Прибутковість державних облігацій Іспанії сьогодні оновила рекордні значення на тлі фінансових труднощів деяких іспанських регіонів.
Прибутковість державних облігацій Іспанії сьогодні оновила рекордні значення на тлі фінансових труднощів деяких іспанських регіонів, передає Reuters з посиланням на дані торгової платформи Tradeweb.
Зокрема, прибутковість торгованих 10-річних облігацій Іспанії сьогодні досягла 7,55% (новий максимум за час перебування Іспанії в єврозоні), прибутковість дворічних паперів підскочила на 66 базисних пунктів - до 6,42%.
Нагадаємо, 19 липня іспанська скарбниця провела аукціон середньострокових держпаперів під вищу прибутковість і залучила 3 млрд євро. Тоді прибутковість по держпаперах з терміном погашення 30 липня 2017 р. становила 6,459% проти 6,072% на аналогічному тендері в червні ц.р.
Причиною різкого погіршення довіри до іспанських боргових зобов'язань стали поширені 21-22 липня 2012 р. повідомлення про надзвичайну фінансову ситуацію в ряді регіонів Іспанії. Після того як Валенсія стала першим регіоном, який запросив фінансову допомогу у центрального уряду, з'явилися повідомлення, що наступною стане Мурсія. За даними іспанських ЗМІ, складна фінансова ситуація склалася ще в декількох регіонах - Каталонії, Кастилії - Ла-Манча, на Канарських островах і в Андалусії.
Як відомо, іспанська влада вимушена проводити програму заходів жорсткої економії, щоб скоротити дефіцит бюджету до 5,3% ВВП в поточному році. Раніше влада Іспанії оприлюднила проект бюджету країни на 2012 р., що передбачає економію 37 млрд євро. Мадрид очікує отримати перший транш допомоги в розмірі 30 млрд євро вже в кінці липня ц.р. Загалом на рекапіталізацію банків Іспанії єврозона виділяє 100 млрд євро.
Зростає і прибутковість за держоблігаціями Італії: зокрема, прибутковість по 10-річних бондах виросла на 16 базисних пунктів - до 6,37%. При цьому, як наголошується, прибутковість 10-річних італійських держпаперів перевищила відповідний показник по 10-річних паперах Ірландії (однієї з європейських країн, що одержує міжнародну фінансову допомогу) вперше з січня 2009 р.
Прибутковість довгострокових облігацій Італії 6 липня ц.р. виросла до 6,05%. Також дешевшали довгострокові облігації Іспанії та Потругалії, ставки за якими становлять 7% і 10,21% відповідно. Тоді також наголошувалося, що швидке зростання прибутковості може змусити ЄЦБ знову повернутися на ринок облігацій і почати скуповувати держпапери. Центробанк уже 4 тижні утримується від інтервенцій.
Раніше повідомлялося, що прем'єр-міністр Італії Маріо Монті порадив Єврогрупі зосередитися на вирішенні проблеми зниження ставок прибутковості по державних облігаціях. За його словами, такі заходи потрібно приймати якомога швидше, інакше боргова криза проблемних країн посилить проблеми всього валютного союзу.
Як і у випадку з Іспанією, зростання ставок за державними зобов'язаннями фактично закриває Риму можливість позичати на зовнішніх ринках. Врешті-решт брак такої можливості може привести до реалізації найгіршого сценарію - колапсу італійської економіки, яка є третьою завбільшки в Євросоюзі. Відзначимо, попри малий рівень заборгованості італійських домогосподарств і розвинений сектор малого та середнього підприємництва, Італія має велику зовнішню заборгованість. За підрахунками економістів, вона вже перевищує 118% ВВП і становить близько 2,2 трлн євро. Як відомо, італійський уряд прийняв додаткову програму скорочення бюджетних витрат на 4,5 млрд євро в поточному році.
Як повідомлялося, міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings підтвердило довгострокові рейтинги дефолту емітента (РДЕ) Італії в іноземній і національній валютах на рівні А -, прогноз - "негативний". Раніше 13 липня Moody's Investors Service знизило довгостроковий кредитний рейтинг Італії на два щаблі з А3 до Ваа2.
Наприкінці червня ц.р. за підсумками саміту Євросоюзу в Брюсселі європейські лідери погодили низку заходів, спрямованих на зниження вартості запозичень Італії та Іспанії. Також було прийнято рішення до кінця поточного року заснувати єдиний наглядовий орган, який контролюватиме банківську систему блоку.
В цілому, лідери дійшли висновку, що стабілізаційні механізми єврозони можуть бути використані для нормалізації ситуації на фінансовому ринку так, щоб державам єврозони, які виконують вимоги Євросоюзу щодо бюджетної дисципліни, не довелося вдаватися до додаткових заходів скорочення витрат або економічних реформ.
Лідери Італії та Іспанії спочатку заблокували прийняття пакту про стимулювання економічного зростання в ЄС, пославшись на те, що прийняття такого пакту може закрити доступ третій і четвертій завбільшки економікам єврозони до залучення коштів на фінансовому ринку, проте потім змінили своє рішення.