Росія ввела тотальну заборону на польоти українських авіакомпаній
Як і очікувалося, Російська Федерація, у відповідь на санкції проти своїх авіакомпаній, ввела аналогічні заходи стосовно українських перевізників. Мало того, В РФ пішли далі - під заборону потрапили всі без винятку авіакомпанії, що літають в Росію з України.
Цілком і повністю
Сьогодні, 29 вересня, став відомий повний список українських авіакомпаній, для яких Росія ввела заборону на польоти у свої аеропорти. Як повідомив представник Федерального агентства повітряного транспорту (Росавіації), в нього потрапили п'ять авіакомпаній. Три з них - "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), "Дніпроавіа" і "Мотор-Січ" - виконують польоти в даний момент. Крім того, під санкції потрапили Wizz Air Ukraine, що вже пішла з ринку, а також авіакомпанія YanAir, яка тільки планувала літати за маршрутом Київ-Москва з кінця жовтня.
"Росавіація повідомила українські авіакомпанії про введення заборони на польоти до Російської Федераціі з 25 жовтня 2015 р. 29 вересня 2015 р.", - повідомив співрозмовник РБК-Україна в Росавіації.
За його словами, при цьому відомство керувався дорученням Міністерства транспорту Росії і положеннями угоди про повітряне сполучення між Росією та Україною. Представник Росавіації також уточнив, що заборона буде діяти до тих пір, поки рішення української влади щодо російських авіакомпаній не буде скасовано.
За даними Росавіації, повітряне сполучення Росії і України здійснюється за кількома напрямками: з Москви, Санкт-Петербурга і Сургута польоти в Київ, Одесу і Львів виконують п'ять російських авіакомпаній: "Аерофлот - російські авіалінії", "Трансаеро", "Сибір", "ЮТейр" і "Росія".
З української сторони з Києва, Одеси, Запоріжжя і Дніпропетровська в Москву, Санкт-Петербург і Калінінград виконують польоти "Дніпроавіа", "Мотор Січ" і МАУ. Пасажиропотік між Україною і Росією за січень-серпень 2015 р. склав близько 800 тис. чоловік.
Можливі виключення
Заборона на польоти українських авіакомпаній стала наслідком санкцій, що Україна наклала на приблизно 20 російських перевізників за польоти у аннексований Крим.
При цьому наша країна зробила виключення для російського "ЮТейра", оскільки він не виконує польоти в Крим. Після взаємного обмеження польотів цей перевізник залишиться єдиною авіакомпанією, яка буде літати між Україною і Росією.
Ця інформація підтверджується в числі іншого і тим, що на сайті "ЮТейра" є в наявності квитки на рейси, що здійснюються після введення заборони. Наприклад, квиток на рейс Київ-Москва з вильотом 25 жовтня і поверненням назад через тиждень коштує за промо-тарифом 181 дол.
Крім того, існує ймовірність, що на напрямок Київ-Москва з української сторони спробує вийти ще одна авіакомпанія - Atlasjet Ukraine. Партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який представляє інтереси авіакомпанії Atlasjet Ukraine, повідомив РБК-Україна, що Atlasjet Ukraine раніше отримала дозвіл на польоти у напрямку Київ-Москва від Державної авіаційної служби України.
При цьому, за його словами, ще не встигла узгодити з нею розклад польотів, а також отримати акредитацію в Росавіації і узгодити слоти в одному з московських аеропортів, оскільки планувала старт польотів по цьому маршруту на 2016 р.
"Якщо Atlasjet Ukraine не буде в заборонних списках Росавіації, то, можливо, компанія спробує почати польоти в РФ раніше запланованого, в 2015 р. Все ж повне припинення авіасполучення, притому, що з обох сторін є авіакомпанії, які нічого не порушували, - це неправильно", - зазначив Андрій Гук.
Наслідки для всіх сумні
Українські авіакомпанії вже почали отримувати офіційні попередження про заборону польотів до РФ. Приміром, його вже отримала МАУ, повідомила корпоративний прес-секретар компанії Євгенія Сацька.
У той же час, як повідомив РБК-Україна генеральний директор YanAir Ярослав Агафонов, в разі отримання заборони, авіакомпанія буде змушена згорнути продаж квитків.
"Ми виконали велику роботу. Відкрити авіалінію - це величезна праця. Тим більше у випадку такого ємного ринку як російський", - поскаржився він на те, що тепер всі зусилля підуть нанівець.
"Думаю, що ми можемо застрягти в такому стані заборони надовго", - зазначив у свою чергу виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.
На його думку, українським авіакомпаніям тепер потрібно думати, як міняти свою діяльність за нових обставин. Їм необхідно прогнозувати, яким чином будуть намагатися летіти пасажири між Україною і Росією.
"Мабуть, найзручніше через Мінськ і Ригу. Можливо, тому українським авіакомпаніям варто збільшити частоту рейсів з Києва у ці міста, а з Одеси відкрити туди прямі рейси", - припустив Анатолій Мазуренко.
У той же час колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава вважає, що від взаємної заборони на польоти програють, в першу чергу, українські пасажири.
"Вони не тільки втратять можливість літати в міста Росії, але і не зможуть літати по світу літаками "Аерофлоту", який, наприклад, має один з наймолодших флотів у світі", - зазначив він, додавши, що зниження конкуренції призведе до зростання цін на авіаперельоти з України.
Разом з тим Олександр Кава вважає, що в абсолютних цифрах втрати російських авіакомпаній будуть більше, ніж українських, оскільки вони були більш активні на ринку сполучення Україна - Росія.
"Однак частка в доході від цього напрямку в українських авіакомпаній в рази більше, ніж у російських. Наприклад, у сполученні Україна-Росія було задіяно 2 з 31 літака МАУ, а у Аерофлоту це - 3 з 165 літаків", - зазначив він.
Втім, є від взаємного обмеження і плюси. Як пояснив генеральний директор компанії "Amadeus Україна і Молдова" (IT провайдер для індустрії туризму і подорожей) Олексій Муровцев, основний потік пасажирів російських авіаліній "Аерофлот", "Трансаеро" і S7, який летів з України, - це транзитні пасажири, які прямували в країни Америки, Азії і далекого зарубіжжя.
"Вважаю, що в короткі терміни відбудеться перерозподіл транзитних потоків на рейси інших авіакомпаній, в тому числі, і на рейси українських перевізників", - зазначив він.
Анатолій Мазуренко також запропонував керівництву Міністерства інфраструктури та Державіаслужби звернутися до авіакомпаній з проханням надати свої пропозиції щодо подальшої стратегії в ситуації, що склалася.
"Керівництву країни необхідно приділити максимум уваги підписаннюдоговору про вільне небл з Євросоюзом, адже українським авіакомпаніям необхідно відкривати нові ринки, якщо для них закриваються старі. Треба призивати й до совісті ЄС, адже саме через асоціацію з ним вся ця війна почалася. Тому ЄС повинен відчувати відповідальність перед українськими авіакомпаніями і відкрити свій ринок для наших підприємств", - зазначив він, ще раз наголосивши, що керівництву країни необхідно інтенсивно допомагати українським авіакомпаніям в обставинах, що склалися.