ua en ru

Політ нормальний: українські авіакомпанії позбавляються іноземних конкурентів

Політ нормальний: українські авіакомпанії позбавляються іноземних конкурентів Українські перевізники відчувають себе досить комфортно
Незважаючи на кризу, українським авіакомпаніям поступово стає "легше дихати". Завдяки введенню санкцій проти російських авіаперевізників, їм вдалося позбутися конкурентів з РФ. Напередодні введення безвізового режиму з ЄС, це дозволить українському авіаринку "наростити м'язи" перед очікуваною боротьбою з європейськими конкурентами.

Незважаючи на кризу, українським авіакомпаніям поступово стає "легше дихати". Завдяки введенню санкцій проти російських авіаперевізників, їм вдалося позбутися конкурентів з РФ. Напередодні введення безвізового режиму з ЄС, це дозволить українському авіаринку "наростити м'язи" перед очікуваною боротьбою з європейськими конкурентами.

Росія "допомогла"

У грудні цього року всі українські аеропорти, за винятком "Сімферополя", планують прийняти близько 3,4 тис. регулярних пасажирських рейсів. Про це свідчать дані спеціалізованого онлайн-ресурсу flightmapsanalytics.com. Це приблизно на 6% менше, ніж у грудні минулого року.

Падіння числа польотів пов'язано з відходом з українського ринку всіх російських авіакомпаній. У жовтні поточного року офіційний Київ заборонив польоти близько 20 російським перевізникам України через те, що вони виконували рейси в окупований Крим. Пізніше Росія ввела контрзаходи і скасувала українські рейси на свою територію. У відповідь Україна заборонила російським авіакомпаніям транзитні польоти над своєю територією, в тому числі під обмеження потрапив UTair.

Примітно, але навіть без санкцій список літаючих в Україну російських авіакомпаній міг би стати менше. У жовтні поточного року в Росії через жалюгідний фінансовий стан припинила польоти одна з найбільших авіакомпаній цієї країни "Трансаеро". Вона літала в Україну в аеропорти "Київ" і "Одеса".

Все, за станом на грудень минулого року, в "континентальні аеропорти" України літали такі російські авіакомпанії як "Аерофлот" (397 рейсів), "Трансаеро" (69) і S7 (51). В сукупності, на цих трьох перевізників в грудні 2014 року припадало близько 14% від всіх регулярних пасажирських рейсів з українських аеропортів.

Спасибі і іншим

Примітно, але "легше дихати" українським авіакомпаніям стало не тільки через санкції проти Росії. Фінансові проблеми та суперечки з авіаційними властями інших країн також в деякій мірі розчистили їм небо.

зокрема, у листопаді через важкого фінансового стану припинила польоти естонська авіакомпанія Estonian Air, яка літала в Київ з Таллінна. Правда, поки що замість неї по цьому маршруту літає словенська авіакомпанія Adria Airways. Крім того, ще в травні поточного року через неврегульованість частотності польотів між Україною та Узбекистаном припинив літати в Україну перевізник Uzbekistan Airways.

Також навесні поточного року пішла з ринку авіакомпанія Wizz Air Ukraine. Причин припинення польотів було декілька, зокрема, нестабільність гривні і ситуації на сході України. За кількома маршрутами Wizz Air Ukraine продовжила літати угорська авіакомпанія Wizz Air Hungary. Вона раніше виконувала польоти з України в Будапешт і Лондон і входила разом з Wizz Air Ukraine в Wizz Air Holdings. Однак якщо в грудні минулого року на обох перевізників доводилося 186 рейсів з України, то вже в грудні цього року - тільки 94.

З плюсом

У виграші від перипетій на українському авіаринку виявилося три авіакомпанії. По-перше, це "Міжнародні авіалінії України". За рік їй вдалося збільшити число рейсів майже на 24%. Якщо у грудні минулого року вона виконала, за даними flightmapsanalytics.com трохи більше 1240 регулярних пасажирських рейсів з аеропортів України, то в грудні цього року їх очікується 1540.

