У Кабінету міністрів є менше місяця на те, щоб вибрати чотирьох незалежних членів наглядової ради НАК "Нафтогаз України". Уряду варто поквапитися, інакше, НАК залишиться без кредитних коштів ЄБРР на закупівлю і закачування газу. Щоб встигнути, чиновники навіть переглянули процедуру формування наглядової ради газової держкомпанії.
Прем'єр-міністру Володимиру Гройсману належить в найкоротші терміни вирішити складну задачу - до середини грудня сформувати наглядову раду НАК "Нафтогаз України" з більшістю незалежних директорів, склад якого не викликає зауважень у міжнародних фінансових організацій. Враховуючи, що після скандального звільнення у вересні незалежних членів, в наглядовій раді нафтогазової компанії залишився лише один представник, а процедура призначення нових займає кілька місяців, Кабінет міністрів пішов на безпрецедентний крок. Зокрема, уряд скасував конкурсний відбір директорів в наглядову раду "Нафтогазу" і зобов'язав Міністерство економічного розвитку і торгівлі вносити на розгляд Кабміну кандидатури безпосередньо.
За інформацією РБК-Україна, біля Кабінету Гройсмана є підстави поспішати. Якщо у наглядовій раді Наку не буде сформовано більшість до кінця року, ЄБРР не продовжить компанії кредит на закупівлю природного газу. Адже корпоративна реформа в "Нафтогаз України" - одна з ключових умов співпраці країни з міжнародним банком. З іншого боку, рішення уряду про скасування конкурсу у найбільшої держкомпанії може поставити під удар" хід корпоративної реформи в цілому. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
В уряду Володимира Гройсмана залишилося менше місяця для того, щоб обрати до наглядової ради НАК "Нафтогаз України" чотирьох незалежних директорів. Якщо цього не відбудеться, то Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) на своєму останньому в цьому році засіданні ради директорів не зможе затвердити надання держкомпанії позики на закупівлю газу в рамках револьверної кредитної лінії. Як стало відомо РБК-Україна, керуючий board міжнародного банку планує зібратися з 10 по 15 грудня.
Для того, щоб укластися в терміни, Кабінет міністрів 10 листопада пішов на безпрецедентні заходи, по суті, частково скасувавши процес формування наглядових рад держпідприємств, передбачений корпоративної реформою. Виняток було зроблено для НАК "Нафтогаз України". Тепер директора наглядова рада компанії будуть призначатися не на підставі конкурсного відбору, як це передбачено законодавством, а рішенням акціонера, тобто, Кабінету міністрів. Кандидатів на посади як незалежних членів наглядової ради, так і представників держави уряд зобов'язав вносити на розгляд Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ). Копією відповідної постанови має в своєму розпорядженні РБК-Україна.
Таким рішенням Кабінету міністрів передував скандал, що вибухнув після того, як 19 вересня відразу два незалежних директори – голова наглядової ради Нак Підлогу Уорвік і глава комітетів ради з питань етики та аудитів Маркус Річардс – написали заяви про відставку. Практично за місяць до цього були припинені повноваження ще одного незалежного члена Чарльза Проктора. Вони пропрацювали в наглядовій раді компанії не більше півтора років. До цього – у квітні 2017 року - про свою відставку з посади голови наглядової ради Нак заявила тодішній перший заступник міністра економрозвитку Юлія Ковалів, яка представляла в раді інтереси уряду.
В результаті з вересня наглядову раду "Нафтогазу" виявився недієздатним - від своєї позиції в ньому не відмовився лише екс-міністр енергетики та вугільний промисловості Володимир Демчишин, призначений представником від Адміністрації президента. З цього моменту функції наглядової ради, а значить і стратегічне управління компанією, фактично виконує її акціонер - Кабмін.
А це суперечить принципам реформи корпоративного управління, яка була розпочата урядом у "Нафтогазі" ще в 2015 році у відповідності з принципами міжнародної організації ОЕСР. Основна мета цієї реформи – виключити політичний вплив і конфлікт інтересів, який може виникнути, якщо стратегічне управління активом здійснює безпосередньо акціонер.
Вступ корпоративного управління було ключовою умовою, під виконання якого ЄБРР в жовтні 2015 року надав "Нафтогазу" під держгарантії кредитну лінію в 300 млн євро на три роки для закупівлі газу і закачування його в підземні сховища. У травні "Нафтогаз" цю суму погасив, закупивши за ці кошти 1,7 млрд кубометрів газу. Але враховуючи, що кредитна лінія діє до 2018 року, компанія може скористатися позиками ЄБРР для закупівлі газу ще на два опалювальних сезони. Втім, вже у липні банк висловив невдоволення темпами реалізації планів щодо реорганізації "Нафтогазу".
