Різниця в підходах до реалізації податкової реформи призвела до протистояння уряду з депутатами. З повільної стадії конфлікт перейшов в активну фазу: Міністерство фінансів і парламентський Комітет з питань податкової та митної політики в публічній площині почали сперечатися, чий проект кращий і яка з ідей матиме більший ефект для бюджету, бізнесу, економіки країни. Оцінка втрат доходів казни після проведення ліберальної комітетської реформи - 200 млрд грн, урядової "все по 20%" - понад 60 млрд грн. І компенсатори дефіциту існують поки лише в теорії. Тому в конфлікт втрутився Міжнародний валютний фонд. МВФ погрожує припинити програму фінансування України, навіть якщо депутати тільки зареєструють свій законопроект у парламенті.
Різниця в підходах до реалізації податкової реформи призвела до протистояння уряду з депутатами. З повільної стадії конфлікт перейшов в активну фазу: Міністерство фінансів і парламентський Комітет з питань податкової та митної політики в публічній площині почали сперечатися, чий проект кращий і яка з ідей матиме більший ефект для бюджету, бізнесу, економіки країни.
Оцінка втрат доходів казни після проведення ліберальної комітетської реформи - 200 млрд грн, урядової "все по 20%" - понад 60 млрд грн. І компенсатори дефіциту існують поки лише в теорії. Тому в конфлікт втрутився Міжнародний валютний фонд. МВФ погрожує припинити програму фінансування України, навіть якщо депутати тільки зареєструють свій законопроект у парламенті.
МВФ від попереджень не робити зайвих кроків до лібералізації податкової політики перейшов до погроз. Україна може позбутися підтримки фонду. І МВФ готовий зробити таку заяву, якщо депутати, які працювали в парламентському Комітеті з питань податкової та митної політики, не відмовляться від ідеї реєстрації альтернативного урядовому проекту податкової реформи. Сьогодні о 10 ранку голова комітету Ніна Южаніна провела фінальну зустріч з постійним представником МВФ в Україні Жеромом Ваше.
"Він прийшов з категоричною заявою і рекомендував не вносити у парламент на реєстрацію законопроект зі змінами до Податкового кодексу, інакше МВФ буде змушений зробити заяву, що концепція не погоджується з прийнятими раніше рішеннями, і програма допомоги Україні буде припинена", - розповіла РБК-Україна Ніна Южаніна.
Риторика Ваше зводилася до того, що депутати займаються популізмом напередодні виборів в місцеві органи влади, а Президент, який надає підтримку ліберальним ідеям реформування, йде на поводу у депутатів своєї фракції.
"Я займаюся економікою, і якщо б ми хотіли робити виборчу кампанію на податковій реформі, то законопроект би зареєстрували ще два тижні тому",- зазначила Южаніна.
Тільки до кінця року Україна має отримати від МВФ транш у розмірі 1,7 млрд дол. Ще 2,3 млрд дол. повинні надати міжнародні партнери, які чекають позитивного рішення від фонду.
Нагадаємо, півтора місяці комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики спільно з експертами і бізнесом працював над проектом податкової реформи. До оформлення ідей в законопроект приступили через тиждень після Нацради реформ при Президенті, де крім депутатського бачення, свої пропозиції представив і Мінфін.
В уряді знали, що депутати працюють над альтернативною версією податкової реформи, профільний заступник міністра фінансів Олена Макеєва навіть брала участь в обговоренні його норм, пізніше, проте, відмовившись від цього. Більш того, представники Державної фіскальної служби разом з учасниками робочих груп шукали варіанти компромісу.
Запропоновані зміни радикальні. Як повідомляло РБК-Україна, крім зниження ставок податків (ПДВ з 20% до 15%, ПДФО - з 15/20% до 10%, ЄСВ - в середньому з 41% до 20%), реформа передбачає переформатування структури ДФС, впровадження електронного кабінету платника, спрощення звітності, удосконалення норм з трансфертного ціноутворення та системи електронного адміністрування ПДВ, запровадження інституту податкових консультантів. Крім того, передбачається справляння податку на прибуток лише з розподіленого прибутку за ставкою 15% (зараз 18%).
Презентація проекту податкової реформи, розробленого парламентським Комітетом з питань податкової та митної політики.
