Внутрішній ТБ-ринок України досить різноманітний: це і новинні канали, розважальні, спеціалізовані і навіть є один еротичний. Але за кордоном віщають далеко не всі з них. "РБК Україна" з'ясувало, які телеканали представляють нашу країну за кордоном і що вони роблять для завоювання іноземній аудиторії.
Внутрішній ТБ-ринок України досить різноманітний: це і новинні канали, розважальні, спеціалізовані і навіть є один еротичний. Але за кордоном віщають далеко не всі з них. РБК-Україна з'ясувало, які телеканали представляють нашу країну за кордоном і що вони роблять для завоювання іноземній аудиторії.
На даний момент в Україні є 5 великих телеканалів, які здійснюють мовлення за кордон. Частина з них транслюються у відкритому вигляді, тобто дивитися їх можна безкоштовно. Хоча є й такі, які заробляють на платній підписці.
Першим серед українських телеканалів ще в 2003 році закордонне мовлення почав "Інтер +". Він є міжнародною версією телеканалу "Інтер" і входить в Inter Media Group. Телеканал здійснює цілодобове мовлення українською та російською мовами по всьому світу. Сигнал йде з трьох супутників. Перший з них, Astra 4A, покриває всю Європу, країни Балтії, європейську частину Росії, Грузію, Азербайджан, Вірменію, Північну Африку, країни Близького Сходу. Другий, Horizons-2, віщає на території Росії і Середньої Азії (Казахстан, Киргизстан, Туркменістан, Узбекистан і Таджикистан). Третій супутник, Galaxy 16, покриває територію США і Канади.
Канал поширюється на платній основі, а його ексклюзивним дистриб'ютором в світі є компанія "Торсат". Права на ретрансляцію телеканалу "Інтер+" в мережах кабельного, стільникового, супутникового ІР-телебачення передані на територію 22 країн Європи , країни Балтії, Ізраїль, США, Канаду, Росію, Грузію, країни СНД. У найближчих планах "Торсата" - запуск телеканалу "Інтер+" у телевізійних мережах на території Бразилії, Аргентини та Австралії, де знаходиться досить велика українська діаспора.
"Другою ластівкою" міжнародного мовлення України став телеканал "1+1 International", що належить "1+1 Медіа". Він запустився в 2006 році і також поширюється на платній основі. Мовлення ведеться українською мовою з супутника Astra 4a з покриттям центральної та східної Європи.
На сьогоднішній день у групі "1+1 Медіа" є також англомовний телеканал з міжнародним мовленням Ukraine Today. Як розповідає генеральний продюсер телеканалу Тетяна Пушнова, провідні Ukraine Today - українці з хорошою англійською. При цьому визнається, що знайти таких не просто, на ринку дефіцит фахівців, які знали англійську на такому високому рівні. За словами технічного директора "1+1 медіа" Філіпа Петренко, Ukraine Today мовить на супутнику Hotbird 13 Е, який покриває західну і центральну Європу. Але супутник - не єдиний спосіб поширення сигналів. Зараз група активно використовує інтернет-технології та IP як альтернативний спосіб доставки сигналу в європейські країни, Канаду та Америку.
У ще двох найбільших вітчизняних медіагруп, Starlightmedia та "Медіа Групи Україна", іномовлення немає. Але Starlightmedia працює над тим, щоб вивести свій музичний телеканал М2 на зарубіжну публіку. "Телеканал М2 - єдиний чітко позиційований телеканал, де світової глядач може побачити створену українцями музику. Звичайно, нам хочеться популяризувати його в інших країнах", - розповідає директор телеканалів М1 та М2 Валентин Коваль. За його словами, зараз переподписываются договору з артистами і продюсерами, і в цих договорах територія розповсюдження вже вказується як "світ". "Так що в найближчому майбутньому ми зможемо підписувати договори про розповсюдження сигналу М2 з зарубіжними платформами", - говорить він.
Поки що М2 можна дивитися в зоні впевненого прийому сигналу супутника Amos-3 (покриває Східну Європу). Щоб потрапити, наприклад, до Канади телеканал буде використовувати IP-канали (інтернет).
У держави є цілих 2 телеканалу для глядачів за кордоном. Це канал Національної телерадіокомпанії "Перший Ukraine", розрахований на україно - і російськомовних глядачів, а також UATV, мовлення якого ведеться російською та українською мовами з англійськими субтитрами.
"Перший Ukraine" по суті є супутникової версією "Першого національного". Він працює з 2012 року, мовлення ведеться з супутників Amos-4W і Amos-2. Територія розповсюдження - більше 30 країн світу-від Іспанії до європейської частини Росії. В Україні телеканал також можна знайти у пакетах супутникового провайдера "Віжн ТБ", що працює під брендом " Viasat.
