенням програми обміну державних облігацій, йдеться в повідомленні агентства.
Агентство відзначає, що програма обміну зняла з Афін питання фінансування в короткостроковій перспективі, але борговий тягар все ще залишається серйозною проблемою для держави. Для того, щоб стабілізувати обстановку в держфінансах, Греція проводить програму бюджетної консолідації (заходів бюджетно-податкового оздоровлення) в рамках угоди з "трійкою" міжнародних кредиторів (Євросоюз, Міжнародний валютний фонд, Європейський центральний банк) і при їх фінансовій підтримці. Крім програми скорочення дефіциту бюджету Афіни зробили програму обміну держоблігацій за участю приватного сектора, щоб знизити загальне боргове навантаження, говориться в прес-релізі S&P.
Проведена грецьким урядом програма фіскальної консолідації передбачає підвищення податків і підвищення ефективності їх збору, також широкомасштабну програму приватизації при скороченні державних витрат.
Присвоєний рейтинг Греції ССС пов'язаний зі скороченням держборгу і зниженням вартості обслуговування боргу за підсумками програми обміну держоблігацій, а також із збільшеним середнім терміном обігу держоблігацій країни. Крім того, рейтинг на рівні ССС відображає позицію агентства з приводу факторів ризику для грецької кредитоспроможності. Так, серед факторів ризику аналітики виділяють невизначені перспективи економічного зростання: слідом за скороченням ВВП в реальному вираженні на 6,9% в 2011 р. агентство очікує, що рецесія в грецькій економіці продовжиться в 2012 р., а ВВП скоротиться на 5%.
Також виділені політичні чинники, зокрема, розбіжності щодо вкрай непопулярних серед населення заходів жорсткої економії. На грецьку кредитоспроможність впливає і великий дефіцит поточного рахунку платіжного балансу країни: співвідношення дефіциту поточного рахунку платіжного балансу до ВВП знизилося лише незначно в 2011 р. - до 9,8% ВВП після досягнення в 2008 р. рекордного значення в 14,9% ВВП, що пов'язано зі структурною слабкістю грецької економіки. В 2012 р. дефіцит поточного рахунку платіжного балансу країни покривався за рахунок фінансових вливань Євросоюзу, відзначили в агентстві.
Високе боргове навантаження, незважаючи на програму обміну, що дозволило збільшити середній термін обігу грецьких бондів і знизити вартість обслуговування боргу, також є фактором ризику. S&P очікує, що держборг Греції буде перебувати в діапазоні 160-170% ВВП в 2012-2015 рр. залежно від виконання Афінами пунктів узгодженої з "трійкою" бюджетної програми консолідації. Досягнення цільових показників по скороченню дефіциту бюджету буде залежати від темпів зростання грецької економіки і здатності країни залучити кошти від програми приватизації.
Нагадаємо, перший і ключовий етап обміну боргових зобов'язань Греції був завершений 12 березня 2012 р. В результаті обміну паперів загальним номіналом 177 млрд євро заборгованість Греції перед приватним сектором була скорочена приблизно на 95 млрд євро. Ця угода визнана найбільшою в історії реструктуризацією суверенного боргу.
На кожні 100 євро старих паперів інвестори отримали нові облігації номіналом 31,5 євро (представлені 20 серіями з погашенням між 2023 р. і 2042 р.) плюс дворічні папери Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) номіналом 15 євро (таким чином, реалізовано скорочення основного боргу на 53,5%). Фактичні втрати інвесторів при обміні склали близько 74%, виходячи з так званої чистої приведеної вартості (NPV). Термін обігу нових паперів становить від 11 до 30 років, середньозважена ставка купона - 3,65% (ставка буде наростати з первинних 2% до 4,3%). В якості додаткового стимулу до обміну приватні інвестори отримали спеціальні цінні папери, виплати за якими залежать від майбутніх темпів зростання грецького ВВП.
Обмін держоблігацій Греції, що належать приватному сектору, був невід'ємною складовою другої програми фінансування Греції обсягом 130 млрд євро з боку міжнародних кредиторів. У разі провалу операції з приватними кредиторами Греція не змогла б отримати нові міжнародні кредити, що означало б неминучий дефолт.
