У середині вересня під час пожежі в одеському таборі "Вікторія" загинуло троє дітей. Протипожежна сигналізація не виконала свою функцію, так як керівництво відмовилося від послуг обслуговуючої компанії. Очевидно, це і стало однією з причин трагедії. Як відзначають в ДСНС, в половині таборів, які перевірили в цьому році, немає сигналізації. Ще третина установ обладнані системою оповіщення, але вона не працює. У той же час, на думку експертів, невтішна ситуація в таборах складається через мораторій на перевірки органів держконтролю. Щоб перевірити, наскільки оздоровчі заклади готові до надзвичайних ситуацій, РБК-Україна вирушило в київський табір "Хвиля".
Як повідомляють у Державній службі з надзвичайних ситуацій, в 2017 році 332 дитячих таборах пройшли перевірки. Мова йде про установи державної і комунальної власності. В ході цих перевірок установам запропонували провести близько 5 тис. різних заходів щодо поліпшення пожежної безпеки. Виявилося, що в половині установ немає протипожежної сигналізації. У п'ятій частині таборів сигналізації є, але не обслуговуються спеціалізованими організаціями, як це повинно бути. Ще у 45-ти установах системи оповіщення є, але вона не працює. Таку інформацію вдалося отримати під час літнього оздоровчого сезону.
Територіальні органи ДСНС відвідали табори разом з комісіями при міських та обласних державних адміністраціях. У той же час, до 2017 року, коли ввели мораторій на перевірки, вони проходили двічі на рік – планово та позапланово. У відповідь на запит РБК-Україна, в ДСНС повідомили, що в 2016 році в дитячих таборах сталося три пожежі.
У ДСНС відзначають, що в невисоких корпусах (до 26,5 метрів) повинна бути сигналізація з димовою або комбінованою системою оповіщення. Якщо будівлі табору вище, там повинна бути сигналізація з адресними компонентами, щоб легше було знайти осередок загоряння. Крім того, на території повинні знаходитися первинні засоби пожежогасіння. Це вогнегасники, ящики з піском, пожежні відра, бочки з водою, совкові лопати, покривала з вогнетривкого теплоізоляційного матеріалу для локалізації невеликих ділянок вогню.
Щоб перевірити, як ідуть справи з пожежною безпекою в таборах столиці, РБК-Україна вирушило в санаторій-профілакторій "Хвиля". Цей оздоровчий заклад належить "Київводоканалу", а в літній час тут організовують дитячий табір.
"Хвиля" знаходиться в Деснянському районі і оточена хвойним лісом. Проїжджаючи повз нескінченні сосни, стає зрозуміло - щоб рятувальники дісталися до табору звивистими дорогами, знадобиться певний час.
"Хвиля" – велика триповерхова будівля з цегли. Маленьких корпусів, як в інших таборах, тут немає. Відремонтований фасад, санаторій виглядає доглянутим. Всередині нас зустрів директор Анатолій Семенов. Він повідомив, що табір розрахований на 250 дітей. Загальна площа будівлі -11 тис. квадратних метрів, а вся територія займає п'ять гектарів. За словами Семенова, після трагедії в Одесі, він вирішив провести в "Хвилі" позапланові навчання з пожежної безпеки. Заняття відбулося 20 вересня, а провела його громадська організація "Українська служба порятунку". Активісти провели навчання, нагадали персоналу, як поводитися під час пожежі і перевірили сигналізацію.
Семенов повідомив, що в табір приїхали представники компанії "Центр Електробезпеки", яка обслуговує протипожежну систему сигналізації "Хвилі". Крім того, фірма консультує табір і з інших питань пожежної безпеки. "Центр" співпрацює з табором близько п'яти років, і вони вирішили показати журналістам, як працює сигналізація.
- Вся будівля захищена протипожежними датчиками. У нас над головою теж є такий датчик, - повідомив заступник директора "Центру Електробезпеки" Володимир Антонюк, вказуючи на стелю. Він зазначив, що всі датчики передають інформацію на пульт автоматичної сигналізації. Цей прилад знаходився недалеко від вхідних дверей, за вахтою, де цілодобово чергує охорона.
Антонюк зазначив, що на пульті є декілька лампочок і кожна відповідає за певну зону. Наприклад, якщо червоним загоряється лампочка № 10, значить щось загорілося на другому поверсі. А точніше в одній з кімнат - з 25-ї по 33-ю. Лампочка № 11 відповідає за коридор другого поверху. Така система значно спрощує пошуки загоряння. Охоронцю не доведеться бігати по всьому будинку. Потрібно перевірити тільки той сектор, де спрацював датчик. Буває, що сигналізація спрацьовує через помилку. Тоді після огляду приміщення, охоронець повинен повернутися до пульта і вимкнути сповіщення. Після цього можна буде зробити заявку на ремонт в обслуговуючій фірмі. Якщо ж і справді щось загорілося, то охоронець подзвонить пожежникам. Антонюк додав, що сигналізація може працювати, навіть коли відключають світло. Акумулятор розрахований на 12 годин.
