Вже в наступному році українці можуть отримати можливість їздити по нормальних дорогами. Для цього народні депутати ініціюють створення спеціалізованого Державного дорожнього фонду. Він буде наповнюватися за рахунок акцизів на нафтопродукти і ввізного мита. Всього на будівництво та ремонт доріг планується зібрати 35 млрд грн. Втім, надії на рівні дороги може зруйнувати Міністерство фінансів, яке виступає проти цієї ініціативи.
Вже в наступному році українці можуть отримати можливість їздити по нормальних дорогами. Для цього народні депутати ініціюють створення спеціалізованого Державного дорожнього фонду. Він буде наповнюватися за рахунок акцизів на нафтопродукти і ввізного мита. Всього на будівництво та ремонт доріг планується зібрати 35 млрд грн. Втім, надії на рівні дороги може зруйнувати Міністерство фінансів, яке виступає проти цієї ініціативи.
Минулого тижня комітет Верховної Ради з питань транспорту одноголосно рекомендував парламенту прийняти в першому читанні законопроект про створення Державного дорожнього фонду в рамках спеціального фонду держбюджету.
Відповідний документ сім народних депутатів подали в кінці квітня. Нардепи планують наповнити дорожній фонд за рахунок акцизного податку з вироблених в Україні та імпортованих нафтопродуктів і автомобілів, а також ввізного мита на цю продукцію.
Кошти з дорожнього фонду, розпорядником якого стане Мінінфраструктури, будуть виділятися "Укравтодору" і місцевій владі виключно на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування. Передбачається, що закон вступить в силу з 1 січня 2016 р.
У пояснювальній записці до законопроекту народні депутати стверджують, що зараз витрати на дорожнє господарство фінансуються із загального фонду держбюджету. У результаті виділення коштів на ці потреби відбувається за залишковим принципом.
Автори документа відзначають, що рівень фінансування дорожніх робіт за останні 10 років склав 14-34% від науково обґрунтованої мінімально необхідної потреби. Через це дороги в Україні поступово приходять в занепад. По міцності і рівності існуючі дороги не відповідають сучасним технічним вимогам на 40-50% від загальної протяжності.
При цьому в 2015 р. на фінансування "Укравтодору" виділили 22 млрд грн, з яких 19 млрд грн піде на виплати по кредитах, і лише трохи більше 3 млрд грн - безпосередньо на дороги.
Депутати вважають, що виділення джерел фінансування будівництва та модернізації доріг в окремий фонд допоможе забезпечити стабільне фінансування дорожнього господарства та дозволить запобігти перенаправленню "дорожніх" коштів на інші цілі.
Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава зазначив, що ідея створення Державного дорожнього фонду обговорюється вже кілька років, починаючи з часів, коли Міністерством інфраструктури керували Борис Колесніков та Володимир Козак. Сам він, за його словами, підтримує ідею створення такого фонду.
"Зараз частина грошей, які отримує держбюджет від акцизу на паливо, не йде на автомобільні дороги, а використовується казначейством для покриття поточного дефіциту держбюджету", - заявив Кава.
На його думку, без створення Державного дорожнього фонду збільшити фінансування автомобільних доріг не вдасться.
"Якщо цього не зробити, то обсяг ремонту та утримання доріг буде як і раніше невеликий, в результаті їх якість буде погіршуватися", - пояснив екс-заступник міністра.
Разом з тим Олександр Кава зазначив, що зараз близько 2-2,5 млрд грн на рік акцизу з палива платить "Укрзалізниця", яка заправляє їм свої тепловози. Логічно було б передбачити, що ці кошти повинні будуть йти з фонду не на автомобільні дороги, а на будівництво і модернізацію залізничних шляхів.
Для прийняття законопроекту мало підтримки одного профільного комітету парламенту. Зокрема, як розповів нардеп від "Блоку Петра Порошенко" Андрій Вадатурський, на цьому тижні його повинен обговорити бюджетний комітет. Незважаючи на те, що серед авторів законопроекту три члена комітету, обговорення ініціативи, швидше за все, буде складним.
Наприклад, в коментарі РБК-Україна голова бюджетного комітету Андрій Павелко (БПП) повідомив, що він підтримує ухвалення документа. Однак поки що не готовий підтримати створення фонду заступник голови бюджетного комітету Віктор Кривенко ("Самопоміч"). Він пояснив свою позицію тим, що цей законопроект не є першочерговим напрямом інвестування державних ресурсів. На думку Кривенко, необхідно будувати інфраструктуру до індустріальних парків, будувати дороги, які йдуть до портів, виробничих майданчиків, а не просто ремонтувати дороги по всій Україні.
За словами Вадатурського, проти прийняття законопроекту виступає і Міністерство фінансів.
"Це зрозуміло чому. Вони втрачають контроль над досить великим грошовим потоком. Мова йде про мільярди гривень", - зазначив він.
Олександр Кава також вважає, що Мінфін буде виступати однозначно проти цього законопроекту.
"Але його приймає не Мінфін, а Верховна Рада. Якщо парламент його прийме, то Мінфін нікуди не дінеться і буде змушений виконувати закон", - нагадав він.
Отримати офіційний коментар у Мінфіні з приводу даного законопроекту не вдалося. Разом з тим джерело у відомстві підтвердило слова нардепа про намір "провалити" законопроект, оскільки Міжнародний валютний фонд (МВФ) виступає проти створення спеціалізованих фондів в Україні.
"Зараз вимогами МВФ українські чиновники намагаються прикрити все що завгодно. МВФ не виступає проти спеціалізованих фондів, створення фонду не йде врозріз з підходами МВФ", - обурився Кава.
На думку екс-міністра, жодних складнощів з проходженням законопроекту через парламент не буде. Разом з тим Кривенко "не відчуває", що законопроект отримає підтримку сесійної зали.
"У нас з Мінфіном зараз йдуть дискусії, на мою думку, по більш актуальним напрямом, зокрема, про необхідність збільшення витрат на війну", - пояснив депутат.
Втім, один з авторів законопроекту Олег Медуниця ("Народний фронт") підкреслив, що співавторами документа є представники всіх фракцій.
"От ми і хочемо переконати спочатку своїх колег у фракціях, а потім в комітетах і в Раді в цілому", - зазначив він.
В якості одного з аргументів до прийняття законопроекту Вадатурський навів факт функціонування аналогічних фондів в Європі. Приміром, за його словами, в Польщі такий фонд був створений в 2004 р. і зараз при ставці акцизу 600 євро за тонну пального в країні збирають 8 млрд євро в рік.
Автор законопроекту вважає, що оскільки в Польщі та Україні використовують приблизно однакові обсяги палива, то Україна зі своєю ставкою в 200 євро за тонну може збирати в три-чотири рази більше коштів до фонду, ніж отримує зараз. За розрахунками директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Романа Хміля, у 2016 р. збір коштів в дорожній фонд може скласти 35 млрд грн.
Разом з тим і Україні, і навіть Польщі є куди рости. Андрій Вадатурський зазначив, що такий самий фонд створила і Німеччина у 2005 р., і зараз в нього поступає 50 млрд. євро на рік за ставкою акцизу 882 євро за тонну.