Голову комітету Верховної Ради з ПЕК Миколая Мартиненко називають близьким соратником прем'єр-міністра Арсенія Яценюка та "сірим кардиналом" у владі.
Голову комітету Верховної Ради з ПЕК Миколая Мартиненко називають близьким соратником прем'єр-міністра Арсенія Яценюка та "сірим кардиналом" у владі.
"Якщо нападають - це означає, що ми наступили на горло енергетичним олігархам", - парирував в інтерв'ю РБК-Україна нападки проти себе Микола Мартиненко.
Також він розповів про добудову Хмельницької АЕС, законі про ринок газу, рентні платежі та інших ключових питаннях енергетичного сектора.
РБК-Україна: 16 вересня Верховна Рада з третьої спроби розірвала угоду з Росією про співпрацю в будівництві третього і четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС. Чому депутати з таким трудом розривали угоду з країною-агресором?
Микола Мартиненко: Уряд і парламентський комітет з ПЕК були одностайні: Росія не виконує зобов'язання, взяті на себе в 2010 році. А після анексії Криму та військової агресії РФ - взагалі нема про що говорити.
Що стосується самого голосування, дійсно, законопроект отримав необхідну кількість голосів не відразу. Це не якісь злі наміри, а недисциплінованість депутатів коаліції.
А від екс-"регіоналів" ніхто й не очікував підтримки законопроекту. Тому що він викидає Росію з нашого ринку.
РБК-Україна: Якщо не Російська Федерація, то хто буде добудовувати енергоблоки?
Микола Мартиненко: Зараз розглядається варіант будівництва із застосуванням модифікованої реакторної установки ВВЕР-1000. Від альтернативного європейського постачальника. Принциповий також високий рівень безпеки за стандартами МАГАТЕ.
РБК-Україна: Європейський постачальник - це чеська ŠKODA JS? Були публікації про її зв'язки з російським ВАТ "Об'єднані машинобудівні заводи".
Микола Мартиненко: ŠKODA JS, як юридично, так і фактично зареєстрована в Чехії. Ця компанія працює відповідно до законодавства Європейського Союзу. І не має справ з "Росатомом".
Більше того, вона є його прямим конкурентом. ŠKODA JS постачає обладнання для європейських реакторів EPR, які будуються у Фінляндії і Китаї. ŠKODA - багаторічний партнер французької AREVA. А це - прямий конкурент "Росатому" на світовому ринку. Список можна продовжувати.
У Росії давно зрозуміли, що ми будемо шукати альтернативні варіанти добудови Хмельницької АЕС. Тоді, як кажуть, "все і почалося".
Проти чеського підприємства пішла потужна кампанія дискредитації - статті в українських ЗМІ і в деяких малотиражних чеських виданнях, які відомі своєю прихильністю до путінського режиму. Потім ці публікації за гроші "розганяли" по деяким європейським виданням не найвищого гатунку.
РБК-Україна: І в цих публікаціях фігурувало й ваше прізвище, як лобіста цієї фірми.
Микола Мартиненко: "Завдяки" одному екс-журналісту, а нині депутату, який виконує політичні замовлення. Такої думки про нього не тільки я, але і більшість моїх колег по парламенту.
А міністр внутрішніх справ Арсен Аваков чітко сказав, що цей "чесний журналіст" - маніпулятор на службі в олігархів. Чесно відпрацьовує їх гроші.
РБК-Україна: А як щодо звинувачень у хабарах від ŠKODA JS і справи, порушеної проти вас швейцарської прокуратурою?
Микола Мартиненко: Кілька років тому, коли ŠKODA початку розглядатися як альтернатива Росії, я був у жорсткій опозиції до влади Віктора Януковича. І навіть теоретично не міг нікому сприяти.
Але деякі депутати вважають себе слідчими, прокурорами та суддями - в одній особі. Скільки часу вони звинувачують мене у всіх гріхах? Без будь-яких документальних підтверджень.
Головне - гучні заяви та навішування ярликів, щоб змусити мене виправдовуватися. Йде потужна піар-кампанія.
Насправді, наведу один приклад. Я можу вільно їздити до Швейцарії або в будь-яку іншу країну, спілкуватися з владою будь-якої країни.
Я давно займаюся питаннями енергетичної безпеки України, тому нажив чимало ворогів. У них досить інформаційних і матеріальних ресурсів.
Янукович втік, а олігархи залишилися ті ж. До Ростова поки не переїхали.