Як розповів начальник технічного отелення "Центру Електробезпеки" Сергій, компанія регулярно проводить різні перевірки сигналізації.
- Кожен місяць ми робимо візуальний огляд сигналізаційної системи. Крім цього проводимо аварійні огляди. Коли відбувається помилкове спрацювання - це означає, що датчик прийшов в непридатність. Раз на півроку перевіряємо справність акумулятора і роботу по всьому шлейфах. Раз в рік індикатори чистять від пилу і перевіряють кожен датчик, - розповів він.
- Кожен місяць ми робимо записи про виконану роботу в об'єктний журнал, - додав Антонюк і показав папку з записами.
- Тут видно, що щомісяця проводяться регламентні роботи, є аварійні виїзди. Там фіксується, коли міняли датчики, - продовжив Сергій.
- В літній час іноді і діти бавляться, тому може помилково спрацьовувати сигналізація, - пояснив директор табору.
Скільки коштує щомісячне обслуговування пожежної сигналізації табору, Антонюк коментувати не став.
- Це комерційна інформація, яка до пожежної безпеки не має ніякого відношення, - зазначив він.
Антонюк вирішив показати кореспонденту РБК-Україна, як працює сигналізація. Спочатку він вказав на дві прямокутних лампочки з написом "вихід", які перебували в холі над вхідними дверима. Він уточнив, що вони не тільки світяться при пожежі, але також мають функцію звукового оповіщення. І запропонував запустити сирену.
- Закурити, чи що, - пожартував директор.
Антонюк пояснив, що кожен датчик може працювати і в тестовому режимі. На цих словах співробітники "Центру Електробезпеки" смикнули ручник, загорілася лампочка, і пролунав пронизливий звук сирени.
- Принцип дії такий же, як якщо б спрацював датчик, - пояснив Антонюк.
Щоб показати, як працює сигналізація в інших приміщеннях, директор табору запропонував піднятися на другий поверх, в одну із спалень, де стояли двоярусні дитячі ліжка. На стелі було два датчика. В один з них ткнули зубочисткою, і знову заграла сирена. Так спрацював оптичний датчик, що реагує на рухи поблизу. Точно так само він спрацює, якщо до стелі підніметься дим.
На питання про те, чи вистачає водних резервів для гасіння пожеж, директор запропонував пройти у двір і подивитися на водний резервуар. На вулицю ми вийшли через чорний хід, призначений для евакуації. Він, до речі, був закритий на ключ.
- Він закритий тільки зараз. У літній час, коли у нас відпочивають діти, ці двері постійно відкриті, - запевнив Семенов.
Резервуар представляв собою пагорб, що поріс травою, близько п'яти метрів у висоту. На узвишші знаходиться металевий люк. Щоб відкрити його, головний інженер табору побіг за пристосуванням, схожим на лом. Там справді була вода: щоб її набрати, можна скористатися металевою драбиною, що йде вниз. Близько 500 кубів води призначені для внутрішнього використання. Найближчі пожежні частини знаходяться в Броварах, селі Зазим'я, і на ТЕЦ №6. Антонюк уточнив, що рятувальникам знадобиться час, щоб доїхати до табору. Але співробітники табору можуть самі почати гасити пожежу.
- Тут за шість хвилин вже може все загорітися. Але за допомогою пожежних рукавів та води з резервуара охоронці самі зможуть гасити полум'я, - підкреслив він.
Крім того, на території табору є гідрант. Звідти зможуть набирати воду для пожежних машин, коли запаси ДСНС-ників будуть закінчуватися. Проте наочно показати гідрант не було можливості, так як поряд з ним продірявилася труба. На цьому місці стояла машина "Київводоканалу" і велися ремонтні роботи.
Ми повернулися в будинок, щоб оглянути протипожежний інвентар. Для початку підійшли до щитка з пожежним рукавом. Як розповіли співробітники табору, він закритий на ключ від дітей. Але в екстрених випадках можна просто вибити дверцята. Антонюк зазначив, що пожежний кран повністю укомплектований. Щоб показати, що він в робочому стані, розкрутив його. Він був досить довгим – 25 метрів. Таким, за словами Антонюка, можна загасити мало не весь поверх. Як зазначили співробітники "Центру Електробезпеки", у "Хвилі" пожежних рукавів близько 50-ти. Виявилося, що вони дійсно є на кожному кроці. Але було помітно, що їх встановили зовсім недавно. Навколо рукава було багато пилу, а сам він контрастував з обстановкою - дуже білий і новий. Можливо, ці рукави вирішили встановити після трагедії в Одесі.