Другий телеканал, UATV, з'явився у 2015 році за ініціативою Міністерства інформаційної політики України замість супутникового каналу "УТР". UATV присутній на супутниках Amos-3, Azerspace-1 і Galaxy-19, які по суті забезпечують технічну можливість трансляції по всьому світу. Окремо телеканал домовляється про трансляції в кабельних мережах. Але скільки глядачів вже дивляться його, невідомо.
На підтримку UATV планується пустити близько 200 млн гривень з державного бюджету і ще залучити 100 млн гривень коштів від спонсорів.
За оцінками "Інтер+", його аудиторія у світі - кілька десятків мільйонів чоловік. Телеканали "1+1 Медіа" покривають через кабельні мережі близько 20 млн осіб. Що стосується супутникового мовлення, то тут, за словами Петренка, кількість глядачів порахувати неможливо, можна говорити лише про технічне покриття супутника.
У будь-якому випадку, як говорить медіаексперт Олександр Глущенко, це "крапля в морі". Російськомовні жителі інших країн, як і раніше дізнаються більшість інформації про Україну на російських телеканалах. За словами Глущенко, найбільшими міжнародними телеканалами, розрахованими на російськомовну аудиторію, є "Перший канал", "Росія 24", "РТР-Планета" і "НТВ Світ". Окремо йде Russia Today - це головне джерело новин для іноземців. Russia Today віщає на різних мовах (англійська, іспанська, арабська ), в залежності від регіону, з локальними провідними. У цьому, на його думку, перевага російського каналу перед українськими иновещателями, які набирають провідних українських. "Природно, британські глядачі більше повірять ведучому-британцеві, ніж українцю, нехай навіть з хорошим англійською", - пояснює він. Російські міжнародні канали мають ресурсами, в першу чергу, фінансовими, каже Глущенко. Наприклад, фінансування Russia Today в 2016 році складе 310 млн доларів. Тому російські канали працюють на багатьох супутниках, заходять у пакетні пропозиції провайдерів, доплачуючи за абонентів, в готелі і ресторани, викладають свої відео на відеоплатформи типу Youtube, роздають потоковий сигнал через IP всім бажаючим - лише б дивилися.
Поширення ведеться за всіма можливими каналами дистрибуції і доставки, як легальним, так і нелегальним, використовуючи ресурси піратів. "Їх мовлення в рамках всієї планети - питання політичне, а не економічне", - пояснює Глущенко. На його думку, Україні не варто "вигадувати велосипед", а потрібно діяти так само, по тому ж алгоритму. Але оскільки наші канали не мають таких фінансових можливостей, потрібно намагатися по максимуму домовлятися безкоштовно - підключати посольства, міжнародні організації, щоб ті сприяли поширенню сигналу.
Російські телеканали навіть використовують власний ефір для реклами свого мовлення. Наприклад, "Перший канал" демонструє ролик, в якому закликає росіян включати канал в готелях за кордоном.
Як каже Пушнова, в минулому році Ukraine Today теж робив подібну рекламну кампанію, ролики йшли на всіх каналах групи. "Ми пояснювали людям, які виїжджають за кордон, як там ввімкнути наш канал.
Роздавали в аеропортах листівки з усіма параметрами мовлення, щоб їх можна було віддати отельеру", - розповідає вона.
Ukraine Today також сам веде переговори з великими готельними брендами, з туроператорами. Але, для порівняння, якщо в Russia Today над цим працює великий департамент, то в Ukraine Today це робить одна людина. Причому з кожним готелем доводиться домовлятися окремо, навіть якщо вони входять в одну мережу. У них немає стандартизації канали, які вони беруть, а які ні, і різні технічні можливості. "Тут важлива масовість: як можна більше людей обдзвонити і переконати їх взяти нас в свої готелі", - розповідає Пушнова. За її словами, Ukraine Today є в єгипетських готелях - особисто їй звітує велика кількість людей про це. Канал є в більшості готелів в Балтиці, у Польщі. "Взагалі території, які до нас лояльні - їх легко переконати. Але, наприклад, з готелями в Швейцарії ми так і не змогли домовитися, хоча російські канали вони показують", - розповідає вона. При цьому активна робота ведеться і з українськими готелями. За словами Пушновой, телеканал є у всіх відомих готелях, де є технічна можливість прийому сигналу. "Коли іноземці приїжджають в Україну, вони дивляться ТБ в готелях. Багато з них потім повертаються додому і починають там дивитися наш канал вже там", - пояснює вона.
У прес-службі Inter Media Group також розповідають, що дистриб'ютор каналу "Інтер +" веде роботу з готелями по всьому світу для включення його в кабельні мережі. Крім того, "Торсат" представляє канал на міжнародних виставках, проводить презентації, розміщує рекламні промо-матеріали в закордонних ЗМІ, поширює електронні, друковані та відео матеріали про телеканалі "Інтер+" та його програми по всьому світу.