По-перше, в Україні давно існує проросійське лобі. Причому, найбільш потужне - в енергетиці, там, де робилися найбільші капітали.
А я на чолі комітету відстоював диверсифікацію поставок російського газу і ядерного палива. До "чорного піару" вже звик.
Головне, що Україна позбавляється від енергетичної залежності від Росії. Але, як показує історія з ŠKODA JS, Росія і надалі продовжує використовувати енергетику в гібридній війні. Причому, не тільки в Україні, але й щодо ЄС.
По-друге, я зробив усе, щоб був прийнятий прогресивний закон про ринок газу (його схвалили наші західні партнери). А там, як ви пам'ятаєте, була цікава поправка - про те, що держава відновить контроль над облгазами.
А хто роками скачував звідти мільярди? Фірташ-Льовочкін. Перед голосуванням мені передавали наполегливі "рекомендації" завалити цю поправку. Тому до негативу про себе я був готовий.
Атаки на мене пов'язані і з тим, що я - в команді прем'єра. Таке враження, що цим екс-"чесним журналістам", "простим людям" або "народним контролерам" заплатили авансом і тепер вони відпрацьовують гроші.
РБК-Україна: Згаданий вами закон "Про ринок природного газу" мав запрацювати з 1 жовтня.
Микола Мартиненко: Повноцінна робота ринку газу вимагає внесення змін до ще 15 законів, а також до Податкового та Митного кодексів. Зокрема, про функціонування газорозподільних систем - потрібно унормувати відносини між державою і приватними облгазами, щоб більше не було безкоштовного використання державного майна ділками від газового бізнесу.
Необхідні законопроекти профільний комітет оперативно розглянув і виніс для прийняття за основу. Але Верховна Рада у вівторок ці зміни завалила. Вочевидь - невипадково.
Ці зміни дуже невигідні газовим олігархам. Тому деякі положення закону про ринок газу будуть введені в дію за допомогою вторинного законодавства (постановами і розпорядженнями Кабміну).
Ви ж бачите, що з політичних причин Верховна Рада складно приймає рішення.
РБК-Україна: Шостого жовтня Верховна Рада прийняла за основу законопроект про зміни до Податкового кодексу "щодо здешевлення вартості газу для населення" авторства Юлії Тимошенко. А урядовий законопроект про оподаткування видобутку газу провалила. Як ви оцінюєте обидва законопроекти, і чого чекати в разі прийняття законопроекту Юлії Тимошенко?
Микола Мартиненко: Ідея зменшення ренти на видобуток газу правильна. Але комітет з ПЕК завжди керується професійним підходом. Тому він підтримав урядовий законопроект.
А у Верховній Раді взяла гору політика і бажання сподобатися виборцеві. Це так вигідно - перед виборами пообіцяти дешеві тарифи, зокрема, на природний газ.
Під час голосування по згаданих законопроектів відбулася підміна понять. Юлія Тимошенко маніпулятивно зв'язала зменшення рентної плати на видобуток газу зі зменшенням тарифу для населення. Виборцю підсунули "цукерку" - як зменшення ренти вдвічі зменшить і ціну на газ вдвічі.
Це не так. Якщо законопроект Тимошенко буде прийнятий в цілому, то це збільшить перехресне субсидування в галузі. Зменшаться надходження до бюджету від газової ренти. Під загрозою опиниться фінансування субсидій у ЖКГ.
Рентні платежі на газ - болюче питання як для державних, так і для приватних компаній. І їх необхідно зменшувати. Але так, щоб галузь отримала поштовх для розвитку, стимули для розвідки і видобутку нових покладів.
Саме такий підхід був напрацьований і підтриманий нашими західними партнерами. Серед них - авторитетна консалтингова компанія IHS, яку представляв колишній посол США в Україні Карлос Паскуаль.
Тобто, потрібен стратегічний підхід. Інакше нас чекає катастрофічне падіння видобутку газу навіть при невисоких рентних платежах.
РБК-Україна: Яка ситуація щодо законопроекту про НКРЕКП? Його першу редакцію парламент відправив на доопрацювання.
Микола Мартиненко: Зараз готується новий проект за участю профільних відомств та громадськості. Головним питанням залишилася процедура призначення членів конкурсної комісії.
Хочу бути оптимістом і сподіваюся, що нам вдасться до Нового року прийняти якісний закон про регуляторі в енергетиці.