"На зустрічах, які у нас за весь цей час були з представниками МВФ, нам говорили, що не може бути мови про ліберальну реформу,- розповів співрозмовник РБК-Україна в комітеті. - Рік-півтора має йти посилення, а тільки потім - послаблення. Мовляв, спочатку потрібно подолати всі корупційні схеми: махінації з ПДВ, з зарплатами. Але ми говорили, що не можна боротися з тіньовими зарплатами, не знижуючи ставки".
Ніна Южаніна додала, що сьогодні на зустрічі з МВФ була зроблена ще одна спроба показати фонду, що комітетська реформа полягає не тільки в зниженні ставок, але і в зміні підходів до адміністрування.
"Основа в тому, щоб прибрати корупційну складову, яка існує у сфері адміністрування, в тому числі і через високе навантаження", - підкреслила вона.
За її словами, МВФ навіть готовий ще раз обговорити депутатський законопроект, коли місія повернеться в Україну на початку листопада.
"Ми повинні дати старт обговоренню реформи, а без реєстрації це буде неможливо, - пояснила Южаніна. - Тому ми прийняли рішення зареєструвати законопроект в понеділок, щоб нас не звинувачували в популізмі. І я попрошу міністра фінансів (Наталію Яресько, - ред.) зустрітися зі мною і обговорити законопроект, тому що потрібно шукати компроміс. Якщо реформа не буде сприйнята органом, який її буде реалізовувати, то вона дасть негативний ефект".
Нагадаємо, місія МВФ почала роботу в кінці вересня і призупинила її на початку жовтня.
Експертами МВФ оцінювалися два варіанти податкової реформи. За оцінками Мінфіну, комітетський законопроект може коштувати бюджету втратами доходів в обсязі 200 млрд грн, урядовий - понад 60 млрд грн. Хоча раніше в міністерстві прогнозували "дірку" вдвічі меншу.
Якщо версію депутатів вже можна неформально обговорювати і коригувати, то Мінфін не готовий оприлюднити свій законопроект, поки його не погодить МВФ. Поки що громадськість може задовольнятися лише більш розширеною і детальної презентацією. Урядову реформу багато хто вже назвав "все по 20%" з причини того, що всі основні ставки податків в ній - податок на прибуток, ПДВ, ПДФО та ЄСВ - передбачені на рівні 20%. Що ця реформа передбачає поміняти в системі адміністрування - поки не зрозуміло.
Презентація проекту податкової реформи, розробленого Міністерством фінансів.
У самому Мінфіні скептично ставляться до альтернативної реформи. За словами Наталії Яресько, ані закон, ані проста логіка не дозволяють пропонувати скорочення бюджетних доходів і при цьому одночасно не говорити про скорочення витрат, щоб "не зруйнувати економічну стабільність".
МВФ наполягає на дотриманні одного з "маяків" програми кредитування - дефіцит держбюджету не може бути вище 3,7% ВВП. Однак чомусь тільки зараз у Мінфіні заявили про необхідність скорочення витрат, хоча робота над податковою реформою велася ще з березня. Яресько готова до скорочення, а видатки яких міністерств і відомств можуть "піти під ніж"- мають визначитися самі профільні міністри.
"Єдиний реальний ресурс для реальної економії - це економія у сферах охорони здоров'я, освіти, соціального забезпечення, нацбезпеки і оборони, так як податки йдуть саме на ці цільові потреби",- заявила Наталія Яресько.
При цьому міністр впевнена, що Україна не може собі дозволити скоротити витрати на оборону, адже невідомо "як довго можна буде зберігати це крихке перемир'я на сході". Урізати витрати на обслуговування боргу також недоцільно.
Міністр соціальної політики Павло Розенко визнав, що Мінфін веде переговори з його відомством. Але це все виключно в напрямку виділення "в повному обсязі" компенсаційних коштів Пенсійному і соцфондам при зниженні ставки ЄСВ.
За словами Яресько, політичної волі на урізання держвитрат не було, але саме зараз вона налаштована оптимістично.
Президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер зазначив, що вже давно назріла необхідність у проведенні пенсійної реформи, зокрема, запровадження третього рівня накопичувальної системи - добровільної. Обравшим її громадянам можна було б запропонувати пільгові умови оподаткування своїх вкладів - стягувати податки з таких перерахованих доходів після отримання пенсії.
