Після сильних дощів українські міста буквально "пливуть". Тротуари заливає так, що пішоходи опиняються по кісточки, а то й по коліно у воді. Автомобілі перетворюються у водний транспорт. В кінці вересня такий "потоп" стався в кількох районах Києва, а до цього подібні ситуації спостерігали в Одесі, Львові та Запоріжжі. Місцева влада починає діяти тільки коли проблема очевидна. Експерти пояснюють, що зливові каналізації потребують реконструкції та мільйонних вкладень. У той же час, навіть ту зливову каналізацію, яка є сьогодні, комунальники чистять неохоче. Однак, влада столиці обіцяє, що в наступному році аварійних ситуацій стане менше. На ремонт планують витратити понад 200 млн гривень. Детальніше про це – в матеріалі РБК-Україна.
Ми вже звикли, що в українських містах під час сильних злив вода заливає тротуари та проїжджу частину. За останні два роки міні-потопи траплялися в Одесі, Львові та Запоріжжі, періодично вони відбуваються і в Києві. Так, наприклад, 20 вересня у столиці на Подолі і в районі метро "Лівобережна" розлилася ціла "річка". Люди, що проходили повз "Лівобережну", щоб не намочити ноги залазили на металевий парканчик, що розділяє тротуар та проїжджу частину. Вони навіть примудрялися пересуватися цим парканчиком. Інші перехожі потопали по щиколотку у воді. Такі "повені" трапляються через те, що не справляється зливова каналізація.
На ситуацію в столиці відреагував голова КМДА Віталій Кличко. Він доручив профільним службам перевірити всі міські стоки, а особливо ретельно - на Подолі і в районі "Лівобережної". "Комунальні служби міста під час останньої зливи в Києві працювали у посиленому режимі. Злива була занадто сильною - за попередніми даними Гідрометцентру, кількість опадів досягла позначки в 18 мм. На жаль, в деяких місцях зливова каналізація частково не справлялася, що призвело до виникнення підтоплень на деяких вулицях", - цитує Кличка прес-служба. Мер зазначив, що в останні роки під час сильних дощів на Лівому березі і в інших районах неодноразово виникали аварійні ситуації. Коли переповнювалася зливова система та оглядові колодязі, накопичена вода виливалася просто на дорогу.
У Києві за ремонт, експлуатацію та обслуговування зливової каналізації несе відповідальність комунальна корпорація "Киеввтодор". Саме вона повинна боротися з дощовими підтопленнями. За словами Віталія Кличка, за замовленням "Київавтодору" у столиці розробили проекти нових і реконструкції існуючих колекторів. Зараз вони проходять державну експертизу.
Незважаючи на те, що перед "Євробаченням-2017" станцію "Лівобережна" ремонтували, серйозного ремонту дощової каналізації там не проводили. Реконструкцію колектора на Броварському проспекті у "Київавтодорі" запланували на 2018 рік. "Реконструкція надалі виключить виникнення аварійних ситуацій після інтенсивного дощу біля станції метро "Лівобережна", - повідомили в "Київавтодорі" у відповідь на запит РБК-Україна. Щоб очистити поверхневий стік дощової каналізації, там поставлять підземні очисні споруди закритого типу. Крім того, збільшать пропускну здатність колектора і побудують нову ділянку. Ремонтні роботи обійдуться в 190 млн гривень.
На наступний рік запланований капітальний ремонт зливової каналізації по вул. Вересневій (Дарницький район) та реконструкція дощової каналізації по вул. Лаврській.
Зараз завершуються роботи з капітального ремонту Прозоровського зливового колектора на Печерську. Капітальний ремонт на замовлення "Київавтодору" проводить ТОВ "Концерн "Київпідземшляхбуд", він виконаний вже на 80%. "Облаштована нова ділянка колектора, встановлюються камери в місцях переподключений нового колектора до старого, стартували дорожньо-відновлювальні роботи", - уточнюють в "Київавтодорі". Загальна вартість ремонту становить 16,5 млн гривень.
У 2016-2017 роках у Києві проводили капремонт дощових колекторів по вул. Єреванській, вул. Багговутівській, на перетині пр. Правди та пр. Порика. Роботи проводили концерн "Київпідземшляхбуд" та товариство з обмеженою відповідальністю "БМК "Місто". Загальна вартість ремонту склала майже 12 млн гривень.
Також у "Київавтодорі" розповіли про проведені роботи на пр. Повітрофлотському, який періодично "затоплює" після дощів. На цій ділянці замінили чавунний дощоприймач, встановили чавунні люки, замінили плити перекриття для каналізаційних колодязів. Крім того, очистили зливову систему гідродинамічної установкою. Роботи обійшлися в 2 млн гривень, а виконувало їх підприємство "Київшляхбуд". "За якість ремонту, згідно з умовами договору, виконавець відповідає. Зараз за кошти виконавця на проспекті продовжують ліквідовувати недоліки зливової системи. Роботи ведуться на перетині пр. Повітрофлотський та вул. Фучика", - підкреслюють в "Київавтодорі".