РБК-Україна: Які ще законопроекти по лінії ПЕК вимагають першочергового ухвалення Верховною Радою?
Микола Мартиненко: Україна є членом Енергетичного Співтовариства, і взяла на себе низку зобов'язань щодо адаптації енергетичного законодавства. Такі ж вимоги є і в нашій Угоді про Асоціацію з ЄС.
Крім того, реформи енергетичного законодавства прямо впливають на наші відносини з донорами та міжнародними партнерами. Насамперед йдеться про імплементацію Третього Енергетичного пакета.
Крім згаданих законів про ринок газу і регуляторі, на виході з уряду зараз знаходиться законопроект "Про ринок електричної енергії". Він вже попередньо був представлений на засіданні комітету.
Модель ринку електроенергії грунтується на європейських принципах - вільної конкуренції, недискримінаційного доступу до мережі, прозорих ринкових механізмів купівлі-продажу електричної енергії з урахуванням інтересів споживачів.
Важливий законопроект про економічну стабілізацію державного акціонерного товариства "Чорноморнафтогаз", у зв'язку з тимчасовою окупацією території України. "Чорноморнафтогаз" виїхав з тимчасово окупованої Росією території, але не може вести роботу щодо повернення активів за кордоном. Оскільки не може самостійно оплачувати ніяких послуг, навіть відрядження співробітників.
Прийняття законопроекту дозволить відновити та оптимізувати роботу "Чорноморнафтогазу", послабити податковий тягар, створити умови для відновлення ресурсної бази.
Шкода, що під час сигнального голосування наприкінці сесійного дня він не набрав необхідної кількості голосів. Але надія залишається.
РБК-Україна: На закінчення ще трохи політики. Нещодавно одне з видань віднесло вас до "сірих кардиналів" нинішньої влади.
Микола Мартиненко: Це така технологія - навішування ярликів. Її підхопили і деякі політики. Вони намагаються піаритися на гучних заявах, щоб прикривати відсутність результатів своєї роботи.
Причому жодними доказами або хоча б правдоподібністю ніхто не "заморочується": "Беремо цього депутата, приписуємо йому... а ще це... і це...".
Ось я знайомий практично з усіма топ-менеджерами в енергетиці. Багато з них, включаючи міністра енергетики Володимира Демчишина і главу НКРЕКП Дмитра Вовка, приходять на засідання комітету.
Так можна будь-кого зв'язати зі мною. А потім голосно кричати на ток-шоу. До речі, в комітеті у нас бувають дуже жорсткі обговорення, а будь-який лобізм не має шансів.
Або згадайте інший фейк, запущений цим же виданням - про, нібито, критику віце-президента США Джо Байдена на адресу Петра Порошенка та Арсенія Яценюка. Байден потім був змушений спеціально це спростовувати. І таких "вкидань" буде ще багато.
Питання: кому це вигідно? Подивіться, хто насправді володіє мільярдними капіталами, підприємствами та холдингами ЗМІ. Вони досі зберігають великий вплив.
Між Президентом і прем'єром сьогодні немає конфліктів. А коаліція хоч і працює з пробуксовками, але про її розвал не йдеться.
Але ситуація розгойдується - з прицілом на дострокові вибори. І не тільки парламенту, а й Президента.
РБК-Україна: Ви сказали, що однією з причин інформаційних атак на вас є приналежність до команди прем'єр-міністра Арсенія Яценюка. Можливо, в цій команді варто щось або когось змінити - і тоді менше будуть критикувати?
Микола Мартиненко: Тут є два аспекти.
Перший - менше критикувати не будуть. Уряд Яценюка першим почав реальну деолігархізацію і демонополізацію: закрили офшорні діри, підвищили ренту за користування надрами, ввели ринок природного газу, повернули у державну власність цілий ряд стратегічних підприємств тощо.
Олігархи втратили десятки мільярдів надприбутків. Вони отримували їх буквально з повітря - за рахунок преференцій і державних активів.
І мстити будуть ще довго.
Другий аспект - зміни у складі Кабміну дійсно назріли. Але просто міняти персоналії в кабінетах - це шлях в нікуди.
На мою думку, команду собі повинен підбирати прем'єр, а коаліція її повинна затверджувати або відхиляти окремі подання. Квоти - це колективна безвідповідальність фракцій коаліції.
А "крайнім" за все і за всіх роблять прем'єр-міністра.
Бесіду вів Павло Круглов