"Також я прихильник платної освіти, скорочення держзамовлення. Але при цьому повинна бути прозора процедура отримання стипендій", - пояснив він.
"Поля скорочення витрат дуже великі і врожайні. Куди не ткни, скрізь є можливість урізати, - заявив співкоординатор проектів групи Економіка і підприємництво громадянської платформи "Нова країна" Павло Себастьянович. - Ще Каха Бендукідзе давав правильну пораду - приберіть міністерство. Якщо нікому не стало боляче, значить, воно і не було потрібно. І різати треба саме так - міністерствами. А функції передавати профільним асоціаціям. А якщо в міністерстві є ще державні підприємства, то про яке фінансування відомства взагалі йде мова?"
Проте жодне з профільних міністерств не хоче відмовлятися від мільярдних бюджетів, впевнений він, тому витрати "роздуті". Тому він рекомендував відмовитися від послуг відомчих академій, агентств, а також зазначив, що вважає необхідним ліквідацію Міністерства культури.
Голова громадської ради при Мінфіні Володимир Козленко зазначив, що концепція міністерства передбачає встановлення ставок і обсягів податків і зборів під необхідні витрати, але в кризових умовах необхідно жити за коштами.
"Практично всі статті витрат мають бути переглянуті і скорочені, але повинна бути комунікація без популізму. Так, багато чиновників будуть незадоволені, скорочені, але це єдиний шлях. Цей страшний термін "компенсатори"... Економія витрат бюджетних організацій через модернізацію системи держзакупівель, скорочення держвитрат, прозора приватизація, допомога донорів для покриття можливого дефіциту бюджету - все заради підвищення інвестиційної привабливості України, розширення бази оподаткування", - резюмував Козленко.
У той же час у податковому комітеті не згодні з розрахунками Мінфіну і стверджують, що дефіцит бюджету не перевищить 14 млрд грн, а при оптимістичному сценарії дасть додатково 17,6 млрд грн. На думку депутатів, у своїх розрахунках Мінфін не враховував збільшення надходжень держсектора від скорочення витрат на оплату податків (понад 88 млрд грн), економію на оплаті праці в бюджетній сфері за умови зниження ставки ЄСВ (23,2 млрд грн), ефект від системи електронного адміністрування ПДВ (21,6 млрд грн).
Крім того, в комітеті розраховують на детінізацію зарплат на рівні 25%, а це ще додаткові 12,5 млрд грн.
"Треба розраховувати тільки на пожвавлення економіки, тільки на детінізацію, тільки на створення нових підприємств і нових робочих місць. І більше ні на що, - заявив Себастьянович. - Пошук компенсаторів - найбільш марне заняття. Але і найбільш улюблене нашими чиновниками. Це як якщо б сердечникові рекомендували схуднути, а він би запитав, а чим він компенсує свою вагу?"
Пасхавер додав, що МВФ тисне на Україну, так як дефіцит бюджету може бути більшим, ніж може дозволити кредитор, але спір має вирішитися в процес звичайного торгу.
"Я схильний до більш ліберальної реформи. Зниження ставок буде стимулювати бізнес і швидше відновить доходи бюджету. Але я б хотів, щоб ця реформа стимулювала і швидке проведення реформ в інших сферах", - підкреслив він.
У свою чергу голова наглядової ради Палати податкових консультантів, учасник комітетської робочої групи Ольга Богданова висловила побоювання, що Мінфін може відкоригувати депутатський законопроект, і в результаті вийде щось середнє, а не радикальне. Павло Себастьянович додав, що тільки радикальними способами зараз можна реанімувати економіку.
"Наприклад, залишать ЄСВ 20%, і це загальмує детінізацію. Різати податки треба радикально, тільки таким чином можливо реанімувати економіку", - зазначив він.
"Якщо реформи не буде, посилиться виведення бізнесу за кордон і в тінь, що неминуче знизить доходи бюджету ще більше і викличе нову хвилю протистояння між підприємцями і ДФС,- заявив Володимир Козленко. - Економіка продовжить стагнацію без позитивних сигналів. Вливання від МВФ будуть проїдатися. Поки ми самі не будемо допомагати собі, ніхто з зовнішніх партнерів не буде в цьому зацікавлений. Бізнес на уряд буде впливати виведенням капіталів, згортанням діяльності та уходом у тінь. А це гірше акцій протесту".