Думки експертів про те, чому в містах періодично трапляються "потопи", розділилися. Аналітик Асоціації міст України Олег Гарник головною причиною вважає застарілу каналізацію. "У більшості міст зливову каналізацію проектували п'ятдесят, а то й сто років тому. Вона була розрахована на архітектуру того часу, але за ці роки з'явилася нова забудова, істотно змінилися і інші містобудівні параметри", - розповів РБК-Україна Олег Гарник.
У "Київавтодорі" також зазначають, що всьому виною нова забудова і вирубка насаджень. "У зв'язку з інтенсивною забудовою, зменшенням зеленої зони, яка за цим послідувала і збільшенням площі водозбору, в останні роки виникла проблема підтоплення територій під час сильних злив. З часом ситуація тільки погіршується", - констатують на підприємстві.
Експерт Асоціації міст України зазначив, що в багатьох регіонах потрібно проводити капітальне відновлення каналізаційної системи, але бюджетних коштів на житлово-комунальне господарство, як завжди, катастрофічно не вистачає. Можна припустити, що на реконструкцію зливової каналізації по всій країні знадобляться мільярди гривень. "Це дуже важко – хоча б на одній з вулиць Києва змінити архітектуру дощової каналізації. Для цього потрібно її повністю розбирати, зрізати. Так робили на центральних вулицях Львова при підготовці до чемпіонату "Євро-2012". Проводили "розкопки", розбирали каналізацію на шість-сім метрів у глибину і міняли комунікації. Щоб провести подібні роботи хоча б на одній ділянці, потрібні десятки мільйонів гривень", - підкреслив аналітик.
Гарник звернув увагу, що підтоплення в містах періодично виникають в одних і тих же місцях. Це свідчить, що на конкретних застарілих ділянках зливові каналізації не в змозі прийняти так багато води, як буває при сильних опадах. А значить, вони потребують реконструкції. У "Київавтодорі" відзначають, що в столиці існує 26 таких проблемних місць.
У той же час, екс-міністр з питань житлово-комунального господарства Олексій Кучеренко зазначає, що підтоплення трапляються через те, що зливову каналізацію забиваються побутовим сміттям. Найчастіше - одноразовими пластиковими пакетами, пляшками. За словами екс-міністра, "Київавтодор" повинен регулярно чистити зливову каналізацію, але на підприємстві до цього питання ставляться недостатньо відповідально. Схожа ситуація спостерігається і в інших містах. "Це прихована проблема, тому місцева влада згадує про неї лише тоді, коли на вулицях міст після дощів розливаються "річки", - розповів Кучеренко, РБК-Україна.
Дощову каналізацію потрібно регулярно чистити. Сміттєзбірники і сифони, що перешкоджають потраплянню великих шматків сміття в каналізаційні труби, постійно засмічуються. А значить, навіть якщо служби добре попрацювали в минулому році, це не гарантує, що дощова каналізація буде у хорошому стані і в поточному. Однак, у "Київавтодорі" запевняють, що в Києві такі роботи проводять регулярно. У корпорації відзначають, що у них на балансі знаходиться понад 800 км закритих систем зливової каналізації. Як заявили у "Київавтодорі", на сьогодні у столиці провели очищення всіх зливоприймачів, а очищення деяких при необхідності повторювали.
Після дощів величезні калюжі з'являються не тільки на шосе і тротуарах, а й у дворах багатоповерхівок. Дворова зливова каналізація збирає дощові і талі води і відводить їх, як правило, в дренажний колодязь. Але якщо на центральних вулицях міст дощові каналізації намагаються чистити, то на прибудинкових територіях цій проблемі приділяють дуже мало уваги. Наприклад, у Києві більшість лівневок у дворах утримують комунальні підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду районів Києва".
Як зазначає експерт з ЖКГ Сергій Дяченко, на прибудинкових територіях чистити дощові каналізації зобов'язані ЖЕКи або об'єднання співвласників багатоквартирних будинків. Саме до них потрібно звертатися, якщо у дворі забилася зливова каналізація і утворилися великі калюжі. Однак, Дяченко повідомив РБК-Україна, що в ОСББ іноді не вистачає фахівців, щоб займатися лівневками. Крім того, вони намагаються заощаджувати на витратах, щоб мешканці менше платили за утримання прибудинкової території. "Вони можуть взагалі не враховувати таку статтю витрат, і не проводити такі роботи. Хоча вони не вимагають якоїсь кваліфікації, це може зробити будь-двірник чи сантехнік", - наголосив Дяченко. Варто відзначити, щоб дощова каналізація не забивалася, достатньо періодично промивати водою зі шланга лотки (металеві грати, які знаходяться на поверхні). Також потрібно чистити сміттєзбиральники. Якщо стік заб'ється і вийде з ладу, полагодити його коштуватиме чималих грошей.