У вересні Підлогу Уорвік і Маркус Річардс, повідомляючи голову правління Наку Андрія Коболєва про відставку, у своїх листах заявили, що план дій щодо впровадження корпоративного управління в компанії "не був виконаний так, як нас запевняли". "Рівень політичного впливу (на спостережну раду, - ред.) тільки зростав, ставши, на жаль, очевидною нормою. Незважаючи на запевнення з боку уряду, які нам були надані, за останні п'ять місяців ніяких істотних зрушень не відбулося", - констатували тоді у своїх звернення обидва незалежних члена наглядової ради.
Реакція послідувала негайно ЄБРР. Банк висловив стурбованість, і з жалем зазначив, що у незалежних директорів "не залишилося іншого вибору, окрім як піти у відставку" і нагадав уряду, що єдина умова, виконання якої дозволить НАКу і далі використовувати кредитну лінію банку - ефективний спостережну раду з більшістю незалежних членів.
Наслідки для "Нафтогаз України" зокрема, так і для українського уряду в цілому, можуть бути не самі райдужні. Незабаром після заяв незалежних членів наглядової ради про відставку, фінансовий директор "Нафтогазу" Сергій Коновець пояснював РБК-Україна, що якщо ЄБРР повністю припинить співпрацю з компанією, вона позбудеться доступу до дешевих кредитних ресурсів. "Якщо зобов'язання перед кредиторами порушені, це може викликати дефолт за кредитним гарантіям, як наслідок, крос-дефолт за всіма зобов'язаннями Нак", - заявив тоді Коновець.
Голова правління Наку Андрій Коболєв у вересні говорив, що така ж ситуація може повторитися і з кредитної Світового банку на 500 млн доларів, яка була виділена компанії на закупівлю газу в кінці минулого року. Втім, у вівторок, 14 листопада, регіональний директор СБ по Україні, Білорусі та Молдові Сату Кахконен запевнила журналістів, що "Нафтогаз" може і надалі користуватися кредитною лінією, наданої під гарантії СБ. "Мета гарантій - підтримати закупівлю газу на зимовий період. Це відновлювальна лінія, і у нас немає необхідності закривати її", - заявила Кахконен.
Але в неофіційних бесідах і в міжнародних фінансових організаціях, і в Кабміні джерела РБК-Україна говорять дещо інше. "Всі МФО зайняли консолідовану позицію. Якщо не буде наглядової ради з незалежними членами, то ЄБРР навряд чи піде на надання чергової позики, а Світовий банк і МВФ підтримають це рішення", - повідомив РБК-Україна співрозмовник, близький до переговорів Кабміну з ЄБРР. За його словами, "Нафтогаз" вже запросив у ЄБРР "суму кредиту, в три рази перевищує перший позику, тобто, близько 900 млн євро".
Рішення, яке чиновники взяли 10 листопада за скасування конкурсної процедури з вибору членів наглядової ради Нак, було не самостійним, а узгоджених з ЄБРР. Як відомо, якщо раніше склад спостережної ради компанії складався з п'яти директорів, то в березні Кабмін розширив його склад до семи. Згідно із законодавством, більшість у наглядовій раді повинні представляти незалежні члени. "По суті, це рішення - крок уряду назустріч "Нафтогазу", з яким у Кабміну останнім часом непрості відносини з-за ціни на газ для населення та інших питань. Адже, якщо слідувати конкурсній процедурі, то не менше місяця конкурсна комісія приймала б заявки кандидатів, проводила відбір, потім – номінаційний комітет при МЕРТ, потім – затвердження на засіданні уряду. Це б зайняло мінімум кілька місяців", - пояснив виданню джерело у Кабміні.
Зробив крок назустріч Україні і ЄБРР. У жовтні президент банку Сума Чакрабарті заявив, що ЄБРР надав українському урядові перелік можливих кандидатур в наглядову раду директорів газової госкомпани. "Ми надали уряду перелік можливих кандидатур. Це особи, які, на нашу думку, є зацікавленими і зможуть сформувати нову раду якомога швидше. Ми зараз чекаємо відповіді уряду", - заявив він тоді в інтерв'ю "Голосу Америки".