Нещодавно глава департаменту суверенних рейтингів Standard&Poor's Моріц Креймер заявив, що Греції може знадобитися нова реструктуризація державного боргу. "Ми привласнили новим грецьким облігаціям, які інвестори отримали в ході обміну, рейтинг "потрійне C". Це, звичайно, дуже низький рейтинг, що означає, що країні може знадобитися нова реструктуризація. Імовірність цієї події досить велика, але, правда, ми не думаємо, що вона відбудеться в найближчі 12 місяців. Тиск боргу на економіку Греції все ще дуже великий... Зараз вже основна частка грецького боргу зосереджена в офіційних кредиторів, так що будь-яка майбутня реструктуризація неминуче торкнеться саме їх, можливо, навіть ЄЦБ. Але я думаю, що МВФ все-таки залишиться за рамками реструктуризації", - зазначив Креймер.
Про те, що Греції в майбутньому знадобиться ще одна реструктуризація держборгу - цього разу в державному секторі, заявив і старший економіст ING Карстен Бржескі.
Раніше уряд Греції виділив 18 млрд євро на рекапіталізацію банків. Кошти надійдуть з Грецького фонду фінансової стабільності. Фінансова допомога буде надана чотирьом великим грецьким банкам - National Bank, Alpha, Eurobank і Piraeus. "Кабінет міністрів схвалив виділення коштів Грецького фонду фінансової стабільності у вигляді бондів Європейського фонду фінансової стабільності нужденним банкам для підвищення їх запасу ліквідності", - заявив представник уряду. Конкретні деталі надання допомоги будуть обговорюватися на майбутніх засіданнях Кабінету міністрів, додав він. Допомога банкам є тимчасовим заходом, оскільки 6 травня 2012 р. в Греції пройдуть парламентські вибори і подальша допомога фінансовому сектору країни буде обговорюватися новим урядом з представниками ЄС і МВФ. За оцінкою МВФ, грецькі банки потребують 50 млрд євро.
В березні ц. р. міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings підвищило довгостроковий суверенний кредитний рейтинг Греції з рівня RD (обмежений дефолт) до B-, прогноз - "стабільний". Агентство вважає, що істотний ризик дефолту зберігається у зв'язку з надзвичайно високим рівнем заборгованості після операції з приватними кредиторами. Fitch стало першим міжнародним рейтинговим агентством, яке підвищило суверенний кредитний рейтинг Греції після вдалого завершення переговорів Афін з приватними кредиторам 10 березня щодо реструктуризації заборгованості. Крім того, це перше підвищення рейтингу після початку в країні боргової кризи в кінці 2009 р. і перше підвищення агентством Fitch рейтингу Грецької Республіки з 2003 р.
При цьому міжнародне рейтингове агентство Moody's в березні 2012 р. повідомляло, що кредитний рейтинг Греції в даний момент залишається на рівні С - найбільш низькому з можливих.
В 2009 р. Греція опинилася перед обличчям найбільшої фінансової кризи через надзвичайно високі борги Афін перед урядами інших країн. Була загроза виходу країни з єврозони. У травні 2010 р. МВФ і Євросоюзу виділили грецькій владі кредитну лінію в розмірі 110 млрд євро. У липні 2011 р. на екстреному саміті єврозони було прийнято рішення про надання Греції другого пакета фінансової допомоги понад діючої програми.
Основною умовою для виділення Греції другого пакету фінансової допомоги, про яку домовлялися міністри країн єврозони, є досягнення в 2012 р. обсягу боргу, що не перевищує 121% ВВП. Обсяг кредитного траншу складе 130 млрд євро.
Натомість керівництво Греції зобов'язалося здійснити низку заходів, спрямованих на різке скорочення бюджетних витрат: зменшити зарплати, підвищити пенсійний вік, скоротити робочі місця, а також провести широку програму приватизації. Ці заходи дуже непопулярні в грецькому суспільстві.
Раніше приватні кредитори і інвестори висловили готовність списати Греції до 53,5% заборгованості по облігаціях в процесі реструктуризації боргу. Це дозволить країні зменшити боргове навантаження, що оцінюється в 350 млрд євро, приблизно на 100 млрд євро. Однак до початку 2012 р. Афіни і приватні кредитори не могли погодити ключові параметри нових паперів, а саме термін їх дії і купонну прибутковість, від яких залежав масштаб втрат інвесторів в результаті реструктуризації.
З 2009 р. в країні не припиняються масові страйки та інші акції протесту проти скорочення бюджетних витрат.