По-друге, істотно наростити число рейсів вдалося запорізької авіакомпанії "Мотор Січ". У минулому році вона літала за трьома маршрутами - з Києва до Запоріжжя та Ужгород, а із Запоріжжя до Москви. В цьому році після збільшення частотності польотів по Україні та закриття російського ринку перевізник почав літати за напрямом Запоріжжя-Мінськ. В результаті число рейсів вдалося наростити на 33% - до 152 у грудні 2015 р. Як наслідок, перевізник зміг навіть потрапити в ТОР-5 авіакомпаній, що виконують рейси з українських аеропортів.

Третім переможцем став перевізник "Бєлавіа". Після заборони на польоти між Україною і Росією, рейси через аеропорт Мінська, який є базовим для цієї фірми, стали самими короткими часу для польотів між цими країнами.

В результаті за рік "Бєлавіа" збільшила кількість рейсів з України в 2,2 рази - до 139 в грудні 2015 р. Якщо в минулому році цей перевізник літав в Мінськ тільки з київського аеропорту "Бориспіль", то вже в грудні цього року він став виконувати рейси з другого столичного аеропорту - "Києва", а також з аеропортів Одеси та Харкова.

Таке розширення польотів дозволило "Бєлавіа" також потрапити в ТОР-5 авіакомпаній, що літають з українських аеропортів.

Крім того, варто додати, що в 2015 році на українському авіаринку почала польоти нова авіакомпанія - Atlasjet Ukraine. Вона зараз літає зі Львова, Харкова і Запоріжжя в Стамбул (Туреччина).

ТОР-20 авіакомпаній за числом польотів з українських аеропортів
Вся Україна Грудень 2015 р. Грудень 2014 р.
"Міжнародні авіалінії України" 1540 1243
"Дніпроавіа" 228 367
Turkish Airlines 218 187
"Мотор Січ" 152 114
"Бєлавіа" 139 62
Lufthansa 134 135
Austrian Airlines 105 94
LOT Polish Airlines 105 99
Wizz Air 94 33
Pegasus Airlines 57 49
airBaltic 53 52
Air France 48 61
Atlasjet Ukraine 46 0
flydubai 44 48
EL AL 37 35
CSA 36 16
Air Arabia 31 31
KLM 31 31
British Airways 30 26
Azerbaijan Airlines 25 21
Інші 272 927
Джерело: flightmapsanalytics.com

Загадкове майбутнє

Разом з тим думки експертів і учасників авіаринку розділилися у прогнозах щодо того, які перевізники почнуть польоти в Україну в 2016 році. Директор консалтингової компанії Style Avia Євген Хайнацький заявив, що поки що рано давати прогнози про те, які іноземні авіакомпанії почнуть польоти в Україну в 2016 році.

"Зараз можуть заявитися на польоти і 100 компаній, але всі вони будуть приймати остаточне рішення не раніше весни, коли буде ясність з датою введення безвізового режиму з ЄС і можливої лібералізацією міжурядових відносин України в сфері авіації з іншими країнами світу", - пояснив він.

Експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк вважає, що якщо економічна ситуація в Україні залишиться в тому ж стані як і зараз, то про масовий вихід на український ринок іноземних авіакомпаній говорити не доводиться.

"Можливо, будуть нові поодинокі рейси, як наприклад, вже анонсований рейс іспанського лоукостера Vueling з Риму в Київ (Жуляни)", - припустив він.

Сергій Хижняк зауважив, що європейські авіакомпанії, як правило, планують свій розклад на рік вперед.

"Це пов'язано з планом постачань нових літаків, підготовкою екіпажів, отриманням необхідних дозволів. Якби плани були - вони були б вже озвучені, рейси були б в розкладі і велася продаж квитків", - пояснив він.

На думку Сергія Хижняка, в цілому, український ринок залишається малопривабливою для іноземних авіакомпаній з кількох причин: низька купівельна спроможність населення, економічний спад, нестабільність обмінного курсу гривні, візові обмеження, так і не підписана угода про спільний авіаційний простір з ЄС.

