Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України", яка належить бізнесмену Ігорю Коломойському, намагається не допустити лібералізації ринку авіаперевезень. З цією метою перевізник подав позов до суду. У разі виграшу, інші, більш дрібні, авіаперевізники можуть позбутися прав на багато маршрутів. У свою чергу, МАУ посилається на незаконність дій чиновників.
Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України", яка належить бізнесмену Ігорю Коломойському, намагається не допустити лібералізації ринку авіаперевезень. З цією метою перевізник подав позов до суду. У разі виграшу, інші, більш дрібні, авіаперевізники можуть позбутися прав на багато маршрутів. У свою чергу, МАУ посилається на незаконність дій чиновників.
Приводом для позову до суду авіакомпанії МАУ став наказ № 222 Державної авіаційної служби, спрямований на лібералізацію доступу на ринок авіакомпаній. Нарешті, через 1,5 року, чиновники виконали «хотілки» невеликих авіаперевізників. Тобто, вони скасували дискримінаційні, на думку авіакомпаній норми, що не дозволяють їм безперешкодно отримувати права на нові напрямки польотів.
зокрема, гравців авіаринку не влаштовувало те, що для отримання нових міжнародних маршрутів контрольні пакети компаній повинні були належати громадянам України, а також у них повинен бути річний стаж польотів всередині країни.
Норма щодо бенефіціарів, вдарила б по авіакомпанії Atlasjet Ukraine, кінцевими контролюючими власниками якої є іноземці.
А друга – за стажем польотів – була під силу лише МАУ, "Дніпроавіа" і "Мотор Січ".
Втім, ці два правила так і не встигли вступити в силу. Історія тягнеться давно. У минулому році авіаринку вдалося пролобіювати відстрочку на один рік – до червня 2016 року. Але за цей час авіакомпанії переконали Державіаслужбу в необхідності відміни цих вимог.
Однак не тут-то було. Незважаючи на те, що чиновники задовольнили прохання авіаринку, Україна вже встигла підготувати новий критерій для отримання прав на маршрути і вписати його в наказ, яким скасовувала болючі для авіакомпаній норми.
зокрема, надавати права на міжнародні рейси чиновники будуть лише тим гравцям, які сплатили у повному обсязі державні збори, передбачені Повітряним кодексом України.
По суті, мається на увазі сплата авіакомпаніями збору в спеціалізований госавиафонд. Зараз цей збір становить 2 долари, які сплачує пасажир при купівлі квитка, а авіакомпанія зобов'язана перерахувати ці кошти до фонду.
Однак ця норма зіграє проти інтересів МАУ. Перевізник вже досить тривалий час судиться з Державіаслужбою, доводячи, що він не повинен платити цей збір.
За оцінкою експерта з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергія Хижняка, борг МАУ по цьому збору досяг приблизно 200 млн гривень. "Причому, якщо раніше МАУ збирала цей збір з пасажирів і не платила його у фонд, то, починаючи з 2016 року, вона навіть не стягує його з пасажирів", - говорить він.
Щоб не втратити права на отримання нових напрямів з-за несплати цього збору, МАУ подала позов в суд на Державіаслужбу, з копією якого вдалося ознайомитися РБК-Україна. Їм вона вимагає визнати наказ №222 Державіаслужби незаконним і недійсним.
Згідно з документом, МАУ вважає, що Державіаслужба не мала права встановлювати вимогу про сплату збору як права на отримання нових маршрутів з трьох причин.
По-перше, цей збір є податком, проте жодним законом він не включений в перелік общегосудаственных податків і зборів.
По-друге, на думку юристів авіакомпанії, жодним законом чи рішенням Кабміну не встановлений розмір та порядок сплати цього збору, а зроблено це лише наказом Державіаслужби, на що остання, на думку МАУ, не мала права.
В-третіх, МАУ впевнена, що Державіаслужба порушила положення Повітряного і Податкового кодексів, встановивши терміни сплати збору для отримання прав на нові маршрути.
Експерт з авіаційного праву Олег Бондар (партнер юридичного бюро ECOVIS Бондар і Бондар), який захищає МАУ в суді, вважає, що новий судовий процес – результат відсутності державної політики в авіаційній галузі, і неспроможності виконувати свої функції регулятора.
"Суперечка точиться навколо авіаційного збору, який Державіаслужба намагається нав'язати всім пасажирам. За 22 роки, як цей збір був введений в Україні, чиновники не спромоглися розробити чіткі правила його стягування, не встановили платника, терміни, порядок оплати. Цей податок суперечить Повітряному і Податкового кодексів, Конституції", - говорить він.
Олег Бондар зазначає, що якщо раніше, за рахунок авіаційного збору, принаймні, фінансувалася діяльність Державіаслужби, то сьогодні він просто розчиняється в загальній масі бюджетних платежів, і українська авіація не бачить ніякого позитивного ефекту від його сплати". "Якщо нам не вдасться відстояти свою позицію, і спірний наказ Госавиаслужбвы набуде чинності, то постраждають в першу чергу пасажири – саме з них цей збір повинен буде утримуватися", - сказав керуючий партнер "ECOVIS Бондар і Бондар".
Отримати коментар безпосередньо у МАУ не вдалося. В Державіаслужбі знають про те, що за позовом МАУ вже відкрито судове провадження, і юристи відомства найближчим часом ознайомляться з ним. "Тільки після цього ми зможемо коментувати ситуацію при необхідності", - заявила РБК-Україна прес-секретар Державіаслужби Ірина Кустовська.
"Оскільки у МАУ є заборгованість по авиасбору, то наприкінці травня на засіданні комісії Державіаслужби з розподілу маршрутів відомство має відмовити МАУ в нових маршрутах", - пояснив РБК-Україна партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві.
Експерти вважають, що саме цього і домагалися дрібні гравці ринку. "Невеликі перевізники, пролобіювавши норми про обов'язковість сплати збору в авіаційний фонд, самі загнали МАУ у кут і спровокували цього перевізника на те, щоб він подав до суду і зажадав визнати оновлену редакцію правил видачі направлень незаконною", - говорить Сергій Хижняк.
МАУ має шанси повернути ситуацію у свою користь. За словами Андрія Гука, щоб уникнути сплати заборгованості по збору і, при цьому, не втратити можливість отримати нові напрямки на травневому засіданні комісії, МАУ попросила суд призупинити дію змін. Якщо суд піде на зустріч перевізнику, то в силу вступлять дві дискримінаційні норми, проти яких як раз і виступали невеликі авіакомпанії.
"Крім того, повне задоволення позову МАУ означатиме, по суті, скасування прав багатьох українських авіакомпаній на міжнародні польоти, приміром, Azur Аіг, Windrose, а Atlasjet Ukraine ризикує взагалі втратити право на польоти", - підсумував юрист.