Ні ЄБРР, ні в "Нафтогазі", ні в самому уряді список з іменами потенційних незалежних директорів наглядової ради не розкривають. Але чиновники спростили процедуру відбору для Наку тільки для того, щоб вибрати з цього списку, і бысрее запустити наглядову раду", говорять у всіх трьох організаціях.
"В списку більше десяти прізвищ. Переважно, це міжнародного рівня іноземні менеджери, професіонали з ідеальною репутацією. Є й українські прізвища. В уряді вже вибрали з цього переліку трьох осіб, які, можливо, стануть новими членами наглядової ради Нак. Це питання - на стадії обговорення і він вирішиться найближчим часом", - розповів РБК-Україна джерело, знайоме з ходом переговорів уряду і банку, але відмовився назвати конкретні прізвища потенційних кандидатів.
Скасувавши конкурс, Кабмін може значно заощадити час" і до грудня затвердити трьох незалежних директорів. "Тоді в наглядовій раді "Нафтогазу" сформується більшість - чотири директора з семи (четвертий - Володимир Демчишин, - ред.), умова переважно незалежних дотримано, і рада може приступати до роботи, не чекаючи, поки Кабмін знайде ще двох представників від уряду", - уточнив співрозмовник РБК-Україна. За його словами, якщо Кабмін не встигне сформувати "кістяк" наглядової ради до засідання ради директорів ЄБРР, то розраховувати на видачу кредиту на закупівлю газу не варто. "Наступний board банку збереться не раніше лютого. Україні потрібні гроші на закачування палива, особливо, напередодні зими і в умовах нестачі енергетичного вугілля. Потрібно сформувати запас, а у "Нафтогазу" власних коштів на закупівлю мільярдів кубометрів газу немає", - пояснили виданню в уряді на умовах анонімності. Нагадаємо, за даними "Нафтогазу", за 9 місяців 2017 року в підземні сховища було закачано 17,5 млрд кубометрів газу. В середньому в опалювальний період країні необхідно близько 30-33 млрд кубометрів.
В ЄБРР РБК-Україна офіційно підтвердили, що виконання плану з корпоративного управління НАК "Нафтогаз України" як і раніше є найважливішою умовою для подальшого співробітництва України з ЄБРР". В МФО також уточнили, що розуміють рішення уряду щодо скасування конкурсу "як форс-мажор" і сподіваються на позитивний результат ситуації.
"Разом з тим, таке рішення (щодо скасування конкурсу, - ред.) може бути тільки тимчасовим. Всі розуміють, що воно ситуативне, і, коли наглядову раду буде сформовано і запрацює, уряду, найімовірніше, доведеться скасувати свою постанову і повернутися до зрозумілою і прозорою для ЄБРР та інших партнерів конкурсної процедури", - пояснив РБК-Україна джерело в іншій міжнародної фінансової організації, не побажав назвати своє ім'я.
Обережно й неоднозначно коментують дії Кабміну і самі чиновники. У повідомленні на своєму офіційному сайті МЕРТ звертає увагу, що "Мінекономрозвитку здійснює підготовку проектів актів КМУ, які пов'язані з управлінням держкомпаній". "Але, водночас, суб'єктом ініціативи залишається Кабмін, який надсилає доручення міністерству з оформлення рішень, МЕРТ забезпечує лише технічну функцію", - йдеться в прес-релізі відомства. У міністерстві, таким чином, намагаються заздалегідь перекласти відповідальність за подальший вибір кандидатур на уряд. "МЕРТ очікує, що кандидатури членів наглядової ради НАК будуть подані найближчим часом", - уточнюється в повідомленні Мінекономрозвитку.
"У міністерстві Степана Кубіва з форс-мажорних рішенням щодо скасування конкурсу не згодні. Вони вважають, що це ставить під удар всю корпоративну реформу, адже за фактом МЕРТ буде вносити ті кандидатури, які "спустять зверху", і там це розуміють. Сьогодні це погоджено з ЄБРР, а завтра це будуть люди, яких захоче прем'єр", - пояснив РБК-Україна джерело в Кабміні.
"Ситуація, яка відбувається з корпоративної реформою "Нафтогазу", і зокрема, з вимушеним заходом уряду щодо скасування конкурсу в наглядову раду, наочно демонструє, що українська бюрократія не готова до прозорого змагальному процесу, - вважає директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко. - Це також свідчить про те, що де-факто реформа корпоративного управління під загрозою зриву. Це "відкидає" країну назад в іміджевих та економічних рейтингах і ускладнює процес залучення інвесторів в енергетичний сектор".