Старі вогнегасники
На прохання кореспондента показати вогнегасники, знову пройшли в хол. На підлозі під щитком з пожежним рукавом стояло п'ять вогнегасників.
- Термін придатності у них - 10 років, але їхній вміст потрібно перезаправляти раз на рік, - сказав головний інженер табору, взявши в руки вогнегасник.
Начальник технічного отелення "Центру Електробезпеки" почав розглядати маркування на вогнегаснику. Він вказав пальцем:
– Ось остання наклейка, швидше за все. Технічне обслуговування проводилося в 2013 році в одинадцятому місці. Це показує, що наступний техогляд повинен був проводитися в 2014 році в дванадцятому місяці.
Але очевидно, що цей вогнегасник не був на техогляді в позаминулому році.
- Може бути, це вогнегасник на списання, - відразу почав виправдовуватися співробітник фірми.
Головний інженер підхопив:
- Так, це на списання. Ми будемо закуповувати 25 вогнегасників.
Директор зазначив, що інші вогнегасники висять на протипожежних щитках. Але інженер поправив його - вогнегасники познімали з щитків, так як вони були старі. Тоді директор сказав, що дійсно інші вогнегасники зняли. За його версією, їх недавно відправили на перезарядку.
- Тобто зараз на весь будинок є тільки п'ять вогнегасників? – перепитав кореспондент.
- Так, позносили всі інші, - уточнив директор.
Семенов не зміг відповісти, яке підприємство займається перезарядженням вогнегасників табору. Він пояснив, що цими питаннями займається адміністративно-господарський відділ "Київводоканалу". Табір віддає їм інвентар, а підприємство вже проводить тендери та укладає договори з обслуговуючими компаніями.
У той же час, у "Київводоканалі" у відповідь на запит РБК-Україна повідомили, що в "Хвилі" зараз знаходиться 25 вогнегасників і всі вони в робочому стані. Крім того, в жовтні планують закупити ще 40. Фірма яка займається перезарядженням вогнегасників для табору, у "Київводоканалі" теж не повідомили.
Вже на виході кореспондент вирішив поспілкуватися з охоронцями, які сиділи в холі на вахті. Вони відразу збентежилися, але запевнили, що знають, як діяти у випадку пожежі.
- В першу чергу викличемо пожежників, а в цей час будемо самі ліквідувати підручними засобами, - розповів один з них. Другий у цей час напружено мовчав.
- Якими саме засобами? – уточнив кореспондент.
- Ну от, рукави пожежні скрізь висять, будемо гасити! – відповів більш балакучий охоронець.
Як відзначають колишні співробітники таборів, порушення пожежної безпеки багато в чому спровоковані мораторієм на перевірки. Як розповів РБК-Україна колишній директор табору "Електронік" (Рівненська область) Руслан Демуров, раніше "пожежні" перевірки в таборах проходили щомісяця. "Я був директором з 1988-го по 2005-й роки. Влітку перевірки проходили кожен місяць, а то й частіше. За недотримання норм була дуже велика відповідальність, тому в таборах дуже серйозно ставилися до пожежної безпеки", - підкреслив він. За словами Демурова, незважаючи на те, що обслуговування сигналізації коштувало недешево, доводилося регулярно ремонтувати окремі ділянки. "Іноді діти бавилися і зривали датчики в окремих кімнатах. Тоді доводилося звертатися до обслуговуючого підприємства і відновлювати. Іноді просто зношуються", - зазначив він.
Наталя, яка близько 10-ти років працювала старшою вожатою одного з таборів міста Святогірська, розповіла, що головне завдання персоналу – евакуювати дітей, а не гасити пожежу. "Пожежна безпека була на мені, і звичайно, я знала, де знаходиться кожен щиток, регулярно проводила інструктажі для інших співробітників. Але головне – вміти швидко вивести дітей з палаючого будинку. Ми регулярно проводили навчання в ігровій формі, щоб діти вміли швидко вибратися з кімнати і знали всі запасні ходи", - розповіла Наталія. Вона також зазначила, що ситуація, коли діти замкнені на ключ, а в корпусі немає вожатих – просто неприпустима. "Дуже дивно, що у Вікторії дітей замкнули і пішли. На поверсі завжди має бути троє дорослих: двоє вожатих і вихователь", - підкреслила жінка.