"Інвестори не люблять невизначеності, адже кожен новий рейс вимагає чималих інвестицій. Даремно ризикувати своїми грошима ніхто не буде", - пояснив він.

Також не на користь України грає і пожвавлення світового авіаційного ринку.

"Низька вартість нафти значно знизила витрати авіакомпаній, у яких паливо - одна з найбільш відчутних статей витрат. А це в свою чергу призвело до зниження вартості авіаквитків і зростання пасажиропотоку. Іноземні авіакомпанії отримали безліч ринків для розвитку і відкриття нових рейсів. Ризикувати в Україні їм просто нема чого", - зазначив Хижняк.

Разом з тим, виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко прогнозує, що у наступному році в Україну відновлять польоти деякі європейські авіакомпанії, які раніше відмовилися від рейсів в нашу країни.

"Наприклад, ними можуть стати швейцарська авіакомпанія Swiss, італійський лоукостер Meridiana. Цілком можливо, що вийдуть і інші європейські лоукостери. Це пов'язано як з очікуваною лібералізацією візового режиму для українців в ЄС, так і певної економічної і політичною стабілізацією в Україні", - заявив він.

Крім того, Анатолій Мазуренко очікує старту польотів в Україну іранської авіакомпанії Mahan Air, які вже анонсовані за маршрутом Тегеран-Київ.

"Іранці бачать перспективи у співпраці між Україною та Іраном. З них знімаються міжнародні санкції, що відкриває поле для співпраці з рештою світу. В Україні їх цікавить сільгосппродукція, літакобудування, військове співробітництво, в свою чергу вони зацікавлені в поставках енергоносіїв у нашу країну. Все це підвищить ділову активність, а також призведе до зростання кількості іранських студентів в українських вузах", - зазначив він.

Крім цього, Анатолій Мазуренко не виключив повернення в Україну однієї з найбільших авіакомпаній світу - Emirates. Він пояснив це очікуваним зростанням ділової активності.

"В України найближчим часом очікується інтенсифікація співпраці з арабським світом. Наприклад, контракт з Саудівською Аравією щодо спільного будівництва літака Ан-132. Цей контракт істотно збільшить пасажиропотік в той регіон. Тим більше, що і самі Об'єднані Арабські Емірати, "батьківщина" Emirates, цікавляться подібними проектами. Крім того, очікується зростання туристичного потоку з України в цей регіон. Зараз відзначається падіння турпотоку через низьку купівельну спроможність, але добробут українців буде поступово збільшуватися. Не так швидко, як хотілось би, але буде", - припустив Анатолій Мазуренко.

Комерційний директор з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислав Ільїн припустив, що пасажиропотік буде збільшуватися не за рахунок виходу нових гравців, а за рахунок розширення карти польотів з українських аеропортів вже літаючих перевізників.

"Цілком можливо, що вийдуть якісь дрібні авіакомпанії. Але я схиляюся до думки, що ринок якщо і зросте, то за рахунок існуючих гравців. Наприклад, з аеропорту Харкова вже почала літати білоруська авіакомпанія "Бєлавіа", а з березня починає виконувати польоти польська авіакомпанія LOT, яка зараз літає в Україну тільки в "Бориспіль", "Львів" та "Одесу", - пояснив він.

У цілому Анатолій Мазуренко прогнозує зростання авіаперевезень в 2016 році, особливо в другій його половині, тобто після очікуваної скасування візового режиму України з ЄС.

"Все буде залежати від економічної і політичної, у тому числі військової, ситуації в країні. Але перспективи до поліпшення стану справ в авіації простежуються", - зазначив він.

Євген Хайнацький також вважає, що в наступному році варто очікувати зростання пасажиропотоку з України.

"Все йде до того, що буде запроваджено безвізовий режим між Україною і ЄС. А країни ЄС - це зараз основний масовий ринок для польотів з України", - підкреслив він.